- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

O nouă aromă: Agresiv de la Audi!

R8 este aici! De ani buni, Audi anunţă lansarea unui supercar de primă clasă, iar în ultima vreme R8 a fost promovat la cele mai importante saloane internaţionale.

în 1991 la salonul auto de la Tokyo era prezentat un concept auto cu două locuri, tracţiune integrală, caroserie din aluminiu şi motor plasat central. Numit Avus, acesta a atras atenţia prin performanţele deosebite ce îi erau atribuite şi prin faptul că prefigura o direcţie complet nouă pentru Audi.

Dar asta se întâmpla acum 16 ani, ceea ce în industria auto reprezintă o eternitate. De atunci, nemţii au mai prezentat două noi pro­totipuri cu o arhitectură asemănătoare: Rosemeyer în 2000 şi RSQ în 2004. Ba chiar mai mult, au trecut patru ani de când maşina concept Le Mans Quattro, predecesorul direct al lui R8, a fost prezentată la marea expoziţie auto de la Geneva.

Acum, însă, producţia a început şi, în ciuda întârzierilor, R8 se anunţă foarte interesant. în fond, şi-a luat numele de la maşina care a câştigat cursa de la Le Mans de cinci ori. Şi mai există un lucru foarte important de care trebuie ţinut cont. Audi este proprietarul mărcii Lamborghini şi a împrumutat din experienţa şi design-ul legendarului supercar. Ca atare, R8 are elemente care îl apropie de Lamborghini Gailardo, în timp ce motorul V8 preluat de pe modelul RS4 aduce performanţe incontesta­bile.

Noul Audi este maşina celor care doresc să iasă în evidenţă. Nu la fel de exhibiţionistă precum un Lamborghini, dar cu siguranţă atrăgătoare de priviri. Proiectanţii au reuşit să evidenţieze gurile de aerisire plasându-le direct sub faruri şi stopuri, în timp ce prizele laterale adaugă un plus de răcire pentru V8-ul de 4,2 litri. Deşi unice, acestea pot fi catalogate drept cea mai puţin reuşită componentă a design-ului pentru că întrerup şi deformează liniile fru­moase ale caroseriei.

Produs în mare parte manual, la fabrica Neckarsuim din Germania, R8 nu este un auto­mobil mare. Are aproape aceeaşi lungime ca un 911 (4,43 m), dar este mai lat (1,9 m) şi mai puţin înalt (1,23 m). Asta îl face să fie o maşină manevrabilă, dar nu neapărat una prac­tică. în această gamă de preţ spaţiul de depo­zitare se măsoară în funcţie de capacitatea de a depozita geanta cu crose pentru golf. Or, portbagajul frontal oferă doar un spaţiu de 100 litri. Producătorul declară că în spatele scaunelor încap chiar două genţi pentru crose, dar asta reduce atât din vizibilitate cât şi din siguranţă.

Din fericire, atât şoferul cât şi pasagerul se bucură de suficient spaţiu şi de un interior rea­lizat la cele mai înalte standarde de calitate: piele şi aluminiu în culori contrastante pentru o atmosferă de sportivitate şi confort.

Sportivitatea este asigurată în principal de motorul V8 aspirat de 4,2 litri. Fără să fie asistat de o turbină acesta oferă 420 CP şi per­formanţe încă de la 2.000 de rotaţii pe minut. 100 CP/1 înseamnă senzaţii extraordinare şi capacitatea de a urca în ture până la limita roşie marcată la 8.250 de rotaţii. De altfel, maşina te duce de la 0 la 100 km/h în 4,3 secunde şi atinge o viteză maximă de 300 km/h.

Pe lângă transmisia manuală cu şase trepte, există ca opţiune şi una secvenţială, tot cu şase rapoarte, care reprezintă un upgrade al cutiei „e-Gear” de pe Gailardo, cutie care la Audi a fost botezată „R tronic”. La fel şi sis­temul de tracţiune integrală. Acesta este o evoluţie a celui de la Lamborghini Gailardo, cu aproximativ aceeaşi împărţire a cuplului motor între punţi – 30% faţă, 70% spate.

RS-ul vine echipat standard cu o suspensie sport cu roţi independente şi o configuraţie dublu-braţ pe roată. Opţional, la un preţ de aproximativ 2.000 de euro, poate fi comandată o suspensie „magnetică” cu amortizoare adap­tive. Acestea sunt umplute cu un lichid a cărui vâscozitate creşte atunci când este expus unui câmp electromagnetic, reacţionând foarte repede la schimbările stilului de condus şi la variaţiile suprafeţelor de rulare.

Noul supercar este aruncat într-o luptă cu modele mult mai titrate, care se bucură de experienţa vastă a unor constructori de pres­tigiu şi de nume care implică tradiţia unor decenii de sportivitate. Aston Martin, Jaguar şi Porsche produc maşini la un nivel de preţ asemănător care stârnesc reacţii emoţionale doar la enunţarea numelui. Ce şanse are Audi în faţa unor astfel de titani?

Ei bine, R8 nu te va face niciodată să te simţi ca un James Bond, la fel de bine cum nu te va putea plasa în aristocraţia celor care se bucură de prestigiul Jaguar. îţi oferă în schimb

o calitate a construcţiei superioară precum şi suspensii testate şi calibrate pentru compro­misul ideal între confort şi performanţe. La acestea se adaugă un motor de concepţie ger­mană ce şi-a demon­strat deja fiabilitatea şi performanţele.

Ca atare, lupta cea mai importantă pare să se dea tot cu un model german. Longe­vivul Porsche 911 are toate atributele de mai sus, precum şi cali­tatea de a fi o maşină pe care o poţi conduce zilnic cu lejeritatea unui automobil de fam­ilie. Cu toate acestea, Audi reprezintă o afa­cere bună, cu un preţ asemănător, un look mai agresiv şi un ele­ment de noutate indis­cutabil. La preţul iniţial de aproximativ 88.000 de euro fără TVA, ma­şina este bine dotată, dar lista de opţionale (care cuprinde şi Cruise Control-ul!) îi va face pe mulţi cumpă­rători să mai cheltu­iască cel puţin 5.000 de euro.