O zi din viața lui Marius Manole
October 12th, 2011, Radu Pocovnicu Comenteaza TweetNu-l cunosc pe Marius Manole. Îl cunosc pe Marius Manole. Sunt două afirmații adevărate și false în același timp. Până sâmbătă, 17 septembrie, prima afirmație era adevărată. Dar sâmbătă m-am întâlnit pentru prima dată cu el, deși îl știam din spectacole de atâta vreme.
text Radu Pocovnicu foto Mediafax și arhiva personală Marius Manole
„Am nevoie de defecte ca să fiu cu picioarele pe pământ“
Acum, când am deschis un nou document să scriu despre Marius, îmi dau seama că tot nu pot spune mare lucru despre el. Ceva-ceva tot a rămas. Crâmpeie, imagini, cuvinte… Iată-ne dimineaţă la repetiţia pentru Sinucigaşul, spectacolul lui Felix Alexa de la TNB. Fără introduceri, îmi strâng mâna cu Marius ca şi când ne-am cunoaşte de-o viaţă. Tot aşa încărcat? „Mai puţin în perioada asta. Acum repet la spectacolul unui regizor bulgar şi la un spectacol cu Lia Bugnar. M-am mai liniştit în ultimul timp. La început, ca să merg de la un punct la altul, făceam drumul în zig- zag. La un moment dat mi-am dat seama că e mai simplu să merg drept. Uite că pot…“ Rutina? „Mai degrabă experienţa…“ Şi convingerile? „Convingerile nu. Eu pot să cred azi în ceva, iar mâine să-mi schimb părerea. O zi, sau o lună.“ Şi nu-i descurajant? „E obositor.“
„Dar vezi că el repetă, nu prea are timp“, mă avertizase Felix când l-am rugat să mă lase la repetiţii. „Ok, tot găsim noi o pauză“. Până să intre în scenă actorul sunt alţii la rând. La TNB e plin de praf, se aud zgomotele picamerelor care vor desface teatrul în bucăţi pentru a-i da o altă faţă. În holul de la Sala Amfiteatru s-au adunat actorii din Sinucigaşul: Dan Puric, Ileana Olteanu, Adela Mărculescu, Costel Constantin, Mihai Călin, Maria Buză… Sunt privit cu oarecare nedumerire. De regulă, repetiţiile sunt închise străinilor. Dar nu dau şi nu se dau explicaţii cu privire la prezenţa mea acolo. Mergem în cabina lui Manole. „Un minut, trebuie să dau un telefon.“ Se aşază pe scaun, se uită în oglinda luminată de becuri. Un tic profesional. Văd un joben şi-l probez. Chiar îmi vine bine. Acelaşi joc în oglindă. Marius vorbeşte la telefon şi continuă să se privească în oglindă. Ochi oblici, trăsături neregulate. O armonie a feţei a cărei perfecţiune scapă privirii imediate. Un chip cioplit cu o daltă tare. De aici oare seducţia chipului său? Şi vocea, timbrul, râsul electrizant, metalic. Cum ai reuşit tu să pătrunzi în sufletul atâtor spectatori?
Marius trebuie să procure nişte bilete la un concert din cadrul Festivalului Enescu. Apar probleme, sunt greu de găsit. „Şi nici măcar nu sunt pentru mine biletele…“
Se simte bine aici, în cabina sa. Răsfățat.
