Bogdan Ficeac, un… om de rezervă
March 9th, 2012, Bogdan Hrib

„Mama ei de tranziţie!?“ este titlul unui film al cărui scenariu este semnat de Bogdan Ficeac, la fel romanul „Vremea hienelor“, sau volumul de eseuri „România captivă“. Oare toate acestea au vreo legătură?
❙ L-am cunoscut pe Bogdan Ficeac prin anii ’80 la Solaris, la Casa de cultură a studenţilor. Un cenaclu SF. Acestea au fost începuturile într-ale scrisului? Cu ce ai debutat în 1982 în Argeşul?
Începuturile au fost mai mult o întâmplare, să-i spunem fericită. Tatăl meu mi-a făcut cadou o micuţă maşină de scris chinezească pe care, fireşte, am înregistrat-o imediat la miliţie. Am început să învăţ a scrie la maşină copiind articole din ziare. După un timp m-am plictisit şi m-am gândit să scriu o povestire, mai ales că am citit în Ştiinţă şi tehnică despre un concurs de literatură SF. Am trimis povestirea şi am avut plăcuta surpriză să iau premiul revistei Magazin. A fost debutul unei îndelungate şi frumoase colaborări cu Dorel Dorian. Povestirea premiată n-a apărut decât după vreo doi ani. În acelaşi timp, am descoperit lumea semiclandestină a fandomului SF românesc. Am fost printre membrii fondatori ai cenaclului piteştean Antarg, patronat de revista de cultură Argeş. În Argeş am debutat cu povestirea Pasărea (mai mult fantastică decât SF), după care au urmat alte povestiri publicate în Argeş, în Magazin, în Suplimentul literar artistic al Scânteii tineretului…
❙ Unde ai ajuns cu SF-ul, de ce ai abandonat?
Am cules, în materie de premii, cam tot ce se putea culege pe plan naţional, inclusiv marele premiu al UTC pentru povestirea Steaua din Poiana Gorunului. Redactorul-şef al revistei Ştiinţa şi tehnică, Ioan Albescu, a decis să rişte publicarea ei în Almanahul Anticipaţia, deşi avea temeri că pot apărea reacţii neplăcute din partea cenzurii comuniste. Personajul central al nuvelei era un soi de dictator paranoic şi poate doar un astfel de incident mai lipsea pentru ca literatura şi în general mişcarea SF să fie interzise definitiv, după ce abia ajunseseră să fie tolerate sub denumirea de „anticipaţie tehnico-ştiinţifică”. Am scris şi un roman SF, Oameni de rezervă, ce ar fi trebuit publicat la Albatros, dar era în fiecare an trecut la „rezerve” de către cenzorii Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste. Condiţia era să modific finalul, să schimb personaje care nu corespundeau moralei socialiste etc. etc., lucruri pe care nu le puteam face pentru că n-ar mai fi fost romanul meu. Abia după revoluţie, în 1994, a fost publicat de Ştiinţă şi tehnică, în 1995 a primit premiul ARSFan, iar în 2004 a fost dramatizat radiofonic la Radio România. După revoluţie n-am mai scris SF (cu o singură excepţie), poate pentru că au apărut o mulţime de alte oportunităţi. În timpul comunismului, mişcarea SF nu era doar o emulaţie literară, ci o stare de spirit, o veritabilă şi entuziastă evadare din absurdul cotidian, o aşteptare înfrigurată a şedinţelor de cenaclu, dar mai ales a consfătuirilor naţionale cu celebrele lor „cenacluri de noapte”, când te întâlneai cu semeni întru visare, când aflai de cele mai noi romane SF occidentale pe care Dan Mihai Pavelescu, dar şi alţii, le traduceau şi le transmiteau din mână în mână spre a fi citite (de publicat nici nu putea fi vorba la vremea respectivă), când se proiectau în cerc restrâns filme SF procurate pe canale clandestine… După revoluţie, a venit libertatea peste noi şi ne-am răsfirat.
❙ De unde saltul de la fizică la jurnalism?
