- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Mărimea nu contează

Moda motoarelor diesel  a  trecut. Zilele  acestea, vedete   sunt micu]ele motoare pe benzină cu trei sau  chiar  doi cilindri.

Ne-am  obişnuit să ne gândim la capacitatea cilindrică a unui motor  şi apoi s-o echivalăm  rapid în  cai  putere. Un  1,4 litri  are  în general 100 CP. Un motor  de 1,6 litri are în jur de  110 CP,  iar  unul de  2 litri  cam  140 CP. Micile diferenţe de 5-10 CP, specifice  fiecărei mărci, nu se simt cu adevărat, aşa că maşinile sunt  uşor  de comparat.

Ei  bine,  această   practică  se  apropie  de final.  Intrăm în era  motoarelor mici, mici de tot, ca să parafrazăm o reclamă. Evoluţia s-a produs ca urmare a noilor  norme de poluare. Acestea  au făcut  ca producţia propulsoarelor diesel să fie din ce în ce mai scumpă. Constructorii se întorc  la vechea  dragoste, benzina, şi  propun  motoare mai  mici,  mai economice, dar  şi mai agreabile în exploatare şi mai ieftine.

Anul  acesta,  în România, vedetă este motorul  de   un   litru   al  celor   de   la  Ford. Realizarea şi implementarea sa pe Ford Focus reprezintă un succes atât din punct de vedere al  agrementului în  conducere, cât  şi  pentru aspectele economice. Produs de olteni  (la Craiova) pentru întreaga Europă, acest motor pare  să  fie unul dintre cele  mai  importante atuuri ale ovalului din  ultima perioadă. Doar trei  cilindri,  asistaţi de  un  sistem  turbo  dezvoltă  100 sau  125 de  cai putere. În  varianta mai  puternică, motorul Ecoboost asigură un cuplu maxim  de  200 Nm  de  la o turaţie de 1.500 rotaţii  pe minut. Cuplul este bun pentru un motor  pe benzină (echivalent cu un motor de 2 litri), dar ceea ce încântă este turaţia foarte joasă,  chiar  şi în comparaţie cu  un  motor diesel,   la care este disponibilă această  forţă.

Preţul de listă al unui Ford Focus echipat cu motorul Ecoboost începe de la 17.600 de euro şi este cu aproape 2.000 de euro mai mic decât al modelului echivalent cu  motor  diesel  de  1,6 litri.

Cumpărătorii din zilele noastre optează pentru motoare dinamice şi fiabile care să le asigure deplasarea pentru sute de mii de kilometri, dar care au o capacitate a cilindrilor mai mică decât clasica sticlă de Cola...

TCe 115 echipează de la începutul acestui an modelele Renault Mégane şi Scenic şi înlocuieşte clasicul 1,6 litri şi 110 CP. Cu o capacitate  cilindrică mai  mică  cu  25% (1,2 litri),  H5 aduce un plus de putere şi este echipat atât cu injec]ie  directă cât şi cu un  turbocompresor. Cei  115  CP  sunt   completaţi  de   un   cuplu maxim  de  190 Nm,  disponibil între  2.000 şi 4.000 de rotaţii  pe minut. Costurile de exploatare se anunţă mai mici atât prin  prisma consumului cât şi datorită transmisiei care se face cu ajutorul unui lanţ şi nu a unei curele (ce se schimbă în mod  curent la 60.000 km). În România, Renault nu aduce încă acest propulsor, dar  ca o surpriză plăcută el este disponibil pe Dacia Lodgy de la 13.200 de euro.

Propulsorul cu trei  cilindri  TCe 90 are  o capacitate cilindrică de  899 centimetri cubi, este construit integral din aluminiu şi dezvoltă 90 cai putere. Dotat cu un sistem  turbo  cu o inerţie  foarte  redusă, el asigură performanţe echivalente cu cele ale unui motor  aspirat de 1,4 litri.  90% din  cuplul său  de  135 Nm  este disponibil de la 1.650 rot/min, ceea ce asigură un  răspuns rapid la  apăsarea  acceleraţiei şi mai  puţine schimbări de  trepte de  viteză  în zonele aglomerate. Debutul acestui motor  este aşteptat în toamnă, odată cu  noua  generaţie Renault Clio.

Şi dacă trei cilindri reprezintă deja o deviere serioasă de la soluţia  clasică a motorului în patru timpi,  atunci  cei doi cilindri  ai motorului TwinAir  ar putea să fie o revoluţie. Fiat a ales  această  soluţie  radicală şi o testează cu succes de mai bine de un an pe modelul 500 şi mai nou pe Panda.

Cu un  bloc motor  de doar  875 centimetri cubi, inginerii italieni au reuşit performanţa să ofere 85 cai putere şi un cuplu maxim  de 145 Nm  disponibil de  la 1.900 rot/min. Evident, acest motoraş de doar  85 kg este asistat  de un turbocompresor şi de tehnologia MultiAir. Un omagiu adus   originalului motor   de  pe  Fiat 500, care dezvoltă doar  13 cai putere, motorul TwinAir  asigură performanţe dinamice încântătoare în combinaţie cu economie de carburant  şi emisii poluante de CO2 doar  95 g/km.

Fiat 500 TwinAir  are  un  preţ  de  pornire de 14.200 de euro.

Noile  motoare vor înlocui  treptat agregatele clasice,  aspirate, cu care  ne-am  obişnuit. Din păcate,  însă, ele nu vor fi mai ieftine  din cauza  proceselor tehnologice mai  complicate implicate în producţie. Vor fi însă mai puternice, mai economice şi, în mod cert, mai puţin poluante.