- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

AUTO: Rafinament francez – Test drive Citroën C5

După o primă generaţie care nu a reuşit să se remarce cu nimic în segmentul berlinelor de clasă medie, noul C5 reprezintă o schimbare radicală şi un automobil capabil să rivalizeze creaţii mult mai titrate, fie ele germane sau japoneze.

E greu să nu rămâi uimit de progresul formidabil realizat de Citroën de la o generaţie la alta a lui C5. Brand-ul francez a fost recunoscut mereu pentru capacitatea sa inovativă şi are un loc special în istorie datorită suspensiilor hidropneumatice prezente în gama sa încă din 1955.

Acum însă vorbim despre mult mai mult. Vorbim despre atenţie la detalii, materiale de foarte bună calitate, insonorizare, spaţii de depozitare, motorizare şi altele care fac din noul C5 maşina pe care vrei să o iei acasă.

În plus, de data aceasta C5 are şi un design care nu lasă loc de îndoieli: maşina este frumoasă. Liniile caroseriei îi conferă o personalitate puternica şi îmbină dinamismul cu senzaţia de distincţie. Linia înaltă a caroseriei şi pasajele roţilor bine puse în evidenţă îi asigură o imagine dinamică. Luneta concavă şi dimensiunile consolei – lungă în faţă şi scurtă în spate – subliniază apartenenţa la gama Citroën.

Pentru test-drive, Citroën România ne-a pus la dispoziţie un model în echiparea Exclusive, motorizat de vârful de gamă diesel V6 2.7 Hdi. Cu tapiţerie de piele, scaune cu multiple reglaje electrice, cutie de viteze automată şi suspensie Hydractive III+, C5 este o maşină extrem de confortabilă. Interiorul este o combinaţie între un stil clasic, marcat de planşa de bord sobră cu ceasuri analogice şi unul modern, dar bine integrat, pentru un plus de informaţie în format digital. Astfel, există ceasuri analogice pentru viteză şi turaţie, dar viteza este marcată şi digital, chiar pe centrul afişajului. La fel, cu litere mari îţi este oferită şi informaţia cu privire la treapta de viteză a cutiei automate.

Volanul şi schimbătorul sunt la rândul lor îmbrăcate în piele, iar maşina este plină de electronică pentru a-ţi face viaţa la volan mai plăcută: scaunul şoferului are funcţie de masaj şi se poate memora poziţia acestuia şi a oglinzilor, radarul de parcare identifică locurile în care şoferul poate face parcare laterală şi evaluează şi gradul de dificultate, iar frâna de mână este electrică şi se decuplează singură.

După sistemul inaugurat pe C4, butucul volanului este fix şi plin de comenzi pentru computer, radio/CD, telefon  şi limitator de viteză. Claxonul este şi el prezent, dar din cauza aglomeraţiei, în cazuri de urgenţă este dificil de acţionat.

Spaţiul în spate este ceva mai redus şi un şofer mai înalt limitează serios confortul pasagerului aşezat în spatele său.

Asemeni generaţiei anterioare, suspensia Hydractive III+ reglează garda la sol a autoturismului în funcţie de indicaţiile şoferului sau de condiţiile de drum. Maşina este coborâtă la viteze de peste 110 km/h şi ridicată de la sol în condiţii de teren denivelat. Şoferul poate interveni la rândul său pentru a ridica maşina în cazuri precum parcarea la o bordură „de ultimă generaţie“.

Trecând peste acest aspect spectaculos, suspensia asigură un confort ridicat, dar şi o foarte bună stabilitate în viraje fără ca pasagerii să resimtă mişcările caroseriei. Pentru un plus de sportivitate există şi setarea sport care în teorie mai fură din confort în favoarea stabilităţii în viraje. În practică,  Hydractive III+ se adaptează oricum la drumurile existente şi lucrând în paralel cu ESP-ul nu îţi dă nicio emoţie pe viraje.

Tot de un buton sport beneficiază şi cutia de viteze automată cu şase trepte. Acesta scade timpul de răspuns al cutiei şi schimbă treapta la o turaţie mai ridicată. Rezultatul este un comportament destul de agil şi prima sută de kilometri este atinsă în 9,6 secunde.  Motorul V6 diesel 2.7 Hdi dezvoltă 208 CP şi un cuplu de 440 Nm, putere suficientă ca acceleraţia să continue cu aceeaşi repeziciune şi în intervalul 100–160 km/h. Viteza maximă este de 224 km/h.  La exterior şi cu motorul pornit, sunetul trădează uneori diesel-ul de sub capotă, dar la interior insonorizarea este atât de bună încât nici în dimineţile reci nu poţi percepe zgomotul specific unui diesel. Puterea şi confortul sunt plătite însă de consumul ceva mai ridicat. Cu acest V6 este clar că nu o să salvaţi planeta.  În test, pe un traseu care nu a cuprins aglomerări urbane, C5 a înregistrat 9,2 l/100 km.  Consumul oficial este de 11,9 litri în localitate şi 6,5 litri la suta de kilometri în afara ei.

Noul C5 este un automobil impresionant şi o ofertă foarte bună pentru o berlină din clasa medie. Cu preţuri care variază între 19.000 şi 32.000 de euro, o dotare de serie bogată, un interior de calitate şi opţionale pe gustul fiecăruia, Citroën poate fura din clienţii oricărui alt brand. Ford Mondeo, Renault Laguna şi chiar Audi A4 au motive serioase să se teamă de un adversar neaşteptat care oferă o imagine proaspătă şi foarte mult confort.