Photo-hunting made in USA
November 5th, 2012, Monica Ramirez Un comentariu TweetSuccesul unui paparazzo: ponturi din interior, răbdare şi inventivitate. Pozezi sub fustele doamnelor şi primeşti şi bani pentru treaba asta. Partea proastă e că toţi te urăsc, şi au tot dreptul să o facă, pentru că dai buzna în viaţa lor privată, spui tuturor ce fac în timpul liber, cu cine ies, cât au băut în club, cu cine au dansat ori şi-au făcut de cap într-o anumită noapte.
În august 1958, agenţia Tazio Secchiaroli publică un set de fotografii în care Faruk, fostul rege egiptean, este surprins petrecând de minune la Café Paris din Roma, în compania a două tinere. Astfel debutează o nouă modă în publicistică; sfârşitul erei fotografiilor cuminţi şi începutul erei paparazzi-lor. În iunie 1962, fotograful italian Marcello Geppetti îi surprinde pe Richard Burton și Liz Taylor sărutându-se pe un iaht, departe de ochii mulţimii. Cum Burton era și ușor căsătorit, soţia lui fiind grav bolnavă de ceva timp, scandalul izbucnit ia o amploare naţională. În încercarea de a salva aparenţele, actorul o părăsește pe Taylor, care ia un pumn de medicamente, încercând să se sinucidă. Într-un final, Burton cedează, părăsindu-și nevasta după 12 ani de căsnicie pentru a se căsători cu Liz Taylor. Nu după mult timp, Ava Gardner este fotografiată într-un cabaret în timp ce se sărută cu Anthony Franciosa, iar Anita Ekberg în momentul în care este scoasă cu forţa dintr-un restaurant, beată criţă, la fel ca şi soţul ei, Anthony Steele.
Un salt peste timp ne dezvăluie faptul că în zilele noastre fenomenul a devenit din ce în ce mai acut. Când povestea de dragoste dintre Brad Pitt şi Gwyneth Paltrow interesa pe toată lumea, revista Cosmopolitan a cumpărat un set de fotografii care-i înfăţişa pe cei doi în vila lor din Miami. Într-una dintre ele, Pitt apărea gol puşcă. Oricât de mare a fost bucuria gospodinelor americance, Statele Unite s-au văzut nevoite să adopte legi noi care precizează unde se termină dreptul la intimitate al celebrităţilor şi unde începe cel al paparazzilor.
În 2010, Camera inferioară a legislativului din California a adoptat o lege care restricţionează dreptul jurnaliştilor de tip paparazzi de a obţine fotografii cu vedete. Iniţiativa, puternic susţinută de actriţa Jennifer Aniston, se referă la situaţiile în care starurile sunt supravegheate acasă sau la locul de muncă ori când nu pot coborî din propriile maşini datorită agresivităţii paparazzilor. În ciuda faptului că riscă amenzi de până la 50.000 de dolari și câteodată chiar ani buni de închisoare, un paparazzo „cu vocaţie” face orice pentru a-şi atinge obiectivul, uneori provocând scandaluri ori ambuscade și apoi acuzând vedetele de violenţă în scopul de a obţine fotografii senzaţionale. Cazurile în care vedetele îi atacă pe paparazzi sunt frecvente, cel mai cunoscut fiind cel în care Britney Spears a distrus mașina unui fotograf cu ajutorul unei umbrele. Ulterior, cântăreaţa și-a cerut scuze, motivând că se antrena pentru un posibil rol de femeie înșelată care se răzbună pe mașina soţului. Și, ca să fie mai convingătoare, în 2007 a început o relaţie amoroasă cu un paparazzi pe nume Adnan Ghalib.
