- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Călătoria iniţiatică a Madonnei! Catolicism – yoga – kabbalah

Ştiinţă şi totodată religie ocultă, bazată pe cărţi sacre precum Sepher Yetsirah şi Zohar, bazată pe o numerologie având corelaţii magice între astre, calendar, organele corpului uman şi precepte morale, KABBALAH ne introduce în mis­tica lui Nephesch- corpul fizic -, Ruach- sufletul care pluteşte între intelectual şi „activ” – şi Neschamah – spiritul a cărei esenţă supremă tinde spre cunoaşterea unităţii originare absolute – şi ne sugerează că, întâi de toate, „omul materializat şi supus influenţei pasiunilor trebuie în mod voluntar şi liber să-şi regăsească starea primordială; el trebuie să-şi recapete nemurirea pierdută.

Pentru aceasta el se va reîncarna ori de câte ori va fi necesar până când va învăţa să-şi răscumpere păcatul originar prin forţa universală şi atot­puternică: Iubirea” (Papus). Ce legătură au toate acestea cu controversata divă pop Madonna Ciccone Ritchie? După un lung slalom printre sex, succes, artă, mariaj, naştere, alte religii, star-ui a ajuns la această destinaţie ce pare în sfârşit finală, care o face să îndemne, într-unui dintre cântecele ultimului ei album, cu o impresionantă siguranţă a revelaţiei,Vm going to tell you about Love/Let’s forgetyourlife (…) ta the demonstration of Uns evidence/Some have called it Religîon / Wouldyou like to try? -îţi voi vorbi despre Dragoste / Uitaţi viaţa (…) Spre demonstrarea acestei dovezi/ Unii hau spus Religie / Ai vrea să încerci?. Okay, Madonna, Go!

„Totul este o călătorie”, spunea Madonna despre unul dintre concertele sale din turneul Blond Ambition. Şi întoc­mai, precum performanţele scenice ale divei pop sunt adevărate scenarii despre călătoria artistică iniţiatică, aşa şi viaţa star-ului nu este altceva decât o continuă reinventare de sine, un travel al descoperirii cathartice. Deşi o elevă excepţională la liceul din Detroit, având oferta unei burse la o universitate locală, Madonna preferă să-şi aleagă cariera de dansatoare, un vechi hobby urmat cu asiduitate din copilărie sub îndrumarea unui instructor care-i spune pentru prima dată minionei de nici un metru şaizeci, cu o figură mai degrabă comună, că este fru­moasă. Madonna Louise Ciccone nu a comentat niciodată asupra eventualelor sale relaţii intime de minoră cu profesorul de dans, dar, în orice caz, el a fost num- berfirst-ul ei spiritual, încurajarea lui pozi­tivistă dovedindu-se a fi exact ceea ce avea nevoie ambiţioasa tânără. „Vreau să cuceresc lumea”, avea să declare ea mai târziu. Pleacă, aşadar, la New York cu câţiva dolari în buzunar. „Cred că a fost cel mai curajos lucru pe care l-am făcut vreodată”, afirma Ms Ciccone. Se instalează în camera minusculă a unui hotel zero star şi înfruntă incredibil de frustrante dificultăţi financiare, lucrând, printre altele, pe post de chelneriţă la gogoşeriaîn nuanţe roz-bonbon Dunkin’ Donuts. Aceasta deşi reuşise să plece în câteva turnee alături de trupe de dans, cu o foarte modestă alocaţie însă. Nimic nu o descurajează totuşi pe tânăra aspirantă la faimă, căci, aşa cum ne-o descrie o prie­tenă a ei, Madonna era întotdeauna de un natural high, adică având o bună dis­poziţie înnăscută. La scurt timp, începe să cânte şi să danseze în diferite cluburi alături de câteva formaţii.

And the rest is history. 1987 deja, Who’s That Girl World Tour, cu Muri pre­cum Holliday, True Blue, La /s/a Bonita. Mărturisesc că sunt o fană a Madonnei şi îmi amintesc şi astăzi cum, în ado­lescenţă, eram încântată de ritmurile exo­tice ale Insulei drăguţe, ascultate de pe balconul hotelului Savoy de la Mamaia. Yoi, ce vacanţă! îmi amintesc, de asemenea, cum, la Bucureşti, în cercurile amicelor mele – vai, atât de elevate! – cir­cula o revistă Paris Match care, în aseni- mentul fetişcanelor bonton, o critica la sânge pe Madonna, editorii ilustrându-şi dezgustul cu câte o poză a tinerei star în costum de baie, pe marginea unei piscine, sugându-şi burta.

