Carte la radio
November 6th, 2012, Bogdan Hrib Comenteaza TweetPe Vlad Epstein l-am cunoscut demult, odată cu prima ediţie a târgului de carte. Au trecut anii şi niciodată nu am avut timp să îl provoc la o discuţie, deşi în mintea mea am avut o mulţime de întrebări şi curiozităţi. Acum, după două decenii, am simţit că pretextul rotundei aniversări e o ocazie excelentă.
❙ Cum a apărut idea organizării unui târg de carte?
– În 1994, se înfiinţase în radio Grupul pentru Promovarea Imaginii, format, la momentul acela, doar din mine. Se apropia 1 noiembrie, Ziua Radioului, şi căutam idei de promovare care se puteau autosusţine financiar, pentru că bugetul de care dispuneam era zero. Îmi tot umbla prin minte o idee mai veche, cea a apropierii fireşti dintre radio şi carte. {i aşa, din aproape în aproape, s-a conturat ideea unui târg de carte. Cu cât mă gândeam mai mult, cu atât proiectul părea mai fezabil. Aveam un atu extrem de important: suportul logistic şi mediatic al unei instituţii prestigioase şi credibile. Îmi lipsea însă un element cel puţin la fel de important: know-how-ul. Nu aveam nici cea mai mică idee de unde să pornesc. Într-o primă fază m-am îndreptat către Editurile ALL – o cunoşteam personal pe Anca Dumitrescu, care lucra acolo. Următoarea, şi cu siguranţă cea mai importantă piesă din echipă, a venit în persoana lui Mircea Nedelciu, de la Euromedia. El a construit primul pachet de ofertă, a găsit constructorul şi graficianul – Ion Dumitriu – care a desenat prima siglă a târgului. Şi i-am cooptat împreună, în echipă, pe ceilalţi membri: Cătălin Ţârlea, Mircea Sântimbreanu şi Paul Daian. Denumirea târgului a venit din radio, însă. Căutam o poziţionare oarecum distinctă de cea a Bookarest-ului şi ideea de carte şcolară a venit la pachet cu ceea ce avea să devină una dintre cele mai cunoscute mărci ale radioului public: Gaudeamus.
❙ Povestiţi-ne, vă rog, câteva întâmplări despre şi cu echipa de la început, din primele ediţii.
– Cea mai mare parte a istorisirilor legate de începuturile târgului au ceva anecdotic. Să nu uităm că în România nu existaseră târguri de carte şi noi înşine am învăţat practicând. Practicând „româneşte”, de multe ori. Ceea ce îmi aduce aminte de o întâmplare care a precedat ediţia 0 a târgului. Nume de cod: Scaunele. Cu o zi înainte de deschiderea târgului, m-a anunţat constructorul că nu are scaune. Nici unul. Aveam 64 de standuri şi nici un scaun. Ca să preîntâmpin o criză, în disperare de cauză, am plecat să caut scaune la terasele din zona Cişmigiului. Era noiembrie, terasele se închiseseră, teoretic aveam şanse de izbândă. După câteva eşecuri, am ajuns la Monte Carlo. Mă văd cu patronul, încep să îi explic despre ce e vorba, nu apuc să termin că îl cheamă pe unul din băieţii din spate şi mă întreabă scurt: De câte scaune aveţi nevoie? 64, îi zic. Încarcă 64 de scaune, îi spune băiatului, şi du-le unde îţi spune domnul. Dar să semnăm ceva, încerc să intervin. Nu e nevoie, mi-a răspuns. Totuşi, în „contrapartidă”, meniul terasei a fost citit zilnic prin staţia de amplificare a târgului. Păstrând registrul, îmi aduc aminte de Miss Lectura a ediţiei 0 – titlu acordat unei vizitatoare a târgului. Prima Miss Lectura Gaudeamus? Doina Uricariu, după un intens lobby.
❙ Care ar fi, în opinia dv., cele mai frumoase momente pe care le asociaţi târgului?
– Cel mai plăcut lucru pe care îl asociez târgului este atmosfera. Au fost discuţii aprinse pe această temă în 1998, când s-a decis mutarea târgului la Romexpo. Existau temeri – pe care, recunosc, le-am împărtăşit – legate de reproducerea atmosferei calde, destinse, de la Sala Radio, într-un spaţiu impersonal şi rece ca acela de la Romexpo. Din fericire, istoria târgului a consemnat un succes în această privinţă. Am avut confimarea faptului că „ingredientele” succesului ţin mai degrabă de editori, public, presă şi evenimente, mai degrabă decât de spaţiu. Ar mai fi momentul în care am certitudinea că va ieşi târgul, când rezervele, dubiile, îndoielile începutului se risipesc şi pot spune cu mâna pe inimă că IESE. Sau momentul în care deschidem porţile pentru public. Am trecut prin asta de 71 de ori, la fiecare târg Gaudeamus din Bucureşti sau din ţară şi de fiecare dată mă încearcă aceeaşi emoţie care se risipeşte odată cu primii vizitatori. Îmi mai vin în minte lansările lui Gianni Vattimo, Salman Rushdie, Neagu Djuvara, urmate de cozi impresionante pentru autografe, cozile la bilete, în ciuda vremii ciufulite, lansările care aveau loc la parter şi care adunau public până la ultima treaptă. Sau, ca să intrăm în registrul personal, aş include în capitolul în momente frumoase, relaţiile interumane, multe de durată, înfiripate la târg, în cadrul online casino echipei restrânse sau lărgite.
