Claudiu Bleonț: „Da, sunt mare. Și sunt nimeni!“
April 8th, 2012, Radu Pocovnicu Comenteaza TweetUn talent uriaș, o energie incredibilă – scăpată uneori de sub control, sub presiunea publică a gesturilor corecte simbolic. E imaginea din ultima vreme a lui Claudiu Bleonț, actorul care și-a dat jos chiloții în public. Dar partea lui de lumină?…
Claudiu joacă într-un nou spectacol, Amedeu sau scapi de el cu greul, de Eugene Ionesco. De la spectacolele de comedia dell arte din ultimul timp, la teatrul absurd. Înapoi la temele importante ale umanităţii. Dar ce înţelege publicul de azi din acest autor criptic? „Ionesco a scris ca în fizica cuantică, ca şi Platon, în momentul când a zis da, s-a născut nu-ul. Pentru că universul e făcut din aceste contrarii concomitent. E ideea mea dragă. Contrariile nu sunt contradictorii, sunt complementare. Noi suntem doar în extreme. Dacă ar fi întuneric veşnic, sau dacă ar fi lumină veşnic, cum ar fi? E nevoie de tensiunea asta. Dacă nu există un conflict, nu există o mărturisire a unui om faţă de alt om. Nu există nimic.
Teză – antiteză – sinteză. Discuţia între Amedeu şi nevasta lui e conflictuală. Părţile necunoscute, care dau dinamică vieţii, sunt necesare. Dacă nu suntem diferiţi, nu are rost să fim împreună. Ne ia somnul. Şi în teatru, şi în viaţă.
Ionesco a stat până la patru ani la Slatina. Apoi se mută la Paris, până la 14. Dar vine tatăl lui şi-l ia înapoi în România. Există în Amedeu o replică: Mortul a îmbătrânit. Aş putea spune că e tatăl meu… Marie Jeanne, fiica lui Eugene Ionescu, mi-a spus că tatăl ei a visat cândva un cadavru. Cobori, cu asta, într-o zonă profundă a psihicului uman, în Freud, Jung. În primul rând, Ionesco bulversează logica. Dar apoi te recunoşti în piesă. Ionesco cheamă lumea la mijloc. Nimic nu este atât de dramatic, sau atât de stupid. E un amestec de nuanţe complementare care generează armonie. Această şcoală am învăţat-o de la Grigore Gonţa, că exist la mijloc, în această intensitate, iar contrariile sunt în mine. E şi un mesaj: continuă, continuă, continuă. Nu există doar lumină, sau doar întuneric. Trebui să şi cazi, să te temi, ca să te poţi ridica.”
Cu mai bine de zece ani în urmă, Claudiu a primit o lecţie extraordinară de viaţă.
„Jucam într-o piesă de Sofocle, în rolul lui Filoctet. Cu Florin Zamfirescu – Odiseu, George Călin – Neoptolem. Regizor era Andreea Vulpe. Filoctet era aghiotantul lui Hercule, fiul lui Zeus. A primit cadou de la Zeus o armă infailibilă, un arc. Se petrece primul Război Troian. Războiul se termină indecis şi grecii pleacă acasă, dar se opresc pe o insulă să ia provizii. Pe insulă, pe Filoctet îl muşcă un şarpe de călcâi. Rana se împute îngrozitor iar Filoctet e părăsit, pentru că ăştia nu mai pot vâsli din cauza mirosului. Se duc acasă, trec 10 ani, iar un oracol prevesteşte că trebuie să continue războiul cu troienii. Dar nu vor câştiga decât dacă îl vor lua cu ei pe Filoctet. Apar îndoielile. Cum să-l ia înapoi pe ăla, fratele lor grec? O fi murit, sau a înnebunit. Dar e o misiune, ei sunt soldaţi, trebuie să lupte, aşa că pleacă după Filoctet. Şi pleacă pe insulă să-l recupereze… Ei, şi de aici începe piesa. Cu un măcel de monologuri, cu Hecate, cu Agamemnon, cu Paris, cu Elena… tone de nume care nu mai înseamnă nimic. E ca şi cum ne-am ocupa de istoria Botswanei. Încep ăia să-ţi povestească de istoria lor. Nu înţelegi nimic. Dacă spun cafea, tu vezi cafea, ştii ce înseamnă, dar dacă spun leuo, nu se ştie ce înseamnă. Şi am ajuns într-o stare de caznă… în acest război împotriva tuturor, înjurându-i pe toţi. Ca într-o tragedie antică, de aici nu se iese. La finalul piesei apărea personajul jucat de Mircea Anca, cu un monolog din care nu înţelegeam nimic. Eram ca bizonii ăia care, împungându-se, zguduie pământul. Câtă dreptate avea Andreea, atâta aveam eu. Pe cuvântul meu, nu găseam drumul spre personaj. Şi am zis: în momentul ăsta eu plec. Poate abandonul are rost, dar poate nu are.
