De la Drumul oaselor la Drumul cărnii
May 14th, 2012, Bogdan Hrib Comenteaza TweetMă opresc cu ochii pe felia de parizer. Întotdeauna m-am întrebat de unde a apărut acest cuvânt. Că doar nu o avea vreo legătură cu Parisul!? Gustul e minunat și mă duce cu gândul mult în trecut ca în tunelul timpului. Mă feresc totuși să spun cu voce tare: Parizer bun ca pe vremea lui Ceaușescu. Mă rog, mă refer la perioada bună, anii ’70, că după aceea nu a mai rămas decât zgârciuri și cozi interminabile…
Drumul oaselor e un film de aventuri, îl țineți minte, cel din seria cu Mărgelatu’; pe vremea aceea unii ziceau că titlul a fost ales ca o aluzie la viața noastră din epoca de aur. Drumul cărnii e o poveste gustoasă din prezent, nu are nici o legătură cu trecutul. Poate doar gustul acela de parizer bun din mintea mea; eram copil atunci și cu doi lei cumpăram chifla împletită numită japoneză și câteva felii de parizer… Ziceam de parizerul gustat acum și m-am luat cu vorba. Pofticios fiind, am început istorisirea cu sfârșitul. N-am scris despre mici și despre chiftele, despre cârnații proaspeți și pastrama afumată, despre pleșkaviță și metwurst cu ceapă… Sunt mult mai multe. Așadar, povestea!
Micii – 100% carne
Porcii româneşti la mare preţ
N-am intrat niciodată într-o măcelărie, cu atât mai mult într-o carmangerie. Sincer, nici nu-mi pusesem vreodată problema cam care e diferenţa între cele două cuvinte. O cunoşteam desigur în teorie: în primul se tranşează, în cel de-al doilea se produc mizilicurile, dar, ca de obicei, cu practica stăteam mai slăbuţ. Singurele mele amintiri despre o măcelărie erau de pe vremurile bune ale răposatului regim când mergeam în respectivul stabiliment, cu bunica mea cea care, după o conversaţie amabilă cu personajul voinic şi bine înarmat cu un cuţit subţire şi cu lama lungă, alegea: Puneţi-mi şi mie vreo patru cotlete şi un kil de muşchiuleţ… Sau cam aşa ceva.
Aşadar, iată-mă împreună cu colegul meu Tibi fotoreporterul, la Selgros, în Braşov, pregătiţi pentru un reportaj copios.
Un reportaj într-un magazin cash & carry? Neobişnuit…
Ei bine, nu ştiam că Selgros este înregistrat şi ca producător de preparate de carne. Şi iată-mă în măcelăria şi carmangeria magazinului suspomenit. Mai exact, de precizat, mi se suflă, fiecare magazin dintre cele 19 este procesator…
Doi domni ne însoţesc la vestiar. Bonete, halate şi cipici de unică folosinţă. Semnături şi declaraţii privind sănătatea. Primim toate informaţiile despre respectarea regulamentelor sanitare. George Olteanu este Category Manager pe zona de preparate de carne, funcţia e mult mai pompoasă şi detaliată şi nu vă plictisesc cu ea. Celălalt ghid al nostru este Gheorghe Szekely, Sales Consultant Food. Recunosc că ne povestesc atât de multe lucruri detaliate încât e greu de reţinut…
Prima informaţie importantă, cel puţin pentru cititorii noştri: Nu importăm carcase, produsele de porc sunt doar româneşti. Produsele, după ce au fost verificate şi preluate, au un traseu cu un singur sens.
– Şi furnizorii?
– Cel mai important acum e Smithfield (nn: fostul Comtim). Cu doi trei ani în urmă lua animalele din Ungaria, dar acum avem suficiente ferme în România, îmi precizează domnul Olteanu. Şi noi am importat între 2000 şi 2005 din Ungaria şi Germania… În plus, calitatea carcaselor româneşti a crescut mult după anul
2000. Nu e apoasă, are umiditate scăzută, iar furnizorii noştri ne livrează produse cu puţin
conţinut gras, de 7-9%.
– Asta înseamnă că fermele de porci vor deveni o afacere profitabilă în România?
– În următorii ani, cu siguranţă. Avem arealul cel mai bun pentru creştere şi nu suntem cu producţia decât pe la 30% din valoarea aprobată de UE.
Oameni şi cuţite
– Dar dacă avem carne bună de ce nu producem mai multe mezeluri?
– În România nu s-a dezvoltat partea de tranşare. Pe piaţa românească nu avem suficienţi tranşatori, cei care sunt nu fac faţă. În străinătate acest sector e dezvoltat, prin mici companii.
– Adică am avut şi nu-i mai avem?
– Da, nu mai avem cu cine lucra. Foarte mulţi au plecat în străinătate. Încercăm să convingem Şcolile de arte şi meserii să-şi trimită elevii în practică la Selgros. Am avut mare noroc cu personalul, ne este fidel şi lucrează la noi de mulţi ani, nu avem fluctuaţii.
Să ne dăm fumuri!
Mi se precizează că afumarea se face cu lemn şi nu cu apă de fum. Privesc contrariat: Nu ştiu ce-i aia! Păi, un fel de vopsea, apă trecută prin fum, lasă aromă doar la suprafaţă. În masă produsul are acelaşi gust. La noi se foloseşte rumeguş pentru industria alimentară special pentru afumători (nişte maşini uriaşe din inox!), puteţi să credeţi că rumeguşul are termen de valabilitate? Sincer nu credeam.
