Info Cultura: Teatrul azi – un nou Concept, Royal Fashion si Secretele lui Alecsandri
August 23rd, 2011, Revista Flacara Comenteaza TweetUniversitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti se poate lăuda cu o nouă apariţie editorială: revista Concept. În timpul unui an şcolar, la UNATC sunt realizate multe producţii artistice, unele cu siguranţă mai bune decât multe dintre spectacolele din repertoriul teatrelor instituţionale, singura lor „slăbiciune” fiind că nu au continuitate. Astfel, spectacolele realizate de studenţii şcolii de teatru bucureştene au o viaţă scurtă, intrând în sertarul cu amintiri al UNATC imediat după ce au fost produse, iar studenţii evaluaţi. Pentru a recupera cât mai mult din substanţa acestor producţii, s-a înfiinţat revista Concept. Coordonată de lectorul universitar Mihaela Beţiu, publicaţia îşi propune să surprindă cât mai multe aspecte despre spectacolele-şcoală importante, de licenţă sau masterat, prin recenziile şi interviurile realizate cu artiştii implicaţi. De asemenea, în paginile revistei mai puteţi citi studii şi cercetări din domeniul teatrului, interviuri cu profesorii Facultăţii de Teatru, şi altele.
De ceva timp, fanii lui Dan Puric se bucură de un nou spectacol al său. Ce are special această producţie spre deosebire de celelalte? Tema tratată: regalitatea ca model. Pentru a da mai multă greutate acestui proiect, cât şi ca o confirmare a receptării lui, Compania de Teatru Passe- Partout Dan Puric a lansat şi un album de fotografie, cu titlu omonim: Royal Fashion. Realizat de Teatrul Naţional de Operetă Ion Dacian şi de Compania de Teatru Passe-Partout Dan Puric, albumul conţine fotografiile lui Tomoaki Minoda, care prezintă spectacolul Royal Fashion din perspective diferite: repetiţii, imagini din spectacol, fotografii de fashion din creaţiile Doinei Levintza şi fotografii de arhivă cu membri ai Casei Regale Româneşti. Revenind la spectacolul de la care a pornit acest album de fotografie, Royal Fashion este un performance despre regalitate, o viziune de sinteză a secolelor care au rafinat această poziţie. Printr-o îmbinare de vis a pantomimei cu baletul, spectatorii sunt purtaţi de-a lungul istoriei, prin ţinuturi şi epoci îndepărtate în foşnet de crinoline, paşi de dans sau sunet de arme, până în prezent. Proiectul cultural Royal Fashion este o pledoarie pentru redescoperirea istoriei şi a valorilor monarhice, o pledoarie pentru frumos, pentru un model care „te obligă să te-nalţi, să părăseşti cantitatea şi să ai privilegiul existenţei calitative”, spune Dan Puric.
Multe dintre ideile pe care doamna profesoară Suzana Miron le-a oferit elevilor săi, de-a lungul anilor petrecuţi la catedră, ar putea cu uşurinţă să se transforme în cărţi. Întâmplător sau nu, prima dintre acestea (în afară de alte patru lucrări cu profil didactic la care a fost coautoare) este despre Alecsandri. De ce? Să o lăsăm pe autoare să ne spună: „Există o tendinţă, poate firească, în cultură, potrivit căreia nume de marcă ale literaturii, după ce au creat o modă cu mare impact în epocă, au intrat într-un con de umbră, ori au fost uitaţi odată cu apusul vremurilor, fiindcă orice timp îşi are preferaţii săi. Cam aşa s-a întâmplat şi cu Vasile Alecsandri, din opera căruia s-au reţinut câteva poezii şi comediile din ciclul Chiriţelor.”
Intitulată Vasile Alecsandri: portret în timp (editura Erc Press), lucrarea Suzanei Miron este mai mult decât o biografie neconvenţională a poetului de la Mirceşti, căci, elucidând aspectele mai puţin ştiute ale vieţii lui Alecsandri, autoarea reuşeşte să stârnească interesul pentru opera acestuia, oferind indicii şi chei noi de lectură.
nr. 8-9 / august-septembrie 2011 Tweet