- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Cyber-președintele: Barack Obama – Preşedintele 2.0

O lume întreagă a urmărit cu mare interes drumul spre Casa Albă al celui care avea să intre pentru totdeauna în istorie ca fiind primul preşedinte american de culoare. Şi totuşi, nu numai originea îl diferenţiază pe cel de-al 44-lea preşedinte al Statelor Unite de cei aflaţi înaintea lui la conducere.

Măiestrie în comunicarea online

Încă de la începutul campaniei electorale, Barack Obama s-a dovedit un bun orator şi un gestionar al resurselor de comunicare mult mai bun decât candidatul său McCain. Campania acestuia a integrat şi folosit la scară largă internetul şi diferitele forme de social media. Ceea ce în final s-a dovedit a avea un efect pozitiv şi i-a conferit titlul de Preşedintele 2.0. Astfel, internautul Barack Obama a apelat la serviciile de socializare virtuală ale momentului precum Flickr, Twitter, Facebook, MySpace, YouTube. Şi-a ţinut permanent informaţi alegătorii cu un site oficial, blog şi broadcasting live al celor mai importante momente.

Intuind forţa noilor medii de comunicare, preşedintele ales şi-a conturat cu grijă mesajele şi a folosit cele mai noi unelte virtuale pentru a atinge o populaţie cât mai mare, internetul cu noile forme de conţinut generat de utilizator, cunoscute sub numele de Internet 2.0.

Update în mai puţin de 140 de caractere

O simplă căutare a numelui preşedintelui pe Google relevă impresionanta sumă de 127 milioane de rezultate, combinând atât pagini oficiale cât şi referiri făcute de alţi utilizatori de internet la acesta. Principalul vector de transmitere a informaţiilor oficiale a fost site-ul personal, unde preşedintele şi-a prezentat platforma electorală, a uploadat conţinut foto şi video accesibil oricărui susţinător care dorea să se exprime în mediul online. Site-ul beneficia şi de un newsletter, la care milioane de oameni s-au abonat.

De asemenea, oamenii preşedintelui au integrat un blog, noua formă de exprimare a momentului. Blogul, care este un gen de scriere între jurnalism şi jurnal personal, le-a permis susţinătorilor care s-au înregistrat pe mybarackobama.com să îşi exprime părerile cu privire la discursurile susţinute, la platforma electorală prezentată.

Conform analizelor de trafic al site-urilor, preşedintele Obama s-a bucurat de un număr foarte mare de vizitatori: dacă la 1 ianuarie 2008 acesta avea două milioane de vizitatori, atenţia asupra lui creşte pe măsură ce campania înaintează şi atinge un vârf de opt milioane de vizitatori în luna septembrie.(http://siteanalytics.compete.com/barackobama.com+change.gov/?metric=uv)

Barack Obama însă nu s-a oprit la acest nivel, de altfel, dacă ar fi folosit numai site-ul ca metodă de prezentare nu ar fi fost aşa deosebit de John McCain, l-a depăşit pe acesta prin construirea unei imagini complexe şi uniforme pe diversele forme de socializare online care există la ora actuală. Parte a platformei de comunicare, Barack Obama şi-a făcut cont pe Flickr, unul dintre cele mai mari site-uri dedicate pozelor personale, unde a postat pentru întreaga lume atât poze recente şi chiar poze din copilărie.

Facebook şi MySpace – pasul către comunitate

Următorul pas a fost microblogging-ul, unul dintre cele mai nou apărute forme de exprimare online, Twitter. Principiul de bază al acestui instrument este faptul că ai la dispoziţie numai 140 de caractere pentru a promova mesajul unui grup de oameni interesaţi, care poartă denumirea de follower-i.

De-a lungul campaniei, Obama a ţinut circa 315.000 de oameni la curent cu desfăşurarea campaniei electorale, postând 264 update-uri pe pagină. Încă de la începutul campaniei, a popularizat principalele momente din campanie, cronica deplasărilor şi legături către site-urile unde se găseau discursurile susţinute.

De asemenea, în ziua inaugurării, membrii echipei prezidenţiale au creat un cont separat de twitter pentru evenimentul de inaugurare, cu scopul de a-i informa pe cei aproape 14.000 de follower-i într-un timp cât mai scurt asupra modului de desfăşurare a ceremoniei.