„Și eu am fost un mic ipocrit cândva. Veneam dintr-un mediu convențional. Prima dată când a trebuit să drăcuiesc într-un rol, mi-a venit foarte greu. Am făcut liceul german, bunicul a fost stareț, am fost dus la biserică. Pe unde să scap de presiunea asta, de locomotiva asta de frustrare?”
„În 2004 jucam la TNB în «Apus de soare», iar eu eram dezamăgit, trist de condiția mea de actor angajat. Eram pe scenă când, la un moment dat, am ridicat capul și am văzut tavanul TNB. În acea clipă am auzit o voce dintr-un strat de conștiință: «Băi, tu nici măcar n-ai îndrăznit să visezi să fii aici și acum ești aici și îți pute!»“
Şi acum paranteză. Fusesem de curând în America, cu Steaua fără nume, unde cunoscusem o americancă. Ne văzuse în spectacol pe mine şi pe colegii mei şi ne-a invitat la ea. Mi-a zis că n-a priceput o iotă din ce spuneam, dar că a înţeles tot. Era fascinată. Cum naiba reuşeşti asta? Nu ştiu să explic, eu sunt definit şi sunt nedefinit în acelaşi timp, sunt toţi oamenii pe care i-am cunoscut, toate întâlnirile mele. Îi zic că poate e bine să vadă România, am invitat-o aici. Evident, era o invitaţie de complezenţă, cine dracu’ credea că o să vină? Şi uite-o că ne trezim cu ea aici. Am intrat în panică. Ce facem? Pe unde-o ducem? Ce să-i arătăm? Hai la mânăstirile din nordul Moldovei. Ne urcăm în maşină şi, când ajungem la Suceviţa, o buşesc lacrimile. Eu, invidios pe emoţia ei. Cum naiba, eu sunt aici de o viaţă şi nu mi s-a întâmplat, şi ei… Atât de tare a ţinut chestia asta încât a ajuns în America şi s-a botezat în rit ortodox. După un timp, Kim a venit din nou în România şi ne-a cărat iar la Suceviţa. Maica Eufrasia ne făcea turul mânăstirii. Pe o latură a bisericii, piatră, pe alta, faimoasele picturi, cu Pitagora, Platon, Socrate, Aristotel… Sofocle. Sofocle?! Şi deodată îmi sare finalul lui Filoctet. Într-o clipă am avut iluminarea că mă aflam într-un adevărat cyber-space, unde se află toată simbolica, toată semiotica lui Umberto Eco. Toată condensată în acest perete. Ce caută ăştia aici?, o întreb pe maica Eufrasia. Păi sunt înaintemergătorii lui Hristos. Cum?! În piesa lui Sofocle, personajul jucat de Mircea Anca apare din morţi. A sedus-o pe o centauriţă, nevasta lui Nesus, şi a murit în flăcări pentru că a posedat ceva ce nu era al lui. El îi spune lui Filoctet: Tu ai fost de faţă la toate caznele mele şi când am murit, iar tot ceea ce ai îndurat este pentru creşterea luminii în tine. Întoarce-te şi luptă alături de grecii tăi. În momentul ăla, mă ridicam, mă sprijineam de Neoptolem, schimbam stările uşor, uşor, ca o iluminare… Important e să ajungi la tiparul esenţial al piesei. Apoi se încheie ciclul. Şi acum du-te înapoi la Ionesco, la Amedeu. Ce rămâne? O constantă de încredere într-un ocean de taină. După 2.500 de ani, sămânţa s-a păstrat. Sămânţa e atât de puternică încât n-a devastat-o nimeni.