❙ Care sunt personalităţile publice ataşate cel mai mult de Gaudeamus?
– Dintre cele româneşti, prefer să nu fac nominalizări, ca să nu uit pe cineva. Nu cred că a existat vreo personalitate care să nu fi trecut măcar o dată pragul târgului. La categoria prieteni internaţionali ai târgului i-aş menţiona pe Johnathan Scheele, Fabienne Reuter, Mario Cospito, Henri Paul. Un caz cu totul special este cel al unei doamne, româncă stabilită în Canada, care, ani de-a rândul, şi-a planificat concediile în Europa, respectiv venirile în ţară, în funcţie de perioada târgului. Nu am cunoscut-o personal niciodată, deşi mi-ar fi plăcut.
❙ Cum vedeţi viitorul târgului de carte? Dar viitorul industriei cărţii în general?
– În România, asistăm de mulţi ani la un paradox. Gaudeamus este cotat, după unii specialişti, între primele zece târguri de carte din Europa, în timp ce piaţa de carte, se ştie, este una dintre cele mai slabe de pe continent. Se spune că un târg de carte nu poate fi cu mult mai bun decât piaţa pe care evoluează. În această interpretare, succesul târgului Gaudeamus este unul conjunctural şi reflectă mai degrabă, aş spune, potenţialul pieţei de carte româneşti. Cât timp va reuşi să îşi menţină standardele, atmosfera şi echipa, Gaudeamus are şanse foarte bune să existe în continuare şi să evolueze. Direcţia în care încercăm să ne îndreptăm este profesionalizarea şi o mai bună conectare la piaţa internaţională. Pe aceasta din urmă o văd, mai degrabă, realizându-se indirect, prin transformarea într-un reper al Europei centrale şi de sud-est, atractiv astfel pentru editorii din restul Europei. În ceea ce priveşte viitorul industriei cărţii, cred în coexistenţă. Între cartea tipărită şi cea pe suport electronic, între difuzarea de tip clasic – în librării şi la târguri de carte şi cea on-line. Dacă ne uităm la ţările dezvoltate, spre modelul cărora tindem şi la care vom ajunge mai devreme sau mai târziu, vom vedea o industrie a cărţii puternică şi care îşi caută permanent echilibrul între tradiţie şi noile tehnologii.
❙ Au existat momente de cumpănă?
– Multe, de unele prefer nici să nu îmi aduc aminte. A existat, asa cum am spus şi mai devreme, momentul 1998 de mutare la Romexpo şi chiar 1999, când am făcut tranziţia de la Pavilionul B, la Pavilionul Central. Plus ediţiile cele mai recente, contemporane crizei care afectează nu doar piaţa de carte şi care plasează târgul sub semnul tot mai vizibil al austerităţii. Sau situaţia cu care ne confruntăm periodic, şi anume suprapunerea perioadei târgului cu cea a diverselor campanii electorale.
N-am fost scutiţi întotdeauna de tentativele de folosire a târgului drept tribună sau forum electoral. Să nu fiu înţeles greşit. Îmi doresc să văd politicienii implicaţi în mod autentic, constructiv, în problemele tot mai presante ale pieţei de carte. Dar pentru băi de mulţime, îi invit să vină la târg doar în calitate de vizitatori. Am avut, nu o dată, divergenţe de opinie pe tema asta. Dar, ăsta sunt. Mi-au plăcut întotdeauna sporturile extreme – înotul împotriva curentului, …. împotriva vântului…
❙ În plan personal ce v-a motivat şi ce vă mai motivează încă?
– Noutatea. La fiecare ediţie apare cel puţin un proiect, o idee interesantă care îmi dă combustibil să continuu. Aş avea sentimentul că pierd ceva semnificativ dacă m-aş retrage. Plăcerea de a lucra alături de echipa mea şi, de ce să nu recunosc, mândria de a lua parte la construcţia unui eveniment de asemenea amploare. Nu o dată am avut plăcuta revelaţie a implicaţiilor târgului, de multe ori surprinzătoare, nebănuite, nevăzute din „bucătăria” în care ne petrecem timpul.
❙ Care este secretul echipei puternice de la Gaudeamus?
