Costel Cașcaval: lungul drum către casă
May 16th, 2012, Radu Pocovnicu 3 comentarii TweetAcasă la Costel Cașcaval. Acasă, în locurile de suflet ale actorului, ale copilăriei. Ale tinereții și maturității. În locurile pe unde l-au purtat vremurile…
Astăzi, actorul locuieşte la Frumuşani, unde şi-a cumpărat o casă veche, bătrânească, pe care a renovat-o pentru a-i reda prospeţimea, dar păstrându-i şi aerul de odinioară. N-a fost uşor cu meseriaşii ăştia de modă nouă.
„Eu le ziceam că vreau o sobă pe lemne, ei mă întrebau: Dar nu-i mai bine o centrală? Sobă, domnule! Vreau să aud cum trosneşte lemnul. Eu ziceam lambriuri, ei mă băteau la cap cu rigips!” După ce a căutat aproape trei ani în nordul, vestul şi estul Capitalei, a descoperit în sud, la zece kilometri de Bucureşti, locul visat: Frumuşani, un ghiol unde se adună toţi curenţii dealurilor şi pădurilor dimprejur, de unde nu mai ieşi iarna şi unde-i bine şi răcoare vara. Un loc care îndeamnă la o viaţă de artist.
Costel Cașcaval a jucat în filme importante ale unor regizori renumiți, români sau străini, ca Lucian Pintilie – „Prea târziu“, „Terminus paradis“, Nae Caranfil – „E pericoloso sporgersi“, „Le temps du loup“ – Michael Haneke.
„Costel de la Frumuşani”, cum glumeşte actorul. Dacă n-a fost să fie – A fi sau a nu fi, vorba Marelui Will –, Hamlet de Luncani, satul bunicului său, de care îl leagă cele mai dragi amintiri din copilărie. În Luncani, judeţul Bacău, actorul a împărţit împreună cu doi unchi dreptul de proprietate asupra casei bunicului. După moartea acestuia, casa a devenit o afacere potenţială pentru rudele mercenare. Să vândă, atât îi interesa. „Dacă vindeţi pământul, vă omor!”, i-a avertizat Costel, atunci când aceştia i-au cerut dreptul de semnătură. „Ca în Unchiul Vanea. Vine un Serebreakov care n-a avut nici o treabă cu casa şi vrea să vândă”, compară Costel, legat sentimental de acel loc. Astăzi, Costel Caşcaval este cetăţean de onoare al comunei Mărgineni, de care aparţine Luncaniul.
Costel a avut un cămin până la un moment dat. Un cămin şi o familie. Mama lui a murit la un an după naşterea actorului, iar tatăl, câţiva ani mai târziu. Imediat după decesul tatălui, Costel Caşcaval a plecat la orfelinat. Doar câţiva ani a fost copil, deodată s-a trezit „bărbat”. Nici nu se uscase bine pământul pe mormântul părintelui său şi, cu „sprijinul” unor rude, era deja expediat în instituţia statului. „Tata era persoană non grata în familie, iar în aceste răbufniri am nimerit noi, copiii.” Dar Costel nu s-a plâns. În mintea lui de copil, a încasat orgolios această dramă personală, ţinând capul sus în faţa abandonului familiei. Ciudat poate, peste ani, când era deja cineva, actorul nu îşi dorea o casă. Ceva din el opunea rezistenţă aşezării. Atunci când Eugenia Vodă i-a propus să vorbească în emisiunea sa – Profesioniştii, pe atunci Cetatea filmului –, despre nevoia actorului de a avea o casă, să sensibilizeze prin aceasta autorităţile, Costel a refuzat-o. Chiar și fără această pledoarie, însă, Costel Caşcaval nu doar că a sensibilizat autorităţile, dar poşta redacţiei a primit zeci de scrisori din partea telespectatorilor înduioşaţi de povestea sa, oferindu-i cazare sau chiar propuneri de înfiere. El a preferat însă incertitudinea chiriei în locuinţe modeste, prin Voluntari, Militari sau într-un subsol din Victoriei, încât, atunci când peste câţiva ani şi-a cumpărat un apartament în Tineretului, gestul nu a împlinit o aşteptare, ci a fost aproape reflex. O investiţie şi atât. Nici pomeneală să se simtă proprietarul unei locuinţe valoroase în Bucureşti.