Follow the money
Revista The Economist a scris că un paparazzo poate câştiga în jur de 250.000 de dolari pentru un set de poze indiscrete. Există cotidiane care plătesc 100.000 de dolari pentru o singură imagine, aşa cum s-a întâmplat în cazul unei fotografii făcute ilegal în timpul filmărilor la The Break Up, în care Jennifer Aniston apare complet dezbrăcată. Cel care a reuşit performanţa de a se furişa pe platou a vândut filmul pentru 700.000 de dolari. Universal City Studios a cerut ulterior firmei conduse de Perez Hilton să scoată de pe site-uri poza respectivă. Câţiva ani mai târziu, aceeași firmă a primit tentanta ofertă de 7 milioane de dolari pentru a şterge pozele compromiţătoare cu Lindsay Lohan. Revista People a câştigat o avere publicând prima fotografie cu Shiloh, fiica Angelinei Jolie şi a lui Brad Pitt. Ca să aplaneze scandalul, publicaţia a plătit familiei Pitt 1,7 milioane de dolari, declarând apoi că revista avusese exclusivitate şi că fotografiile nu erau opera unui paparazzo. Iată că există şi astfel de compromisuri, mai ales dacă vorbim despre bani mulţi.
Unii îi consideră pe paparazzi adevăraţi eroi în furnizarea informaţiilor de maximă senzaţie pentru prima pagină a ziarelor şi pentru jurnalele de ştiri. Jack Ludlam, un cunoscut paparazzo, a obţinut cel mai mare succes al său cu o fotografie a fetelor de la Spice Girls surprinse la Albert Hall din Londra, fotografie făcută de pe acoperişul unei universităţi. Fotograful John Roca declara că nu-i agreează pe paparazzii care își hăituiesc victimele. Cu toate acestea, el a fost cel care i-a urmărit obsesiv pe Demi Moore şi Ashton Kutcher până i-a prins într-un bar. „Le-am făcut patru poze cu o cameră ascunsă în jachetă, apoi am ieşit prin bucătăria localului. Nici nu m-au observat,” povesteşte John, care a vândut imaginile cu 80.000 de dolari. Un alt paparazzo, Phil Ramey, a devenit celebru datorită celei mai bine păzite nunţi, cea a cuplului Michael Douglas şi Catherine Zeta-Jones, care s-au căsătorit în anul 2000 la Plaza din New York, hotel aflat sub cea mai strictă supraveghere. Nici un invitat n-a avut voie să intre cu o cameră sau aparat foto, în afara revistei OK, care îşi plătise exclusivitatea cu 2 milioane de dolari. Cu toate acestea, fotografiile neautorizate ale lui Phil Ramey au fost publicate a doua zi, fiind cumpărate de o companie din Insulele Virgine Britanice.
Firmele specializate în pază și protecţie au făcut și ele bani buni datorită războiului mediatic, cea mai bună armă de apărare a celebrităţilor împotriva asaltului paparazzi-lor fiind mult vestitele gărzi de corp. Mick Brett şi-a propus să-i disciplineze personal pe aceşti „hăituitori” atunci când se vor apropia de casa din Namibia a familiei Pitt. „Dacă văd pe cineva făcând o poză îl trimit imediat la spital”, a ameninţat el și, câteodată, chiar s-a ţinut de cuvânt. Eric Burrows, cel care le-a asigurat paza lui Justin Timberlake și Celine Dion, şi Jeff „Stretch” Williams, îngerul păzitor al lui P. Diddy, sunt ambii foști poliţiști, iar Big Shorty, bodyguard-ul lui Beyoncé, a studiat criminologia. Ken Sunshine, reprezentantul lui Ben Affleck şi al lui Leonardo DiCaprio, a declarat la diverse televiziuni că obsesia „hăituitorilor” pentru clienţii săi trebuie să înceteze. George Clooney boicotează canalele de televiziune care cumpără filmuleţe de la paparazzi, motiv pentru care aceştia s-au răzbunat pe el, nefăcându-i nici o poză la premiera peliculei The Peacemaker. Cu toate acestea, vedete precum Nicole Richie admit că „hăitaşii” joacă un rol important în publicitatea de la Hollywood. Unii organizatori de evenimente angajează actori pe post de paparazzi pentru ca invitaţii să se simtă importanţi. Munca lor a inspirat studiourile hollywoodiene care, în anul 2004, le-a dedicat thriller-ul Paparazzi în regia lui Paul Abascal și produs de Mel Gibson.