De la colaborarea cu Dorel Dorian la revista Magazin. Pe lângă povestirile SF scrise pentru revistă, Dorel Dorian mi-a propus să vin şi cu articole ştiinţifice, dat fiind faptul că jurnalismul de ştiinţă presupune şi o consistentă pregătire în domeniu. Am început cu câte un articol, apoi cu pagini tematice întregi, în special pe domeniile ce îmi erau familiare: laseri, biotehnologii, automatizări etc.
❙ În CV-urile pe care le-am depistat pe internet apari ca jurnalist la România liberă din 1989. Cum din 1989, explică-mi te rog?
La vremea respectivă, revista Magazin aparţinea de redacţia României libere. Dorel Dorian, în virtutea colaborării mele cu revista, mi-a propus să trec la gazetărie, având în vedere că urma să se vacanteze un post de redactor prin pensionarea titularului. Era o propunere incitantă, dar însemna o cotitură fundamentală în viaţa mea. Decizia nu era uşoară, dar nici nu aveam prea mari speranţe că cercetarea românească va putea să-şi revină prea curând din marasmul în care o adâncise regimul comunist, pentru ca şi eu să am o şansă la viitorul pe care mi-l imaginasem în facultate. În ianuarie ’89 s-a eliberat un post, dar nu la Magazin, ci la România liberă. Am acceptat în ideea că mă voi transfera ulterior la revistă („intrarea” în presă era dificilă la acea vreme, transferurile ulterioare nemaifiind o problemă). Dar Rl nu avea redactor specializat pe ştiinţă, aşa că mi s-a repartizat respectivul domeniu. La ziar, însă, era un cu totul alt „mod de lucru”. Scriam uneori o întreagă pagină tematică, cu trimitere de la prima pagină – spre exemplu despre automatizări –, aşteptam să fac corecturile până i se dădea bunul de tipar, pentru ca a doua zi să nu văd nimic în ziar; tot cuprinsul fusese refăcut în cursul nopţii ca urmare a unui discurs al „tovarăşului”, în care se pronunţa împotriva automatizărilor ce ameninţau statutul muncitorilor. Şi alte asemenea exemple… În plus, discuţiile libere de genul celor purtate cu Dorel Dorian nu prea mai erau posibile aici. Eram avertizat să fiu atent la ceea ce vorbesc, că deja „se discutase” problema mea, că ar trebui să nu mai fac glume „interpretabile”. Abia mai târziu mi-am dat seama că eram poate ultima problemă a Rl din acea perioadă. O perioadă în care se petreceau lucruri ciudate, inexplicabile pentru mine: un gazetar de teren căruia îi citeam constant rubrica de fapt divers, pe numele său Petre Mihai Băcanu, a dispărut brusc din redacţie, apoi a dispărut Anton Uncu, de care mă ataşasem încă de pe vremea când conducea Magazin, a dispărut şi Dorel Dorian şi nimeni nu dorea să discute cu mine subiectul dispariţiilor; eram privit cu reţinere, sfătuit să-mi văd de treabă şi, ca de obicei, să fiu atent la ceea ce vorbesc. Între timp, am intuit că se petrecea ceva mult mai grav. L-am vizitat pe Dorel Dorian acasă (m-am gândit că poate era bolnav) şi m-a întrebat de la bun început dacă n-am observat tipul care stătea la uşa blocului, pentru că n-ar fi indicat să se afle că vin în vizită la el; i-am spus că l-am văzut – am înţeles că trebuia să fi fost un agent al Securităţii –, dar am adăugat că nu am nimic de ascuns, că am venit să vorbim despre scris, nu despre politică. De fapt eu aveam de rezolvat problema mea. Îmi pierdusem carnetul de partid pe care trebuia să-l dau la semnat în fiecare lună când plăteam cotizaţia, îi mărturisisem fapta secretarului de partid, mi-a spus că mă poate acoperi o vreme, dar nici el nu poate risca în caz de control „de sus”. N-a mai venit nici un control. A venit revoluţia…
❙ Care au fost momentele importante ale căsniciei de aproape 20 de ani, cu Rl?