In afară de conotaţia sexuală a artei ei, cântăreaţa a făcut mare abuz de-a lun­gul primei părţi a carierei ei de simbolis­mul catolic, declarându-se şi expunân- du-se ca fiind o ferventă credincioasă. Nu că asta le-ar fi plăcut catolicilor. Pe itine- rariul turneului Who’s That Girl s-a aflat şi Italia, unde a avut loc primul ei open clash cu Vaticanul. Papa loan Paul al ll-lea şi-a îndemnat turma să boicoteze concertele boytoyiţei şi Preasfinţia Sa şi-a exprimat ulterior ultragiul la auzul veştii că tocmai se ridica o statuie uriaşă a Madonnei în orăşelul Pacentro de unde provenea familia tatălui ei.

O virgină catolică

Erotica, Lourdes, Don’t cry for Me Argentina

Ladies & Gents este cel mai proaspăt, cel mai tare, cel mai dansabil, cel mai kabba- listic album al sfar-ului. Al zecelea din cariera sa, Confesiuni pe ringul de dans (2005) conţine elemente împrumutate din muzica disco a anilor ’70 precum şi nuanţe tipic Madonna şi – mai ales – profunde conotaţii religioase. Albumul conţine 12 cântece [vezi cei 12 apostoli) şi tex­tele sunt, în mare parte, adevărate invitaţii la călătorii mistice prin lumea Kabbalei.

Papii pot să se indigneze, dar artiştii trebuie să continue să se exprime. în 1989, Ms Ciccone lansa un nou album, Like a Prayer -Ca o rugăciune – o creaţie aclamată până şi de elitista revistă Rolling Stone. în acelaşi an, Madonna semnează un contract de folosire a propriei imagini în reclamele Pepsi pentru suma de 5 mi­lioane de dolari. Reclama pentru televi­ziune era cât se poate de decentă, diva evoluând la petrecerea de aniversare a unui copil. Dar, imediat producţiei aces­teia i-a urmat lansarea video-clipului Like a Prayer, a cărui vizionare o recomand tu­turor fanilor de simbolism religios gen Codul lui Da Vinci, sau, în fine, promoto­rilor unei viziuni emancipate asupra creştinismului. SCANDAL. Pepsi nu a mai transmis reclama şi Madonna n-a fost să devină icoana Pepsi spre deosebire de o mai palidă umbră a ei, la aproape două decenii distanţă, anume Christina Aguilera.

Madonna şi-a păstrat însă în buzunar cele 5 milioane şi, în 1990, porneşte în fabulosul turneu mondial Blond Ambition. Ladies & Gentlemen, unul dintre cele mai cool show-uri ale tuturor timpurilor: Madonna masturbându-se pe un pat în mijlocul scenei pe melodia Like a Virgin, Madonna instigând impetuos, în costu­maţia ei cu desuuri albe deasupra unui costum business negru, Come on, girls, Express yourselves!, Madonna cântând şi dansând super-şic-ul Vogue, un omagiu adus artiştilor hollywoodieni, printre care Marylin Monroe, pe care o imită în mod creativ, inclusiv printr-o ulterioară relaţie cu John F. Kennedy, Jr., Madonna inter­pretând alături de dansatori un număr în care sugerează apartenenţa la Mafie etc. etc. Nu este de neglijat, din perspectiva înclinaţiei ei către Love, apariţia în acelaşi an a albumului The Immaculate Collection şi în special a videoclipului de la Justify My Love: Madge se perindă printr-un hotel parizian în scene alături de amantul ei din viaţa de toate zilele, sex- simbolul gay şi actorul indic Tony Ward, scene de SM cu homosexuali şi lesbiene şi inclusiv scene de nuditate. Poftim, Madonna, cum te-ai ales cu interzicerea filmuleţului tău atât de cool de pe mai puţin cool-ul canal MTV!

1992 este anul în care Madonna îşi publică albumul de artă nud, Sex, care cuprinde fotografii SM şi de expunere în spaţii publice. Huo!, a decretat critica. Tot în 1992 îşi lansează ceea ce a fost con­siderat de lupii moralişti un „album porno”, deşi, dintr-un total de 14 cântece, numai trei sunt – ce-i drept – extrem de sexuale: Erotica, Where Life Begins – Unde începe viaţa (ghici unde!) – şi Did You Do St?- Ai pus-o?Turneul inter­naţional care i-a urmat, The Girlie Show, a provocat scandal în diferite colţuri ale lumii, Madonna pozând ca dominatrix, dansând alături de dansatori topless şi cât pe ce să-şi rateze primul show din cariera sa în tocmai predestinatul Israel.

