- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Dragør, un muzeu locuit

Mica  localitate  este  oarecum  as- cunsă în spatele uriaşului aeroport internaţional Kastrup, care deserveşte  capitala  daneză,  la  doar  12 km  de  centrul  oraşului.  E  un  loc secret, doar pentru cunoscători. Nu vezi prea multe reclame, de fapt eu nu am văzut niciuna.  Danezii nu au chef  de  prea  mulţi  turişti  pe  cap. Doar un indicator modest aşezat sub multe altele ce trimit spre Malmö, în Suedia sau spre centru. Am ajuns de mai multe ori la Dragør, şi la prânz şi la asfinţit, şi pe ploaie şi pe soare. E un orăşel la fel de liniştit şi  nici chiar  atunci  când  e  foarte  cald  şi senin, mulţimea  de   localnici   nu creează prea multă agitaţie.

text şi foto Bogdan Hrib

 

„Plaja cu nisip unde se trag navele pe uscat“

Un port de pescari danezi şi un sat de ţărani    olandezi   în   vecinătatea     capitalei Danemarcei.   Un    fel    de…     Pipera    de Copenhaga. Case vechi, tradiţionale, cu stuf, case noi elegante acoperite de ferestre, iahturi moderne şi bărci vechi de pescuit. Un muzeu şi un  far. Mic  şantier  naval.  Oglinzi  la  ferestre, flori  crescute  parcă    din   pereţi  şi îngheţată bună.

Am hotărât să vizitez aceste locuri după o solidă documentare… de pe net şi prin între- bări    adresate  unor  cunoscuţi. Am   aflat  că aşezarea datează din secolul XII şi că  la 1370

Liga  Hanseatică   i-a oferit  privilegii  comer- ciale   depline. Numele   Dragør   pare   să însemne Plaja cu nisip unde se trag  navele pe uscat,  de la verbul Drag şi substantivul scan- dinav or… Simplu,  nu-i aşa?

La începutul secolului al XVI-lea, regele danez Christian II invită  un grup de fermieri olandezi  să  se… relocheze aici (Ce verb  frumos  şi  elegant, parcă    aş  fi   corporatist!), dintr-un interes  foarte  personal. Olandezii aveau un randament în agricultură  superior danezilor, aşadar   regele  dorea  să    asigure curţii o bună aprovizionare cu legume. 24 de familii sosesc şi se aşază în sătucul  învecinat Store Magleby (care aparţine aceleiaşi muni- cipalităţi). Micile rivalităţi între ţăranii olan- dezi şi pescarii danezi se mai pot observa şi astăzi, chiar dacă limba olandeză nu mai este folosită   de mai  mult  de o sută   de ani. Una dintre  marile  realizări    ale  celor  veniţi din Ţările  de Jos este introducerea… morcovului pe piaţa daneză.

Şi după  ce am citit toate acestea am pornit la pas  prin localitate. Partea  veche este un labirint de căsuţe parter şi uneori cu un etaj, acoperite  cu  stuf,  toate  acum  refăcute    şi înconjurate de flori care cresc de peste tot, de lângă    zidurile   portocaliu-cărămiziu   ale clădirilor  sau  de  lângă  gard  şi prin  orice crăpătură dintre pietrele uliţelor. Acestea din urmă  sunt atât de  înguste încât municipali- tatea a decis ca pe unele dintre ele să  nu se circule nici măcar  cu… bicicleta! Sunt 350 de clădiri vechi protejate ca patrimoniu naţional.

Toate  sunt  locuite. Nu  văd  termopane  din plastic sau parabolice…

Lume puţină  la plimbare printre căsuţe, pustietate chiar, aşa că  nu îmi ia mult până observ,  fixate  pe  exterior, în  dreptul  gea- murilor de la parter, un fel de oglinzi duble, spate în spate, către ambele sensuri ale stră- duţelor. Iniţial am crezut că  sunt folosite pe post  de…  vizor  în  apropierea  porţilor,   dar m-am înşelat; scopul lor e doar cel de a potoli curiozitatea  locatarilor, un  fel  de  ia  să    mai vedem cine trece pe stradă.  Credeam că  numai la  noi  fiecare  e  îngrijorat  de  ceea  ce  face vecinul. În fine, deci se poate şi la alţii. Multe dintre oglinzi sunt ruginite, par foarte vechi, originale  şi bănuiesc   că   noii  proprietari  ai caselor refăcute le-au păstrat doar de… fason. Dar   poţi să  ştii, dacă    Dragør  este un fel de Pipera  al  Copenhagăi,   unele  obiceiuri  ale îmbogăţiţilor pot fi peste tot la fel.

