Megaliţi, mega-mistere
August 20th, 2012, Dana Isabelle Zarojanu Comenteaza TweetSunt mari şi grei. Zeci sau sute de tone o singură piesă. Unele dintre ele nu pot fi ridicate cu macaralele zilelor noastre, dar au fost prelucrate, transportate şi aşezate, inclusiv unele peste altele, în urmă cu sute sau mii de ani.
Pentru megaliţi nu s-a găsit nici o utilitate practică, nici măcar funerară. Unele se pare că ar fi un fel de observatoare astronomice primitive. Sau, mai ştii?, or fi avut exclusiv un rol estetic. Dar atâta efort ca să fie frumoase sau să împartă constelaţiile?
Stonehenge e un şlagăr. La fel Insula Paştelui. Ori Sarmizegetusa, în România. Dar sunt ceva mai multe: numai în insulele britanice s-au numărat peste 200, iar în apusul şi nordul Europei vreo 50.000.
Uriaşe blocuri de piatră cioplită sau nu. Înfipte în sol sau doar aşezate pe el. Izolate sau în grupuri. Cercuri, arce, bolţi, alei de piatră atât de lungi încât juri că delimitează piste de aterizare. De altfel, multă lume e convinsă că au fost create de extratereştri sau cu ajutorul acestora. Oricum, o explicaţie terestră nu prea există. Sunt MEGALIŢII (sau monumentele megalitice), prezenţi peste tot pe glob şi care aşteaptă cuminţi, de câteva milenii, să înţelegem ce-i cu ei.
În linii mari, sunt de trei feluri: menhirul (o piatră mare, verticală), cromlehul (ansamblu de menhire dispuse circular) şi dolmenul (o piatră plată orizontală aşezată peste două sau mai multe menhire).
În majoritatea cazurilor, piatra din care sunt făcuţi nu se găseşte decât la mare distanţă. Unele menhire au fost fasonate, Dumnezeu ştie cum. „Piatra Zânelor“, de pildă, care, înainte de a se sfărâma în patru, măsura 21 de metri şi cântărea 300 de tone…
Unii consideră că menhirele sunt simboluri falice, cu trimitere la fertilitate. Sunt cel mai frecvent plasate la altitudine, dar există şi pe pante şi chiar în fundul văilor. Materialul preferat e granitul.
Cel mai cunoscut monument megalitic – ansamblul de la Stonehenge. Izolat în mijlocul unei câmpii, în centrul unui val circular de pământ care are o singură intrare spre monument. Un drum de 2,7 km, lat de 23 m, duce la cromleh. 110 menhire în patru cercuri concentrice. Cercul exterior are 33 m în diametru şi era construit din 30 de menhire, dintre care astăzi doar 17 mai sunt în picioare. Să tot visezi la motivele pentru care s-a alcătuit aşa ceva!
Locaş de cult consacrat Soarelui? Monument funerar? Observator astronomic? Există dovezi pentru fiecare dintre aceste ipoteze, dar mai degrabă speculative. Oricum, la fiecare solstiţiu de vară, când soarele răsare de-a lungul drumului de acces, are loc aici o sărbătoare populară tradiţională.
Construcţia ansamblului a început prin anul 3.000 î.Hr. Nu se ştie de către cine, nici de ce. Se presupunea că de către druizi, dar s-a dovedit că a fost ridicat cu cel puţin 1.000 de ani înaintea druizilor.
Legendele susţin că Merlin a pus un uriaş să construiască Stonehenge sau că el a transportat ansamblul cu totul de pe Muntele Killaraus din Irlanda – fireşte, prin magie. Alţii zic că autorul e însuşi Diavolul. S-au mai înscris pe listă un templu roman, danezii, saxonii, oamenii din epoca bronzului şi alţii. Dacă vreţi, zicem că l-am făcut noi.
În regiunea golfului Morbihan din sudul Bretaniei, în special la Carnac şi Locmariaquer, există numeroase vestigii megalitice. Cele mai şocante sunt alinierile de pietre: 2.500 de blocuri, unele de peste 4 m înălţime, aliniate pe 4 km, în 4 secţiuni… Se estimează că iniţial erau 7.000 de pietre. Cu câte un foc pe fiecare ar fi fost un excelent marcaj de aterizare – dar, hei!, asta e doar o speculaţie…
Apropo de speculaţii. Există vreo teorie care să unifice ansamblurile megalitice? Sigur, există mai multe. De pildă, una privindu-le exclusiv pe cele antropomorfe: Pământul ar fi acoperit cu linii geoenergetice constituite într-o reţea, care se modifică sub influenţa proceselor geofizice şi cosmice. Aceste „linii de putere“ radiază energie în spaţiu, sub forma unor „curenţi de inteligenţă“. Or, locurile în care „biocurenţii inteligenţi“ ai Terrei se intâlnesc cu emisiile energetice cosmice de aceeași valoare sunt punctele în care se produc fenomene inexplicabile, botezate „puncte de dragoste“, şi aici – bingo! – se află megaliţi antropomorfi, stânci ciudate, cărora de regulă nu li se cunoaște originea. Printre care „Triunghiul misterios al Carpaţilor“: Omul, Babele și Sfinxul. Nici o indicaţie sau explicaţie credibilă despre asemănarea acestuia din urmă cu tizul său egiptean. Probabilitatea să fie un capriciu al naturii este aproape zero.
