- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Dana Marinescu: „Din trei sifoane, am făcut familia regala”

Am intrat cu sfială în casa Danei Marinescu, pentru că era un adevărat sanctuar de obiecte de ar tă, o casă obişnuită transformată într-un muzeu. „Ideea de libertate şi ideea de metamorfoză pot aduce pentru mine diferite întrebuinţări ale obiectelor. Ele îmi sugerează ce drum să le găsesc. De pildă, din trei sifoane, am făcut familia regală.

Dana Marinescu a absolvit Institutul de arte plastice „Nicolae Grigorescu” şi este membră a U.A.P.R., a avut numeroase expoziţii personale şi de grup. A luat recent un premiu pentru gru­pajul de lucrări inti­tulate Artele focu­lui. Artista foloseşte obiectele uzuale, de zi cu zi pentru a face din ele artă la cel mai înalt nivel. De pildă, unul dintre tablouri, intitulat Timpul ce zboară, arată privitorilor o fereastră în care sunt încadrate ceasuri de diferite mărimi, dar nu orice fel de ceasuri. Ele sunt de tip vechi, aşezate în palete semipreţioase, ca nişte aripi. De fapt, asta e şi ideea, aceea a timpului care zboară. Ideea că timpul poate fi şi nemilos e o altă faţă a acestui „miting de ceasuri”.

Folosesc, în artă. lietre de râu, embleme, lijuterii stricate, ibrice

Tabloul, Pădurea din frumoasa adormită, intitulat astfel după nuvela lui Şerban Foarţă, este o ilustrare a acestei nuvele. Dana Marinescu îmi dezvăluie şi sursa: Aurelia Mocanu, curatorul şi organizatoarea expoziţiei a propus această temă. Astfel că artiştii au citit şi fiecare a exprimat nuvela în stilul propriu. Văd, într-adevăr, pe un fundal de in vege­tal, o frumoasă fată împânzită de crengi şi aflu că pădurea şi fata sunt aceeaşi per­soană, este fru­museţea pădurii care se dezvoltă armonios în trup uman. Rochiţa este făcută din cupru, artista mărturisindu-mi că lucrează prin depuneri de metal în băi galvanice.

– O amintire plăcută sau, dimpotrivă, neplăcută?

-în studenţie, iarna, se aciuiase o musca în casa la parinţii mei, şi cum intram în casa mi se aşeza pe umar. A durat câteva saptamâni bune. Intram în casa, se aşeza pe umar, dupa aia disparea, dar cum reintram în casa ea se aşeza pe umarul meu. La un moment dat nu a mai venit musca. Suparata, am între­bat-o pe mama daca ştie ce-i cu

musca şi mi-a spus ca a „pleşcait-o”, a omorât-o. Şi am fost foarte dezamagita. Aţi vazut vreodata o musca la micro­scop? E fasci­nanta, are nişte irizaţii şi nişte culori şi ochiul este atât de fru­mos. Canalele mele preferate la TV sunt Animal Planet şi Discovery pentru ca acolo e o lume pe care o cunoaştem mai puţin. Şi, în afara de faptul ca îmi plac pen­tru mine reprezinta un mijloc de infor­mare.

– Gâzele, muştele, fluturii, au o importanţă deosebită în lucrările dv.

-Au o importanţa deosebita. Unchiul meu era Mihai Bacescu, directorul Muzeului Antipa, eram acolo împreuna cu vara mea, alergam pe salile muzeului de dimineaţa pâna seara. Şi tot timpul, chiar în joaca, neştiind ce voi face, ma opream în faţa colecţiei de fluturi. Este una din­tre cele mai mari colecţii de fluturi din Europa, peste zece mii de exem­plare, şi ramâneam fascinata de culo­rile lor. Aveam 10 ani, habar nu aveam ce-o sa fac în viitor. Dar vedeţi ca toate lucrurile astea pe mine m-au atras de-atunci şi le-am ramas fidela.

text Violeta Ion

foto arhiva Dana Marinescu