Marie Jeanne Ion: „Rebelii în politică sunt cei care au ceva de spus“
August 10th, 2008, Alice-Claudia Gherman Comenteaza TweetPe Marie Jeanne Ion nu se poate să nu o cunoaşteţi. Aţi urmărit-o adesea transmiţând ştirile pentru Prima TV. Iar răpirea ei şi a altor doi colegi de breaslă din Irak a făcut înconjurul lumii. Dar nu aceasta este tema interviului de faţă, ci faptul că Marie Jeanne şi-a înfiinţat, împreună cu o colegă jurnalistă, o firmă de PR – Intelligent Media Solutions, iar firma ei a înregistrat deja un succes răsunător odată cu proiectul campaniei de imagine pentru Sorin Oprescu la Primăria Capitalei. Candidatul a câştigat alegerile, deci campania a fost cu folos.
– Care este povestea intrării dv. în agenţia Intelligent Media Solutions?
– Am plecat de la Prima TV în 2006. Nu a fost o mutare într-o agenţie, ci a fost o înfiinţare a Intelligent Media Solutions. Nu avem nici o legătură cu Intelligent Media Solutions Ltd din Londra. Noi suntem pur şi simplu o firmă 100% românească, fără vreo afiliere cu absolut nimic din exterior.
– Cum ai ales numele pentru această companie?
– Ne-am gândit că ar fi relevant acest nume pentru o firmă de PR în România, pentru că practic asta ar trebui să ofere PR-ul: Soluţii Media Inteligente, soluţii pe care advertising-ul le-a oferit până acum, dar cu anumite costuri. PR-ul are puţin altă abordare, un alt specific, încerci să vinzi persoana, imaginea, obiectul la costuri mai mici şi lucrând cu altfel de arme.
– Ai fost printre fondatori?
– Practic fondatorii Intelligent Media Solutions suntem eu şi jurnalista Nadina Nedelea Rus. Suntem o firmă nouă. Pe site scrie echipă tânără. Da, suntem o echipă tânără pentru că practic amândouă am făcut timp de 11 ani ceea ce faceţi voi jurnaliştii acum: am redactat materiale pentru televi?ziune. În 2006 ne-am gândit să sărim gardul de cealaltă parte, şi să lucrăm în PR. Nu este foarte mare diferenţă pentru că sunt aceleaşi lucruri care se aplică, ai contact şi discuţie directă cu jurnalistul tot timpul. Trebuie să ştii foarte exact ce vrea el, ce îl interesează, ce constituie pentru el ştire, ce nu constituie. Trebuie să fii destul de fair play. Bineînţeles că trebuie să îţi urmăreşti şi tu scopul, dar şi să ţii cont de ceea ce vrea ziaristul, fiindcă altfel jurnalistul este uns cam cu toate alifiile, se prinde şi nu îţi cântă în strună, în rest munca de PR e cam acelaşi lucru, nu diferă mult de ceea ce făceam anterior.
– Dintre clienţii mari, pe cine aveţi în portofoliu?
– Avem Agenţia Naţională de Protecţia Mediului – suntem deja la al doilea an de lucru pentru ei. Primul mare job a fost Luxury Show, unde a fost foarte mult de muncă, a trebuit practic construit un brand. Luxury Show nu exista ca atare în România, cei de la Euroexpo şi Romexpo – firmele organizatoare – au venit cu proiectul şi au întrebat dacă vrea piaţa ro?mâ?nească un aşa eveniment. Răspunsul a fost da, a ieşit o manifestare foarte mare şi cu foarte mare succes. Am mai avut aşa mici job-uri: o lansare a unui magazin Praktiker din Bulgaria, la Ruse, o acţiune Nokia-Siemens care s-a petrecut aici în Bucureşti.
– De ce ai renunţat totuşi la activitatea jurnalistică, te-ai plictisit de ea?
– Nu am renunţat de tot, încă mai colaborez ori de câte ori e nevoie cu cei de la EuroNews, când vin să facă un material în România. Partenerul meu în ceea ce priveşte echipa pentru EuroNews este Sorin Mişcoci, cu care lucrez de ani de zile, aşadar nu am lăsat presa de tot la o parte, avem şi eu şi Nadina proiecte de emisiuni, avem o grămadă de idei, dar trebuie să o iei pe rând.
– Cum ai ajuns să lucrezi pentru Sorin Oprescu?
– Şi eu şi Nadina îl cunoşteam de ani de zile, eu din ceea ce înseamnă partea politică, Nadina pe ceea ce înseamnă partea socială pentru că ea făcea ştiri despre sănătate etc. Îl ştiam cum e ca om şi ne cam plăcea fiindcă e genul de luptător, nonconformist, nu se înscrie în normele obişnuite nici de politician, nici neapărat de manager de spital sau chiar de medic. În momentul în care a izbucnit scandalul în PSD şi a decis să plece pentru a candida ca independent, nu avea echipă. Atunci am zis că ne-ar plăcea să lucrăm pentru el. Am făcut un proiect pe care i l-am trimis. Ştia din partea cui vine, nu era vreun aranjament. L-a citit. Era un proiect în format ppt, în care explicam cum îl vedem noi ca personaj, cum îi vedem strategia, ce credem noi că ar trebui să scoatem în evidenţă şi se pare că ceea ce am scris în acel proiect a coincis cu viziunea sa şi a celor care erau în jurul lui Oprescu. Am primit după aceea un telefon în care eram invitate să lucrăm pentru campania sa.
