- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

American Show

Motoare puternice, dimensiuni generoase şi o aparentă brutali­tate a formelor fără pic de respect pentru aerodinamică. Maşinile ce au speriat anii ’70, muscle car-urile, sunt la modă în 2006.

Calendarul saloanelor auto interna­ţionale începe în fiecare an cu salonul auto de la Detroit numit în mod oficial NAI AS (North American International Auto Show). Şi cum nu poţi începe anul fără să arăţi oamenilor ce ai mai bun, la Detroit sunt prezentate cu fiecare ocazie zeci de premiere atât americane cât şi mondiale. în plus, spectacolul nu este egalat de nici un alt salon internaţional. Se estimează că anul acesta expozanţii au cheltuit 200 milioane de dolari, pen­tru standurile lor şi asta fără a include preţul maşinilor. Ecrane uriaşe, cascade impunătoare, simulatoare computerizate şi maşini agăţate de pereţi, nimic nu este prea mult pentru a atrage vizitatorii mai aproape de maşini. Răspunsul a fost pe măsură şi chiar dacă au avut suficient timp, între 14 şi 22 ianuarie, 245.000 de oameni s-au înghesuit la Cobo Center doar în primele două zile.

In condiţiile acestea, cei aproximativ 580 milioane de dolari venituri de pe urma salonului nu mai reprezintă o surpriză.

Trecând peste efortul fiecărui produ­cător de a impresiona, este greu să nu observi cum de la an la an industria auto americană îşi caută cu insistenţă inspi­raţia în anii ’60-70, căutând parcă să reînvie spiritul rebelului fără de cauză. Forcf-ul GT40 a fost un succes, chiar dacă în serie limitată. Mustang, mai retro ca niciodată, se bucură de multă popularitate, iar anul acesta două auto­mobile legendare se anunţă ca viitoare rivale: Chevrolet Camaro şi Dodge Challenger. Dacă se vor concretiza în modele de serie, atunci vor fi dotate cu motoare tipic americane: V8 de 6 litri şi 400 cai putere şi V8 de 6,1 litri şi 425 CP.

La polul opus faţă de aceste maşini stă cu siguranţă conceptul celor de la Aston Martin. Rapide este un coupe cu patru portiere, o creaţie britanică de ex­cepţie ce degajă rafinament şi dina­mism. Ca toate maşinile ce poartă această marcă, este un performer de excepţie. însufleţit de un motor V12 de 480 CP, Rapide oferă performanţe simi­lare cu ale modelului DB9 şi asta în ciuda dimensiunilor superioare. Ţinta evidentă a englezilor este publicul interesat de Maseratti Quattroporte.

 

Lamborghini a profitat şi el de succesul maşinilor retro şi la Detroit a prezentat concep­tul Miura, bazat pe modelul P400 Miura apărut în 1966. Despre acesta din urmă se spune că a fost cel mai sexy automobil construit vreodată de Lambo. Deşi intrarea sa în producţie depinde de primirea publicului, este de aşteptat ca un viitor model de serie să beneficieze de mai bine de 650 CP şi un preţ apropiat de 350.000 de dolari.

Şi ca lucrurile să fie complete în tabăra automobilelor de vis, Ferrari a adus la Detroit o maşină de 1,8 milioane de dolari. Să nu vă închipuiţi cumva că vor avea probleme în a o vinde. Cei 30 de clienţi (care mai au deja cel puţin un Ferrari] vor fi aleşi în urma unui ches­tionar şi li se va oferi posibilitatea să se joace de-a Schumacher. Ferrari FXXdezvoltă ceva mai mult de 800 CP şi nu este omologată pentru drumurile publice. Poate de aceea la pachet cu maşina sunt oferite 14 zile de antrenamente pe circuit. în fond, dacă îţi place, după aceea poţi să cumperi şi circuitul…

Revenind cu picioarele pe pământ, la NAIAS, Audi a prezentat conceptul Roadjet, un fel de frate mai mic al lui Q7. Automobilul este o combinaţie între hatchback, break şi SUV care totuşi reuşeşte să nască o maşină atrăgătoare. Deşi acesta este doar un concept, Audi susţine că un model similar va fi gata pen­tru producţie în curând.

Volvo şi-a obişnuit publicul cu maşini con­cept noi în fiecare an. Anul acesta vine totuşi cu un automobil aflat foarte aproape de producţia de serie. C30 este un hatchback cu accente sportive pregătit să intre în lupta cu VW Golf, Audi A3 ş.a. La salon s-a prezentat cu 260 de cai putere, dar cel mai probabil varianta de serie o să ofere un maximum de 220 de cai putere.

Şi pentru că maşinile scumpe nu au fost singurele puncte de interes la Detroit, merită amintită lansarea pe piaţa americană a lui Chevrolet Aveo, dar şi a chinezilor de la Geely. Modelul acestora, 7151 CK, a atras mai degra­bă prin preţul preconizat, undeva sub 10.000 de dolari, decât prin calitatea producţiei. Oricum, este bine să ţineţi minte acest nume pentru că şi piaţa europeană va fi invadată în următorii ani de maşinile chinezeşti.

Piaţa auto din SUA, asemeni celei euro­pene, este în scădere. Cu toate acestea, ame­ricanii au reuşit şi în acest an să dea un spec­tacol pe cinste, încrezători în puterea lor de a recâştiga publicul. Dacă au reuşit sau nu, vom vedea cu ocazia primelor rezultate financiare ale anului.