A fost nevoie de timp pentru a reface o imagine, un loc, o trăire. Şi, probabil, ca rănile să se cicatrizeze. Casa de la Frumuşani readuce ceva din atmosfera perioadei petrecute la Luncani cu bunicul. Moş Ion Caşcaval a fost un model pentru Costel, un om de la care a primit nu doar afecţiune părintească, ci, mai important pentru un copil instituţionalizat, exemple vii de cum să te apropii de oameni inteligent şi cu diplomaţie. Dacă în orfelinat viaţa era condusă după regulile dure, bunicul îi ameţea virilitatea adolescentină prin învăluire, dându-i senzaţia că nu-i cere nimic şi flatându-l în acelaşi timp să se simtă bărbat. „Tari aş avie nievoie di şineva sî mă ajuti la coasî. Da’ şine?… Dacî nu-i nimini…”, zicea moş Ion, uitându-se în stânga şi în dreapta. „Păi… cum?”, se mira naiv Costel, uitându-se în jur, de parcă bunicul ar fi vorbit cu cineva aflat în spatele lui. Şi-uite aşa flăcăul nostru inimos sărea să-l ajute, fără să fie nevoie de alte invitaţii, chit că la final cădea mort de oboseală. Dar şi de satisfacţie! Bunicul nu era singura rudă cu care păstrase legătura, dar a fost omul de care s-a simţit cel mai ataşat după moartea părinţilor. Când le-a murit tatăl, Costel a fost trimis la un orfelinat, iar sora lui la altul. Părea că viaţa îi va despărţi provizoriu, dar în final i-a despărţit definitiv. Da, se întâlneau vara la Luncani, dar sudura pe care o adusese căminul familiei începea să fie tot mai subţire. El, un flăcău mărunţel care o mâna pe Florica la păscut, dar tot timpul cu o carte sub braţ, că mi-l lăudau toate babele, ea, o fetiţă cu aere de domnişoară, cam preţioasă pentru un Luncani neaoş şi popular. Din păcate, nici astăzi lucrurile nu s-au schimbat prea mult între cei doi fraţi.
„Îmi spune Carmen (soţia actorului – n.r.) că şi babele din Frumuşani sunt topite după mine”, povesteşte Costel, care s-a integrat perfect în comunitatea frumuşenenilor, trecând „de-ai lor” şi având toate datele şi problemele pe care le are un ţăran sadea. Mai ales în această perioadă, când totul s-a trezit la viaţă. Proprietatea lui Costel Caşcaval – casa, curtea, livada –, are o suprafaţă de 1.200 de metri pătraţi. În cercuri tot mai largi se întind lacul, pădurea, câmpurile, dealurile din jurul satului. Iar în apropiere se aude ecoul clopotului bisericii, ca o vibraţie a toate. „Frumuşaniul e un loc de pierzanie. Are aerul ăla de boierie, descries de Creangă. Te aşezi la masă cu un pahar în faţă şi nu te mai ridici să vezi cum creşte totul în jur. Eşti martorul unei evoluţii a naturii, cum explodează toată vegetaţia, zi de zi, oră de oră”, povesteşte, romantic, Costel, care face adesea escapade, pe jos sau cu bicicleta, în Frumuşani şi în satele din jur, pe lângă pădurea unde mişună animale sălbatice. În sat, lumea n-are habar cine e Costel Caşcaval. Doar unul, doi pare că ştiu ei ceva. „La serviciu, maică?” La serviciu!, îi răspunde amuzat Costel unei vecine atunci când aceasta îl vede plecând la Bucureşti. E mai bine aşa. În anonimat, cu adevărata identitate sub pecetea memoriei. Există însă şi momente când e bine să se ştie…
Era în armată de o lună de zile, la unitatea militară 01334 cu regim de batalion disciplinar, unde ajunsese dintr-o întâmplare. Se oferise să-şi facă stagiul înaintea leatului său, pentru că voia să se libereze înainte de admiterea la facultatea de teatru. Şi doar acolo s-au mai găsit locuri. O lună întreagă a stat în unitate fără să-l bage nimeni în seamă. Costel nu înţelegea. Toţi soldaţii erau la instrucţie, integraţi în activităţile unităţii, numai el nu. Nu c-ar fi fost rău. Nu tu instrucţie, başca mânca de două ori, strecurându-se la ora mesei când în rândurile unei companii, când în rândurile alteia. „Ăştia, săracii, erau obişnuiţi să mestece mâncarea. N-apucau să termine, că îi şi sculau de la masă. Eu, cu şcoala orfelinatului, înghiţeam tot din câteva îmbucături.” Toată huzureala asta l-a plictisit într-o zi. I se făcuse dor să facă parte dintr-o grupare, începuse să se simtă singur. Aşa că a ieşit la raport: „Toa’şe, comandant, sunt soldatul Caşcaval, permiteţi să raportez!“ Zi, mă, dobitocule! „Pe mine nu mă strigă nimeni la apel!“ Nu te strigă pe p…. mă-tii! „S-au uitat ăia la mine, nu eram pe listele lor.