Probabil primul moment important a fost revoluţia, când am apărat redacţia cu arma în mână. La propriu. Fiind cel mai tânăr (şi poate cel mai inconştient redactor al Rl vizavi de ceea ce se petrecea cu adevărat în ţară), m-am dus la subsolul Casei Presei de unde am primit un ZB vechi, cu care am început să fac de gardă în redacţie. Ţin minte că la un moment dat colegii mai în vârstă m-au chemat pe terasa redacţiei pentru a doborî un terorist care se urcase pe Pavilionul Expoziţional şi care, spuneau ei, ar putea fi înarmat cu o puşcă cu lunetă aţintită spre noi. L-am luat în cătare, cu cei trei colegi înşiruiţi în spatele meu, sfătuindu-mă cum să-l împuşc înainte de a ne lovi el. Nu ştiu de ce, dar n-am putut să apăs pe trăgaci; puţin probabil să-l fi nimerit, dar nu imposibil. După câteva zile am aflat că era un soldat care se urcase pe acoperişul Pavilionului pentru a lua de pe catarg steagul României ca să-i decupeze stema… Revoluţia a trecut, a venit libertatea, democraţia, au venit mineriadele, Rl n-a mai fost un simplu ziar, a devenit o stare de spirit. Primul meu editoria s-a numit Mafia şi puterea. Încă din timpul revoluţiei scrisesem despre filierele care vindeau prin consignaţii hainele trimise din Occident pentru înmormântarea decentă a celor ucişi în revoluţie. Apoi jafurile s-au diversificat şi investigarea lor a rămas o constantă a activităţii mele jurnalistice. Oricum, primul deceniu postrevoluţionar a fost o perioadă extraordinară de jurnalism romantic. Aveai sentimentul că participi în prima linie la crearea unei alte lumi. Sunt amintiri pentru o viaţă… Din păcate, managementul Rl nu s-a dovedit nici pe departe atât de performant ca produsul jurnalistic Rl. Asocierea cu grupul german WAZ a marcat începutul unui război de uzură, de pe urma căruia, în final, toată lumea a avut de pierdut. Pentru mine personal, după o scurtă activitate la grupul Intact, a urmat o perioadă tristă, timp de patru ani, de „şomaj” jurnalistic.
❙ Ai avut şi o lungă colaborare cu aproape toate televiziunile importante, cum vezi acum această colaborare şi mai ales cum priveşti canalele de televiziune actuale faţă de cele ale anilor ’90?
Colaborarea mea cu televiziunile s-a desfăşurat pe două planuri. Unul a fost cel al scenaristului de filme de ficţiune (Martorii) sau documentare (Tehnici de manipulare), celălalt era, şi este, al realizatorului de talkshowuri, de regulă politice, sau de invitat la asemenea emisiuni. În primul caz, fireşte, mi-aş dori să repet experienţa de scenarist, în al doilea caz, nu ştiu dacă sunt diferenţe; îmi fac emisiunile aşa cum cred de cuviinţă, fără nici o ingerinţă din partea patronatului. Când sunt invitat, la fel, vorbesc ceea ce cred. N-aş putea altfel şi nici nu mi s-a cerut vreodată să spun ceva ce nu cred. Cât priveşte prestaţia actuală a televiziunilor, mai ales a celor de ştiri, simt, fireşte, o insatisfacţie că prea multe emisiuni toacă subiecte marginale în loc să se concentreze pe chestiunile cu adevărat importante. Dar înţeleg că televiziunile sunt tot mai multe, iar publicitatea, mai ales în condiţii de criză, e tot mai restrânsă, aşa că sporirea audienţei a devenit obiectivul principal. Poate singurul…
❙ Nu pot să nu te întreb despre ultimul interviu luat lui Corneliu Coposu în 1995. Îţi poţi aminti câteva detalii? Cât a durat, pentru cine a fost realizat, ce îţi mai aminteşti despre patriarhul politicii româneşti?