Şi  pentru că  nici un geam nu are perdele, involuntar îţi arunci ochii spre cele ce se află imediat pe partea cealaltă  a sticlei. De multe ori sunt ghivece cu flori sau superbe machete de nave cu vele. M-am mai trezit fâstâcit şi cu ochii  în  ochii  unui  danez  aflat  la  masă   şi rămas privindu-mă   nedumerit, cu lingura în mână. Uneori observ şi o pereche de câini de porţelan  stând în fund şi pe picioarele din faţă…  Chinezisme?! Aici?  Întreb din nou şi aflu o istorisire frumoasă. Perechea de căţei – mai  mari sau mai mici – poate fi aşezată  în geam cu faţa  spre exterior sau invers, cu fun- dul… Povestea spune că – fiind sat de pescari,  bărbaţii lipsind mult de acasă  şi soţiile fiind cam singure – perechea de căţei  constituia semnalul    pentru…     vizitatorii    amoroşi. Capetele spre  interior şi fundul spre geam, înseamnă      că      stăpânul      e   acasă.  Invers, capetele spre geam, lasă  loc de poftiţi, vă  rog! Din     observaţiile  mele, toţi   câinii   erau  cu spatele,  aşadar noii   stăpâni,   nemaifiind pescari, lipsesc mai puţin. Sau poate e tocmai pe dos şi n-am ţinut eu bine minte!…

Pornesc  spre  piaţa  portului  unde, pe lângă  hotel şi restaurant, cafenele şi maga- zine  antichităţi-suveniruri   (să nu cumva să intraţi, că  nu veţi  scăpa  fără  cheltuieli; au tot felul de nimicuri  simpatice care vă  vor face cu ochiul!) şi cele de îngheţată (minunată şi uriaşă!),   intenţionez  să      vizitez   Muzeul Dragør  amenajat  într-o căsuţă   parter, una dintre cele mai vechi din orăşel, la un pas de căpitănia    portului  şi de  farul  aşezat pe  o structură   de lemn.

Tot aici sunt aşezate  pe uscat  două   nave  mici  pescăreşti,  iar  pe  la marginea  canalului, chiar  printre  celelalte bărci   de pescuit, abia sosite (se  simte pre- tutindeni  mirosul  peştelui proaspăt   abia descărcat) se află şi faimoasa Elisabeth K 571, acum  proprietatea  muzeului. Clădirea  e  o casă     pescărească     modestă     având  câteva încăperi    la   parter   şi  un  pod   mansardat. Intrarea în muzeu costă  neaşteptat de puţin, 20 de coroane (cam 3 euro) şi am surpriza să mă aflu în mijlocul celei mai mari colecţii de machete navale pe care am văzut-o vreodată. Gazdele se laudă  că  este una dintre cele mai mari colecţii din Europa. Machetele nu sunt noi, unele dintre ele având chiar în jur de 200 de ani. Pe pereţi picturi în ulei reprezentând alte ambarcaţiuni, furtuni sau bătălii navale. La mansardă o expoziţie despre viaţa de zi cu zi a unui sat de pescari, multe obiecte origi- nale aduse de pescari din  alte  ţinuturi,  dio- rame şi o cronologie a Dragør-ului.

Ies din nou în aer liber şi parcurg canalul portului vechi unde zeci de nave se pregătesc de o nouă cursă  în larg, nu foarte noi, chiar uzate, nu par a simboliza o viaţă prea uşoară a proprietarilor lor.

În  stânga  portului, de-a lungul  apei  a început să   se construiască   noul Dragør,   cu vile noi, arhitectură  modernă, geamuri mari, opulenţă, dar cu bun  gust. Câteva sute de imobile, parţial  ascunse de verdeaţă. Nimic monumental. Nimic uriaş.

Spre mare, când trec pe lângă  un restau- rant  elegant  cu  măsuţe   şi  umbrele  afară, observ, în noua marina, iahturile mari anco- rate la  cheu. Lume bogată,  nave impresio- nante, pavilioane străine,  dar şi  daneze. La capătul  digului, fiind ora asfinţitului, podul alb peste strâmtoarea Oresund (Strâmtoarea banilor) străluceşte  în  portocaliu. Pe malul celălalt  e Malmö din Suedia. Dar asta e altă poveste. Câţiva turişti fac poze, luptându-se cu vântul rece care se înteţeşte şi cu un roi de ţânţari care începe să atace orice fiinţă vie.

 

Elisabeth K 571 este un cuter de pescuit construit în 1941, pentru pescarul navigator Ejnar Larsen din Dragør. Realizat din lemn de stejar, fără vreun proiect special, la ochi, era dotat cu un motor în doi timpi.

În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, Danemarca a fost ocupată de armatele ger- mane încă din 1940, dar persecuţiile împotriva evreilor au început în mod susţinut în octombrie 1943. Printr-o mobilizare spontană şi fără precedent vase de pescari şi echipajele lor au evacuat spre neutra Suedie între 7.000 şi 7.500 de evrei. Din Dragør au fost evacuaţi aproximativ 700. Larsen, con- ducându-şi mica ambarcaţiune, a transportat 70 dintre ei. Asumându-şi riscuri deosebite, el a rămas în Danemarca până în 1944, când, bănuind că va fi anchetat de Gestapo, s-a refugiat el însuşi în Suedia. A continuat să pescuiască pe malul celălalt al strâmtorii Øresund, până la finalul războiului, când s-a reîntors în Dragør. Povestea cuterului K 571,  numit şi Nava spre libertate, a continuat la fel de normal ca înainte de război. În 1962, i-a fost înlocuit motorul cu unul mai performant şi Larsen a continuat să pescuiască cu ea până în anii ’80. Apoi, în timp, nefolosită, a început să se degradeze, iar în 2003 a fost cumpărată de muzeul local şi restaurată. Acum este perfect funcţională şi a rămas una dintre puţinele ambarcaţiuni  supravieţuitoare ale acţiunii de evacuare din anii ’40.

Dragør e o bijuterie la 15 minute de o mare capitală.  Cu bicicleta, poate la o jumătate  de oră. Un loc de fugă  pentru o zi. Se lasă  seara. Gata, înapoi în Copenhaga!