- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Fiat 500 se întoarce!

Fiat a lansat pe 4 iulie, la exact 50 de ani de la primul model, o nouă încarnare a legendei italiene 500 cu care doreste să redevină cel mai bun creator de auto­turisme de mici dimensiuni.

Lansarea unui nou model nu putea fi sărbătorită de italieni mai fastuos de atât: 1.000 de jurnalisti, 3.000 de dealeri si aproape toată populaţia orasului Torino, toţi nerăbdători să con­ducă modelul descris de oficiali drept „cel mai important vehicul italian produs vreodată”.

Fiat 500, Cinquecento, a fost produs iniţial între 1957 si 1975. Lansat sub denumirea de Nuova 500, acest model a fost creat pentru a oferi o alternativă în orasele italiene aglomerate. Cu o lungime mai mică de trei metri si propulsat iniţial de un motor în doi cilindri de 479 cen­timetri cubi, acesta a redefinit ideea de masină mică si este considerat unul dintre primele auto­mobile de oras.

În ciuda dimensiunilor si a puterii de doar 13 cai, 500 s-a dovedit extrem de practic si popular în întreaga Europă. Constructorul italian a lansat în cei aproape 20 de ani de producţie sase vari­ante pentru micuţul Fiat 500.

Pentru Proiectul 500, lansat anul acesta, Fiat a revoluţionat implicarea publicului în dezvoltarea unui model de serie. Pentru prima oară în indus­tria auto, numerosi entuziasti, din toată lumea, au fost implicaţi direct, prin intermediul internetu- lui, exprimându-si dorinţele referitoare la viitorul model 500. Aceste sugestii au fost colectate de designerii si inginerii de la Fiat, care le-au trans­format apoi în obiective de atins, cu soluţii stilis­tice si echipamente ce au fost create pentru a face faţă asteptărilor potenţialilor clienţi. În plus, acesta este singurul automobil din clasa sa care permite jumătate de milion de combinaţii între culori, tapiţerie, jante etc. pentru alegerea masinii dorite. Pentru cei mai mulţi cumpărători, atracţia constă în imaginea senzaţională a acestui model. De la lansarea noului Mini, nici un alt model nu a reusit să readucă magia originalului cu atâta suc­ces. Drăguţ si totodată serios, corpul rotunjor stă bine pe sosea datorită plasării roţilor în fiecare colţ al caroseriei. 500 este un model hatchback cu trei usi, ce măsoară 3,55 m în lungime si oferă suficient spaţiu pentru patru persoane.

Detaliile cromate adaugă un aer de calitate si chiar si echipările mai sărace par bine finisate. Exteriorul poate fi personalizat cu 11 culori meta­lizate sau nemetalizate si una perlată. Interiorul, vopsit în culori prelate, si acoperisul panoramic aduc un plus de confort destul de rar în această clasă. Scaunele din faţă sunt confortabile, dar cele din spate oferă confortul limitat caracteristic dimensiunilor mici ale caroseriei. Portbagajul nu este nici el foarte generos, dar suficient pentru necesităţile unei citadine. Bancheta se rabatează fie pe jumătate, fie în întregime si oferă, în caz de necesitate, un spaţiu de până la 500 litri.

Fiat 500 vine cu o gamă de propulsoare for­mată din trei motoare cu performanţe bune dar si cu un consum scăzut de combustibil. Toate trei sunt prietenoase cu mediul înconjurător (îndeplinesc normele Euro 5) si combinate cu transmisii manuale cu 5 sau 6 trepte. O trans­misie automată a fost anunţată pentru anul viitor. Cele două propulsoare pe benzină au capacităţi de 1,2 si 1,4 litri si dezvoltă 69 CP si respectiv 100 CP. Ambele au echipat si alte modele si s-au dovedit foarte fiabile. În gama diesel este oferit motorul Multijet de 1.3 litri 16 V cu filtru de par­ticule DPF ce dezvoltă 75 CP.

Odată cu Noul 500, Fiat relansează si marca Abarth care reprezintă imaginea sportivă a masinilor Fiat.

Astfel este de asteptat ca Fiat 500 Abarth să fie echipat cu propulsoare turbo pe benzină, cu puteri de 135 CP si 150 CP. Vârful gamei este un fenomenal Abarth 595 SS de 200 CP. Viteza maximă a acestui model este apreciată la 240 km/h.

Lansat într-o perioadă când siguranţa este în prim-planul oricărui producător auto, noul Fiat 500 poate fi echipat cu până la 7 airbaguri în dotarea standard. 500 este foarte bine dotat si din punct de vedere al siguranţei active: ABS cu distribuţie electronică a frânării, ESP (stabilitate electronică) si ASR (sistemul antipatinare). În plus, se oferă sistemul Hill Holder, ce ajută soferul la plecarea din pantă si asistare la frânarea de urgenţă. Suspensia independentă de tip McPherson pe faţă si semi-independentă interconectată cu bara de torsiune pe spate asigură o bună manevrabili­tate si confort.

Pe principalele pieţe europene, noul Fiat 500 va fi oferit în patru variante (Naked, Pop, Sport si Lounge), trei motorizări, 12 culori exterioare, 9 tipuri de jante (7 din aluminiu) de 15″ sau 16″. La acestea se adaugă numeroase echipamente si accesorii care ridică numărul de combinaţii posibile la 500.000. Clienţii îsi pot personaliza automobilul folosind abţibilduri, o capotă cu dungi sau oglinzile cromate. Campania de promovare fără precedent a acestui automobil (care, din nefericire, nu s-a făcut simţită şi la noi) a pus accent tocmai pe posibilitatea de a-ţi crea propriul automobil, unul care să te reprezinte şi care să fie unic (sau aproape unic).

Preţul Noului 500 începe de la 10.500 de euro în Italia şi este ceva mai mare decât al concurenţilor (Peugeot 107, Toyota Aygo etc.), dar este foarte mic dacă stai să te gândeşti câ îţi permite să te sui la volanul „celui mai important vehicul italian produs vreodată”.