De altfel, România nu duce lipsă de mistere săpate în piatră. Cum ar fi Polovragi, „peștera fără capăt“, denumită astfel pentru că nu s-a ajuns la capătul galeriilor sale. Se spune că aici s-ar afla Zamolxis… Şi că peştera face parte dintr-un triunghi energetic al cărui alt vârf este altarul de la Sarmizegetusa, înconjurat din trei părţi de prăpăstii adânci şi păzit de 4 (iar patru?) inscripţii într-o limbă pe care n-a descifrat-o nimeni.
Structuri megalitice se mai găsesc în nord-vestul Africii, Abisinia, Ceylon, Tibet, Coreea etc. Una dintre cele mai spectaculoase este cea de la Göbekli Tepe, în Turcia. Din cele 20 de temple rotunde de aici au apucat să fie excavate şi cercetate doar 4 (!), pentru că ansamblul a fost descoperit relativ recent. De fapt, doar 5% din întregul sit a fost scos deocamdată la lumină şi nimeni nu ştie ce surprize ne mai aşteaptă.
Sanctuar neolitic ridicat pe o creastă de munte din sud-estul Anatoliei, Göbekli Tepe este cea mai veche structură religioasă cunoscută realizată vreodată de om, în urmă cu…
12.000 de ani! Diametrul unora dintre construcţii atinge 30 de metri şi toate au în structură piloni de calcar înalţi de până la trei metri, dintre care cei doi centrali susţineau fără îndoială acoperişul.
Descoperirea de la Göbekli Tepe a schimbat radical perspectiva asupra dezvoltării societăţii umane, de vreme ce, cu atâta timp în urmă, oamenii ştiau şi puteau să ridice structuri arhitectonice atât de frumoase şi construcţii inginereşti atât de complexe. Cu sau fără ajutor din Afară…
Minunea din Turcia ridică o mulţime de întrebări. Cum putea fi mobilizată, motivată şi hrănită armata de oameni care au putut ridica aşa ceva? Care e semnificaţia pictogramelor existente aici, în componenţa cărora abundă animalele? Ce fel de cult slujea ansamblul? Este aceasta prima religie din istorie? Ce înseamnă mâna cu trei degete îndreptate în jos, reprezentată pe piloni? A locuit cineva aici, sau era doar un loc de veneraţie şi ritualuri? În fine, vom afla răspunsul la aceste întrebări după terminarea excavaţiilor?
Sacsayhuamán (cunoscută şi sub variantele Saksaq Waman, Sacsahuaman, Saxahuaman) este un complex împrejmuit cu ziduri în nordul oraşului peruan Cuzco, fosta capitală a Imperiului Incaş. Ca şi celelalte construcţii incase, e făcut din pietre mari, lustruite, tăiate şi aşezate unele peste altele în aşa fel încât nu au avut nevoie de nici un fel de mortar. Tăiate cum, lustruite cum, aşezate cum – asta o să aflăm noi altădată. Un detaliu: situl se află la 3.701 metri altitudine. Un fleac să ridici cetăţi pe-acolo.
Al detaliu: văzute din avion, construcţiile (cele rămase, căci au fost mai multe) par să schiţeze un cap de puma. Or fi avut incaşii avioane. Sau foloseau calculatorul la proiectare.
În zona pieţei centrale, pietrele zidurilor – cele mai mari folosite în America – sunt atât de bine îmbinate încât nu poţi strecura între ele o foaie de hârtie… Înălţimea zidurilor este de 6 metri, iar cel mai lung are 400 m. Volumul total al pietrei utilizate este estimat la 6.000 de metri cubi, iar greutatea celui mai mare bloc – vreo 150 de tone. Cu o macara puternică, nu-i o problemă.
