- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Bautura unui lifestyle modern

Sticla concepută de Frank Gehry, aroma, şi reţeta originală a lui Hartwig Kantorowicz, sunt trei atribute care individualizează Wyborowa pe pia]ă. Acest brand a fost şi este încă un simbol pentru Polonia. Tot ceea ce ne rămâne de făcut este să o cumpărăm, să o degustăm cum se cuvine sau să o folosim în cocktail-uri sofisticate servite într-un bar şic. Nu vă gândiţi la gradele de alcool din pahar, doar beţi ceva bun!

Vodca a fost produsă pentru prima dată în Europa de Est, iar numele său provine de la cuvântul rusesc voda care înseamnă apă. în secolul al IX-lea este atestată pentru prima dată existenţa acestei băuturi, însă despre prima distilerie se vorbeşte abia două sute de ani mai târziu, aşa cum stă scris în Vyatka Chronicle de la 1174. Totuşi, sunt voci care spun că în Polonia se pro­ducea aşa ceva încă din secolul al VlII-lea,

Insă, deoarece se realiza prin distilarea vi­nului, licoarea obţinută era mai degrabă cognac. Prima vodcă poloneză originală a apărut în secolul al Xl-lea şi era numită gorzalka, utilizată iniţial ca medicament. Distilarea în scopuri comerciale a început în această ţară în secolul al XV-lea, Poznan fiind unul dintre centrele cunoscute pentru această activitate încă din 1580. Două se­cole mai târziu, fiecare moşie de ţară, fiecare fermă şi chiar fiecare mănăstire aveau câte o distilerie pentru a obţine vodcă. Secara era considerată ingredientul optim pentru obţinerea unui alcool de cea mai bună calitate.

In scurt timp, vodca poloneză a devenit cunoscută în întreaga Europă, ea fiind exportată în Olanda, Danemarca, Anglia, Rusia, Germania, Austria, Ungaria, Ucraina şi ţările din regiunea Mării Negre. La sfârşitul secolului al XVIll-lea şi începutul secolului al XIX-lea, industria de distilare şi-a continuat evoluţia. Curând, distileriile au început să-şi îmbutelieze produsele în sticle proprii. în prezent, multe distilerii din Polonia, printre care se numără şi cea unde se produce Wyborowa, continuă această tradiţie.

<

în 1823, Hartwig Kantorowicz a înfiinţat o distilerie nouă la Poznan. |n acelaşi an, un ziar polonez a dat startul unei competiţii pentru găsirea celui mai bun sortiment de vodcă poloneză. Când Hartwig şi-a prezen­tat produsul, preşedintele juriului a excla­mat în engleză: Exquisite! Unicitatea pro­dusului este dată de folosirea secarei, de cele mai moderne metode de distilare şi de experienţa aşa-numitului Master Distiller. în 1927, Wyborowa a fost primul brand de vodcă înregistrat internaţional. A continuat să fie o marcă apreciată atât în ţara sa de origine, cât şi în străinătate. După ce a câştigat 22 de medalii de aur şi mai multe trofee la cele mai prestigioase târguri din lume, Wyborowa continuă să fie apreciată la nivel internaţional. Cele mai recente suc­cese ale mărcii au fost: medalia de aur la Monde Selection, la Bruxelles în 2001, şi dublă medalie de aur la Concursul mondial de băuturi alcoolice din San Francisco. |n 2002, băutura a obţinut Marea medalie de aur la Monde Selection de la Bruxelles.

Procesul de producţie a fost îmbunătăţit de-a lungul anilor, însă el respectă în con­tinuare reţeta lui Kantorowicz din 1823. Recent, brandul a avut de înfruntat mai multe provocări, ceea ce a dovedit că poate face faţă turbulenţelor economice şi politice din secolul al XX-lea. în timpul regimului comunist, produsul a fost o emblemă, iar în prezent este unul dintre jucătorii importanţi de pe piaţă cu vânzări de peste nouă mi­lioane de litri în 2003.

<

După ce a fost integrată în grupul Pernod Ricard, această marcă a suferit un proces de rebranding în urma căruia a apărut un alt portofoliu al produsului, o nouă poziţionare şi o abordare a pieţei cu totul diferită.

In prezent, cea mai bine vândută este vodca poloneză premium, fiind disponibilă în peste 50 de ţări la nivel internaţional. în numai trei ani de la achiziţionarea mărcii de către Pernod Ricard, Wyborowa a devenit un important jucător pe piaţa internaţională de vodcă premium, fiind numărul unu în ţări precum Elveţia, Italia sau Mexic şi pe locul trei în Franţa, Germania, Olanda, Belgia şi Austria. Lansată în 2002 şi pe piaţa din România, vodca Wyborowa este al patrulea jucător pe această piaţă, cu o cotă de peste 7%.

Vodca Wyborowa este produsă integral din boabe de secară cultivată în regiunea Poznan din nord-vestul Poloniei, una dintre cele mai bogate şi fertile zone din Europa. Are o aromă distinctivă, uşor dulce, consi­derată mereu „regina aromelor” când vine vorba de vodcă, şi o textură catifelată. Această caracteristică excepţională o face să se remarce în faţa celorlalte produse de acelaşi tip şi să fie apreciată de experţi şi cunoscători din întreaga lume.

<

Cel mai nou produs din portofoliul Pernod Ricard pe segmentul de white spirits, Wyborowa Exquisite este un produs super-premium cu distribuţie exclusivă pe horeca. Conceptul combină trei atribute fun­damentale: ingredientele, expertiza şi mate­ria primă.

text Raluca Seinoiu

Un cocktail perfect

Wyborowa este o vodcă pură, excelentă într-un long drink şi perfectă pentru cocktail-uri. încărcată de aromă, foarte delicată, cu un gust de secară ce durează”, cam aşa caracteriza Dick Bradsell, consultant bar şi mixologist, vodca Wyborowa. Aşadar, dacă doriţi să beţi un cocktail bun, cel mai bine este să începeţi prin a adăuga o vodcă de calitate. Cel mai cunoscut cocktail este Bloody Mary făcut din vodcă, suc de roşii, suc de lămâie, piper negru, sos Tobasco, sos Worcestershire şi sare. Acesta a fost inventat de un barman american, Fernand Petiot, în 1920, la Harry’s New Bar din Paris. Reţeta originală prevedea doar amestecul unor cantităţi egale de băutură şi suc de roşii, dar tot Petiot a adăugat, în 1934, piper negru, sos Worcestershire, sos Tobasco şi suc de lămâie pentru a-l face mai condimentat. Astăzi Bloody Mary este unul dintre cele mai cunos­cute cocktail-uri de pe mapamond. Imaginaţia fără limite a barmanilor a creat şi alte cocktail-uri pe bază de vodcă, având nume la fel de ingenioase: Moscow Mule, Salty Dog, Sex on the Beach sau Blue Monday.