„Am cabina mea, mi se aduce cafea, ceai… În teatrul independent trebuie să mai dai şi cu mătura, faci şi şmotru.“ Dar chiar şi aşa actorul trăieşte în lumea lui. „Tot ceea ce facem noi actorii e o formă de alint. Faptul că-mi plătesc facturile, e o alegere. Pentru mine cel puţin. Vreau eu să fac treaba asta. Dar ştiu că pentru cei mai mulţi dintre noi e o corvoadă şi sunt conştient că pot lăsa oricând pe seama altcuiva aceste sarcini administrative. „De ce vă alintaţi voi, actorii?“ „Pentru că trăim o mie de vieţi, suntem un pic din fiecare. Un pic de aici, un pic de aici“ – arată cu degetul înspre el Marius, ca şi cum ar căuta articulaţiile sufletului. Dar tu cine eşti, Marius? Cine eşti acum? Nu-l întreb, trag din ţigară. Marius s-a lăsat de fumat. În primul rând pentru a-şi proteja sănătatea. Ficatul… „Cred că noi fumăm ca să ne ascundem.“ „Asta fac eu acum?“ – ridic eu privirea spre el. „Chiar şi acum“, îmi răspunde el franc. Mă gândesc la asta. Sunt sincer şi îi spun că nu ştiu cum va decurge întâlnirea asta, pentru că nu am fixat nimic dinainte, nici o întrebare. Las lucrurile să vină… „Nu mă simt confortabil printre oameni dacă aceştia mă cunosc. Mă pot apropia mult mai uşor de ei dacă nu ştiu cine sunt. Altfel, încerc să-i evit. Vin la mine la cabină după spectacole să mă felicite şi să-mi ceară autografe. Trebuie să răspund amabil complimentelor lor.“ „O mască?“ „Da, o mască.“ „De ce nu încerci să fii tu?“ „Asta vreau. Nu e uşor.“ Puternic pe scenă, dar vulnerabil în viaţă. Sau, şi puternic, şi vulnerabil. „Aşa cum trăieşti, aşa şi joci.“ (…) „Actorul trăieşte în lumea lui, dar nu poţi să fii mereu delicat, mai dai şi cu pumnul!“ În echilibru fragil aflat printre oameni. La propriu şi la figurat. „Eu nu conduc, mi se pare un act foarte responsabil. Mi-e frică să nu dau peste oameni în trafic. Am avut şi maşină, dar am vândut-o.“ Şi alte frici? „Am intrat într-o dimineaţă în panică, am crezut că am cancer de piele. M-am alertat imediat, am început să dau telefoane. Îmi apăruseră vreo sută de aluniţe pe piele. Din fericire, n-a fost nimic grav. E vorba de sănătate. Mi-e frică să nu cedez tentaţiilor, să beau, să fumez. Îmi fac rău lucrurile astea cu hepatita mea.“ „Ce fel de hepatită?“ „B.“ „De unde-ai luat-o?“
„Dumnezeu ştie. Dar nu e contagioasă şi nu e forma gravă. E latentă. Dar dacă fac excese, se resimte ficatul.“
De spital tot n-a scăpat. De fapt, l-a căutat. Acum vreo câţiva ani, Marius a ajuns la spital. Era epuizat din pricina spectacolelor, repetiţiilor. „Vă rog, scrieţi acolo că am nevoie de internare“, le-a spus el medicilor. „Am nevoie de o pauză.“ „Nu-i cazul să inventăm. Ai probleme pe bune“, i-au spus aceştia după ce l-au găsit cu organismul secătuit. „Mie îmi place la spital, e frumos.“ Te-a recunoscut cineva? „Nu, nimeni. De asta mi-a plăcut, de asta am putut să mă apropii de oamenii aceia.“
Marius şi-a făcut de curând un blog. L-au motivat discuţiile cu diverşi amici bloggeri. Încă nu ştie care e scopul principal al blogului. Rămâne de descoperit. Acum are ca temă să promoveze tinerii actori. Le ia interviuri de pe Iphone-ul lui. „Şi cum te descurci ca jurnalist?“
„Prost. Principalul avantaj este că întrebările vin de la un actor pentru un alt actor.“
E rândul lui Marius să intre pe scenă. În Sinucigaşul joacă rolul unui poştaş, atras de mirajul ideologiei comuniste. „Mergi pe stradă, vezi o femeie, îi priveşti formele… şi deodată îţi spui: ia hai s-o privim din punct de vedere marxist! Să vezi, nu mai rămâne nimic!…“, sună aproximativ una dintre replicile sale, după ce le-a urmărit, „pe gaura cheii“, pe Ileana Olteanu şi Adela Mărculescu. Marius e bine dispus, iar în pauză îşi filmează colegii care sunt pe scenă. Un moment care se va trece la arhiva de memorii. Mai urcă o dată pe scenă, pentru ultimul act, şi gata repetiţiile. Lăsăm TNB-ul pentru diseară, când are loc spectaco- lul. Mergem la Teatrul de Comedie, unde a fost invitat la lansarea volumului de poezie al unui prieten, Fabian Anton. „O poezie, trebuie să găsesc o poezie…“, caută el, conectat la internet.
Citeste urmatoarea pagina: 1 2