Respectivul interviu a fost realizat pentru Tele7abc şi a durat o oră. L-am sunat pe domnul Coposu, era suferind, dar mă aprecia pentru editorialele mele, deşi nu ne întâlnisem niciodată; a acceptat să vină. Am vrut să-i spun desfăşurătorul emisiunii (tuturor invitaţilor le comunicam subiectele şi întrebările, oricât de incomode ar fi fost, pentru a nu spune în emisiune că n-au informaţiile sau documentele necesare pentru a răspunde), l-am avertizat că am şi întrebări incomode, dar n-a vrut să le afle. „În emisiune, Bogdane, în emisiune”, îmi răspundea invariabil. Pur şi simplu nu-l interesau întrebările, pentru că nu avea nevoie să-şi pregătească răspunsurile. Totul era atât de clar, de simplu, în mintea lui, încât nu încăpea nici o urmă de îndoială sau de ezitare. Corneliu Coposu nu trăia pentru el, trăia pentru ţară şi pentru neam. Am fost profund impresionat de seninătatea acestui om care a trecut prin încercări cărora nu ştiu câţi dintre noi le-ar fi rezistat, dar care şi-a păstrat verticalitatea. „România nu are nevoie de erudiţi, are nevoie de caractere”, spunea regele Carol I. Corneliu Coposu a fost un veritabil caracter şi un mare om de stat. Poate singurul din această perioadă postrevoluţionară. Cel puţin aşa consider eu. Am fost plăcut suprins, când, cu câteva luni înainte de a pleca dintre noi, la ceremonia în care i s-a acordat Legiunea de Onoare, după ce „moştenitorii partidului” s-au înghesuit să-i fie alături pentru poza de grup, el întreba „Unde-i Bogdan? Să vină aici”. Ştiam că mă apreciază, dar n-am crezut că mă consideră atât de apropiat lui încât prezenţa mea să fie necesară în acea fotografie. M-am dus să-i fiu alături. Fotografia aceea va fi întotdeauna lângă inima mea…
❙ Ai o impresionantă carte de vizită ca scriitor. Tehnici de manipulare a avut şase ediţii din 1996 până în 2006. Cum îţi explici succesul acestui volum? Suntem manipulaţi sau noi îi manipulăm pe alţii?
În anul universitar 1994-1995 am beneficiat de o bursă la Universitatea Stanford. Era o bursă neobişnuită pentru mine. Ni s-a spus de la bun început că avem un an la dispoziţie într-una dintre cele mai renumite universităţi ale lumii, cu una dintre cele mai mari biblioteci ale lumii, ca să facem tot ce ne-am fi dorit să facem, dar n-am avut timp sau posibilităţi. Totul fără nici o obligaţie, cu excepţia invitaţiei de a ne aduna în fiecare miercuri pentru o întâlnire cu diverse personalităţi, laureaţi ai Premiului Nobel, ai Premiului Pulitzer, sau cu invitaţi propuşi de noi. Am crezut că glumesc şi tot în glumă am spus că mi-am dorit întotdeauna să învăţ tenis de câmp. Imediat mi-au spus la ce cameră se fac înscrierile pentru tenis de câmp şi m-au întrebat ce altceva doresc. Am optat pentru cursul Mind control, pe care îl ochisem deja în pliantele pe care mi le-au trimis în ţară, înainte de plecare. Controlul minţii, suna incitant. Am urmat cursul şi am adunat material documentar nu pentru una, ci poate pentru două sau trei cărţi. Când am revenit în ţară, m-am dus la Valentin Nicolau, patronul Nemirei, şi i-am propus două cărţi: una despre California şi o a doua numită Tehnici de manipulare. Cea de-a doua i-a atras imediat atenţia, mai ales că la vremea respectivă nu apăruse nimic despre manipulare în România. În dicţionarul limbii române, ediţie postrevoluţionară, manipularea era tot acţiunea manipulantului de la tramvai şi nimic altceva. A fost un succes, a devenit apoi o referinţă bibliografică pentru numeroase facultăţi, a deschis calea – şi apetitul – pentru nenumărate alte cărţi despre manipulare. Restul… e istorie. Cât despre manipulare, da, suntem manipulaţi într-un fel sau altul în fiecare moment al vieţii noastre. Nu ne putem sustrage manipulărilor, dar important este să le putem conştientiza pentru a le limita la minimum efectele. Este ceea ce îşi propune să-i înveţe pe cititori această carte…
❙ Toamna trecută ai publicat la Tritonic volumul cu titlul România captivă. Ei bine, de ce este captivă ţara noastră?
