Cine se teme de arhitecţi?
July 14th, 2012, Bogdan Hrib Comenteaza TweetTerasa OAR de pe strada Verona este plină cu şoapte şi umbre mişcătoare. Nu îl cunosc pe Şerban Sturdza, dar am auzit atâtea despre domnia sa… Recunosc, sunt un pic emoţionat. Ajung mai devreme şi aştept cuminte pregătindu-mi uneltele pentru înregistrare şi un teanc de foi, unele scrise – întrebările –, altele albe. La ora 21 fix intră şi ne dăm mâna, povestim câteva clipe, apoi la treabă. Un interviu de 77 de minute…
❙ Cât de mult influenţează arhitectura viaţa noastră de zi cu zi, viaţa noastră obişnuită?
– Cred că pe toţi ne influenţează enorm, din cauză că locuire se face de când te naşti… Însă foarte puţină lume îşi dă seama de măsura în care este influenţată pentru că intră în viaţa cotidiană, în existenţa zilnică, în obişnuit şi atunci nu mai poţi să distingi de fapt cât de important este acest element. Cum influenţează arhitectura viaţa noastră este foarte simplu: în momentul când te aşezi pe un scaun la masă şi poţi să mănânci bine şi să bei bine, având o poziţie corectă şi confortabilă, înseamnă că masa şi scaunul şi spaţiul au fost bine concepute, înseamnă că te hrăneşti bine, că te simţi bine cu cel de vizavi şi până la urmă acest design, această proiectare a obiectului, conţine în ea mărimea omului, dimensiunea lui, aşteptările lui. Aşadar, măsura omului, că o fi cotul, pasul, piciorul cum erau pe vremuri, totul ţine de a măsura obiectele şi omul într-o relaţie. Vedeţi, dacă vrei să construieşti o casă pentru cineva, s-ar putea ca acesta să-ţi spună: Las’ că mi-o ridic singur pentru că şi eu ştiu să fac o casă! Dar s-a constatat, după studii foarte ample, că plata unui arhitect, onorariul lui merită să fie dat pentru că economia pe care o face un arhitect când se gândeşte la locuinţa unui om, casă sau apartament, generează avantaje care fac ca munca lui să merite. De obicei aşa se întâmplă. Există şi cazuri care nu respectă regula… Dar cred că acesta este motivul pentru care arhitectura este o meserie liberală, ca medicina şi ca avocatura… O societate care n-are o exercitare liberă a acestor profesii este o societate care de fapt nu poate să răspundă aşteptărilor de libertate, de sănătate şi adăpost.
❙ Credeţi că oraşele pot deveni mai prietenoase cu locuitorii lor?
– Chestiunea e foarte uşor de sesizat atunci când faci turism, constaţi că îţi alegi oraşul de destinaţie în aşa fel încât să te simţi bine în vacanţă. E clar că unele oraşe sunt mai prietenoase şi altele mai puţin. Aici se pune problema unui raport, unui dialog care este continuu. Oraşul nu reprezintă doar dialogul dintre arhitect şi familie, oraşul este administrat, deci există, din cauza complexităţii sale, un aparat care trebuie să regleze tot ceea ce înseamnă viaţa unei localităţi şi pe care putem să-l numim administraţie. Ei bine, o administraţie, mai ales pentru că este aleasă de cetăţeni, tocmai pentru ca să administreze, are nişte obligaţii şi trebuie să deţină o ştiinţă; altfel este o administraţie nepotrivită, nu este adecvată aşteptărilor… Şi aici sunt foarte multe lucruri de spus, pentru că există oraşe care au fost neprietenoase şi au devenit prietenoase printr-o administrare bună şi există oraşe care au fost prietenoase şi au devenit neprietenoase printr-o administrare care, din contră, n-a fost bună şi, acumulând eşec după eşec sau decizii nedorite de locuitori, s-a ajuns la o calitate a vieţii scăzută… Există exemple şi la noi în ţară.
❙ Bucureştiul intră în categoria a doua, ca neprietenos?