Ruinele orașului Machu Picchu, descoperite în 1911 de către arheologul Hiram Bingham, frumoase și enigmatice, se află la „numai“ 2.430 m înălţime. Oraşul de 13 kmp, ridicat în vârf de munte, este invizibil din vale, înconjurat de terase agricole suficiente pentru a hrăni populaţia și irigat de izvoare naturale. Astăzi, au mai rămas ruinele palatelor, băilor, templelor, hambarelor și ale 150 de case, toate săpate în granitul locului. Blocurile de piatră cântăresc 50 de tone sau chiar mai mult şi – bănuiţi deja – îmbinările perfecte nu au avut nevoie de vreun liant. Machu Picchu (adică „vârf“) este denumirea pusă de descoperitori, atunci când au dat de minunea arhitectonică, după nu mai puţin de 400 de ani de la decăderea cetăţii căreia nu i se ştie adevăratul nume, după cum nu se ştie nici în ce condiţii a fost abandonată (în secolul al XVI-lea, se pare), nici – la urma-urmei – de ce a dispărut civilizaţia incaşă. Nici un picior de conchistador nu a păşit aici, în creierii munţilor! De altfel, nici de unde veniseră incaşii (“Fiii Soarelui“) nu se ştie prea bine. Fapt e că au apărut prin anul 1200, nu cunoșteau nici o scriere (foloseau mesaje printr-un sistem de noduri și lungimi ale sforilor!), dar aveau o foarte disciplinată organizare social-legislativă. Plus obsesia drumurilor şi a construcţiilor solide. Culmea e că Machu Picchu ar putea să revendice legenda Labirintului lui Dedal, căci – ca şi Sacsayhuamán – este un spectaculos labirint de piatră.
Ultima şi cea mai şocantă enigmă a incaşilor: au construit o remarcabilă reţea de drumuri, inclusiv borne indicatoare din 7 în 7 km și locuri de odihnă din 20 în 20 de km, dar… nu descoperiseră roata! E greu să nu te gândeşti că aveau altfel de mijloace de deplasare… Mai ales că nici un drum amenajat nu ducea spre Machu Picchu!
Unele dintre menhire sunt sculptate. Gravuri, basoreliefuri, reprezentări umane primitive. Numai în Franţa sunt peste 200 de asemenea stânci împodobite. De regulă, nu depăşesc doi metri înălţime şi au un fleac de patru mii de ani. Culmea e că aceste 200 de piese de patrimoniu se limitează la o mică zonă din teritoriul francez, ceea ce face totul şi mai ciudat. Statuile menhir reprezintă bărbaţi sau femei. În unele cazuri se poate observa ştergerea caracteristicilor masculine înainte de a le adăuga pe cele feminine – o adevărată schimbare de sex!! Motivul rămâne un mister. Ca şi un obiect enigmatic, de formă ascuţită, cu vârful îndreptat în jos şi găurit la capăt, care apare repetitiv.
Mult mai renumită e Insula Paștelui (Rapa Nui), aflată în cel mai sud-estic punct al arhipelagului polinezian. Aici se află 887 de statui monumentale, în limba locală moai. Numele european i l-a dat insulei exploratorul olandez Jacob Roggeveen, care a descoperit-o în duminica Paștelui din 1722, în vreme ce… căuta o altă insulă!
Rapa Nui înseamnă „Marea Vâslă“, ceea ce spune ceva despre ocupaţiile primilor ei locuitori, cei care ne-au lăsat enigmaticele capete cu urechi lungi. O altă variantă, însă, îi atribuie denumirea de „Buricul Pământului“ (mai e unul la Delphi, în Grecia, deh!, probleme de orgoliu).
Insula Paștelui este unul dintre cele mai izolate locuri din lume, „surata“ cea mai apropiată, Insula Pitcairn, fiind la 2.075 kilometri. Un triunghi cu înălţimea de 24,6 kilometri și baza de 12,3 kilometri (să se calculeze suprafaţa la sesiunea a doua a bacului!), cu altitudinea maximă de 507 metri, cu trei lacuri vulcanice cu apă dulce, dar nici un râu, adăposteşte cele mai stranii sculpturi din lume, executate între 1100 și 1680. Cel puţin, aici nu e nici un mister sursa materialului (rocă vulcanică, prezentă in situ), nici uneltele (dălţi de bazalt, care s-au şi găsit). Cât despre transport, mă rog, asta… Cică 250 de oameni şi o sanie în formă de Y ar fi suficiente pentru un moai de 80 de tone şi 10 metri înălţime – numai că nimeni n-a reuşit să probeze asta.
Există şi un „Buric al Lumii“ propriu-zis, având în centru un bolovan rotund, cu o istorie sofisticată şi controversată. Şi una dintre cele mai bogate colecţii de petroglife (imagini sculptate în piatră) din toată Polinezia, mai exact, peste 1.000 de situri, cu un total de peste 4.000 de petroglife. Şi o scriere locală, rongorongo, despre care încă nu se poate spune dacă a fost creată fără nici o influenţă exterioară sau în urma contactelor cu europenii. Sau cu alţii…
Cele de mai sus sunt o mică parte din ceea ce unii cercetători nu s-au sfiit să identifice drept o civilizaţie megalitică mondială. Despre care mai avem multe de aflat. Între timp, de fiecare dată când vă pregătiţi să aruncaţi cu piatra, gândiţi-vă nu numai dacă sunteţi fără de prihană, ci şi ce au făcut alţii cu pietrele.
nr. 8-9 / august-septembrie 2012 Tweet