Nu înţelegeau. Când au început să cerceteze, au descoperit că dosarul meu nu ajunsese la ei.” Aşa a intrat Costel în rândul lumii, de fapt în rândul acelei lumi pestriţe de tâlhari semi-analfabeţi unde era adunată toată scursura armatei, şi nu oricum, ci făcând teatru. Fusese ales să conducă trupa de teatru a unităţii, după ce a citit cu impostaţie un vers dintr-o poezie a vremii, Onor Tovarăşului Suprem, ca, după aceea să facă spectacole de teatru bazându-se mai mult pe instinct, decât pe ştiinţă.
„Ghinionul e că i-am luat în trupă doar pe tipii care spuneau bancuri. Fiecare semăna a artist, imita un actor, numai eu eram mic şi spălăcit. Dar cu un text în mână nu se descurcau, nu înţelegeau personajele, nu reuşeau să fixeze. Până la urmă m-a salvat comedia dell’ arte, fără ca eu să ştiu ceva despre asta. Au jucat caractere, improvizând.” Când nu mai duceau, Costel le făcea ieşirea din scenă cu un şut în fund. Şi el, evident, juca tot un caracter, tot un personaj. Ca atunci când compunea scrisori de dragoste pentru iubitele soldaţilor, în locul lor. „Bătrâne, povesteşte tot”, îi îndemna Costel la istorisiri, să ştie cum să le vrăjească pe Cosânzenele rămase singure şi neconsolate acasă. Aşa s-a îndrăgostit Costel de iubita unui camarad, din tot ceea ce îi povestise acesta despre ea, dar şi din scrisorile pe care le trimitea ea. Ca să-i facă o surpriză, atunci când fata a venit în vizită la iubitul ei, recucerită de scrisorile frumoase de dragoste pe care i le trimitea din armată, amicul l-a invitat s-o cunoască. Costel l-a refuzat. Rolul nu putea merge mai departe fără alte consecinţe. Tot improvizaţie a fost şi atunci când, invitat la o emisiune a lui Cătălin Măruţă, Costel a fost luat un pic prin surprindere. Venise degajat la emisiune, îmbrăcat „de oraş”, cu ochelarii de soare pe cap, când Măruţă l-a prezentat telespectatorilor la pachet cu o poveste de succes, povestea lui de orfan. Aflând abia atunci care e intenţia prezentatorului, în culise fiind, Costel şi-a ajustat îndată ţinuta şi a renunţat la ochelari. E bine? E bine aşa, acum semăn a orfan – şi-a spus actorul, şi a intrat în joc, în direct la televizor.
„A fost o naivitate să cred că, în alt mediu, pot să spun adevărul. Nu l-aş mai spune niciodată. Florin Zamfirescu (profesorul lui de la ATF – n.r.) a făcut o greşeală pedagogică atunci când a spus de faţă cu toţi colegii mei: Vai, Costel, de ce nu mi-ai spus că ai fost la orfelinat? N-am ştiut prin câte ai trecut… Din acel moment, n-a mai existat normalitate, am început să fiu văzut altfel. Dacă ieşeam la o bere şi voiam să plătesc, colegii săreau: Lasă că plătim noi, tu n-ai bani!, sau dacă gesticulam prea tare, ziceau: Ia uite-l şi pe ăsta, cu apucăturile lui de la casa de copii! Dacă Tudor Chirilă se scălâmbăia, trecea drept un tânăr rebel, eu, un om cu probleme.”