– Cred că Bucureştiul este un caz special pentru că este capitală şi are un număr mare de locuitori… Dar putem vorbi de un oraş care şi-a pierdut din calităţi, o constatare pe care nu o fac numai eu, ci foarte multă lume, e vorba de Sinaia. Era una dintre perlele turismului românesc şi acum, faţă de multe alte locuri din ţară, oferă mult mai puţin prin înghesuire şi prin distrugerea unor elemente de arhitectură şi de peisaj. Acolo se locuieşte la preţuri mari, dar mai prost… Bucureştiul este un caz fericit pentru că are vitalitate, este un oraş extrem de viu şi cred că asta este şansa lui, iar partea de administrare este o chestiune care este legată de inteligenţă, ştiinţă, tact şi, până la urmă, transparenţă… Şi aici sunt multe de spus…
❙ Şi aşa ajung la întrebarea următoare: poate fi regăsit Micul Paris? Ar trebui să fie acesta sau nu ţelul edililor?
– Eu cred că din Micul Paris a rămas o parte, dar mică, în raport cu ceea ce s-a dezvoltat în plus, cu bune şi rele… Cred în ceea ce a rămas din, să zicem, Bucureştiul istoric care se cheamă Micul Paris, pentru că a fost ridicat de o întreagă pleiadă de administratori, arhitecţi, ingineri, drumari, care au fost educaţi în şcolile europene şi care au avut ca modele oraşe europene, în special Parisul… Aceste lucrări sunt bunuri câştigate de bucureşteni şi de generaţiile anterioare, nu văd de ce să nu fie păstrate şi de ce Micul Paris să nu existe în continuare în Marele Bucureşti. Pe de altă parte, repet, există elemente bucureştene extrem de valoroase pe care noi nu dăm doi bani, dar pe care turiştii din străinătate, specialişti sau nu, doresc să le vadă. Arhitectura interbelică, cea modernă şi anumite elemente de arhitectură contemporană, din păcate puţine, sunt repere importante.
❙ Puteţi da câteva exemple?
– Păi, dacă staţi să vă gândiţi la Bulevardul Magheru şi la aproape fiecare casă de acolo… aş putea spune că este o arteră de o mare importanţă arhitecturală. Este la fel de frumos ca un bulevard de la Rio de Janeiro sau din Paris…
❙ Adică mai avem un pic de Micul Paris şi atunci Magheru e un fel de Champs-Élysée?
– Nu ştiu dacă e chiar aşa, pentru că există arhitectură mult mai diversă aici şi poate şi mult mai nouă, dar există o mare diversitate şi o calitate de arhitectură foarte înaltă. Există lucrările lui Horia Creangă, care a lucrat împreună cu Ion Creangă şi care sunt amândoi nepoţii scriitorului, există Fränkel, există G.M. Cantacuzino, există multe lucrări cu autori foarte valoroşi… Dar să nu uităm de detalii, de ambianţa Bucureştiului, care este perfect valabilă. La fel cum găsim chestiuni rizibile, sau care ţin de domeniul absurdului. Mă gândesc tot la aceste case, care nu sunt bine îngrijite. De exemplu, Blocul Aro, cinematograful Patria, care a fost nava amiral a arhitecturii moderne, cea mai importantă clădire modernistă, publicată în reviste internaţionale la vremea respectivă şi care acum pentru bucureşteni este o clădire necunoscută, iar pentru edili este un loc mediocru şi neimportant. Aş putea spune că sunt sute de astfel de clădiri şi că unul dintre elementele de deteriorare zilnică este această furie a polistirenizării clădirilor istorice şi moderne sub un foarte abil pretext care se cheamă eficienţa termică. Şi care, de fapt, dacă este judecat cu atenţie, poate fi obţinut la parametri normali şi fără să strici faţadele. Deocamdată primarii noştri, toţi, fără excepţie, distrug sistematic o mare parte din fondul construit acoperindu-l cu acest polistiren. Pentru blocurile şi cartierele de locuinţe făcute în anii ’50-’90 este normal şi necesar, pentru că acolo e o pierdere mare de căldură şi pentru că acele clădiri sunt simplu exprimate în exterior. Dar pentru restul e doar un pretext electoral iar pierderea culturală este însemnată. Generaţiile următoare o vor redescoperi şi vor da polistirenul jos.