Madonna are pe Dracul în ea şi nu ia pauză. în 1994, lansează Bedtime Stories, un album cu inflexiuni R&B, ilus­trat cu videoclipuri la limita experimentalu­lui, purtând amprenta atât a ezoterismului catolic precum şi a unor elemente de yoga, un nou hobby al Zeiţei Transfor­mărilor. 1995, Something to Remember, colecţie conţinând cele mai bune balade ale star-ului, cu videoclipuri arătând de data aceasta o Madonnă calmă şi matură. Pozează în acelaşi an într-o serafico-mo- dernă rochie albă pe coperta revistei Paris Match care o citează în subtitlul său prin­cipal: Astăzi sunt fericită şi vreau un copil. Şi diva ştie să obţină ceea ce-şi doreşte: rolul în filmul Ew’taîn care o interpetează pe la fel de controversata ca şi ea Eva Perron şi în care cântă aproape non-stop, frângându-ne chiar inima la melodii pecum Nu plânge pentru mine, Argentina, peliculă care-i aduce mult râvnitul Oscar pentru cea mai bună actriţă într-un muzical. Acelaşi an al turnărilor, 1996: Plimbându-se prin Central Park, Madonna îl întâlneşte pe Carlos Leon, care avea să-i devină instructor de fitness, amant şi inseminator. Pe data de 14 octombrie a anului, Madonna, în vârstă de 38 de ani, dă naştere fetiţei Lourdes Maria (Lola) Ciccone Leon. Tatăl copilului nu rezistă însă mult timp în umbra Divei şi, deşi ea îi oferă sume impresionante, cuplul se desparte în 1997.

în 2006, turneul mondial Confessions s-a lăsat iarăşi cu scandal pe ici, pe colo. Catolicii şi-au exprimat ultragiul la ve­derea performanţei ei în care era atârnată de o cruce şi purta o coroană de spini pe cap. L-a tachinat pe Papa Benedict al Vl-lea invitându-l la concertul său de la Roma. La Moscova, Biserica Ortodoxă, cât şi Federaţia Comunităţilor Evreieşti şi-au îndemnat membrii să-i boicoteze concertul.

încă din 1997, Madonna este membră a unei secte evreieşti ale cărei practici stârnesc oprobiul comunităţii ebraice orto­doxe, surprinderea sau chiar dezaprobarea şi teama publicului larg. Este vorba de aşa-numitul Kabbalah Centre, sub condu­cerea Rabinului Philip Berg, pseudonimul lui Feivel Gruberger. învăţăturile şi doctri­nele cultului sunt denumite bergism, căci se pare că secta este adânc centrată pe cultul personalităţii. Rabinul şi cea de-a doua soţie a sa, Karen, sunt idolatrizaţi de către membri drept „cuplul regal”. Rabinul este mai degrabă un guru şi, conform rela­tărilor unor foşti sectanţi, abuzează cu lar­gheţe de misticism şi spălarea creierului. Pentru cei interesaţi, sunt 14 Centre Kab­balah, dintre care şase în SUA, trei în Israel şi câte unul în Canada, Mexic, Chile, Brazilia şi Franţa. Madonna s-a îndreptat spre sectă când era gravidă şi extenuată după filmările de la Evita. Ea căuta „o ancoră”, în asemănare cu Liz Taylor, o altă adeptă care încearcă să gă­sească „lumina Kabbalei”. Dacă aţi avut ocazia să le vedeţi pe cele două star-uri în public sau pe Madonna într-un concert măcar sau fie şi pe coperta ultimului ei album ori în videoclipul de la Get Toge- ther, aţi remarcat probabil că ele poartă la încheietura mâinii stângi o brăţară-şnur de un roşu aprins, totem al bergismului. Mai rău e că secta este acuzată de foşti mem­bri de abuzuri fizice şi morale atroce, inclu­siv împotriva copiilor. Nu se ştie cu exacti­tate de ce, dar acestora din urmă secta pare să le acorde o mare importanţă, Madonna participând cu sume uriaşe la proiectul de caritate al Kabbalah Centre: Spiritualitate pentru copii. Madonna a mai donat de asemenea 21 de milioane de dolari pentru o şcoală de kabbalah pentru copii. O altă donaţie a divei este o luxoasă casă pentru instructorul ei personal de kabbalah, Rabinul Eitan Yardeni. Este de asemenea demn de reţinut că Madonna a primit un nume biblic, Esther, a vizitat Isaelul în repetate rânduri pentru a partici­pa la diverse sărbători evreieşti în sânul poporului ales şi că nu mai ţine concerte vinerea, căci aceasta este ziua în care Sabbathul începe.