Pentru că în aceşti 22 de ani postrevoluţionari, în loc să construim o societate democratică, bazată pe statul de drept şi pe economia de piaţă, am intrat într-o fundătură a istoriei. În România s-a cristalizat şi s-a consolidat o veritabilă cultură bazată pe fraudă, corupţie şi impostură, cultură ce se autoreproduce, cu efecte catastrofale asupra calităţii vieţii. Doar vastele structuri ale crimei organizate transpartinice prosperă. Este poate cea mai tristă carte pe care am scris-o, dar am scris-o din suflet, pentru că este vorba de ţara mea, de ţara copilului meu. Am făcut o radiografie a perioadei postrevoluţionare, a urmărilor regimului comunist, dar şi a psihologiei poporului român; am încheiat cu un capitol de soluţii pentru că sunt sătul de lamentări şi de certuri sterile. De fapt, nu este neapărat o carte, ci o provocare adresată tuturor celor ce doresc ieşirea din această fundătură nenorocită a istoriei. Doar împreună putem găsi calea, putem găsi soluţiile. Sper şi îmi doresc ca următoarea ediţie să fie un volum colectiv care să contureze acele soluţii.
❙ Ai o impresionantă activitate în cinematografie. N-aş vrea să povestesc eu, dar am aflat că de curând a avut loc premiera unui film al cărui scenariu îl semnezi. O comedie românească, gen care cam lipseşte pe ecranele noastre. Ne poţi povesti cum se scrie un scenariu de comedie?
Cred că toate poveştile există undeva, poate într-un univers paralel. Dacă reuşeşti să pătrunzi în acel univers, să dai peste acele personaje, totul merge de la sine, te conduc ele. Dacă nu, oricât te-ai strădui, nu iese nimic… Mama ei de tranziţie!? este o comedie amară, cu personaje din viaţa noastră de zi cu zi, cu preocupările, pasiunile şi obsesiile lor. Multe scene şi replici sunt inspirate din viaţa cotidiană, pentru că, nu-i aşa?, viaţa bate filmul. Sincer să fiu, după ce am scris o lună la scenariu şi totul părea în regulă, m-am blocat la final. Am stat un week-end întreg să mă gândesc cum se va sfârşi şi n-am imaginat nimic consistent. Totuşi intuiam că personajele trăiesc şi că am dat peste o poveste bună.
Drept pentru care lunea imediat următoare m-am aşezat la computer şi am scris ce simţeam că ar face fiecare personaj în parte fără să mă mai gândesc la structura poveştii. Până seara am terminat scenariul; s-a închis perfect. Personajele au ştiut mai bine decît mine ce aveau de făcut. Nu mi-am propus din start să scriu o comedie, dar aşa a fost povestea peste care am dat. Poate e o coincidenţă cu faptul că întreaga noastră viaţă e o comedie absurdă…
❙ Împreună cu acest număr al Flăcării apare romanul Vremea hienelor. Hai să spunem povestea primei ediţii şi a lui Mister Pratt…
Prin 1992, Lucian Hanu, care îmi îngrijise romanul depus la Albatros, mi-a spus că şi-a făcut o editură şi că ar vrea să colaborăm. Ştia că scriam povestiri pentru revistele poliţiste ce apăruseră după revoluţie şi voia să-i ofer un roman. Am fost încântat şi i-am cerut detalii asupra „comenzii”:
– Vrei ca acţiunea să se petreacă în România sau în America?
– Aş prefera în America.
– Vrei cu poliţişti sau cu detectivi particulari?
– Ar fi interesant cu detectivi particulari.
– Câte pagini?
– Două sute.
– În cât timp?
– O lună, dacă poţi.
– În regulă. Îţi scriu ceva în stilul clasicilor americani, Chandler, Hammett, cu un final exploziv stil Schwarzenegger, acţiunea în principal în America, dar şi cu o parte într-un peisaj
mai exotic, poate Mexic, mai adaug şi o poveste de dragoste, o crimă pe la fiecare 40 de pagini şi o întorsătură totală de situaţie pe la mijlocul cărţii. Scriu primele 40 de pagini şi îţi dau să citeşti când semnăm contractul. Dacă îţi place, continui, dacă nu, o închid şi o fac nuvelă; am unde s-o plasez. Ce zici?