Şi moare maică-ta, de Paşti. E pe catafalc, deschid radio Trinitas. Era predica, chiar atunci vorbea Patriarhul Daniel despre lumina care se plămădeşte din întuneric. Cum era în Filoctet…”
Claudiu e blond acum. Şi-a tăiat părul, s-a vopsit. Shimbarea de imagine e radicală. Pentru unii e un moft de primăvară. Pentru el, însă… „Era o zonă de aşteptare, poate că am sărit un prag interior, sau eram la un prag în care voiam să conţin totul cu alte nivele de înţelegere. N-aş fi făcut-o dacă nu era Amedeu. Mă uit în oglindă şi am senzaţia că sunt aşa de când mă ştiu. Din cauză că am avut ocazia să practic trăire. Nu-l mai văd pe ăla cu părul lung, care juca Richard, Salieri… Identificarea cu personajul se petrece total. E lecţia pe care am primit-o la un workshop cu Peter Brook, care ne-a spus că un actor se identifică 50 la sută cu personajul şi 50 la sută e construit din informaţiile altuia. Dar informaţiile altuia le conţin şi eu, ca specie. Toată istoria sunt toate personajele pe care le-ai jucat, te poţi regăsi în toate. Şi Brook a mai zis ceva: cea mai importantă replică din Hamlet nu e A fi sau a nu fi, ci a fi pregătit e totul. Ştii povestea cu Richard al III-lea, care spune că dă un regat pentru un cal. Ceva foarte mare, pentru ceva foarte mic. Există o replică asemănătoare şi în folclorul nostru, în Mioriţa: Şi de-o fi să mor… Contează pregătirea. Înainte de bătălie, după ce îşi aduce aminte de toţi oamenii pe care i-a omorât, rude, nevastă, spune că vor avea ciocnire azi. Iar scutierul lui zice: Da, milord, vom da şi vom primi. Hai să nu ne mai văităm, că se mută văitatul în subconştient. Toţi suferim, că nu suntem plătiţi, că istoria e nedreaptă, că guvernul, că nevasta, că prietenii, duşmanii… Ce am învăţat eu din această replică a unui personaj pe care-l pierzi în distribuţie? Asta era şi în momentul ăla, când mi-am dat chiloţii jos. Acceptă ce e, pentru că n-avem altă şansă. Am auzit vocea: ai curajul să mergi până la capăt? Şi am făcut-o, deşi am fost devastat după. Dar când am făcut-o ştiam că a te dezbrăca în public e într-un fel o nebunie şi un gest simbolic şocant. Am văzut apoi înregistrarea şi nici eu nu mă mai recunoşteam. Şi nu e sigur că se aude ce spui. Nici Hamlet nu e sigur. Lipsea pauza psihologică. Ceea ce a fost un gest atât de simplu, atât de natural, a devenit cu totul altceva. Din cauza gestului nici eu nu puteam să mai aud ce spuneam. Gestul bătea cuvântul. E chiar o măsură în teatru. Nu se mai aude ce spui când dispare dozajul corect dintre gest şi cuvânt. Laşi pauza să se nască aşteptarea, dai replica. M-am simţit un nimeni. Sprijinim şi noi specia cu trăirile noastre. Pe de altă parte, acel gest m-a ajutat să fac ceea ce n-aş fi reuşit niciodată. Să-mi distrug imaginea. Eu sunt copleşit de un demon al orgoliului şi trufiei, că sunt cineva, că trebuie să mă respectaţi şi plătiţi, să-mi faceţi statuie. Şi trebuie să sar şi de partea cealaltă. Nu sunt de acord cu aşa ceva, nu trebuie să faci din ceea ce am făcut eu o normă. Omenirea va fi tot timpul în această dezbatere. Care-i calea de mijloc? Ca să mă întorc la Filoctet, e nedrept ce i-au făcut ceilalţi. Da, dar altfel n-ar fi crescut lumina în el. Îmi vine să cred că, la un moment dat, asemenea lui Sisif, Filoctet începe să râdă. Dacă înţelegi corect mesajul lui Sofocle, totul devine mai lejer. E doar o readaptare la o altfel de umanitate…“
De la percepţia publică, la vulnerabilitatea artistului. A artistului Claudiu Bleonţ. „A artistului? A omului. Îmi povestea Emil Constantinescu că au aruncat unii cu roşii în el într-un spaţiu public. I-am povestit de spectacolul meu de la Târgu Mureş. În timp ce jucam Macbeth, s-a trezit unul să comenteze ceva. Eu eram în timpul monologului, m-a deranjat. M-am oprit şi l-am întrebat ce a spus. A continuat să bâiguie: Arg mrr hrr. Spune, mă, nene, şi dacă te simţi în stare, vino tu şi continuă. Dacă nu, ieşi afară, măgarule! Sala a aplaudat intervenţia mea şi s-a făcut în sfârşit linişte. A doua zi am auzit comentarii că aş fi zis maghiarule, nu măgarule. Dar în momentul ăla am trăit real. Până atunci jucasem cu mintea, ei, în ziua aceea am jucat cu trupul, aşa mi-au ţâţâit genunchii până la sfârşitul piesei. Atât de tare m-a afectat. Ieşeam în culise tremurând, spunând că mă las de teatru. Era instinctul de apărare, nevoia de protecţie a artistului. Sau orgoliul din mine. Ieşea la iveală eul ăla de vedetă, partea de trufie, care striga: Bă, nu vezi că mă doare?! Toate energiile astea le purtăm toţi în noi. Vulnerabilitetea este oricum parte de conflict. Trăim din a clădi pentru că ne e teamă de vulnerabilitate. Ne e teamă de moarte, de fapt. Simţim în noi că nu ştim cât va mai dura.”
