- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

La Fete du Pain

Daca tot am ajuns la Paris, am vrut sa revăd Notre Dame. Parcă ştiam că e o catedrală, nu o brutărie! Si, totuşi, zidurile, intrarea, turnurile, ba chiar şi străzile din jur miros a pâine proaspăt coaptă!

Într-un cort imens, ampla­sat chiar în faţa catedralei, ingredientele si etapele facerii pâinii se arată vizitatorilor, în toată splendoarea lor. Spice de grâu aşezate în stil ikebana, făi­nuri din cele mai bune, brutari care frământă manual, cuptoa­re de patiserie, ba chiar si copii, migălind bucăţi de aluat dos­pit. Spectacolul continuă, apoi, cu parada produselor finite: croissante, baghete, pain au cho- colat, pain brie, pâine cu şapte seminţe, tarte si alte minunăţii de patiserie franţuzească. După degustare, amatorii pot cumpă­ra de la tarabele amenajate în afara cortului.

Reges Villoteau, un fel de PR al festivalului, ne invită la tradiţionalul concurs de baghe­te. Câteva echipe de brutari, reprezentând mai multe regiuni din Franţa, îşi arată măiestria în faţa publicului şi a unui juriu profesionist. Sigur că avem de-a face cu maeştri ai genului, aşa că există un singur câştigător – bagheta însăşi. Un produs inventat de francezi şi exportat, sau copiat, în toată lumea. Sub diverse forme, din ce în ce mai sofisticate: albă, de secară, neagră, cu lapte, brânză, cartofi sau măsline. Am gustat chiar şi o bucată cu şuncă şi vin roşu, o bunătate!

Să vedem, însă, de unde ideea unei sărbători a pâinii, aflată, deja, la a 15-a ediţie. În 1996, guvernanţii francezi au constatat că în ţara lor a scăzut consumul de pâine. Cu doar 165 de grame pe locuitor, zilnic,  francezii, din mari exportatori ai acestui produs, se situau, paradoxal, sub media europea­nă. Si asta nu era sănătos pen­tru populaţie, s-a demonstrat, doar, că pâinea este un aliment complex, indispensabil bunei funcţionări a organismului. Si-apoi nu era bine nici pentru industria de panificaţie, scăde­rea vânzărilor devenise alar­mantă. Aşa că s-a făcut o cam­panie naţională proconsumul de pâine, explicându-se avan­tajele si demontând mitul con­form căruia patiseria, în gene­ral, îngraşă. Sigur că nu-i asa, dacă avem grijă la cantităţi si la combinaţii. Mai mult, Jean- Pierre Raffarin, ministrul de atunci pentru IMM-uri, Comerţ si Meserii, a propus o sărbătoa­re a pâinii. Timp de o săptămâ­nă, în toate localităţile Franţei sunt celebrate panificaţia si patiseria, sub toate formele sale. Sărbătoarea a fost fixată în jurul datei de 16 mai, când este ziua sfântului Honore, patro­nul brutarilor.

Dacă sunteţi amatori de pâine franţuzească, nu trebuie să mergeţi până la Paris. În Bucureşti există, deja, câteva locaţii de acest gen: Boutique du Pain, Rue du Pain, brutăriile şi patiseriile Paul. Nume grele în domeniu, cu o adevărată istorie în spate. Paul, de pildă, este marcă franţuzească din 1889. O afacere de familie, aflată la a cin- cea generaţie, cu aproape 500 de magazine, în 21 de ţări din toată lumea.

Nu am văzut statistici, dar, cu siguranţă, consumul de pâine în Franţa a crescut, între timp. Prin La Fete du Pain, localnicii si-au redescoperit savoarea brutăriei tradiţionale. Ca să nu mai vorbim de valuri­le de turisti, unii dintre ei veniţi special pentru acest eveniment.

Mai în joacă, mai în serios, copiii învaţă să practice şi, mai ales, să preţuiască fabu­loasa patiserie franceză