Palate cu dotări anti-paparazzi
Când încerci să vinzi o casă în Malibu cu 35 de milioane de dolari, o simplă prezentare pe site-urile agenţiilor imobiliare nu este suficientă. „Cele mai multe vedete caută o casă care să ţină paparazzi la distanţă,” spune Billy Rose, co-fondatorul unei agenţii imobiliare din Los Angeles. Majoritatea clienţilor săi caută cu disperare vile care să beneficieze de garduri lungi și înalte, garnisite cu sisteme de securitate complexe și pază non-stop. Jade Mills, un agent Coldwell Banker, care a lucrat cu clienţi precum Britney Spears și Jerry Seinfeld, declară:
„Hollywood Hills îţi oferă acea intimitate necesară pentru că majoritatea caselor nu au ferestre pe partea din faţă, iar în spate există niște priveliști care îţi taie răsuflarea.”
Actriţa Jennifer Aniston a cheltuit 7 milioane de dolari pe două apartamente în cartierul de lux West Village din New York. La scurt timp, s-a întors în Los Angeles din cauza problemelor cu paparazzi. După un an, a vândut apartamentele cu o pierdere estimată la 500.000 de dolari.
Procesele curg gârlă
Cameron Díaz a fost protagonista unui proces îndelungat cu John Rutter. Cu două zile înaintea premierei filmului Charlie’s Angels, fotograful a şantajat-o că, în cazul în care nu-i plătește 3,5 milioane de dolari, va publica imagini în care apare goală. Russell Brand și Kate Perry încercau să plece în vacanţă de pe aeroportul LAX din Los Angeles. La un moment dat, un paparazzo s-a apropiat prea mult de Kate, încercând să o fotografieze. Enervat, Russell a sărit la bătaie, însă a fost imobilizat de alţi paparazzi până când poliţia a ajuns la faţa locului.
Comedianul britanic a fost arestat, petrecându-și o noapte în închisoare. Bruce Willis a fost reclamat de fotograful Anthony Goodrich pe motiv că actorul i-a smuls camera video din mână şi l-a lovit cu ea peste faţă, spărgându-i trei dinţi. Willis a negat şi a cerut daune de un milion de dolari pentru hărţuire. Lindsay Lohan a plătit despăgubiri de 16.000 de dolari pentru că a accidentat un paparazzo. Sean Penn a fost dat în judecată de un fotograf pe vremea când avea o relaţie cu Madonna. Furios că l-a găsit în camera sa de hotel, actorul l-a atârnat de glezne de la balcon. De menţionat că totul se petrecea la etajul 9.
„Şi au trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi!“
Este mesajul final al poveştilor în care toată lumea îşi doreşte să creadă. Însă basmele devin realitate la Hollywood doar în filme. Dovadă, ultima ispravă a Albei ca Zăpada din filmul The Snow White and the Huntsman. Îndrăgostiţi adoraţi atât pe marele ecran cât şi în viaţa reală, Robert Pattinson și Kristen Stewart, celebrii protagoniști ai seriei Twilight, se luptă nu cu armate furioase de vampiri, ci cu hoarde de fani dezamăgiţi de aventura pe care Kristen a avut-o cu regizorul Rupert Sanders.
Tot tabloidele au dezvăluit recent și motivele pentru care Ashton Kutcher nu mai este fericit alături de Demi Moore. Actorul şi-ar fi dorit foarte mult un copil, iar Demi, deşi a rămas însărcinată în mai multe rânduri, nu a putut păstra sarcina, acest lucru împingând-o spre depresie şi abuzul de droguri. Șansele de împăcare sunt minime, mai ales că fiecare dintre ei pare să-şi fi găsit deja un alt partener. Kutcher a fost surprins în tandreţuri cu actriţa Milla Kunis, în vreme ce Moore a fost fotografiată alături de Martin Henderson.
Doi dintre cei mai sexy actori de la Hollywood s-au întâlnit în timpul filmărilor pentru Mr. & Mrs. Smith, iar atracţia dintre ei a sfidat toate barierele. Practic, nu exista decât una, și anume Jennifer Aniston, soţia de la acea vreme a lui Pitt. Cei doi au pretins că nu s-a întâmplat nimic, însă au admis că s-au îndrăgostit atunci când un paparazzo a reușit să-i surprindă sărutându-se pe platoul de filmare.
