- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Emil Bărbulescu: „M-aş bucura să văd sigla Humanitas Fiction pe cărţi SF sau fantastice“

Emil Bărbulescu este scriitor şi, deopotrivă, editor la Humanitas Fiction. El coordonează tânăra colecţie Thriller & Mistery.

– Cum s-a născut proiectul unei serii de „entertainment“ la HUMANITAS?

– Ideea plutea în aer şi, mai devreme sau mai târziu, acest pas logic trebuia făcut. În fond, toate marile edituri publică şi „literatură de evadare“ (prefer s-o numesc aşa, nu „comercială“ sau „de divertisment“).

– Este el compatibil cu morga foarte serioasă pe care o avea, înainte de apariţia seriei, editura?

– Nu văd de ce n-ar fi – atâta vreme cât nu publicăm orice, fără discernământ. Există un nivel sub care nu suntem dispuşi să coborâm, în primul rând din respect faţă de cititori. De altfel, între timp s-a născut Editura Humanitas Fiction, care publică literatură străină, deci Thriller & Mistery şi-a găsit aici locul firesc. Are şi o „colegă“, colecţia Cocktail, în care apar romane chick-lit şi lad-lit.

– De ce THRILLER ŞI MISTERY? Nu putea fi, să zicem, ŞI ALTCEVA? De pildă THRILLER & s.f.?

– E preferabil să nu pui totul în acelaşi coş. SF-ul este un gen distinct, are alte convenţii şi, într-o bună măsură, alt public.

– Pe când şi alte serii din zona de „entertainment“ propriu-zis: SF, o „galerie“ FANTASTICâ, o serie de HORROR ori chiar DARK HORROR etc.?

– Deocamdată nu, deşi m-aş bucura să văd sigla Humanitas Fiction pe cărţi SF sau fantastice. Cât despre horror, mi-e teamă că noi, spre deosebire de englezi sau americani, nu gustăm acest gen. Constat că de multe ori cărţile sunt greşit etichetate horror, iar despre filme ce să mai vorbim. Nu contează motivele – altă tradiţie culturală, altă mentalitate, la care se adaugă zeci de ani de cenzură –, încă nu avem un public format. Puştii de azi sunt cititorii de mâine.

– Cum au fost alese primele apariţii?

– Am început, în noiembrie 2006, cu patru romane alese tocmai pentru că sunt foarte diferite: Ring de Koji Suzuki stă undeva la graniţa cu SF-ul (şi, apropo, nu este horror, cum cred unii), Clubul Dante de Matthew Pearl este un thriller istoric în cea mai bună tradiţie a genului, Capcana Margrave de Lee Child este un thriller contemporan pe care trebuie să-l citească orice fan care se respectă, iar Nefertiti. Cartea Morţilor de Nick Drake este un mi?nunat mistery istoric. Celălalt criteriu de selecţie, pe care nu îl pierdem niciodată din vedere, este calitatea.

– Au ceva în comun Boris Akunin, Lee Child, Fred Vargas, Ronan  Bennett?

– Da, originalitatea. O idee, un personaj, stilul sau toate la un loc. Şi, bineînţeles, de regulă sunt autori celebri, traduşi în zeci de ţări, deci au deja girul a milioane de cititori.

– Ce alte titluri sunt pe „trăgaci“?

– În prima jumătate a lui 2009, Biblioteca morţilor de Glenn Cooper, un thriller construit în jurul unei idei uluitoare, care îndeamnă la reflecţie; Ultimul Cato de Matilde Asensi, un thriller cu rădăcini în istorie, bestseller internaţional; Îngerul distrugător, semnat de unul dintre cei mai cunoscuţi autori ame?ricani de thriller-e, Robert Crais; Răzbunare în palatul de jad de Dale Furutani, în seria Misterele samuraiului care a debutat în 2008 cu Moarte la răscruce.

– Va fi o vedetă a seriei? Dar vedete ale genului? Ne putem alege şi de aici cu o viitoare serie de autor, cum sunt, la alte edituri, Simenon, Ellery Queen, Edgar Wallace ş.a.?

– Avem deja vedete. Avem şi serii, iar cine se uită la copertele colecţiei va constata că acestea sunt individualizate şi grafic. Cele mai bune exemple sunt Lee Child, cu seria Jack Reacher (Capcana Margrave, Să nu greşeşti, Evadare imposibilă şi, în curând, Ghinion şi încurcături) sau Boris Akunin, cu seria Erast Fandorin (Azazel, Gambit turcesc, Leviatan, Moartea lui Ahile şi, în 2009, Misiuni speciale). Dacă vorbim despre debutanţi, de pildă Matthew Pearl, vorbim implicit despre serii de autor: până acum a scris două romane, ambele apărute în Thriller & Mistery.

– V-aţi orientat numai spre thriller-ul contemporan?

– Nu, încă de la bun început am pu?blicat şi romane istorice. Thriller-ele şi romanele poliţiste istorice au câştigat teren în ultimii ani.

– Ce ne putem aştepta de la latura de MISTERY?

– Romanul poliţist – pentru că, în sens mai larg, despre el vorbim – are cititori fideli. Vom continua să publicăm pentru ei romanele lui Lawrence Block, Fred Vargas şi Dale Furutani, dar ne pregătim să lansăm şi noi autori, bine cunoscuţi în lume, de exemplu Charlie Huston şi James Lee Burke.