Despre Mott cu DOI de t
April 8th, 2012, Bogdan Hrib Comenteaza TweetFiecare carte are o poveste care nu se vede. Sau mai multe. Cel puțin una a autorului și una a editorului. În ziua când un personaj cu numele Tony Mott mi-a lăsat un mesaj pe facebook, aveam alte probleme și nici nu am intrat acolo…
…A doua zi, am citit mesajul şi mi s-a părut ciudat, textul în română, numele uşor anglo- saxon… M-am gândit la Şampania Mott din perioada interbelică… Mott, peste tot! Am zis că e o glumă. Şi nu am răspuns… Au mai trecut câteva zile şi m-au apucat remuşcările. Am scris sec, cerând un rezumat de 20 de rânduri şi un CV scurt. Am primit totul imediat… Toate acestea s-au petrecut în iulie 2011… A urmat vara cu delegaţii şi concedii, a venit toamna cu mii de mici chestiuni de rezolvat, târgul de carte, lansările la Londra, ca întotdeauna pe repede-repede… În februarie 2012, i-am scris eu. Lucram la planul editorial. Mă tot gândeam la o rafală de autoare care să revigoreze colecţia Caşmir. (Între timp sunt deja opt!) Am cerut volumul şi l-am citit într-o zi şi o noapte reuşind astfel să-mi omor un weekend. Dar pentru o cauză bună. Mi-a plăcut cartea. Deşi la început am crezut că e roman poliţist şi pe la mijloc am simţit că dă spre love- story, la final nu pot să zic decât că e o poveste bună, reuşită; nu ştiu dacă e frumoasă sau veselă (Adriana, personajul principal feminin are o viteză superluminică în exprimare şi acţiune, astfel că de multe ori am râs cu poftă!), dar nu e tristă şi nici traumatizantă. Aş zice chiar că are un fel de happy-end… Sau chiar mai multe. Treptat…
❙ De ce DOI?
– Pentru că era al doilea roman! Glumesc, nu e chiar atât de simplu, ştiu că nu te referi doar la titlu, dar e adevărat că l-am salvat sub denumirea DOI încă de când am creat documentul, dar m-am gândit că e ceva provizoriu, oricum mai începusem alte două (din nou apare cifra doi) romane înainte să scriu DOI, pe care le abandonasem, pentru că eram nemulţumită de ele. Cred că titlul se alege la sfârşit, după ce ai zis tot ce aveai de zis, numai atunci când, confruntându-te cu întregul, poţi cuprinde totul într-o sintagmă, sau chiar un singur cuvânt. La DOI, deja pe măsură ce scriam, mi-am dat seama că este exact ceea ce vreau să exprim: dualitate, adevăr şi minciună, o singură monedă cu două feţe. Pentru că romanul este despre un cuplu, despre doi oameni care nu reuşesc niciodată să devină unul, oricât de mult încearcă şi oricât se mint. Când am aflat despre cazul care a stat la baza romanului, m-am întrebat o bună perioadă de timp cum ar fi posibil să cunoşti atât de puţine lucruri despre un om cu care îţi împarţi viaţa. Cât de multă falsitate se poate ascunde în spatele unei relaţii? Atât de mult m-am întrebat, încât m-am apucat să scriu versiunea mea de adevăr. Şi, pentru că avem de-a face cu două persoane, ne confruntăm şi cu două adevăruri: al ei şi al lui, romanul fiind structurat în două părţi, fiecare dintre protagonişti povestind versiunea lui asupra aceleiaşi vieţi.
❙ De ce Mott? Rudă cu şampania?
– Pentru că am vrut să public sub pseudonim, nefiind pregătită la momentul respectiv să îmi asum în totalitate faptul că public un roman, a trebuit să îmi găsesc un nume. Aş fi vrut, într-o oarecare măsură, să separ lucrurile: să îmi duc viaţa mai departe, aşa cum era, şi să nu amestec literatura în existenţa mea de până atunci. Să trăiesc în lume, dar să scriu undeva departe de ea. Numai că nu am reuşit şi îmi pare tare bine, eu scriu despre poveşti reale. Brodez mult pe marginea lor, pentru că altfel aş fi jurnalist şi nu romancier, dar sursa mea de inspiraţie tot viaţa rămâne, de multe ori fiind ea chiar mai spectaculoasă. Sunt întâmplări de viaţă atât de neverosimile, încât, dacă te-ai apuca să le scrii exact aşa cum s-au petrecut, un roman ar putea părea fals. Am ales Mott pentru că îmi era foarte aproape, fiind numele purtat de mama înainte de căsătorie, şi pentru că este suficient de exotic pentru mine, ca toate personajele din istoria familiei: străbunicii, dar chiar şi bunicul şi surorile lui. Îmi place tare mult cum sună! Chiar dacă nu sunt rudă cu şampania, pot spune că e la fel de dur, sec, clar, efervescent, elegant, ca o şampanie de cea mai bună calitate.
