- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Frumoasa şi cea nu prea frumoasă

Creatorii de automobile sunt  puşi  la grea   încercare cu fiecare prezentare a unui automobil nou şi, în ciuda  milioanelor de euro investite, impactul nu este întotdeauna pozitiv.

Salonul   auto   de  la  Geneva  abia  ce  și-a închis porţile, dar ecourile modelelor de serie și conceptelor lansate se vor  mai  auzi  cel puţin câteva  luni.  În 2012, elveţienii au  găzduit un salon   optimist. Foarte   multe   premiere, frâu liber dat imaginaţiei și o combinaţie interesantă între  modele economice și super-mașini de vis.

Dintre  acestea, am ales două mașini  care se găsesc,   în  opinia   multor  ziariști,   la  poluri opuse.

Aventador J” nu este un automobil concept  ci un model unicat, realizat special pentru Salonul Auto de la Geneva. Achiziţia maşinii a fost considerată de mulţi o investiţie  sigură cu potenţial extraordinar  pe termen lung.

Lamborghini Aventador J este genul  de automobil care cel mai adesea este cumpărat de un proprietar ce se mulţumește doar  să-l privească și să se bucure de existenţa unei  asemenea capodopere. De altfel,  acest  model  unic  a fost deja cumpărat pentru 2,1 milioane de euro fără taxe. Nu se știe dacă o să rămână în Europa sau o să intre  în colecţia  unui șeic, dar  este clar că nu vorbim de o mașină cu care să mergi  la serviciu. Modelul Lamborghini nu are parbriz, climatizare sau navigaţie. Are în schimb un motor V12 de 6,5 litri care dezvoltă 700 de cai putere. Și, conform italienilor, acest  automobil cabrio este  cel mai  radical  din  întreaga lor istorie.  O forţă a naturii care oferă pilotului și copilotului o experienţă incredibilă, plină  de  forţă  și dinamism. Aventador J este o vitrină a tehnologiei, care propune soluţii  inovative și materiale noi care  vin  să  demonstreze expertiza Automobili Lamborghini în folosirea  fibrelor  de carbon.

Noul  model  este construit pe platforma tehnică a lui Aventador LP 700-4, prezentat în premieră anul  trecut.  Structura sa este  bazată pe polimeri ramforsaţi de fibră de carbon  care conferă  o greutate mică fără a pierde din  rigiditate și din siguranţă.

Noul  motor  cu  12 cilindri  se folosește  de cutia de viteze  ISR cu 7 trepte pentru a combina turaţiile înalte și forţa cu transmisia integrală. Rezultatul este o viteză maximă de peste 300 km/h și sprintul de la 0-100 km/h în mai puţin de trei secunde.

Și pentru că un automobil unic trebuie să se bucure și de un interior la fel de special,  italienii nu  l-au  tapisat cu piele  așa  cum  ne-am  fi așteptat ci cu „Carbonskin“. Acest material este o invenţie patentată Lamborghini care presupune fibre de carbon  întreţesute și înmuiate într-o rășină   care  stabilizează structura  și  o  face moale și plăcută la atingere. Ţesătura se mulează perfect  pe orice suprafaţă și îmbracă bordul și parţial scaunele. Lamborghini nu  a precizat dacă „Carbonskin“ rezistă  la gloanţe, foc și suc de roșii, dar denumirea te duce ușor cu gândul la pielea roboţilor Terminator.

La polul opus  al impresiei lăsate publicului se găsește  conceptul EXP 9 F lansat  de Bentley Motors. Cu  o tradiţie de  aproape 100 de  ani printre brandurile de  lux,  Bentley  s-a  distins mereu cu automobilele sale nobile, dar și foarte puternice.

De data aceasta, dorinţa lor de a accesa segmentul SUV-urilor de  lux i-a făcut  să se prezinte cu un concept care, în opinia unora, depășește  graniţa sensibilă dintre lux  și kitsch.  În apărarea lor se poate spune că este foarte dificil să oferi proporţii nobile unui automobil de asemenea dimensiuni. Dar Bentley pare să fi urmărit în mod clar o tactică de a ieși în evidenţă fără urmă de discreţie.

Interiorul este aceeași realizare superbă definită de piele și lemn de esenţă nobilă specifică mărcii britanice despre care știi, fără urmă de  îndoială, că a fost lucrat  manual și cu cea mai mare  atenţie. Sub capota  controversatului SUV se găsește  un motor  W12 de şase litri care este cuplat la o cutie de viteze automată cu opt rapoarte.

La conferinţa de lansare, conceptul EXP 9 F a fost  prezentat ca un  automobil ce se poate vinde  cu succes atât pe pieţele  vestice  cât și în China  sau Orientul Mijlociu. Cu toate  acestea, succesul modelului  de  serie  – oricum se  va numi  el – ar putea să fie ceva  mai  important după o restilizare care să aducă înapoi nobleţea și să renunţe la opulenţa exagerată.