La admiterea la facultate, Costel Caşcaval a impresionat comisia, compusă din Sanda Manu, Ştefan Radof şi Vali Sitaru, dar într-un mod destul de neobişnuit: era talentat, dar felul cum arăta… ras pe cap, cu şlapi şi în bermude cu palmieri. Caşcaval avea conflicte adesea cu găştile din zona în care locuia. Ca să evite un scandal în perioada aceea, a recurs la un tertip: s-a ras în cap să nu mai fie recunoscut. Strategia a funcţionat. A dat nas în nas chiar într-una din zilele de examen cu gaşca de cartier. Ei veneau dintr-un sens, el din celălalt. Costel a trecut pe lângă ei, fără să fie băgat în seamă. Reuşise. Tânărul student şi-a păstrat această imagine şi în timpul facultăţii, dar „travestiul” a continuat să funcţioneze şi fără voia lui. „De câte ori eram la intrare sau prin faţa facultăţii se nimerea mai tot timpul să mă întrebe câte un civil: Aici e ATF-ul?.. Unde e secretariatul?… Biblioteca? Nu ştiam de ce veneau toţi la mine. Devenisem curios. Am întrebat şi eu pe unul într-o zi: Dar de ce mă întrebi pe mine? Păi… nu eşti tu paznicul?
Sigur, se putea şi mai rău. Costel avea să afle mai târziu chiar de la Ştefan Radof ce a fost în mintea profesorilor din comisie: „Mda… Costel e băiat simpatic, dar dacă îl admitem şi pe urmă ne ia la bătaie?!” Altfel, prestaţia candidatului Costel Caşcaval e poveste. A trecut cu bine de primele probe, iar Radof a vrut să-l încurce. Te pricepi tu la comedii – şi-a zis maestrul, privindu-l neîncrezător pe tânărul cu figură de interlop –, dar ia să auzim noi şi o poezie lirică! Costel a rămas mut câteva clipe. „Eu am mers pe comedii la admitere, pentru că îmi plăcea să fac mişto de drama din mine, de aia adevărată. Îl vedeam pe Radof cum jubilează. Dar înainte să mai deschidă gura să zică ceva, am început să recit Lacul, de Eminescu. Am fixat-o pe Vali Sitaru în ochi şi am spus poezia asta aşa cum nu a spus-o şi nu o va spune nimeni 100 de ani de acum încolo. La ultima probă, Sanda Manu m-a rugat să mai recit o dată poezia.”
Costel Caşcaval a intrat la ATF cu nota 10. A fost începutul unei cariere artistice care durează de mai bine de 20 de ani. Băieţelul repezit de pedagogii orfelinatului de la Târgu Ocna, care-i mâna pe copii ca pe nişte vite la mese: „Mai repede, nătărăilor! Voi n-o să ajungeţi niciodată Dan Verona! (poet care a crescut şi el la orfelinatul cu pricina)”, devenise un nume. Mândria orfelinatului de pe malul Trotuşului căzuse în desuetitudine la capitolul faimă.
La începutul anilor ’90, în programul cinematografului din Târgu Ocna a rulat un film cu Costel Caşcaval. Într-o pauză, un bărbat s-a apucat să măture sala, cu filmul pe ecran. O clipă, bărbatul a rămas cu mătura în aer, apoi a strigat: „El estee! Caşcavaal al nostru!”
Costel a mai trecut prin Târgu Ocna, odată cu ocazia unei filmări, când oraşul l-a primit cu luminile aprinse. A doua zi, când actorul a trecut pragul orfelinatului unde stătuse 12 ani, directorul instituţiei, vrând să facă o glumă probabil, i-a spus: „Nu prea e voie să intraţi aici”. Costel i-a răspuns: „Dar dumneata cine eşti? Eu am lăsat imagini aici, fiecare colţişor din orfelinatul ăsta are povestea lui pentru mine. Şi crezi că mă poţi opri să intru?”
Altădată, într-o vară, a intrat în curtea orfelinatului, era ora prânzului, copiii dormeau.
„Am început să mă plimb prin curte, să-mi aduc aminte. La un moment dat a strigat cineva la mine. Era o educatoare tânără, întreba cine sunt, ce caut aici. Cred că s-a speriat un pic, s-a dus să anunţe la administraţie. A apărut un pic mai târziu împreună cu o pedagogă mai în vârstă, iar aceasta a liniştit-o. I-a spus: Stai liniştită, lasă-l. Se caută pe el.
nr. 5 / mai 2012 Tweet
Tot respectul, domnule Actor. N-am stiut ca sunteti bacauan.
COSTELE esti actoru meu preferat cel mai bun actor roman in terminus paradis ai fost cel mai potrivit si acel rol a aratat o realitate multa sanatate si sper sa ne intilnim vreodata
Va multumim, pentru luciul vorbelor, si numai Dumnezeu va sti cat de normala sau anormala este viata care ne-a fost data sa o traim. Costel este un Ducator al povestilor (din pacate) prea romanesti si totusi pline de farmecul naratiunii mahalalelor. Costele… de Maruta sa te feresti!