YouTube – suport video pentru discursuri

Un alt mediu de socializare, cu un conţinut impresionant de informaţii şi urmărit îndeaproape de 5.627.170 de suporteri, este pagina de Facebook a preşedintelui. Aici, pe lângă informaţii biografice, fanii pot găsi 15 albume cu poze ale preşedintelui, link-uri către pagina soţiei lui Barack Obama, informaţii despre grupuri de susţinere pentru preşedinte. Tot aici, preşedintele a transmis mulţumiri alegătorilor pentru că l-au ajutat să facă istorie.

Un instrument specific Facebook este existenţa unui sistem de transmitere a mesajelor pentru persoana a cărei pagină aparţine care poartă denumirea de wall (zid), unde 580.000 de alegători au lăsat mesaje lui Barack Obama.

Tot aici, alte 12 grupuri de susţinere sunt prezentate, reflectând susţinerea diverselor grupuri sociale pentru Obama, de la populaţia de origine latină, la afro-americani şi cei de origine asiatică, studenţii sau cei care o susţin pe Michelle Obama. Mergând pe ideea de a crea cât mai multe valuri, astfel de grupuri de suport conexe au permis exprimarea părerilor alegătorilor, ceea ce a adus un plus de interes pentru candidat.

În acelaşi mod a fost folosit şi un alt instrument de construire a reţelelor sociale, MySpace, pentru a asigura o prezenţă a candidatului pe cele mai folosite instrumente de socializare la nivel global.

YouTube este principalul canal de promovare a conţinutului video în spaţiul virtual, iar preşedintele american a folosit din plin acest canal pentru a se adresa alegătorilor, pentru a transmite discursurile de-a lungul campaniei prezidenţiale, iar rezultatul a fost unul impresionant: peste 200.000 de persoane abonate pentru a primi informaţii despre noi clipuri video apărute, 1.832 de clipuri video adăugate de-a lungul timpului.

Dintre acestea, cele mai vizionate clipuri au fost: o apariţie a lui Barack Obama în emisiunea lui Ellen DeGeneres cu peste 6.660.0000 de vizionari, şi discursul ţinut în Philadelphia cu titlul O uniune mai bună. Cel din urmă clip menţionat a înregistrat şi cele mai multe comentarii, 10.000 de utilizatori Youtube şi-au exprimat părerea cu privire la acesta.

Iar dacă acest instrument a fost atât de util în lupta preşedintelui, folosirea acestui canal de difuzare a informaţiei nu s-a oprit după încetarea campaniei şi câştigarea alegerilor. Săptămânal, preşedintele se adresează naţiunii nu numai prin intermediul televiziunii, ci echipa sa de comunicare transmite şi pe YouTube discursurile prezidenţiale, unde pot fi văzute şi ulterior susţinerii acestora.

Un preşedinte pentru viitor

Barack Obama este mai mult decât cel mai vizibil personaj al momentului. În construirea imaginii pe care o are acum, care i-a adus cu succes nominalizarea ca personalitate a anului în diverse topuri realizate de publicaţii precum The Times, preşedintele a ştiut să angreneze resursele potrivite. Campania sa electorală va rămâne în istorie ca un exemplu de măiestrie în transmiterea mesajelor adecvate, utilizarea tuturor resurselor disponibile la nivelul la care pot fi exploatate pentru a genera răspunsuri pozitive. Construirea unei imagini complexe, unitare pe diferitele medii folosite pentru circularea informaţiei, cu o strategie fără greş, i-a adus acestuia rezultatul scontat.

Pentru a câştiga susţinerea americanilor de diferite etnii, clase sociale, vârste, preşedintele ales a folosit mediul cu cea mai rapidă dezvoltare a ultimului deceniu, internetul. Exploatarea acestuia nu s-a rezumat însă la o superficială prezenţă în spaţiul virtual. Barack Obama a interacţionat cu alegătorii, i-a menţinut permanent la curent cu noile informaţii, le-a permis să îşi exprime opiniile.

A reuşit astfel să se poziţioneze ca un candidat puternic ce poate aduce, aşa cum promitea, schimbarea la Casa Albă, şi să câştige astfel încrederea unei naţiuni. Un preşedinte orientat spre viitor ce a câştigat prin inteligenţa cu care a folosit online-ul şi titlul de Preşedintele 2.0

foto Agerpres