Kabbalah pare să i se potrivească la fix Madonnei, căci ea este mai inspirată ca oricând. în 1998 lansează albumul Ray of Light – Rază de lumină – o foarte reuşită şi inedită combinaţie de melodii cu iz oriental şi techno rave. Frozen – îngheţat – are vădite inflexiuni arabo- ebraice, videoclipul prezentând-o pe Madonna în deşert, într-o vestimentaţie neagră care-i acoperă întregul trup şi cu tatuaje yemenite pe mâini. Al doilea cân­tec al albumului se mută în Asia, Madonna incantând rugăciunea yoghină Om shante- un fel de „O, Doamnei”, iar în technotronicul clip de la Ray of Light, ceea ce pare o adolescentă anorexică – nu altcineva decât star-ul – dansează în ritmul îndrăcit pe care-l vizează toţi puştii care îngurgitează pilule de ecstasy la ultra- gioasele rave party. Atenţie la discordanţă: Madonna tocmai a împlinit 40 de ani şi ştie ce face. Sora Estera este într-adevăr „mai rapidă decât o rază de lumină” şi neobosită. în 1999, ea participă la coloana sonoră a filmului Austin Powers: Spionul care mi-a tras-o, iar melodia şi clipul de la Beautiful Stranger, în care comandantul MI5 alias Michael York îl informează pe agentul său Austin Powers că bela demnă de Matahari este „o maestră a deghizărilor”, este o capodoperă a genului. Chiar aşa: câte look-uri nu a schimbat Madonna de-a lungul carierei sale?

2000 este anul albumului Music, care reprezintă o explorare artistică a spiritu­alităţii şi a faimei în melodii precum Don’t Tell Me sau Music, în care star-ul elu­cidează problema într-un mod atât de inspirat: Music makes the bourgeoisie and the rebel – Eşti burghez şi rebel datorită muzicii. 2000 este totodată anul în care diva se mărită cu regizorul britanic de film (vezi celebrul Jocuri, poturi şi focuri de arme) Guy Ritchie, cu care are, imediat, un băiat, Rocco John Ritchie. Cuplul a adoptat ulterior alţi doi băieţi, unul dintre ei, bebeluşul din Malawi, anul acesta, cu binecunoscutul tam-tam.

Madonna nu mai plecase în turneu de opt ani şi este timpul s-o facă în 2001: Drowned World Tour. în 2002 a compus şi a interpretat cântecul pentru filmul James Bond: Die Another Day (Mori într-o altă zi), care a primit atât o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun cântec original, cât şi la Zmeura de Aur pentru cel mai prost cântec.

Albumul American Life din anul 2003 are calitatea moscului: unii îl adoră, iar alţii îl urăsc. Extrem de îndrăzneaţă, colecţia prezintă faţa mai întunecată a muzicienei. Astfel, videoclipul de la American Life ilustrează războaie, explozii, sânge. Madonna însăşi s-a răzgândit şi, cu o zi înainte de a fi transmis în Europa, l-a refăcut în imagini care o arată evoluând în faţa steagurilor multor ţări. Versiunea originală exprima în orice caz opiniile politice ale star-ului. Căci, da, Madonna face, printre altele, politică. Ea i se opune deschis şi constant preşedintelui George W. Bush declarând că, din cauza lui, „viitorul copiilor mei este supus riscului”. Ea continuă: „Din păcate, guvernul nostru nu poate vedea marele plan. Ei gândesc la o scară îngustă. Suferă de sindromul Cu ce mă aleg eu din asta? Simplul adevăr este că administraţia actuală a compromis incredibile şanse de a reuni Lumea, de a promova pacea în regiuni care nu au cunoscut decât războiul, de a încuraja sănătatea în locuri care sunt de­vastate de boală, să ne facă să ne simţim mai în siguranţă prin a se ridica la nivelul principiilor noastre pe plan intern şi inter­naţional. Simplul adevăr este că politica administraţiei noastre actuale nu reflectă ceea ce este măreţ la America”.

Un alt hit important al albumului este Hollywood, o extrem de inspirată intro­specţie asupra vieţii de star. Cu toate noile sale atracţii la bord, în 2004 Madonna se îmbarcă pentru turneul inter­naţional Reinvention, poate nu cel mai reuşit din cariera sa. Vezi, spre exemplu, cum relativ proaspăta mămică britanică evoluează într-o fustă scoţiană. Snifl Unde au dispărut sutienul şi portjartierul de dea­supra costumului business?