O după-amiază obişnuită cu Dan Piţa
March 9th, 2012, Radu Pocovnicu Un comentariu TweetDan Piţa, regizorul român care câştiga, la „Festivalul de Film de la Veneţia“, „Leul de Argint“, cu „Hotel de lux“, a lansat de curând cel mai recent film al său, „Ceva bun de la viaţă“. Un bun prilej de a ne aminti despre el, despre viaţa sa…
Povestea lui Dan Piţa începe la Dorohoi, locul unde s-a născut, într-o vreme când tatăl său, militar de carieră, fusese trimis pe zonă, la graniţa de nord a României. Una dintre cele mai vechi amintiri. Avea doar câţiva ani, era într-o iarnă. Pe jos se aşternuse zăpada, vreme numai bună de dat cu sania, aşa că ordonanţa tatălui a primit poruncă să-l plimbe pe Dan cu sania. L-a plimbat, dar când s-a uitat la un moment dat în spate să vadă ce mai face copilul, a văzut că nu mai e. Dan Piţa căzuse în zăpadă în faţa cinematografului.
Armenească. Un cartier din Bucureşti, cu un aer special, pentru că nu a fost afectat de modernizări. Străzile, casele, întregul cartier şi-a păstrat liniile – o geometrie care a rămas familiară, uşor de recunoscut locuitorilor săi. Loc încărcat de istorie, unde au trăit şi locuit Mihai Eminescu, I.L. Caragiale, Mateiu Caragiale, Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu ş.a… personalităţi care au schimbat ţara, contribuind la definirea României moderne. Străzi unde, copil fiind, Dan Piţa dădea ture cu trotineta sau juca fotbal pe maidan, unde, mai târziu, se plimba deseori cu prietenul său, regizorul Alexandru Tatos. „Ne făcea reală plăcere să ne plimbăm prin cartier, discutând despre problemele noastre legate de existenţă. Ţin minte că în timpul conversaţiei îl conduceam spre casa lui. Stătea la vreo zece minute de mine, iar pentru că discuţiile noastre nu se încheiau niciodată, mă reconducea apoi el pe mine acasă. Şi tot aşa, de la mine la el, de la el la mine, pentru că discutam, discutam, discutam, mai ales pentru că fiecare dintre noi vedea lucrurile în felul lui, subiectele erau inepuizabile, iar raidurile zilnice.”
Armenească acum; neschimbat, dar oamenii?… Cu cine ieşiţi să vă mai plimbaţi, domnule Dan Piţa? „Cu oricine e dispus să comunice, să fie în stare să asculte, ca să nu-mi bat gura de pomană, sau care să aibă şi el ceva de spus, indiferent de vârstă sau pregătire”.
Din nou în trecut. În vremea când Dan Piţa colinda Bucureştiul, de la Moşilor până în zona Gării de Nord, de la un teatru la altul, sau de la un cinematograf la altul, căutând filmele neorealismului italian, Fellini, Visconti, De Sica, sau filmele franceze ale noului val. Şi o punte în timp – de la trecut la prezent, când, de curând, cel mai recent film al regizorului, Ceva bun de la viaţă, a avut premiera şi la cinematograful Europa, fost Mioriţa. „Am fost emoţionat să intru după multă vreme într-o sală de cinema unde nu mai fusesem de mult. Sigur, acum e altceva, s-a modernizat totul. Pe vremea copilăriei mele, spectacolul de film era mai complex. În timpul pauzelor, urcau pe scenă, pentru scurte evoluţii, diverşi artişti, comici ai vremii, de la Trio Grigoriu, Mircea Crişan, Puiu Călinescu, la Stroe şi Zizi Şerban.”