– Perfect… Ar mai fi ceva.
– Ce anume?
– Te-ar deranja dacă am publica-o sub pseudonim american?
– Nu, de ce să mă deranjeze?…
– Ce zici de Robert Bratt?
– Sună bine.
– Mai pune şi un H de la Haralambie să nu fie vreun scriitor Robert Bratt prin America şi să avem probleme.
– Atunci Robert H. Bratt să fie.
N-a fost să fie chiar aşa pentru că secretara lui a greşit pseudonimul în contract şi a scris Pratt în loc de Bratt; ca să nu mai schimbăm contractul, am schimbat numele şi aşa s-a „născut” Robert H. Pratt. Cartea s-a vândut în peste 40.000 de exemplare. Erau ceva tiraje la vremea aceea. Am şi luat bani frumoşi pe ea. Doi ani mai târziu mi-a mai comandat un volum de Robert H. Pratt, dar nu mai aveam timp să scriu un roman. Aveam însă câteva nuvele al căror personaj principal era un poliţist din L. A. Mi-a spus să extind una dintre ele la dimensiunile unui microroman, ceea ce am şi făcut timp de vreo cinci zile cât am stat în casă cu o amigdalită nenorocită, am adăugat apoi celelalte nuvele şi aşa a apărut a doua carte a lui Robert H. Pratt, Să fii poliţist la Los Angeles.
❙ Ce se află acum pe masa de lucru? Eseuri, SF, thriller… O carte sau un scenariu?
După cele două de anul trecut, România captivă şi De ce se ucid oamenii, după două filme cu premierele în această primăvară, a fost comedia amară Mama ei de tranziţie!? şi urmează documentarul de lung metraj Testamentul roşu, vreau să mă ocup mai mult de emisiunea mea de la The Money Channel, Tehnici de manipulare. Previzibil titlu, nu? Cât despre proiecte, aş prefera să fie tot un scenariu de film. Dar depinde şi de oportunităţi, nu doar de dorinţa sau de voinţa mea…
❙ Pentru că în scurt timp urmează o nouă aniversare a lui Bogdan Ficeac, dacă ai trage linie, până acum ce ar ieşi cu plus şi ce cu minus?
Minusurile sunt inevitabil legate de întrebări gen „ce-ar fi fost dacă…?”. Ce rost ar avea să mă întorc mereu în trecut şi să mă gândesc ce decizii greşite am luat? Pot să mai schimb ceva? Nu. Am câştigat experienţă şi într-o posibilă situaţie similară poate voi lua decizii mai bune. Sau poate nu. La urma urmei, ce ţi-e scris, în frunte ţi-e pus. Cu plus cred că ar ieşi ceea ce se vede: familia, cărţile, filmele… Iar dacă încerci să nu pui la suflet nemulţumirile şi răutăţile, dacă încerci să gândeşti pozitiv, totul iese cu plus. Simplu, nu? Dar ca să încheiem optimist acest poate prea lung interviu, da, am şi dorinţe, îmi doresc ceea ce îţi doresc şi ţie şi tuturor cititorilor: multă sănătate şi în special mult noroc (că sănătoşi erau şi cei de pe Titanic)….
TweetDin stânga la dreapta: Bogdan Ficeac, Roxana Badralexi, Corneliu Coposu, Roxana Iordache, Marius Ghilezan, Pavelescu, octombrie 1995, Ambasada Franţei din Bucureşti, când Seniorul a primit Legiunea de Onoare. Foto: Sandi Picalski.
„Omul Bogdan Ficeac? Cred că se află la locul lui. Sunt un om liniştit, cu o familie liniştită şi nu văd ce mi-aş putea dori mai mult. Fireşte, am şi nemulţumiri, am şi satisfacţii, dar nu pot să spun că ar fi ceva ieşit din comun. Pasiuni ascunse nu am.“