- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Cristian Manafu: “Folosirea rețelelor sociale va deveni o rutină zilnică”

Cristian Manafu este „unul dintre cei mai cunoscuţi bloggeri români” – aşa cum singur recunoaşte că este perceput de către ceilalţi. Aventura sa în new media a început în momentul când şi- a creat un cont pe Blogspot.com, mai exact când a văzut că se vorbeşte foarte mult despre blogging.

„Se întâmpla în noiembrie 2002. Vroiam în acea vreme să creez un site personal cu informaţii despre mine şi despre lucrurile care mă interesează. Îl gândeam ca o carte de vizită online şi un potenţial loc de exprimare a gândurilor şi ideilor care nu îşi aveau loc în publicaţia la care scriam. Aveam şi un dome­niu propriu pe care colegii mei mi-l făcuseră cadou de ziua mea”. Prin 2004—2005, Cristian s-a gândit că ar fi interesant să strângă în acel loc cele mai interesante materiale pe care le-a scris. „Iniţial, vedeam acest domeniu ca o colecţie de editoriale şi interviuri. Abia spre finalul anului 2005, când am început să descopăr în jurul meu şi alţi bloggeri, am început să îmi folosesc contul de Blogspot, scriind din când în când diverse idei. Din 2006, pot spune că am început să fiu un blog- ger adevărat şi să scriu aproape zilnic. Scriam atunci mai mult despre advertising şi media.”

Întâlnesc mulți oameni, sunt mereu în centrul acțiunii, fac multe lucruri noi – cam acestea ar fi coordonatele brandului personal fie că vorbim de blogging, internet sau evenimente”

Într-o lume competitivă, cum e cea a internetului, brandul e foarte important. Care este marca bloggerului Cristian Manafu, cuvântul sau imaginea care îl reprezintă? „Nu m-am gândit niciodată la ceea ce mă reprezintă ca brand. Sunt conştient că am un brand personal şi ştiu că într-o bună măsură blogul a contribuit la acest statut. Unii mă asociază foarte mult cu blogul, mai mult decât mi-aş dori, trecând peste alte realizări personale şi abordându-mă drept „unul din­tre cei mai cunoscuţi bloggeri”. Alţii mă văd drept o persoană foarte implicată în mediul online, chiar mai implicată decât sunt sau am fost odată. Faptul că fac evenimente ajută la întreţinerea imaginii.” În această piaţă efer­vescentă din care face parte, Manafu şi-a păs­trat o poziţie neutră şi echilibrată – „Sunt poate unul dintre puţinii care cred că pot să fie prieteni cu toată lumea”. Şi totuşi, n-ai nici un duşman virtual sau ai avut vreo situaţie conflictuală puternică cu cineva de când activezi pe net? „Îmi place să cred că nu. Cum spuneam, prin natura muncii mele şi prin felul meu de a fi, a existat mereu o deschide­re spre a cunoaşte oameni noi şi a interacţio- na. Cum abordarea mea în ceea ce fac e să fiu pozitiv şi constructiv, până acum nu am avut o situaţie conflictuală puternică. Mai există mici supărări, fireşte, că nu sunt robot, dar nu le exprim pe toate public.”

Cristian Manafu a fost mulţi ani jurnalist de media şi publicitate, aşa că e firesc să fi rămas în aceeaşi zonă. „Am trecut şi prin jur­nalismul IT şi am fost implicat şi în proiecte editoriale pe internet. Să zicem că asta e lumea mea: marketing, internet, tehnologie. Sunt în general oamenii cei mai activi, cei mai deschişi la nou şi cei care adoptă primii ten­dinţele. Vorbim deci de trendsetters. Şi nu mă plictisesc niciodată alături de ei. Mi-e drag şi noul val. Sunt apropiat de mulţi tineri şi încerc să pun în practică multe idei care să le ofere noi perspective.” Întrebat ce companii crede că îşi fac reclama, în mod tradiţional, în zona blogosferei, bloggerul spune: „Există întotdeauna un număr de companii care inovează pe orice piaţă. Apoi există un număr de companii care învaţă din ce au făcut aceşti pionieri şi aplică mai departe. Deşi se fac cam­panii în blogosferă de câţiva ani, încă vorbim de pionierat. Cele mai multe companii încear­că o dată şi apoi dispar din peisaj. Sunt foarte puţine cele care sunt constant active cu cam­panii pe bloguri. În general cele care văd în social media un avantaj real.”