❙ Cam cum s-a întâmplat cu fresca de la Ateneu?
– Da, chiar şi cu Casa Mincu (n.a. – unde ne aflăm). De doi ani de zile se curăţă vopseaua de ulei de pe nişte picturi excepţionale, din simplul motiv că atunci moda era să ai totul alb. Una e să faci lucrul ăsta într-o casă şi alta într-un spaţiu public care aparţine de fapt culturii române… Dacă vrei să îmbraci cultura română în polistiren nu înţeleg de ce să nu se îmbrace coloanele Ateneului, CEC-ul şi Micul Paris…
❙ Următoarea întrebare era legată de cine sunt şi ce vor Arhitecţii voluntari?
– În primul rând, nu sunt numai arhitecţi. Este un grup de oameni care la început a zis Hai, domnule, să facem, decât să criticăm atât, că ăsta n-a făcut, că celălalt n-a făcut, hai să încercăm să propunem soluţii alternative la soluţiile care s-au dat. Ca să aibă primăria din ce alege. Aşa s-a născut grupul. Dar, după aceea, a intrat drumarul, a intrat inginerul structurist, a intrat sociologul… Sunt mulţi, nu sunt numai arhitecţi. Şi ce vor să facă, de fapt? Vor să fie parteneri în dialogul cu administraţia, dar vor să şi atragă atenţia. Avantajul nostru ca arhitecţi voluntari este că, neavând o comandă şi nefiind plătiţi, putem să spunem adevărul mai uşor. Dezavantajul este că e foarte obositor şi noi, ca orice om, trebuie să trăim, deci asta o facem în mod voluntar, în afara orelor de serviciu, ca să zic aşa, ceea ce ia timp. Nu vă ascund că sunt din ce în ce mai mulţi. Şi că ar putea rezolva nişte lucruri.
❙ Cum ar fi Hala Matache?
– Acum intru în problemă. O problemă deja foarte simplă şi care se rezumă la următorul lucru: ai o casă, eşti proprietarul ei, te cheamă Primăria Generală, casa asta a costat, ca să o cumperi, câteva zeci de milioane, nu ştiu pe dinafară exact cât, dar este o sumă importantă, şi când ai cumpărat-o, funcţiona. Era o hală de interes public şi, astfel, multă lume profita de existenţa ei. Acum este aceeaşi hală, cu un proprietar care, administrând-o prost, a scos-o din uz, calitatea ei publică s-a estompat, a dispărut şi probabil că se va prăbuşi dacă nu se iau măsuri. Interesant este că există avize, există toată partea legală pentru ca ea să fie reparată, dar nu se doreşte acest lucru. Din acest punct de vedere, eu cred că Primăria este culpabilă pentru că afectează interesul public. Şi, dacă eu aş fi o persoană care să aibă puterea, aş confisca imediat această hală, aş repara-o cu 60.000 de euro, acesta este bugetul pentru intervenţia de urgenţă, care este făcut, dovedit şi asumat de către Primărie, şi, după ce aş repara-o, aş da-o din nou circuitului public. Dacă nu face asta, probabil că Primăria va fi vinovată, din punctul meu de vedere, faţă de toţi cetăţenii din oraşul ăsta, pentru că a sustras un obiect şi nu l-a înlocuit cu altul. Totuşi, Primăria vrea să îl înlocuiască cu altul, doreşte să demoleze această casă, să o reconstruiască 30 de metri alături. De fapt, aceasta este justificarea pentru ceea ce nu face Primăria. Dacă, însă, se face un calcul economic, atunci se va dovedi că banii pe care îi dau eu, dumneavoastră şi toată lumea, şi care reprezintă impozitul, ar fi mult mai bine folosiţi şi mult mai puţini dacă hala s-ar repara pe loc decât dacă s-ar demola şi s-ar pune alături. Este mai ieftin să o păstrezi pe loc şi circulaţia nord–sud, care s-a preconizat, se poate face şi cu hala acolo. Acest lucru a fost recunoscut de Ministerul Dezvoltării, Ministerul Culturii şi Primăria însăşi. Şi, de altfel, primarul Oprescu a promis şi a şi semnat autorizaţia de intervenţie de urgenţă la 13 martie 2012, dacă nu mă înşel. O intervenţie de urgenţă ai voie să o faci şi în 24 de ore, pentru că de aceea se cheamă de urgenţă. Din martie au trecut vreo trei-patru luni, nu se face nimic, aşadar. Şi chestiunea asta eu zic că este vină extraordinară. Chiar dacă nu va fi pedepsit nimeni, mie mi se pare un gest anticivic. Este gestul invers celui făcut de primarul din timpul războiului, în 1942, când România era în război şi când Hala s-a extins, ca să ofere populaţiei posibilitatea să cumpere marfă lângă gară. Şi asta mă surprinde…
❙ Să revenim la Hala Matache de astăzi, puteţi detalia ideea?