Între lumină şi întuneric, viaţa pe muchie. Mereu instabilă, întreruptă, luată de la capăt. „Cânt, sufăr, mă simt liber. Nu vă plângeţi, le zic altora. Dar eu mă plâng mie. Dacă mă stabilizez, am o şansă. Dar oare a te stabiliza e o garanţie? E o mare întâmplare orice proiect. Am luat cartea lui Ionesco, am citit-o, am sunat-o pe Marie Jeanne – fiica lui Eugene Ionesco –, a fost de acord să ne cedeze drepturile de autor, l-am sunat pe Marius Urzică, pe Nadine, au acceptat şi ei… E o mare întâmplare totul. Să aleg calea dreaptă? Complementaritatea contrariilor? Dacă mă iau după logica contrariilor, ce e drept, pare strâmb, iar ce e strâmb, pare drept. Să păstrez ispita pentru a reuşi să-mi iubesc duşmanul? La Lao Tze, nimeni nu-i nici rău, nici bun, ci doar polarităţi. Iar eu, cu lumina mea, sporesc a lumii taină, într-un ocean de întuneric. Dar am nevoie de acest ocean de întuneric.”
50 la sută într-un fel, 50 la sută altfel. În personaje, în teatru, unde dincolo de dorinţa de a juca, presează necesitatea supravieţuirii. A recompensei. „Anul trecut am plecat în turneu cu spectacolul Novecento, la Cluj. Era în plan să ajungem şi la Bistriţa, însă impresarul m-a anunţat că trebuie să suspendăm, erau doar 22 de bilete vândute. Şi cu ăştia 22 ce facem? Îi zic să nu-l suspendăm, dar să facem să fie lume. Am plecat la Bistriţa şi aici am început să distribuim bilete. A doua zi am avut sala plină. Dar când văd cât câştigă alţii, încep să mă oftic. 50 la sută mă arunc înainte şi zic da, 50 la sută spun că sunt un bou. S-a întâmplat şi la Avignon – la festivalul de teatru european. Timp de trei ani am pus afişe, am montat decorul, am făcut tractaj. Eu, Claudiu Bleonţ, actorul TNB. La Avignon, o dată am jucat cu producţie de la Arad, altă dată cu una de la Galaţi. La primul spectacol s-a vândut un singur bilet. Regizorul era negru: Claudiu, nu s-a vândut decât un bilet, mă! Un bilet! M-am gândit şi i-am spus: avem masă, casă? Avem. Diurna asigurată? Da. Plus că am şansa să joc în franceză cu ocazia asta. În al treilea an de Avignon am luat marele premiu, cu o piesă maghiară, jucată în franceză de nişte actori români, producţie a unui teatru fondat de o ţigancă, Fani Tardini. Sunt atât de multe opţiuni, ca în povestea pianistului Novecento. Un pian are 88 de clape şi toate trebuie folosite. Sunt adevărate toate. Dar undeva există partea aia de lăcomie. Mă recunosc puternic în vorbele lui Salieri: Primul păcat pe care trebuie să-l recunosc, e o lăcomie fără margini. Mi-am dorit să strălucesc ca o cometă pe firmamentul Europei, dar nu oricum, din muzică. Şi eu pot să spun: din teatru. În fond, noi, oamenii, suntem pentru cunoaştere. Şi vor trece toate. Da, sunt mare. Și sunt nimeni…”
nr. 4 / aprilie 2012 Tweet