– Victoria lui Oprescu a fost şi victoria voastră, într-un fel. Ce beneficii v-a adus această campanie imaginii Intelligent Media Solutions?
– A fost victoria întregii echipe. Beneficii imediate, majore, deocamdată nu aş putea să spun că există, însă, în secunda asta suntem şi foarte prinse cu ceea ce în?seam?nă proiectul Sorin Oprescu. Poziţia sa de primar general este o poziţie extrem de ex?pu?să, vizibilă, el este şi un personaj foarte cha?ris?matic şi foarte căutat de presă. Pro?ble?mele din primărie sunt foarte multe, foarte mari, trenează de ani şi ani. Unele încep să se rezolve, altele au nevoie de mai mult timp ca să se soluţioneze şi atunci suntem prinse şi eu şi Nadina de dimineaţă până seara.
– Ne puteţi spune câte ceva despre echipa cu care lucraţi?
– Noi deocamdată lucrăm pe proiecte cu colegi din presă cu care colaborăm. E o activitate pe proiecte, lucrezi în salturi, în momentul în care apare ceva ai nevoie de resurse pe proiectul respectiv, nu ai nevoie de resurse pe tot parcursul anului ca să ai cheltuieli. Suntem o firmă la început, nu e deloc uşor, chiar e foarte dificil, mai ales că lumea în România are încă mentalitatea că publicitate înseamnă reclamă pe stradă, la tv. Greşit. Nu este numai asta. E o activitate mult mai complexă promovarea, crearea şi vânzarea unei imagini. Implică inclusiv altă activitate de promovare, inclusiv lobby, strategii de comunicare care se pot împleti cu advertising-ul în mod eficient astfel încât costurile clientului să scadă şi randamentul campaniei respective să fie major.
– E uşor de comunicat cu Sorin Oprescu?
– E uşor de comunicat. Are foarte multe idei, este un personaj cu foarte mult fler, un om inte?li?gent, care nu prea cade în capcane. A fost cumva pionierească munca aceasta din campania pentru primărie fiindcă a fost o echipă creată din oameni care s-au cunoscut atunci şi care au încercat să lucreze împreună, să se înţeleagă, să coaguleze împreună. Practic, de fiecare dată când cineva avea o idee nouă se făcea un brainstorming şi finalmente cuvântul lui Oprescu era cuvântul cel mai greu din toată ecuaţia.
– Care a fost suma alocată, la ce sumă s-a ridicat bugetul?
– A fost un buget independent, nu unul foarte generos, nu a fost o campanie de pe urma căreia cei care au participat să se îmbogăţească. Nu ştiu cât a costat toată campania. Pe firma noastră s-a tăiat o factură de 50 de milioane de lei. A fost şi o încercare din partea noastră de a pătrunde pe piaţa asta, a fost şi o provocare foarte frumoasă.
– Are şanse Sorin Oprescu să câştige şi un tur la prezidenţiale, să repete mişcarea lui Băsescu din 2004?
– Nu ştiu câte şanse ar avea. Acum prefer să nu fiu jurnalist şi să spun că – vezi, asta e bine, că poţi să sari în partea ailaltă (râde!) – deocamdată Sorin Oprescu a spus că vrea să-şi ducă la capăt manda?tul din primărie. Asta a spus că vrea să facă şi asta face. Personal cred despre Sorin Oprescu că este un om extrem de inteligent şi extrem de capabil să facă foarte multe lucruri pe care şi le pune în cap. Rebelii în politică sunt cei care au ceva de spus. Restul stau frumos în băncuţele lor să nu supere conducerea partidului şi să nu cumva să piardă băncuţele respective. În clipa în care ai curajul să ieşi în faţă şi să spui lucruri care nu convin celor de deasupra ta pentru că tu crezi în ele şi să îţi asumi până la final principiile, în clipa acea cred că ai potenţial. Şi Sorin Oprescu chiar are potenţialul acesta. A avut foarte multe activităţi în cariera sa şi a trecut şi prin Parlament şi a văzut ceea ce nu-i convine acolo. Postul acesta de primar e un post care îţi oferă foarte multă libertate de mişcare numai că trebuie să ştii cum să o foloseşti.
Marie Jeanne Laura Ion-Pârvu. Jurnalist cu studii de specialitate în ţară şi străinătate. Reporter, editor general, redactor-şef la departamentul de ştiri al canalului Prima TV. Anterior a lucrat pentru Antena 1. Premiul APTR pentru jurnalism – FOCUS – 2002, împreună cu echipa.
nr. 8-9 / august-septembrie 2008 Tweet