– Noi avem un proiect, care are şanse puţine, dar care este extrem de logic şi pe care eu cred că, dacă Primăria l-ar fi adoptat, ar fi avut un succes nebun. Proiectul nostru este de a face o stradă pietonală între Gară şi Hala Matache, pe Bulevardul Gării. Exact acolo unde s-a făcut acum o şosea care pleacă de undeva şi duce nicăieri, cu mai puţini bani, dar cu o amortizare în timp economic evidentă, ai putea să faci o zonă comercială pietonală, din care să profite cartierul, blocurile de acolo, sute de familii, zonele comerciale de la parter şi lumea care vine la Gară şi care poate să îşi facă imediat cumpărături, în apropiere, revigorând tot cartierul. De fapt, este un proiect de regenerare urbană.
Chestiunea asta ar fi putut fi discutată, ar fi putut fi arătată ca alternativă, dar nici măcar asta nu se doreşte. Aşa că noi vom face echipe sociologice, de antropologie urbană, cu arhitecţi urbanişti şi vom dovedi, cu cifre, că pentru oraş este mai bine să faci aşa decât să faci circulaţie şi acolo. În speranţa că Primăria ar putea să zică Da, domnule, hai să preluăm ideea asta. Facem un concurs, dăm tema, vedem cine câştigă şi îi dăm lui lucrarea, să facă o pietonizare în interes public. Ca să fie pe înţelesul tuturor: pentru o stradă cu circulaţie intensă se câştigă mai puţini bani, deci bogăţia străzii este mai mică decât într-o stradă pietonală. Din cauza asta bazarurile, străzile comerciale din Orient şi din Occident, din zone istorice, sunt pline de magazine, cu circulaţie redusă de maşini, cu interdicţii de aprovizionare, tocmai ca să laşi cât mai multă lume să vină şi să cumpere. Asta se poate face la fel de bine şi aici. Este ceva evident şi este foarte la modă peste tot, dar la noi încă nu a pătruns. Noi, de fapt, copiem tot ceea ce se face dincolo, dar cu un decalaj de vreo 20-30 de ani.
❙ Sunteţi optimist, reducem decalajul sau nu?
– Sunt foarte optimist, lucrurile astea sunt normale. Indiferent că eu le vreau sau că nu le vreau, că pierd o partidă sau că echipa Arhitecţilor voluntari sau alte grupuri, care sunt nenumărate, nu reuşesc să aplice proiecte. Pentru că viaţa merge într-o anumită direcţie, care este legea minimului, adică minimum de efort cu maximum de profit. Este o chestiune care se aplică şi la oameni, şi la animale, şi aici şi în altă parte. Asta pe de-o parte. Pe de altă parte, dacă nu faci lucrurile cum trebuie, nu mai vine lumea să te viziteze. Eu cred că ne îndreptăm către normalitate. Singurul lucru nefericit e că ne trezim târziu şi când facem, facem prost. Adică de mântuială. Este veşnica poveste cu forma fără fond. Copiem la suprafaţă ceva, repede, dar nu aprofundăm. Dar, altfel, sunt optimist.
❙ Deci, Capitala poate fi salvată?
– Sută la sută. Nu ştiu când şi cu ce pierderi.
