- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Maşina de 1,4 milioane de dolari

Cunoscut pentru maşinile sale exclusiviste, producătorul italian Pagani şi-a propus să ţină capul de afiş la Salonul Auto de la I text Mugurel Mărgărit-Enescu Geneva cu unul dintre cele mai scumpe automobile din istorie.

Performanţele acestei maşini nu au fost încă prezentate, dar este destul de clar că vorbim de o viteză maximă de peste 350 km/h şi de o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în jurul valorii de 3 secunde.

Pagani Automobili Modena este o companie creată de Horacio Pagani, care şi-a făcut mâna prin colaborările cu diverşi producă­tori, cel mai notabil fiind Lamborghini. Experienta sa în design şi materiale compozi­te l-a adus însă şi alături de Nissan sau Aprilia. Ambitia sa l-a făcut să-şi dorească o maşină proprie creată de la zero. Testele pen­tru automobilul ce trebuia să se numească Fangio F1 au început în 1992, dar speranta sa a prins contur abia în 1994 când Mercedes- Benz a acceptat să-i ofere motoare V12. Lansarea oficială s-a produs abia în 1999 la Salonul Auto de la Geneva, iar numele maşinii a devenit Zonda C12. Între timp, Juan Manuel Fangio murise şi s-a considerat că tre­buie adoptat un nume nou. Pretul pentru un Zonda C12 a fost fixat la 320.000 de dolari.

De atunci, Pagani a lansat mai multe ver­siuni ale modelului Zonda, toate în serie limi­tată, şi a uimit pe toată lumea prin perfor- mantele unei maşini exclusiviste, luxoase şi foarte scumpe.

Automobilele sale s-au remarcat mereu prin design-ul extrem şi tehnologia de ultimă oră utilizată în constructie şi manifestată prin utilizarea unor materiale compozite bazate pe carbon. Practic, oricine a cumpărat o Zonda a beneficiat de cea mai nouă tehnologie care putea fi utilizată în constructia unei supermaşini. Ultima creatie notabilă a fost Zonda Tricolore, realizată într-un singur exemplar, care a celebrat a 50-a aniversare a Flotei Acrobatice Aeriene Italiene. Tricolore foloseşte un şasiu construit din carbon-tita- niu, o transmisie secventială şi un sistem de evacuare din titaniu. Motorul este un Mercedes AMG de 7,3 litri ce produce 670 CP şi propulsează maşina până la o viteză maxi­mă de 349 km/h. Sprintul de la 0 la 100 km/h se realizează în doar 3,2 secunde.

Acum, la 12 ani după lansarea lui Zonda, Pagani vrea să uimească lumea şi să încurce limbile cu Huayra. Probabil că italienii au considerat că o maşină exclusivistă trebuie să beneficieze de un nume pe măsură, iar rezul­tatul este greu de pronuntat de către „murito­rii de rând”. În fond, dacă ai dat atâtia bani pe o maşină, mai bine stai cu o poză în buzunar decât să le povesteşti prietenilor că ti-ai luat o Huuuaiiiiiiiira.

Noul automobil nu mai păstrează nimic în comun cu Zonda şi se bucură de un şasiu şi caroserie construite integral din carbotitaniu. Uşile cu deschidere pe verticală au fortat con­structorii să se concentreze pe materiale supe­rioare care să asigure o rigiditate extremă în ciuda acestei „slăbiciuni” de design. Rezervorul de combustibil se găseşte în cea mai protejată zonă din spatele scaunului şoferului şi este ramforsat cu materiale com­pozite şi rezistente balistic. Din dorinta de a elimina orice greutate în plus, constructorii au reuşit integrarea traseelor de ventilatie în structura monococă şi au eliminat astfel nece­sitatea folosirii unor tevi.

Huayra” este cel mai uşor automobil din categoria sa, cu doar 1.350 kg.

Este greu sa defineşti con­curenţa pentru o astfel de maşina, dar La aceeaşi cate­gorie de pret, lux şi perfor­manţe, „Huayra” poate fura cLienti doar de La „Lamborghini Reventon” (1,35 milioane USD) şi „Bugatti Veyron” (1,7 milioane USD).

Inima automobilului este motorul celor de la Mercedes AMG, un V12 de 6 litri cu sis­tem twin turbo. Acesta oferă 700 cai putere şi un cuplu de 1.000 Nm. Cele două turbocom- presoare au fost reglate astfel încât să ofere putere indiferent de turatia la care sunt soli­citate şi să nu dezamăgească niciodată pe cel ce apasă acceleratia. Motorul M158 îndepli­neşte normele Euro 5 şi este alimentat prin intermediul a două pompe de combustibil. Prima functionează constant, în timp ce a doua intră în functiune abia atunci când se solicită un plus de putere.

Dar cum 1,4 milioane te duc departe, inte­riorul este la rândul său o operă de artă crea­tă de designeri care nu au făcut nici o econo­mie la materialele luxoase. Totul a fost stu­diat astfel încât ocupantii să se bucure de confort, uşurintă în utilizare, dar şi sustinere atunci când se folosesc de caracterul extrem al maşinii. Bordul cu cadrane de ceas elvetian oferă inclusiv informatii despre performante, iar consola centrală este sculptată dintr-o sin­gură bucată de aluminiu cu butoane ce urmă­resc design-ul unui clarinet. Ecranul de înaltă definitie este o interfată pentru sistemul mul­timedia al maşinii.

Huayra se va produce initial în 40 de exemplare şi se pare că o bună parte dintre ele au fost deja comandate de cumpărători nerăbdători să detină una dintre cele mai exclusiviste maşini ale ultimilor ani.