- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Paris, mon amour

La doi paşi de Versailles, de Turnul Eiffel şi de Champs-Elysées, Salonul Auto de la Paris este o manifestare unică în lumea auto la care anul acesta au fost prezente 362 de mărci din 25 de ţări.

La fiecare ediţie, organizatorii îşi propun să atragă vizitatori prin marcarea unei teme importante din istoria automobilului. Demersul lor aduce mereu o pată de culoare, dar este cel mai adesea pus în umbră de realităţile salonului. La fel s-a întâmplat şi la această ediţie 2008/2009 când tema principală a fost Taxiuri din întreaga lume. 40 de taxiuri din 20 de oraşe au fost frumos lustruite şi prezentate celor peste 1,5 milioane de vizitatori. Cel mai vechi dintre acestea a funcţionat începând cu 1913, iar cel mai nou nu a apucat încă să-şi vadă primii clienţi pentru că este un concept al viitorului. Deşi deosebit de interesantă, expoziţia a fost umbrită fără drept de apel de multitudinea de premiere (peste 90) şi de importanţa acestora.


Viitorul aparţine hibridelor

Creşterea preţului la carburanţi din ultima perioadă i-a forţat pe mulţi dintre constructori să-şi accelereze planurile pentru maşini hibride. Există un zvon în piaţă, confirmat şi de unii ingineri, care spune că motoarele diesel – considerate cele mai economice – sunt aproape de a-şi atinge maximum de potenţial. În plus, motorina nu mai este demult mai ieftină decât benzina, iar costurile de întreţinere sunt clar în defavoarea acestor motoare. Aşa se face că soluţia trebuie găsită în altă parte, într-o altă tehnologie şi trebuie găsită cât mai repede…

Honda este primul producător ce va lansa în primăvară o maşină care să concureze serios faimosul Toyota Prius. Japonezii susţin chiar că Insight o să fie cel mai ieftin hibrid din segmentul său. Cu un motor pe benzină de 1,3 l (110 CP) şi o unitate electrică uşoară dar puternică noul hibrid se va vinde, conform planurilor, în 200.000 de exemplare anual.

GM face un pas radical în direcţia automobilului electric şi prezintă Chevrolet Volt, un automobil cu propulsie exclusiv electrică ce va intra pe piaţa americană din 2010. Maşina are o autonomie de 60 km şi se încarcă de la orice priză în trei ore. Iar ca să nu rămână nimeni în pană, Volt beneficiază şi de un motor pe benzină folosit doar pentru încărcarea bateriilor.

Renault la el acasă

Se poate spune că cei de la Renault şi-au făcut de cap anul acesta la Mondialul Auto de la Paris. Standul lor a încântat vizitatorii prin două premiere cu puternic impact pe piaţă. Cel mai important model este Renault Mégane. Prezentat în versiunea cu 3 şi 5 portiere, acesta pare să sufere de dublă personalitate. Modelul dedicat familiştilor este conservator, bine construit şi practic, lucru care i-a dezamăgit iniţial pe cei ce aşteptau o nouă controversă. În schimb, coupé-ul este cu totul diferit. Dinamic, atrăgător şi predispus la tunning te face imediat să visezi la varianta RS cu cel puţin 230 CP. În plus, printr-o mişcare îndrăzneaţă Renault l-a înscris printre starurile noului joc Need for Speed – Undercover.

A doua premieră este uimitoarea Laguna Coupé. Prezentată deja în imagini, ea şi-a făcut apariţia la Paris şi a încântat pe toată lumea prin design-ul atrăgător, dar şi prin spiritul practic (dacă îţi convingi soţia că două portiere nu sunt un capăt de ţară, atunci căruciorul copilului încape cu siguranţă în portbagaj).

Golf la a şasea încarnare

Volkswagen a venit la Paris cu o generaţie nouă pentru cea mai populară maşină a sa. Cu o ca­litate superioară a construcţiei, un grad ridicat de confort şi tehnologii în premieră pe o maşină din această clasă, noul Golf va fi cu siguranţă un succes. Există însă şi o dezamăgire. Design-ul lui Golf 6 este mult prea apropiat de vechea generaţie.

O altă premieră deosebit de importantă şi venită tot din Germania este Opel Insignia. Această berlină înlocuieşte binecunoscutul Vectra şi intră în competiţia acerbă cu Ford Mondeo, VW Passat ş.a. Şi, ca tacâmul să fie complet, în aceeaşi cuşcă cu lei este aruncat şi Avensis III. Şi de când japonezii sunt creditaţi cu producţia celor mai fiabile maşini, iar Toyota este producătorul nr. 1 mondial, Avensis reprezintă un model aşteptat de mulţi cumpărători.

Chevrolet îşi continuă campania pentru a deveni unul dintre cele mai importante brand-uri mondiale şi a adus la Paris un automobil care nu mai are nimic în comun cu vechiul Daewoo. Cruze este o berlină pregătită pentru clasa compactă ce se va produce în Germania, Rusia şi Corea de Sud şi care se va lansa cu motoare şi dotări la concurenţă cu modelele europene.

În fine, cea mai atrăgătoare dintre premiere a fost Ferrari California, despre care Luca di Montezemolo a afirmat că nu este doar un Ferrari pur-sânge ci şi cel mai avansat tehnologic automobil produs de firma pe care o conduce. Noul GT decapotabil are un acoperiş de tip hard-top pliabil şi foloseşte cei 470 CP de care dispune prin intermediul unei cutii de viteze cu ambreiaj dublu şi şapte trepte.


Întrecerea conceptelor

Şi, pentru că nici un salon auto nu este complet fără o privire spre viitor, constructorii auto s-au folosit de această ocazie pentru a dezvălui câteva dintre ideile lor cele mai îndrăzneţe.

Astfel, Citroën a prezentat un superb cross-over – Hypnos – o combinaţie între un coupé şi un automobil de teren care este propulsat de un motor hibrid (diesel-electric).

Peugeot a avut şi el propriul hibrid. Denumit Peugeot RC Hymotion4, acest concept reprezintă un automobil cu alură de coupé sport ce beneficiază însă de patru portiere şi de tracţiune integrală. Conceptul care a pus însă presa pe jar este un Lamborghini cu patru locuri şi tot atâtea portiere. Conceptul Estoque ar trebui să fie o concurenţă serioasă pentru Maserati Quatroporte şi viitorul Porsche Panamera. În cazul lui Lamborghini, lumea este încă indecisă: fie vorbim de o maşină care îţi taie respiraţia prin frumuseţe, fie vorbim de o încarnare oribilă a unei berline. Doar timpul şi modelul de serie ne vor ajuta să ne decidem.

Ţinut în plină criză şi în prag de recesiune mondială, salonul parizian nu a arătat deloc semne de îngrijorare, iar producătorii s-au prezentat încrezători în soluţiile de viitor oferite. Rămâne de văzut dacă toţi anii în care cercetarea pentru automobilul electric a fost neglijată vor putea fi recuperaţi la timp pentru a relansa industria auto.

foto Mugurel Mărgărit