Printre cele mai cunoscute filme semnate de Piţa amintim: „Nunta de piatră“, „Duhul aurului“, „Tănase Scatiu“, „Profetul, aurul şi ardelenii“, „Concurs“, „Faleze de nisip“, „Pas în doi, „Pepe şi Fifi…“
Gândul despre film. De la imaginaţia copilăriei, când viziona filme cu noianul, ţine minte un film preferat în cartier, pe care îl povestea prietenilor: Copiii paradisului şi fugea repede acasă să joace personajele văzute pe marele ecran, la încolţirea în mintea tânărului cinefil a ceea ce înseamnă filmul. „Te obsedează un film şi începi un exerciţiu, un fel de a-ţi folosi memoria. Începi să-l refaci. Să elaborezi o întreagă structură. În clipa când intri într-un film şi anticipezi ce se va întâmpla, deja faci parte din structura lui. Încet, încet începi să te pui la punct, şi aşa te trezeşti la examenul de admitere. Eu am intrat în ’65, eram deja matur, umblat prin lume.” Umblat prin lume – e un fel de-a spune, deoarece ieşirile se limitau doar la diverse călătorii prin ţară, cel mult până în Bulgaria, unde ajungea cu ocazia unor meciuri de baschet. Dan Piţa a jucat „şi ceva baschet”. „La o echipă destul de vioaie, care a plecat tot din cartierul Armenească. O echipă plină de tineri anonimi, dornici să se afirme. Dar, cum ameninţa să câştige campionatul, a fost desfiinţată.” Nimic nu-i nou sub soare. Şi atunci trebuia să câştige Steaua ori Dinamo.
Dan Piţa este cunoscut atât ca regizor, cât şi ca scenarist.
Baschetul nu a fost singurul sport practicat de regizor. „Era mult mai accesibil să baţi o minge pe maidan. În afară de baschet şi fotbal, am mai jucat tenis, rugby, am făcut nataţie, dar fără să ating performanţa. Locul unde am fost cel mai bine integrat a fost baschetul, şi chiar dacă nu eram în grupul de forţă al echipei, oarecare agilitate tot căpătasem…” De altfel, atunci când profesorul de la Institut, Victor Iliu, le-a dat studenţilor pe mână aparatură şi peliculă de 16 mm să vadă cum filmează, Dan Piţa s-a întors tot la unul dintre obiceiurile din cartier. „Trebuia să-i demonstrăm lui Iliu că ştim să filmăm, să folosim prim-planul, detaliile, că ştim să montăm. Aşa a ieşit un subiect amuzant despre un joc care a făcut istorie în vremea aceea: poarca.”
„Într-o zi mă trezesc că un domn în toată firea, înalt, cu mustaţă, mă abordează. Nu ştiam cine e. Domnule Piţa, mai ţineţi minte? Eu eram unul din puştii ăia care juca poarca în filmul dv.”
O perioadă când cenzura comunistă nu îl afectase încă pe tânărul regizor. S-a întâmplat mai târziu, cu Filip cel bun, dar mai ales cu Nunta de piatră. „Recent aveam să descopăr, când mi-am văzut dosarul de la Securitate, că atunci a început urmărirea mea informativă, cu note, cu ascultatul telefonului, ce zice anturajul. Eram bine supravegheat. Dacă vezi planul de urmărire din dosarul meu de Securitate, te apucă frica. Nunta de piatră s-a blocat când a ajuns la comisia ideologică. Cel mai mare personaj al comisiei era Dumitru Popescu, zis şi Dumnezeu. Acesta a plecat din vizionare, iar ceilalţi se tot întrebau de ce a plecat. Timp de un an nimeni n-a avut curaj să întrebe. Până la urmă s-a aflat: N-are, domnule, filmul nici o problemă… Dar până atunci am tot fost încolţit: ba că de ce a plecat Dumitru Popescu, ba că trebuie să tai. Ce să tai? De unde să tai? Nimeni nu avea habar, era doar confuzie şi teamă. Frica de scaun, cum se spunea pe atunci, aluzie la schimbarea în funcţii pe care le făcea partidul. Coincidenţa a făcut ca Popescu să plece chiar la o secvenţă din film când cad nişte scaune. De aceea bâjbâiau membrii comisiei. Târziu am aflat că Dumitru Popescu plecase să dea un telefon.”