❙ Care este viziunea dumneavoastră despre o capitală frumoasă, normală, prietenoasă, nu chiar ideală, dar o capitală posibilă? Aşa, în câteva cuvinte, ca o concluzie.
– Cred că aş putea să vă spun. Pentru mine capitala ideală este Bucureştiul. Aici există câteva lucruri care pe mine mă determină să cred că se poate. Carol al II-lea a făcut lacurile. Orice bucureştean crede că lacurile alea le-a dat Dumnezeu, că sunt acolo de sute de ani. Aiurea, le-a făcut, în vreo 15-16 ani, Carol al II-lea. Dâmboviţa se poate face, dintr-un canal nenorocit, ceva mult mai inteligent. Când vorbim de două milioane de locuitori, elementul apă este esenţial. Apa, din punct de vedere strategic, în următorii ani, va fi şi mai importantă.
❙ Vă gândiţi la un Central Park bucureştean?
– Ştiţi că s-a construit, nu a fost nimic acolo…
❙ Ştiu, tocmai de aceea vă întreb.
– Eu cred că apa este o chestiune importantă şi aş exploata-o la maximum. Poate să fie şi Dunărea sau nu, dar chestiunea asta cu apa este esenţială. Şi va fi şi mai mult. Povestea cu zonele verzi este în firea lucrurilor. Noi aici am încercat, pe Street Delivery, am adus 130 de copaci, cam de 3-4 metri, şi s-a schimbat strada. În loc să îi ducem înapoi, Primăria era normal să spună Băi băieţi, hai că ne place, gata, îi plantăm. Cred că toată lumea s-a bucurat de asta şi cred că banii trebuie daţi pe copaci mari şi nu pe spirocheţi cum sunt în faţă la Bellu, sau nu ştiu ce aranjamente penibile făcute de tovarăşii ăştia de la spaţii verzi. Revenind, pentru mine, capitala ideală trebuie să aibă apă, să aibă verdeaţă, să aibă spaţii publice, care să fie adecvate, şi Bucureştiul nu are deloc, absolut deloc. Este nevoie de foarte puţin. Şi, după aia, dacă ai eliberat trotuarele, ceea ce este foarte simplu, ar fi o capitală foarte bună. Gândiţi-vă că Bucureştiul, sâmbăta şi duminica, este deja un oraş destul de plăcut. S-ar putea face multe lucruri, dacă ar fi iniţiate proiecte mici. Există arhitecţi, şi la noi în ţară şi în alte ţări, care iau un colţ, la o intersecţie, între două străzi, sau colţul unei grădini, sau câţiva metri pătraţi lângă o biserică. Sau un loc care este interesant şi doar pe ăla îl pun la punct şi, prin însumare, rezultă o poveste. Trebuie să ştii unde acţionezi. Ca la acupunctură. Dacă ai face acupunctură cu oraşul şi apeşi aici şi aici, atunci generezi o poveste; depinde de locul în care se apasă; povestea poate să dea naştere la nişte rezultate colosale. Mie aici mi se pare că administraţia nu ştie să se coordoneze. Nu aş spune că este foarte greu să faci un oraş.
❙ Mi-aţi dat un răspuns foarte încurajator. Şi patriotic. E de bine!
– E de bine, trebuie doar să spui cui trebuie şi acela să te asculte.
Şerban Sturdza s-a născut în 1947 şi este membru al Uniunii Arhitecţilor din 1971. Între 1999 şi 2002 – Preşedinte al UAR, apoi, din 2001 până în 2010, preşedinte al Ordinului Arhitecţilor din România. În prezent, vicepreşedinte. La fel, vicepreşedinte al Fundaţiei Pro Patrimonio. Coordonează biroul de arhitectură PRODID. S-a ocupat de mai multe proiecte printre care Grădina OAR, Piaţa Bisericii Anglicane, Librăria Cărtureşti, standul de carte al României la Târgul Internaţional de Carte de la Madrid, în 2011. Numeroase premii, precum şi membru al juriului pentru diferite competiţii.
..
nr. 7 / iulie 2012 Tweet