Micii on top!
Îi întreb care produse se cumpără cel mai mult. Preferă să vorbească despre calitate și nu despre cantitate. Aflu totuşi că se vând câteva mii de tone de mici. Deşi reţeta conţine, pe lângă porc, peste 50% carne de vită, carne al cărei preţ a crescut cu peste 200% în ultimii doi ani. Pe locul doi se află carcasele întregi. Cine cumpără? Micile carmangerii, mi se răspunde: De fapt ei sunt barometrul calităţii produselor noastre. Fiecare cumpără doar cât poate depozita şi, dacă produsul nu ar fi bun şi, de exemplu, li s-ar înnegri carnea în frigidere, data viitoare nu ar mai cumpăra de la noi. E simplu!
Aflu că produsele au şi caracter regional. Pe zona de vest, în Timişoara, Arad, Oradea vindem jambon afumat, un produs crud-uscat (Aşa e termenul, aşa îl reproduc şi eu!). E un produs foarte laborios, se înveleşte carnea cu sare şi se lasă şase săptămâni. Cu cât este mai vechi, cu atât e mai bun.
Mai sunt şi alte produse cu nume neobişnuite. Pleşkaviţa e o reţetă sârbească şi seamănă cu un hamburger, sau chiftelele speciale (După o reţetă bavareză de… fricanele!) Mettwurstul e tot din Germania şi seamănă cu un biftec tartar, doar că e de porc. Dar cea mai neobişnuită denumire o are… Cozonacul de carne.
– De unde şi până unde?
– Tot o reţetă germană. Denumirea lor tradusă în română ar fi brânză de carne. Ar fi fost prea ciudat…
Cozonac de carne sună inedit. Mai ales acum după Sărbători. Pentru gurmanzi există trei variante: fin, bavarez şi… pizza (cu ciuperci, gogoşar, emmentaler şi condimente). Trebuie să recunosc că alăturarea cozonacului cu pizza este absolut neaşteptată. Şi e bun la gust…
Ţineţi minte trei cuvinte.
– Şi dacă ar fi să rezumăm totul în câteva vorbe?
– Calitate – produse româneşti exclusiv pentru porc şi peste 60% la vită. Nu avem nici un fel de aditivi artificiali. Constanţă pentru că o reţetă aprobată nu se mai modifică şi astfel gustul se păstrează. Implicit fidelizare pentru că prin calitate şi gustul mereu acelaşi ne putem păstra clienţii.
– Şi altceva?
– Atât. Preţul nu a fost niciodată un argument sau un scop.
No comment. Poate că ar fi fost încă multe de spus şi de scris: faptul că se folosesc membrane naturale sau că produsele sunt foarte uscate, adică nu vedeţi apa care bălteşte în tăviţele de pe rafturi… Sau că ideea de a produce cârnaţi cu şuncă a venit la o ţigară fumată în faţa unui hotel din străinătate, într-o noapte cu multe amintiri şi o foame surdă… Deja am obosit şi vizita noastră cred că a deranjat destul personalul aflat în acţiune.
Ne retragem strategic spre birouri.
În vizită la marketing
Am prins o întrebare care poate fi mai incomodă şi mă pregătesc pentru doamna Pia Krauss, şefa departamentului marketing.
– Nu credeţi că obligativitatea legitimaţiilor de intrare limitează paleta de clienţi?
– Legea magazinelor cash & carry ne impune această regulă.
– Bine, şi pensionarii, ei probabil că nu au firme?
– Pensionarii pot cumpăra în condiții avantajoase de la clienții noștri revânzători, care la rândul lor beneficiază de condiții speciale. Legitimaţiile se pot emite pentru orice tip de organizaţie cu personalitate juridică.
Mai aflu că Selgros intră şi în on-line şi mai ales pe social media. Nu numai că e la modă, dar vorba unui mai tânăr cunoscut: Dacă nu eşti pe facebook, nu exişti!
În loc de concluzie
Uff, a ieşit un articol care laudă şi nu critică! Cineva va zice că am avut vreun interes, altcineva că e publicitate mascată, că sigur erau şi lucruri rele, dar m-am făcut că nu le văd… Oare chiar nu putem crede că a scrie de bine, dacă e bine, nu înseamnă decât normalitate?
Şi ar mai fi un lucru important: Noi am vrut să mergem şi prin alte părţi, la procesatori mult mai mari şi mai vechi în branşă. Am primit refuzuri elegante, seci şi standard. Nu puteţi intra pentru că nu aveţi voie, legea nu permite etc. etc…
Dorim să vă informăm că în ferme şi în unitatea de procesare au acces numai angajaţii acestora, care sunt permanent monitorizaţi în ceea ce privește starea lor de sănătate, pentru prevenirea oricărui risc de contaminare a animalelor sau a produselor, din motive de respectare a măsurilor de bio-securitate reglementate şi atent monitorizate de către autorităţile de resort.
Specialiştii noştri în creşterea porcinelor vă pot însă pune oricând la dispoziţie informaţii legate de fermele noastre şi în general despre operaţiunile noastre din România.
nr. 5 / mai 2012 Tweet