- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Cu ochelari de criză

Organizat în plină criză economică, Salonul Auto Internaţional de la Detroit (NAIAS) a încercat să demonstreze că, în ciuda publicităţii negative, constructorii americani sunt încă o forţă în lumea auto.

După rapoartele îngrijorătoare cu vânzări în scădere şi după „circul“ negocierii unor ajutoare de la statul american, o lume întreagă aştepta nerăbdătoare să vadă care vor fi soluţiile de criză ale giganţilor americani. Iar Salonul Auto a debutat sub auspicii neplăcute. Doi constructori importanţi au anunţat din timp că preferă să-şi folosească bugetele de publicitate altfel decât prin prezenţa la Detroit. Nissan şi Mitsubishi nu ar fi surprins pe nimeni dacă nu veneau la SIAB (care, apropo, a fost anulat anul acesta), dar cei doi au refuzat să vină la cel mai important salon al celei mai mari pieţe auto din lume…

Presa a avut grijă să explice că în acest an lansările au fost mai puţin fastuoase şi nu au mai fost precedate de aceleaşi spectacole, iar decorurile au fost destul de sobre şi mai ales „la obiect“.

În plus, şi asta reprezintă într-adevăr ceva neobişnuit, toate conceptele prezentate au avut un scop precis. Nici unul nu a mai fost creat doar pentru a atrage atenţia asupra unui stand, constructor sau pentru a demonstra viziuni asupra unui viitor foarte îndepărtat.

GM a deschis balul cu o seamă de modele deja cunoscute publicului. Dintre acestea se remarcă încă o dată Chevrolet Volt (ce se va lansa anul viitor) care este echipat cu o propulsie exclusiv electrică şi este capabil de o autonomie de aproape 65 km. Alte apariţii interesante sunt noul Chevy Spark, dar şi un frumos coupé electric lansat sub brand-ul Cadillac şi denumit Converj.

Departe de optimismul şi noile modele ale lui General Motors pare să se situeze Chrysler care nu a impresionat prin nimic deosebit publicul salonului american. Maşinile sale deja cunoscute sub brand-ul Jeep şi Dodge au primit câteva motoare electrice, dar în rest nimic nu pare schimbat. Singura apariţie care a atras atenţia este berlina Chrysler 200C EV ascunsă sub formele unui Opel Insignia. Conceptul Chrysler beneficiază de o motorizare electrică şi de un interior garnisit cu tehnologii de ultimă generaţie. Şi dacă salonul nu ar fi adus nimic altceva, atunci s-ar fi putut spune că acest gigant auto este cu un picior în groapă. Dar în 20 ianuarie oficialii Chrysler au anunţat o alianţă cu Fiat şi accesul la tehnologia acestuia s-ar putea să fie chiar mai important decât banii guvernamentali.

La Ford lucrurile sunt mult mai relaxate. Oficialii companiei au spus chiar că nu au nevoie de un ajutor guvernamental şi spectacolul oferit cu ocazia salonului vine să întărească această afirmaţie. Modelele Ford au defilat în faţa a 1.000 de spectatori – angajaţi ai companiei – în arena de hochei de la Cobo Hall, iar atmosfera a fost una de optimism.

Planul companiei este acela de a oferi toate modelele cu tehnologia EcoBoost care nu înseamnă decât că americanii vor avea în sfârşit parte de tehnologii moderne pentru motoare. Adio motoare mari aspirate, bun venit motoare turbo de cilindree mică… În cinci ani vor produce 750.000 de motoare EcoBoost pentru 90% dintre modelele lor. Dar pentru că un motor nou nu este cea mai atractivă ştire, Ford a prezentat la Detroit şi noua sa berlină superioară Taurus. Aceasta este motorizată de un V6 pe benzină de 259 CP şi are tracţiune pe faţă.

NAIAS 2009 a reprezentat şi prima înfruntare dintre două maşini care vor crea rivalităţi interesante printre ecologişti. În colţul din dreapta, challanger-ul Honda Insight, iar în colţul din stânga, campion absolut al vânzărilor de hibride, Toyota Prius. Ambele reprezintă modele noi, ambele beneficiază de motoare pe benzină şi electrice şi ambele au forme care n-ar putea să le atragă nici un premiu de frumuseţe. Honda a anunţat însă că maşina sa va fi mai ieftină decât Prius.

Constructorii europeni şi mai ales cei germani au venit la salon fără să arate nici o urmă de îngrijorare. Piaţa americană a fost mereu pentru ei una adresată modelelor de lux şi în acest context nu are sens să arăţi slăbiciuni. Modelul de serie vedetă a fost Mercedes E-Class care speră să atragă în continuare aceiaşi cumpărători devotaţi (70% dintre ei au mai deţinut cel puţin un alt Mercedes). Dar ceea ce a atras lumea la standul Mercedes a fost mai degrabă uimitorul SLR Stirling Moss, care dispune de 650 CP şi ajunge la o viteză maximă de 350 km/h.

Audi a prins şi el o parte din lumina reflectoarelor atunci când a arătat lumii că limuzina A6 se poate transforma într-un coupé atractiv şi economic. Motorul V6 TDI de trei litri îndeplineşte deja normele Euro 6 şi consumă în medie 5 litri/100km.

Cea mai surprinzătoare apariţie a avut-o însă VW care a lansat conceptul BlueSport. Acesta este un roadster de două locuri cu motor diesel amplasat central. Liniile sale curate şi faptul că beneficiază de o bună parte din componentele celorlalte modele din grup lasă impresia că VW ar putea să fie gata de lansare imediat. Din păcate, surse dintre cadrul companiei au anunţat că acesta nu se va comercializa până în 2012.

La salon au mai atras atenţia Volvo cu un concept ce prefigurează modelul S60, Jaguar cu puternicul XF-R (motor V8 de 503 CP), dar şi producătorul chinez BYD cu maşinile sale hibride şi electrice.

Detroit 2009 a fost un salon la care producătorii americani au dorit să demonstreze două lucruri. Pe de-o parte a fost faptul că, în ciuda crizei economice şi a rezultatelor dezastruoase, vor produce în continuare pentru piaţa americană şi americanul de rând nu trebuie să se îndrepte spre concurenţă. Iar pe de altă parte a fost şi dorinţa de a arăta o schimbare, chiar şi în grabă (dintr-o dată toată lumea se pricepe la motoare electrice) pentru că şi-au asumat această obligaţie atunci când au solicitat miliarde de dolari de la contribuabilii americani. Şi, ca să-l parafrazăm pe noul preşedinte american, putem spune că e timpul să se ridice, să se şteargă de praf şi să redevină lideri de vânzări.