Frumoasa şi cea nu prea frumoasă
April 8th, 2012, Mugurel Margarit-Enescu Comenteaza TweetCreatorii de automobile sunt puşi la grea încercare cu fiecare prezentare a unui automobil nou şi, în ciuda milioanelor de euro investite, impactul nu este întotdeauna pozitiv.
Salonul auto de la Geneva abia ce și-a închis porţile, dar ecourile modelelor de serie și conceptelor lansate se vor mai auzi cel puţin câteva luni. În 2012, elveţienii au găzduit un salon optimist. Foarte multe premiere, frâu liber dat imaginaţiei și o combinaţie interesantă între modele economice și super-mașini de vis.
Dintre acestea, am ales două mașini care se găsesc, în opinia multor ziariști, la poluri opuse.
„Aventador J” nu este un automobil concept ci un model unicat, realizat special pentru Salonul Auto de la Geneva. Achiziţia maşinii a fost considerată de mulţi o investiţie sigură cu potenţial extraordinar pe termen lung.
Lamborghini Aventador J este genul de automobil care cel mai adesea este cumpărat de un proprietar ce se mulţumește doar să-l privească și să se bucure de existenţa unei asemenea capodopere. De altfel, acest model unic a fost deja cumpărat pentru 2,1 milioane de euro fără taxe. Nu se știe dacă o să rămână în Europa sau o să intre în colecţia unui șeic, dar este clar că nu vorbim de o mașină cu care să mergi la serviciu. Modelul Lamborghini nu are parbriz, climatizare sau navigaţie. Are în schimb un motor V12 de 6,5 litri care dezvoltă 700 de cai putere. Și, conform italienilor, acest automobil cabrio este cel mai radical din întreaga lor istorie. O forţă a naturii care oferă pilotului și copilotului o experienţă incredibilă, plină de forţă și dinamism. Aventador J este o vitrină a tehnologiei, care propune soluţii inovative și materiale noi care vin să demonstreze expertiza Automobili Lamborghini în folosirea fibrelor de carbon.
Noul model este construit pe platforma tehnică a lui Aventador LP 700-4, prezentat în premieră anul trecut. Structura sa este bazată pe polimeri ramforsaţi de fibră de carbon care conferă o greutate mică fără a pierde din rigiditate și din siguranţă.
Noul motor cu 12 cilindri se folosește de cutia de viteze ISR cu 7 trepte pentru a combina turaţiile înalte și forţa cu transmisia integrală. Rezultatul este o viteză maximă de peste 300 km/h și sprintul de la 0-100 km/h în mai puţin de trei secunde.
Și pentru că un automobil unic trebuie să se bucure și de un interior la fel de special, italienii nu l-au tapisat cu piele așa cum ne-am fi așteptat ci cu „Carbonskin“. Acest material este o invenţie patentată Lamborghini care presupune fibre de carbon întreţesute și înmuiate într-o rășină care stabilizează structura și o face moale și plăcută la atingere. Ţesătura se mulează perfect pe orice suprafaţă și îmbracă bordul și parţial scaunele. Lamborghini nu a precizat dacă „Carbonskin“ rezistă la gloanţe, foc și suc de roșii, dar denumirea te duce ușor cu gândul la pielea roboţilor Terminator.
La polul opus al impresiei lăsate publicului se găsește conceptul EXP 9 F lansat de Bentley Motors. Cu o tradiţie de aproape 100 de ani printre brandurile de lux, Bentley s-a distins mereu cu automobilele sale nobile, dar și foarte puternice.
De data aceasta, dorinţa lor de a accesa segmentul SUV-urilor de lux i-a făcut să se prezinte cu un concept care, în opinia unora, depășește graniţa sensibilă dintre lux și kitsch. În apărarea lor se poate spune că este foarte dificil să oferi proporţii nobile unui automobil de asemenea dimensiuni. Dar Bentley pare să fi urmărit în mod clar o tactică de a ieși în evidenţă fără urmă de discreţie.
Interiorul este aceeași realizare superbă definită de piele și lemn de esenţă nobilă specifică mărcii britanice despre care știi, fără urmă de îndoială, că a fost lucrat manual și cu cea mai mare atenţie. Sub capota controversatului SUV se găsește un motor W12 de şase litri care este cuplat la o cutie de viteze automată cu opt rapoarte.
La conferinţa de lansare, conceptul EXP 9 F a fost prezentat ca un automobil ce se poate vinde cu succes atât pe pieţele vestice cât și în China sau Orientul Mijlociu. Cu toate acestea, succesul modelului de serie – oricum se va numi el – ar putea să fie ceva mai important după o restilizare care să aducă înapoi nobleţea și să renunţe la opulenţa exagerată.
nr. 4 / aprilie 2012 Tweet