❙ De ce încă un roman, după primul roman Roşu, apoi un volum de poezii?
– M-ai prins! Complicat, nu?! Am început să scriu de când eram foarte mică, nu am păstrat însă nici primele încercări sub formă de basme, de prin clasele primare, nici primul roman pe care l-am început pe când aveam vreo 12-13 ani şi care a rămas neterminat. În liceu am scris poezii. Multe. Cu poezia am o relaţie specială, chiar şi acum mai compun, foarte rar, e adevărat. Am publicat Roşu la o distanţă foarte mare de momentul la care l-am terminat, a apărut în 2008. După aceea m-am hotărât să strâng cele mai frumoase poezii şi să le dau o formă finală într-un volum special, ele fiind tipărite având ca fundal fotografii. Au urmat şi câteva cărţi poştale după acelaşi model. Pentru că mă bântuia o altă poveste, m-am apucat de Doi, aşa a mai ieşit un roman. Poate părea sinuos, când mă întrebi tu, îmi dau şi eu seama că nu e tocmai un traseu clasic, dar sunt obişnuită cu excentricităţi.
❙ Ce aşteaptă de la public şi de la piaţă un scriitor amator?
– Scriu pentru că îmi place să dau lumii înapoi ceva ce îi aparţine. Obiectivul meu este să îl fac pe cititor să găsească o frântură de realitate şi să se bucure de plăcerea lecturii. Dacă s-ar putea trăi din asta, aş face-o cu cea mai mare plăcere, dar sunt atât de mulţi scriitori adevăraţi care nu au descoperit încă reţeta succesului, încât nu ştiu dacă sunt tocmai eu cea menită să demonstreze contrariul. Îmi place munca pe care o fac, iar colegii mei sunt oameni minunaţi. Am o muncă foarte frumoasă, iar în momentul în care văd cum se dezvoltă colegii mei, pot să îndrăznesc să cred că am şi eu o contribuţie mică la asta, ceea ce mă face foarte fericită. Şi dacă ar trebui să aleg, nu ştiu sigur ce aş face. Noroc că nu e cazul!
❙ Cum e viaţa de corporatist în criză?
– Viaţa de corporatist nu a fost niciodată uşoară. Am fost în firmă încă de la intrarea acesteia în România, am construit enorm în perioada de expansiune, nu a fost mai lejer nici în anii aceia de creştere exponenţială, iar provocările venite odată cu criza au fost foarte mari. De când m-am angajat, am spus mereu: „Încă puţin, să treacă şi perioada asta şi apoi o să ne mai liniştim”, dar încă nu s-a întâmplat aşa. Am trecut peste extinderi, proiecte, provocări, mereu a fost şi este câte ceva. Poate că de aici vine şi frumuseţea. Viaţă personală? Se vehiculează foarte mult ideea de work/life balance, de parcă atunci când lucrezi nu trăieşti. Totul face parte din viaţă. Eu trăiesc la maximum în ambele părţi: când sunt la birou, sunt acolo, complet angajată în ceea ce fac, iar când am plecat, tot eu sunt şi încep să citesc, să scriu, să pictez. Este posibil să mă gândesc şi acasă la ceea ce mai am de făcut la birou, tot aşa cum, la muncă fiind, îmi poate zbura gândul la vreo idee pentru vreun roman.
❙ Cum se vede viaţa literară şi piaţa de carte de la Braşov?
– Nu cunosc viaţa literară. Sunt scriitori de valoare în Braşov, există cenacluri, sunt iniţiative de promovare a lecturii, dar eu nu am timp. Aş putea număra pe degetele de la o singură mână lansările de carte la care am participat. Un motiv important, pentru care nu am ajuns, ar fi şi acela că la ora la care dau scriitorii autografe eu sunt încă la birou. Piaţa de carte este la fel de slabă ca peste tot, eu cred că în România se citeşte foarte puţin.