– Nu e un secret, e perfect explicabil. Norocul a făcut să ne întâlnim o mână de oameni care împărtăşim aceleaşi valori, aceeaşi viziune, acelaşi ataşament. O echipă formată din oameni de excelentă valoare care au înţeles întotdeauna să pună târgul pe primul plan. Nucleul e acelaşi de circa 14 ani. Asta se traduce, pentru marea majoritate a colegilor mei, într-o vastă experienţă în domeniul târgurilor de carte, deşi mulţi au doar în jur de 35 de ani – au crescut odată cu Gaudeamus-ul. Ca lider mai mult sau mai puţin formal al acestui grup, am făcut întotdeauna o prioritate din promovarea intereselor membrilor echipei. În schimb, am pretins şi obţinut întotdeauna un nivel foarte ridicat de profesionalism.
❙ Inevitabila întrebare: ce va fi în 2012?
– Diversitate, noutate, prospeţime, totul pus sub semnul prieteniei pentru carte şi al dialogului între culturi. Un invitat de onoare special: Republica Moldova! Un partener privilegiat: Italia. Întâlniri profesionale propuse de Franţa şi Norvegia! Evenimente plasate sub semnul Anului Caragiale! Pentru prima dată la un târg de carte din România, propunem profesioniştilor un Centru internaţional de copyright! 10 agenţi literari europeni au confirmat deja prezenţa la Gaudeamus pentru a stabili întâlniri profesionale cu editori, autori, traducători şi agenţi literari români. Gaudeamus 2012 se anunţă a fi, şi la această ediţie, momentul de vârf al anului editorial, reunind panorama celor mai reprezentative edituri româneşti, dar şi prestigioase edituri străine, ambasade şi centre culturale, la care se adaugă participanţi şi invitaţi din Belgia, Franţa, Spania, Rusia, Norvegia, Estonia, într-un maraton de evenimente care vor ţine capul de afiş al fiecărei zile! Dintre proiectele şi noutăţile ediţiei aş mai enumera: expoziţia de fotografie Istoria imaginară a cărţii şi a scrisului – o incursiune insolită în lumea cărţii din perspectivă fotografică, expoziţia va reuni peste 30 de lucrări semnate de artistul Jean Marc Godès, autorul imaginii Gaudeamus 2011 şi 2012, expoziţia Ada Kaleh – Insula din suflet, organizată de Muzeul Ţăranului Român, standul Edituri dispărute – cărţi regăsite: cărţi publicate de edituri dispărute în ultimii ani din peisajul editorial românesc, expoziţia de fotografie Mircea Radu Eu citesc. Dar tu? – o invitaţie inedită la lectură prin intermediul fotografiei. Nu vor lipsi, fireşte, tradiţionalele repere Gaudeamus: Concursul Naţional de Lectură „Mircea Nedelciu“, Invitaţi de nota 10: Olimpicii României, proiectul „Cărţile se întorc acasă“, Bursa Educaţia, Salonul de Carte pentru Copii „Ion Creangă“.
❙ Planuri de dezvoltare pentru anii viitori, direcţii noi, repoziţionări?
– În articolul De ce a ajuns arta românească cunoscută la nivel global (The Global Post, 16 februarie 2011), Ginanne Brownwell afirma „Deşi literatura din România încă nu a făcut valuri în plan internaţional – în ciuda faptului că Premiul Nobel în 2009 a fost acordat Hertei Müller, scriitoare de origine română care scrie în limba germană – există voci care spun că următorul val în literatură va fi unul românesc.” Păstrând proporţiile, acelaşi lucru l-aş spune despre Gaudeamus. Cred în potenţialul nedescoperit al târgului şi sper la o conjunctură mai favorabilă transformării lui într-un reper al zonei şi la o echilibrare între Gaudeamus-ul publicului larg şi cel al profesioniştilor. Şi mai visez la momentul în care, la uşa biroului unde lucrăm, se va forma o coadă a finanţatorilor şi sponsorilor. Atraşi, pur si simplu, de reputaţia acestui târg care a reuşit să se păstreze, de-a lungul anilor, corect, curat, la standarde bune.
❙ În final, v-aţi gândit să scrieţi o carte despre toţi aceşti ani?
– Sunteţi a doua persoană care mă întreabă acest lucru. Când vor fi zece, promit că mă voi aşterne pe scris. Rămâne de văzut dacă voi găsi o editură care să o publice şi cititori interesaţi să o parcurgă…
Potretul-robot al vizitatorului 2011
● Sex: 58% femei – 42% bărbaţi.
● Vârstă: 39% tineri sub 29 de ani.
● Studii: 63% superioare şi postuniversitare.
● Ocupaţie: 27% elevi şi studenţi; 33,5% specialişti cu studii superioare.
● Venit: 58% au venituri până în 2.000 lei.
● Stare civilă: 44% necăsătoriţi.
● Cumpărători de cărţi: 72% dintre respondenţi.
● Număr de cărţi cumpărate: 30,5% au cumpărat peste 7 cărţi.
● Sumă medie cheltuită/respondent: 152 lei.
● Circa 50% dintre vizitatori au ajuns la târg cu RATB-ul.
● Circa 15% dintre vizitatori provin din cartierele Drumul Taberei şi Militari (pe linia lui 41).
● Circa 10% dintre vizitatori sunt din afara Bucureştiului.
nr. 11 / noiembrie 2012 Tweet