tramadol for ibs d tramadol 50 can you take tramadol with penicillin

is tramadol hcl 50 mg stronger than percocet where to buy tramadol tramadol making me constipated

buy zolpidem Ann Arbor buy ambien online ambien compared to xanax

starting dose ambien buy ambien ambien overdose and death

ambien vegetative state ny times buy ambien picture of ambien cr

does medicaid pay for phentermine phentermine 37.5mg phentermine 15mg k26

trauma center soma buy soma riviera plaza abu soma wakacje.pl

can you get valium thailand valium online compare clonazepam and valium

will tramadol show up on my drug test tramadol cheap tramadol 50mg how much is too much

does ambien show up on a military drug test buy ambien ambien pill description

ZOOM

Freestyle în ceruri

August 20th, 2009, com 2 comentarii

Scena era chiar cerul. Un cub de văzduh cu latura de un kilometru. „Agăţat“ deasupra plajei din Mamaia. Şi în interiorul căruia s-au dezlănţuit cei mai mari artişti ai zborului: piloţii acrobaţi. Şapte magnifici din elita lumii. Sfidând gravitaţia, aerodinamica, logica, limitele. Până la imposibil. Pe care, culmea, chiar l-am văzut. În iulie 2009, la FAI Mamaia World Elite Aerobatic Formula, by Honda. Primul concurs de acrobaţie aeriană organizat vreodată în România sub egida Federaţiei Aeronautice Internaţionale (FAI).

Cel mai bun pilot al secolului

Chiar dacă a ieşit pe locul al doilea, din cauză că exerciţiul ei a durat cu două nenorocite de secunde mai mult decât al câştigătorului, Svetlana Kapanina a fost, de departe, revelaţia FAI Mamaia World Elite Aerobatic Formula. La doar 41 de ani, rusoaica este considerată un adevărat fenomen. Are în palmares peste 60 de medalii de aur, şase titluri de campioană mondială şi calificativul cel mai bun pilot al secolului, acordat de FAI. Cu un Sukhoi 26 de 400 de cai putere, Svetlana a făcut adevărate miracole pe cerul de la Mamaia, fiind singura concurentă care l-a blocat, pur şi simplu, pe comentatorul evenimentului. După câteva aprecieri de genul „manevre chirurgicale, la cuţit, îngereşti, poezie curată“, acesta a amuţit: „Ce face ea n-are nici o logică, sunt mişcări fără nume şi explicaţie, sublime, n-are nici un sens să vorbesc peste zborul ei, bucuraţi-vă de el în linişte“.

Învingătoare într-o lume a bărbaţilor, Svetlana a rămas o femeie frumoasă, îngrijită, modestă, plină de sensibilitate. Toată lumea i-a admirat unghiile pictate, de manechin care pune mâna doar pe parfumuri, părul lung şi strălucitor, zâmbetul cald, bucuria de-a vorbi cu oamenii. Pe pista de la Tuzla, înainte de decolare, ne-a vorbit şi despre familia ei. Era însărcinată în luna a cincea când a obţinut primul titlu de campioană mondială. Are o fetiţă, de cinci ani, şi un băieţel, de şapte ani. Fiul adoră artele marţiale, ca şi tatăl lui. Aia mică tocmai a făcut prima acrobaţie, luna trecută, cu „avionul lui mami“. Sigur că a fost un zbor cuminte, aşa, doar de plimbare. Ceea ce, evident, nu este pe gustul Svetlanei. La închiderea competiţiei de la Mamaia, când toţi piloţii au făcut echipă, sub bagheta lui Jurgis Kairys, la microfon s-a auzit următorul comentariu: „Nu pot să cred, Svetlana zboară la orizontală! Bănuiesc că îşi face unghiile sau citeşte o carte, trebuie să fie foarte plictisitor pentru ea!“

Juriul a fost alcătuit din patru dintre cei mai buni arbitri de aviaţie avizaţi de FAI: Quintin Hawthorne (Africa de Sud); John Gailard (Africa de Sud); Kimo Virtannen (Finlanda) şi Lars Arvidson (Suedia).

Primarul Radu Mazăre a deschis ostilităţile sărind cu paraşuta

Organizat de Regional Air Services – Aerodrom Tuzla, împreună cu Jurgis Kairys, multiplu campion mondial la acrobaţie aeriană, show-ul aviatic, desfăşurat în zona Cazinoului din Mamaia, a avut parte de o deschidere cel puţin originală. Primarul Radu Mazăre, „proptit“ de un profesionist, a sărit cu paraşuta de la 3.000 de metri. Lăsându-şi gură-cască spectatorii, care au uitat, preţ de câteva minute, de campania electorală, taxa de barieră şi orice exhibiţii politice. Până şi invitaţii străini au fost impresionaţi de „un primar atât de exotic!“