❙ Cine mai citeşte …?
– Mijloacele de relaxare şi de petrecere a timpului liber care respectă regula de a fi la fel de rapide ca şi frenezia vieţii de zi cu zi câştigă teren pentru că individul nu trebuie să facă un efort prea mare de concentrare pentru a le urmări. Cred că este o problemă generală de deficit de atenţie, din cauza ritmului extrem de alert cu care se întâmplă
lucrurile. Până şi acţiunea filmelor a devenit mai rapidă. Cele care nu respectă regula, nu prind. Este foarte greu pentru un roman să mai fie captivant; concurează cu mijloace mult mai eficiente. Singurul motiv pentru care lectura nu va putea fi înlocuită în totalitate este libertatea de a-şi imagina pe care o are individul care citeşte: personaje, lumi, peisaje. Lectura nu obligă aşa cum face un film care îţi dă un actor şi un cadru. Le poţi crea tu, liber fiind.
❙ RSC?
– Ai perfectă dreptate! Responsabilitate socială înseamnă şi pentru mine susţinerea cititului, pentru că eu chiar cred că ar putea contribui la educarea şi dezvoltarea individului şi chiar am avut în discuţie un proiect privind promovarea cititului în şcoli, dar ideea ta e chiar mai bună şi o să o luăm în considerare. Acum avem o bibliotecă, dar ea conţine titluri în special în domeniul dezvoltării personale şi marketing, dar o să mă gândesc serios să lărgim oferta.
❙ Încotro?
– Tot ceea ce ştiu este că îmi doresc să scriu în continuare, chiar am început un nou
roman şi mă bântuie încă vreo două. Abia aştept să le aştern pe hârtie. Nu ştiu exact încotro mă îndrept, ştiu doar că bucuria imensă pe care o am atunci când reuşesc să dau viaţă unei poveşti mă face să merg mai departe. Ar putea suna idealist, dar eu nu scriu pentru mine, ci pentru cei care vor citi. Lumea în care trăim se mişcă prea repede şi este atât de lipsită de predictabilitate, încât îmi asum doar misiunea de a scrie din ce în ce mai bine pentru bucuria cititorilor mei şi voi savura călătoria.
❙ Cum cumperi cărţi?
– Citesc recomandările de pe blog-uri de specialitate, recenzii de prin diverse reviste şi mă duc în librărie. În afară de cărţile pe care m-am dus special să le caut, întotdeauna mai găsesc câte ceva, mă uit după noile apariţii. Răsfoiesc cartea, citesc câteva pagini şi, dacă-mi place, plecăm împreună acasă. Nu îmi place să comand de pe internet, din simplul motiv că ar însemna să le ridic de la oficiul poştal unde ajung destul de greu.
❙ Întrebarea care nu ţi-a fost pusă?
– Aceasta.
Tony Mott (Antoneta Galeș) este director Resurse Umane și Dezvoltare la Selgros Cash&Cary România.
O siguranță care nu ne iubește!
Vineri seară, ora 18, la Târgul Internaţional de Carte şi Muzică, Braşov, martie 2012. Mare lansare, mare, 3 într-una, ca şi pliculeţele de cafea. Aşadar, cu toată echipa pe scenă, începe Monica Ramirez în forţă, dă cuvântul lui George Arion care povesteşte despre romanul poliţist românesc interbelic, apoi, cam când ajunge prin 1970, în plină epocă miliţistă, bang! Se stinge lumina pe scenă şi se opresc microfoanele. Un pic de panică în sală şi printre organizatori. Se şopteşte: O siguranţă! De parcă ar fi prima oară, am mai păţit-o şi pe la Sibiu, pe la Piteşti… Oare cine nu ne iubeşte?…
După vreo zece minute lumina se reaprinde şi continuăm în forţă amplificaţi de microfoane… O lansare maraton de 90 de minute… George Arion, Tony Mott, Ovidiu Scridon… Aplauze, buchete de flori şi o coadă lungă la autografe. Felicitări autorilor! Şi pe curând…
nr. 4 / aprilie 2012 Tweet3 în 1:
adică „150 de ani de roman polițist românesc“ cu George Arion și Monica Ramirez, romanul „Doi“ (Tritonic – Cașmir) de Tony Mott și volumul de poezie „Portretul unui gând“ al lui Ovidiu Scridon.