Un salt în timp de 20 de ani, şi suntem după ’90, când artiştii şi-au câştigat libertatea de exprimare. Cum a fost pentru regizorul Dan Piţa? „Poţi să abordezi orice subiect, orice îţi trece prin cap, cu condiţia să ai bani. În ultima perioadă, contează şi în ce parte a baricadei te găseşti, cei care au puterea vor să nu-i critici, iar arta dacă nu descrie şi în mod critic lumea, nu e veridică…“ Însă, vorba românului, dacă nu e laie, e bălaie. Nicicum nu-i bine. „Se pot face şi filme interesante, în Femeia visurilor nu e nimic ideologic, dar pe plan uman da.”
În orizontul gri al cenzurii comuniste, o pată de culoare: faimoasele western-uri româneşti realizate de Piţa şi Veroiu. „Contactul cu platoul e foarte important, mai ales la vârsta aia. Întrebarea e: ce faci, îţi rozi unghiile neavând de lucru, sau treci la treabă? Aceste filme au fost un pariu pentru noi, mai ales că în timpul studenţiei eram mare admirator al filmelor western. Au fost filme care m-au ajutat să depăşesc momentele mai dificile din carieră, când cenzura îmi bloca subiectele. Filmele cu cowboy erau o încântare pentru toată lumea, o fereastră deschisă. Puteam să lucrez şi să am echipă. E mare lucru să faci pe cowboy-ul, la Brăila sau la vulcanii noroioşi. Realizând aceste filme, mi-am plătit datoriile, pentru că nu puteam să trăiesc doar din modestul contract. În vremea aceea, erau două modalităţi prin care erau remuneraţi regizorii. Prin contract, sau drepturi de autor, adică o părticică din preţul biletelor. Problema era că de-abia de la un milion de spectatori începeau să-ţi numere tantiemele. Or, la aceste două filme am avut peste 15 milioane de spectatori. Mi-am plătit datoriile, am putut să-mi iau şi o Dacie.”
Întotdeauna opţiunea: ce fel de film vrei să faci? „Poate să-ţi placă un scenariu, e interesant, bine scris. Dar până nu ai ingredientele necesare e greu să te apuci. Nu ai actori, nu ai găsit locurile potrivite şi toată seria de elemente care construiesc filmul. Abia după ce m-am asigurat de toate aceste lucruri, spun da unui subiect. E în primul rând o teamă. Eşti pus în faţa unui pariu care depinde de tine, dar într-o mare măsură de restul, de ceilalţi, de bani, de echipă, de actori, de un monteur bun, de un inginer de sunet etc.”
Cinematografia s-a schimbat mult de-a lungul timpului, societăţile şi ele. De jumătate de secol aproape, de când face film, Dan Piţa spune că a rămas acelaşi. „Nu m-am schimbat, poate doar în mintea unor critici, mai ales a celor care scriau la comandă. Am aceeaşi relaţie cu lumea filmului şi cu viaţa ca întotdeauna. Am rămas aproape de oameni, nu m-am băgat în politică, cred că adevărul trebuie arătat oricine ar fi la putere. N-am perioada roz, sau galbenă, ca în pictură. Picasso era tot el când începuse perioada cubismului, dar poate că pe atunci se fabrica mai mult galben, sau îi rămăsese lui mai multă culoare galbenă în magazie.” Doar consecvenţa profesională de a face film, dincolo de orice principii călăuzitoare. „Eu nu cred că există nişte principii legate de profesie. A, da, dacă vorbim de structura morală a unui artist, de un anumit mod de a aborda un subiect, atunci sunt de acord.” Dar ca pedagog? „Nu ştiu în ce măsură studenţii aveau nevoie de experienţa mea. Dacă ai un student care te întreabă mereu cum să facă filmul, acela nu mai e regizor, ci altceva. Eşti singur în faţa lumii, în faţa subiectului. Oricât ai încerca să imiţi pe cineva, tot trebuie să fii tu acolo.”