Piloţii prezenţi în competiţie au avut de trecut o probă de acrobaţie cu program impus şi o probă liberă, de creaţie (freestyle). În prima dintre ele, hai să-i zicem mai rigidă, erau obligatorii şase figuri din catalogul Aresti, un fel de abecedar al acrobaţiei aviatice. Notele juriului au ţinut cont, printre altele, de timpul de exe­cu­ţie, de corectitudinea figurilor şi de armonia exerciţiului. Sigur că piloţii au oferit un spectacol de zile mari, chiar şi pe o temă dată. La freestyle, însă, show-ul a trecut magistral dincolo de ceea ce este omeneşte posibil. Şi nici măcar nu e vorba de entuziasmul nostru sau al spectatorilor, ci de „verdictul“ specialiştilor. Rămaşi până şi ei tablou în faţa unor acrobaţii nemaivăzute, care, practic, nici nu există, nu au nici o logică, sunt imposibil de executat. Dacă ar fi să o luăm metaforic, a fost ca şi când o mână nevăzută a luat avioanele alea la întors, altfel decât pot oamenii, oricât de acrobaţi ar fi ei. Mai mult, chiar şi piloţii au fost uimiţi de ceea ce au făcut: „Avionul reacţionează întotdeauna altfel la o comandă. Într-un moment de maximă ins­piraţie, da, îţi poate ieşi o figură ne­aş­tep­tată“, ne-a mărturisit Svetlana Kapanina.

„Piloţii de aici sunt puţin într-o dungă“

Da, un regal aviatic. Avioane rotindu-se în jurul axei, de zeci de ori, căzând, cu motorul oprit, smucindu-se, pe verticală, desenând în aer traiectorii absolut năucitoare. Sau, în limbaj specializat,  combinaţii senzaţionale de tonouri, loopinguri sau ranversări, care au ţinut publicul cu sufletul la gură, ore în şir. O senzaţie încercată, însă, şi de cunoscători: „Sigur că sunt imagini speciale, acrobaţii ăştia obligă avionul să facă ceea ce el nu vrea, aerodinamic vorbind“, ne-a explicat Cornel Marinescu, fost pilot comandant la Fokker 100, acum retras în business.

Cu sau fără voia avioanelor, însă, cei şapte magnifici ne-au oferit nişte mostre de măiestrie aviatică imposibil de cuprins în cuvinte. Precizia de ceasornic elveţian a lui Pierre Marmi, „poezia“ Svetlanei Kapanina, rigoarea lui Castor Fantoba sau inima cu săgeată desenată pe cer de Zoltan Veres au făcut din FAI Mamaia World Elite Aerobatic Formula cel mai spectaculos eveniment aviatic întâmplat vreodată în România. La finalul competiţiei, pe post de cireaşa de pe tort, Jurgis Kairys, concurenţii şi Iakarii acrobaţi, respectiv specialitatea casei, românii Ion Postolache şi Dan Ştefănescu, au oferit publicului şi o probă de perfecţiune în echipă. O improvizaţie genială, fără scheme şi antrenamente, în care cheia e încrederea în ceilalţi şi felul în care îi simţi. Ca profesionişti, ca oameni, ca avioane, ca îngeri, draci sau orice or mai fi ei: „Da, că toţi piloţii ăştia sunt daţi dracului, există patru categorii la care se zboară, ei au accesat-o pe ultima, categoria nelimitat, mai mult de atât nu se poate, pentru cine pricepe!“, a comentat Dorin Ivaşcu, directorul general al Aerodromului Tuzla. O idee susţinută şi de primarul Radu Mazăre, la festivitatea de premiere: „Toţi piloţii de aici sunt puţin într-o dungă, fac lucruri imposibile, au tone de voinţă, curaj şi multă nebunie“. „Nebuni, dar atât de frumoşi!“, a mai spus cineva din public. Şi poate a fost o completare chiar necesară. Că prea e plină lumea de nebuni şi… atât.

foto Octavian Tibăr

Câştigătorul FAI Mamaia World Aerobatic Formula – Castor Fantoba. În vârstă de 43 de ani, spaniolul este căpitan pe Boeing 757, instructor de zbor de acrobaţie, de zece ani membru al Lotului Naţional de Acrobaţie al Spaniei şi un concurent temut în toate competiţiile importante de gen. Pe locul al doilea s-a plasat rusoaica Svetlana Kapanina, iar locul al treilea a revenit ungurului Zoltan Veres, care a câştigat şi premiul de popularitate.

Revista Flacăra a premiat cea mai bună fotografie la FAI Mamaia World Elite Aerobatic Formula 2009

Concursul şi show-ul aviatic de la Mamaia au adunat zeci de fotografi, români şi străini, atraşi de acrobaţiile aeriene uluitoare, multe dintre ele, premiere absolute pentru România. Aproape toate fotografiile făcute cu acest prilej au intrat într-un concurs pus la cale de către organizatorii mitingului aviatic. Şi  pentru că Flacăra este emblema fotoreportajului în presa românească, reprezentanţii revistei, prezenţi la eveniment, au primit  sarcina de a juriza concursul şi de a decerna „Premiul revistei Flacăra pentru cea mai bună fotografie“. Între cele peste 100 de fotografii eligibile, câştigătoare a fost ­desemnată creaţia lui Cătălin Cocoş, „Bariere“. Motivaţia juriului:  „Pentru o fotografie care vorbeşte despre depăşirea barierelor, într-un zbor unlimited“, făcându-se referire la faptul că acrobaţiile aeriene de la Mamaia s-au desfăşurat în cadrul nivelului maxim de dificultate (unlimited ­category), practic ­nelimitat în sus.

Taguri:

Comenteaza