Suri Cruise a fost întotdeauna, ca orice copil de vedetă, vânată de paparazzi, dar de când Tom Cruise şi Katie Holmes s-au despărţit, „vânătoarea” a devenit de-a dreptul sălbatică. La prima apariţie publică după divorţ a lui Tom Cruise cu Suri, paparazzi s-au năpustit nebuneşte să îi filmeze şi fotografieze pe cei doi, moment în care micuţa s-a ascuns în braţele tatălui cu un aer de-a dreptul disperat. La puţin timp după, Suri şi mama ei, Katie Holmes, au fost implicate într-un accident rutier. Bineînţeles, paparazzii se aflau prin preajmă.
Marea majoritate a paparazzi-lor urmăresc vedetele cu mașina, barca, elicopterul, se urcă în copaci și pe garduri ca să tragă cu ochiul în curţile lor, dar există o categorie specială de fotografi specializaţi în vânarea celebrităţilor la lucru, în timp ce filmează emisiuni TV, filme, videoclipuri și alte proiecte. În pofida unicităţii acestei nișe pe piaţa fotografiilor on location și a stilului ales, acest tip de paparazzo nu este respectat mai mult decât colegii lui de breaslă. Cu toate că se străduiesc să respecte legea atunci când își obţin fotografiile, nu înseamnă că sunt întotdeauna acceptaţi de către echipa de filmare, care face tot posibilul să-i împiedice să fotografieze, mai ales atunci când nu se dorește ca anumite detalii din timpul unei filmări să devină publice. Unele metode sunt blocarea câmpului vizual cu echipamente, vehicule ori cu ajutorul unei lumini puternice, sau un gardian cu o umbrelă în faţa obiectivului. De aceea, un paparazzo specializat în platouri de filmare preferă modul sub acoperire, plus că poza iese mult mai bine dacă vedeta respectivă nu știe că este fotografiată și se comportă natural.
Probleme în paradis
În 2005, revistele de scandal au devenit extrem de competitive una cu alta, demarând adevărate războaie nebunești ale ofertelor de preţ pentru imagini în exclusivitate. Sumele de bani oferite erau câteodată astronomice, ceea ce a cauzat goana după aur a noilor fotografi.
Nebunia a durat doar câţiva ani, până când, de comun acord, revistele au oprit războiul între ofertele de preţ, plătind acum doar o fracţiune din sumele de atunci. Din cauza faptului că numărul paparazzi-lor este mai mare ca niciodată, acum este mult mai stimulant să captezi imagini în exclusivitate. Când pe piaţă circulă prea multe fotografii similare, valoarea lor scade vertiginos. Revistele de scandal nu își mai permit să ducă războaie între ele în privinţa preţului oferit, din moment ce venitul provenit din vânzări și reclame a scăzut, în parte datorită faptului că piaţa a fost invadată de noi publicaţii. Revistele au tăiat din bugetul alocat achiziţionării de fotografii pentru a supravieţui acestor timpuri grele. Un aspect pozitiv este că știrile legate de celebrităţi și divertisment au trecut în zona principală media, așa că, probabil, celebrităţile încep să zărească luminiţa de la capătul tunelului. Dacă meseria de paparazzo va dispărea încetul cu încetul, probabil vor răsufla ușurate. Sau nu. Oare nu se vor simţi ignorate atunci când vor ieși la cumpărături, ori la vreo băută prin târg, fără să fie urmărite de armatele echipate cu blitz-uri? Aventurile extraconjugale își vor mai păstra același farmec fără fotografiile compromiţătoare obţinute de prin tufișuri? Asta rămâne de văzut. Conform tradiţiei, până la urmă „rău cu rău, dar mai rău fără rău”. Sau nu…
nr. 11 / noiembrie 2012 Tweet
[…] Sursa:http://revistaflacara.ro/photo-hunting-made-in-usa/ […]