- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Filmul face şi desface… moda

În S-a întâmplat într-o noapte, Clark Gable şi-a dezbrăcat cămaşa şi, uimire, nu purta maieu! Publicul a amuţit, iar vânzările de maieuri au scăzut cu 75%. Au revenit în modă când James Dean le-a purtat pe sub celebra sa geacă de piele în Rebel fără cauză.

Pentru că ne plac poveştile, ne uităm la filme. Iar când filmele ne plac foarte mult, „fu­răm“ din ele: câte o rochie, o coafură, o ma­şi­nă, un inel, un parfum sau felul în care ţinem în mână cupa de şampanie. Şi, pentru că suntem mulţi care facem asta, se cheamă că suntem „la modă“.

În martie am avut, la Bucureşti, o săptămână de modă şi film, numită Fashion Film Festival şi datorat veşnic entuziastei Doina Berchină. Am (re)văzut filme de cinematecă celebre care vorbesc despre modă sau care au lansat mode. Am aflat de la specialişti – sceno­grafi, designeri şi critici de film, mecanisme­le subtile (sau nu) prin care pelicula şi podiumul sau scena ajung să „se“ şi să „ne“ inspire. Ne-am bucurat ochii cu un performing de costume, colecţii superbe realizate de Maria Cons­tantinescu şi Gabriela Vasilescu, „interpretate“ de studentele de la Teatru. Altfel spus, în locul modelului clasic în care costumul îmbracă personajul, am asistat la imaginea sa în oglindă, unde personajul este costumul în sine, „jucat“ cu artă,  într-o economie de mij­loa­ce, care au făcut performing-ul cu atât mai valoros.  Fără îndoială, Hollywood-ul este cel mai eficient catwalk prin lansarea seriei de fashion icons, odată cu emblematica Audrey Hepburn în a sa little black dress, rochia scurtă neagră, purtată în Mic dejun la Tiffany. Au intrat în le­gendă: rochia neagră creată de Thierry Mugler, pentru  Demi Moore, în Propunere indecentă, costumul „androgin“ lansat de Diane Keaton, în Annie Hall, sandalele romane şi rochiile togă, din Gladiatorul, stilul safari, lansat de Out of Africa, maieurile albe şi geaca de motociclist ale lui James Dean, în Rebel fără cauză, trenciul lui Humphrey Bogart din Casablanca, cămăşile lui Richard Gere, create de Armani pentru American Gigolo, stilul retro anii ’20, lansat de Marele Gatsby, rochia albă, înnodată la ceafă, purtată de Marylin Monroe în Şapte ani de căsnicie, ţinuta Umei Thurman din Pulp Fiction, care a generat mii de costume de Halloween. În ultimii ani ţinutele din filme impresionează mai puţin, deşi pelicule cum sunt Dia­volul se îmbracă de la Prada sau, Sex and the City ne aduc în palmă lumea modei. În schimb, creşte interesul pentru ceea ce poartă vedetele la Oscar, la gale, premiere sau pe stradă.

O prezentare de modă, ca un spectacol de teatru. Mut, dar cu temă, cu mesaj, cu personaje vii, expresive, jucându-şi rolul impus de costum.