DOSAR

Photo-hunting made in USA

November 5th, 2012, com Un comentariu

Succesul unui paparazzo: ponturi din interior, răbdare şi inventivitate. Pozezi sub fustele doamnelor şi primeşti şi bani pentru treaba asta. Partea proastă e că toţi te urăsc, şi au tot dreptul să o facă, pentru că dai buzna  în viaţa lor privată, spui tuturor ce fac în timpul liber, cu cine ies, cât au băut în club, cu cine au dansat ori şi-au făcut de cap într-o  anumită noapte.

În august 1958, agenţia Tazio Secchiaroli publică un set de fotografii în care Faruk, fostul rege  egiptean, este  surprins petrecând de minune  la Café Paris din  Roma,  în  compania a două tinere.  Astfel debutează o nouă  modă în publicistică; sfârşitul erei fotografiilor cuminţi şi începutul erei  paparazzi-lor. În iunie  1962, fotograful  italian   Marcello   Geppetti  îi  surprinde pe Richard Burton și Liz Taylor sărutându-se  pe  un  iaht,  departe de  ochii  mulţimii. Cum Burton  era și ușor căsătorit, soţia lui fiind grav  bolnavă de ceva timp,  scandalul izbucnit ia  o  amploare  naţională. În  încercarea de  a salva aparenţele, actorul o părăsește pe Taylor, care ia un pumn de medicamente, încercând să se sinucidă. Într-un final, Burton  cedează, părăsindu-și nevasta după 12 ani  de  căsnicie pentru a se căsători cu  Liz Taylor.  Nu  după mult   timp,   Ava   Gardner  este   fotografiată într-un cabaret  în timp ce se sărută cu Anthony Franciosa, iar  Anita  Ekberg   în  momentul în care  este  scoasă  cu  forţa  dintr-un restaurant, beată criţă, la fel ca şi soţul ei, Anthony Steele.

Un salt peste timp ne dezvăluie faptul că în zilele noastre fenomenul a devenit din ce în ce mai  acut.  Când   povestea de  dragoste dintre Brad Pitt şi Gwyneth Paltrow interesa pe toată lumea,  revista  Cosmopolitan a cumpărat un  set de fotografii care-i înfăţişa  pe cei doi în vila lor din  Miami.  Într-una dintre ele, Pitt apărea gol puşcă.   Oricât   de  mare   a  fost  bucuria  gospodinelor americance, Statele Unite s-au văzut nevoite să adopte legi noi care precizează unde se termină dreptul la intimitate al celebrităţilor şi unde începe cel al paparazzilor.

În 2010, Camera inferioară a legislativului din  California a  adoptat o  lege  care  restricţionează dreptul jurnaliştilor de  tip  paparazzi de a obţine  fotografii cu vedete. Iniţiativa, puternic susţinută de actriţa  Jennifer  Aniston, se referă la situaţiile în care starurile sunt supravegheate acasă sau la locul de muncă ori când nu pot coborî din propriile maşini datorită agresivităţii paparazzilor. În ciuda  faptului că riscă  amenzi de  până   la  50.000  de  dolari și câteodată chiar ani buni  de închisoare, un paparazzo „cu  vocaţie”  face orice  pentru a-şi atinge  obiectivul, uneori provocând scandaluri ori ambuscade și apoi acuzând vedetele de violenţă  în  scopul  de  a  obţine  fotografii senzaţionale.  Cazurile în  care  vedetele îi atacă  pe paparazzi  sunt   frecvente,  cel  mai   cunoscut fiind cel în care Britney Spears a distrus mașina unui  fotograf    cu   ajutorul  unei   umbrele. Ulterior, cântăreaţa și-a cerut  scuze,  motivând că se antrena pentru un  posibil  rol de femeie înșelată care se răzbună pe mașina soţului. Și, ca să fie mai convingătoare, în 2007 a început o relaţie   amoroasă  cu  un   paparazzi  pe  nume Adnan Ghalib.

 

În ciuda faptului că Angelina Jolie şi Brad Pitt încearcă din răsputeri să-i evite pe paparazzi, sunt urmăriţi în permanenţă, zi şi noapte.