Tentaţia de a câştiga pe internet e tot mai pregnantă astăzi. E adevărat şi că mulţi cred că tot ce zboară se mănâncă. În privinţa sfatu­rilor pe care le-ar da cuiva care ar vrea să-şi construiască un site care să devină valoros şi să-i aducă profit, bloggerul nu are nici o ezi­tare: „Nu ar trebui să plece la drum cu banii în gând. Blogging-ul înseamnă multă pasiune şi muncă. Banii vin ulterior dacă ai reuşit să te ţii de blog. Îmi pare rău când unii văd în blog o cale uşoară de făcut bani. Nu este!” Două cuvinte despre utilizatorii reţelelor sociale din România – că tot e un nou fenomen la scară mondială? „Sunt din ce în ce mai mulţi şi vor fi din ce în ce mai conectaţi unii cu ceilalţi. Reţelele sociale tind să ne ocupe din ce în ce mai mult timpul petrecut online. Probabil, la un moment dat, folosirea lor va deveni o rutină zilnică precum spălatul pe dinţi. Pentru unii deja e.”

Acum nu mai vorbim atât de mult doar de bloguri, vorbim de „social media” ca un întreg, în care reţelele sociale joacă un rol din ce în ce mai important. Iar „Facebook” e pe cale să ia toată lumea marketingului pe sus!”

Hai să susţinem un om ambiţios! este un proiect prin care Manafu a ajutat o tânără alpinistă să-şi atingă visul. Se donează bani în România şi pentru altceva decât pentru situaţii disperate, precum catastrofa sau boala? „Nu este proiectul meu. L-am desco­perit cam târziu şi am încercat să contribui cu ce am putut. Se donează, oamenii au donat şi sunt mulţi cei care susţin visul lui Coco. Vorbim totuşi de o încercare de depăşire a unui record mondial de către un român. Şi poate ar trebui să susţinem mai mult oamenii ambiţioşi.” Apropo de oameni ambiţioşi, tot de la Cristian aflăm la ce sunt bune topurile pe internet, în care sunt implicaţi oameni şi proiecte active. „Ca şi în viaţa reală, topurile au un rol de a scoate în faţă anumite persoa­ne şi lucruri în diverse domenii. Sunt un punct de atracţie şi admiraţie. Uneori sunt luate ca puncte de referinţă, alteori sunt doar motive de divertisment. Aşa e şi în online!” Women On Web este un eveniment dedicat celor mai influente femei în social media din România. Care o fi diferenţa dintre acestea şi cele mai puternice femei din cotidianul româ­nesc? „Am prezentat la WOW un clasament al femeilor influente în social media. Este realizat în funcţie de activitatea lor în online. Evident, scoate în faţă acele nume care interacţionează mai mult pe internet. Cred că o influenţă în mod normal e legată de un anume statut şi de multe ori de o situaţie financiară anume, ceea ce nu e cazul în topul influenţei în social media!”

În urmă cu ceva timp, Cristian Manafu a introdus moderarea comentariilor pe blog, ca un plus de control arbitrariului interacţiunii. Pentru blogger, avantajul de a avea un astfel de filtru e clar. „Blogul e un loc personal şi consider că fiecare îl gestionează cum doreşte. Eu am vrut să păstrez decenţa în dis­cuţii şi să mă protejez de spam. Aş vrea să ştiu cine sunt cei care comentează şi să nu las ano­nimi bine intenţionaţi să strice atmosfera.” Ce părere are Cristi despre politicienii cu blog? Sau alte personalităţi/vedete care au pagini personale? „Zona politică e bine reprezentată în blogosferă. Blogul este pentru unii politi­cieni un nou canal de exprimare. Mai mult, e o ocazie de a ţine aproape şi presa, şi con­curenţa, şi fanii. E o cale bună de întreţinere a brandurilor personale în afara media clasice. Ceva similar văd şi în zona celebrităţilor media, doar că acolo nu sunt foarte multe voci puternice.”

Blogul lui Cristian Manafu il puteti gasi accesand linkul acesta [1].