„Îmi place felul cum a explicat Federico Fellini cinema-ul: ceva mincinos, dar în sensul frumos. Totul se construieşte. Casa e un platou, nu e o casă. În cinema poţi să-ţi construieşti străzile, deşi nu trece nimeni pe acolo. Dar dacă în final ceea ce spune el prin acel film rămâne o minciună, atunci nu-mi mai place.”
Vorbim. Uneori clipe de tăcere. Un uşor suspans şi spiritul hâtru al maestrului: „Haideţi, domnule Pocovnicu, ce întrebări mai aveţi?“ Atmosfera din biroul de lucru al regizorului. Camera, elegant aranjată, dar căptuşită cu rafturi de cărţi până în tavan. Albume de fotografie, cutii cu fotografii de la filmări. Tablouri de familie, cu neamurile regizorului, mama, tata, fratele mai mare. Şi, în surdină, un uşor zumzet pe care-l face televizorul deschis. Pe Mezzo…
Cel mai recent film al lui Dan Piţa, Ceva bun de la viaţă. Regizorul a schimbat scenariul de mai multe ori. Bucăţi mici, ajustări, în funcţie de nevoile actorilor. Vorbele – cum s-ar spune.
Filmările la Ceva bun de la viaţă au durat doar 31 de zile, în 2010. O poveste cu doi orfani care încearcă să-şi croiască un drum în viaţă, dar care nimeresc sub gheara unor profitori influenţi ce îi folosesc în propriul interes şi ca paravan pentru afaceri necurate. Emigrarea în America, Ţara tuturor posibilităţilor, este visul acestor oropsiţi ai sorţii. O Americă la care pot visa şi cineaştii români; spre deosebire de filmele americane care au şi câte 1.000 de copii atunci când sunt lansate, Ceva bun de la viaţă are doar una singură. Imaginile din film, unele foarte plastice, metaforice. E acolo întreaga sărăcie a Văii Jiului. Îmi aduc aminte în mod special de o imagine. „E un cămin fără ferestre, fără uşi. Locuiesc oameni acolo, şi ştii ce bine? Gătesc, mănâncă, un cartier întreg se numeşte Dallas. La un moment dat, după ce am coborât din maşină, şoferul mi-a spus să am grijă pe-acolo, să nu păţesc ceva.” O lume de suspans. Minerii – cu nenorocirile lor, dar şi amintirea unor evenimente brutale după revoluţie.
O zi obişnuită cu Dan Piţa. Dacă există…
„Nici una nu seamană cu alta. Poate o zi de filmare, te duci pe platou, de multe ori ai organizat filmarea cu trei zile înainte, şi înţelegi că trebuie să fie altfel. Niciodată nu găseşti lucrurile exact cum ţi le-ai imaginat, dar trebuie să ai curajul să intervii, pentru ca filmul să nu plece în altă direcţie. Atunci te sfătuiesti cu cei mai importanţi colaboratori din echipă, operatorul, scenograful, inginerul de sunet, pictorul de costume, şi nu în ultimul rând actorul. E esenţial, e nevoie de o osmoză. Iar actorul trebuie să se simtă implicat, altfel e o mobilă. Nu văd filmul fără actori. Întotdeauna am încercat să aduc în filmele mele tineri actori, iar pe de altă parte am vrut să-i pun într-o lumină diferită pe cei consacraţi cărora li s-a pus ştampila că sunt într-un anumit fel. Am obiceiul să cutreier teatrele din ţară, să descopăr actori necunoscuţi. Au fost situaţii când am apelat la teatre aproape anonime, pentru actori de care nu ştia nimeni, dar care erau adevăraţi profesionişti. Cu actorii trebuie să ai o relaţie bazată pe încredere, să recurgi la tot felul de metode care să-i ajute. Dacă nu-i iubeşti şi respecţi, dacă nu le oferi toată atenţia ta, nu faci nimic, nu-ţi devine aliat. Iar actorul trebuie să fie convins că el singur face personajul, că tu îi dai doar un start.”
nr. 3 / martie 2012 Tweet
singurul film a lui dan pita! care pot spune zice ca mi-a placut! concurs! ala film frumos!