 

Follow the money

Revista The Economist a scris că un paparazzo poate câştiga în jur de 250.000 de dolari pentru  un  set de poze  indiscrete. Există cotidiane care plătesc  100.000 de dolari pentru o singură imagine, aşa  cum  s-a întâmplat în cazul  unei fotografii făcute  ilegal  în  timpul filmărilor la The Break Up, în  care  Jennifer  Aniston apare complet dezbrăcată. Cel  care  a reuşit  performanţa de a se furişa  pe platou a vândut filmul pentru 700.000 de dolari.  Universal City Studios a cerut ulterior firmei conduse de Perez Hilton să scoată de pe site-uri poza  respectivă. Câţiva ani mai târziu, aceeași  firmă  a primit tentanta ofertă  de 7 milioane de dolari pentru a şterge pozele  compromiţătoare cu Lindsay Lohan. Revista People a câştigat o avere publicând prima fotografie cu Shiloh, fiica Angelinei Jolie şi a lui Brad Pitt. Ca să aplaneze scandalul, publicaţia a plătit familiei Pitt 1,7 milioane de dolari, declarând apoi că revista  avusese exclusivitate şi că fotografiile nu erau opera unui paparazzo. Iată  că există  şi astfel  de  compromisuri, mai ales dacă vorbim despre bani mulţi.

Robert Pattinson şi Kristen Stewart înaintea scandalului declanşat de imaginile surprinse de paparazzi, în care Kristen îl înşală pe Robert cu regizorul Rupert Sanders.

Unii  îi  consideră pe  paparazzi adevăraţi eroi în furnizarea informaţiilor de maximă senzaţie  pentru prima pagină a ziarelor şi pentru jurnalele de ştiri. Jack Ludlam, un cunoscut paparazzo, a obţinut cel mai mare succes al său cu o fotografie a fetelor de la Spice Girls surprinse la Albert Hall din  Londra, fotografie făcută  de pe  acoperişul  unei   universităţi.  Fotograful John  Roca  declara că  nu-i  agreează pe  paparazzii care  își hăituiesc victimele. Cu  toate acestea,  el a fost cel care i-a urmărit obsesiv  pe Demi Moore  şi Ashton Kutcher până  i-a prins într-un bar.  „Le-am  făcut  patru poze  cu o cameră  ascunsă în jachetă, apoi am ieşit prin  bucătăria  localului. Nici nu  m-au  observat,” povesteşte  John,   care   a  vândut  imaginile cu 80.000  de   dolari.   Un   alt   paparazzo,  Phil Ramey,  a  devenit celebru   datorită celei  mai bine   păzite  nunţi,  cea  a  cuplului  Michael Douglas  şi  Catherine  Zeta-Jones, care  s-au căsătorit în anul  2000 la Plaza din  New  York, hotel  aflat  sub  cea  mai  strictă  supraveghere. Nici un  invitat n-a avut  voie să intre  cu o cameră  sau aparat foto, în afara revistei  OK, care îşi plătise exclusivitatea cu 2 milioane de dolari. Cu  toate  acestea,  fotografiile neautorizate  ale lui Phil Ramey au fost publicate a doua zi, fiind cumpărate de o companie din Insulele Virgine Britanice.

Firmele  specializate în pază  și protecţie au făcut  și ele bani  buni  datorită războiului mediatic, cea mai bună  armă  de apărare a celebrităţilor  împotriva asaltului paparazzi-lor fiind mult  vestitele gărzi  de  corp.  Mick  Brett  şi-a propus  să-i  disciplineze  personal  pe  aceşti „hăituitori” atunci  când se vor apropia de casa din Namibia a familiei Pitt. „Dacă văd pe cineva făcând  o poză  îl trimit  imediat la spital”, a ameninţat el și, câteodată, chiar s-a ţinut  de cuvânt.  Eric Burrows, cel care le-a asigurat paza lui  Justin  Timberlake și  Celine  Dion,  şi  Jeff „Stretch” Williams,   îngerul păzitor al  lui  P. Diddy, sunt  ambii foști poliţiști, iar Big Shorty, bodyguard-ul lui Beyoncé, a studiat criminologia.  Ken  Sunshine, reprezentantul  lui  Ben Affleck şi al lui Leonardo DiCaprio, a declarat la diverse televiziuni că obsesia  „hăituitorilor” pentru clienţii  săi trebuie să înceteze.  George  Clooney  boicotează  canalele  de  televiziune  care cumpără filmuleţe de la paparazzi, motiv pentru care aceştia  s-au răzbunat pe el, nefăcându-i nici o poză  la premiera peliculei The Peacemaker. Cu  toate  acestea,  vedete precum Nicole Richie admit că „hăitaşii” joacă un rol important în publicitatea de la Hollywood. Unii organizatori de evenimente angajează actori  pe post  de paparazzi pentru ca invitaţii să  se simtă  importanţi. Munca  lor  a inspirat studiourile hollywoodiene care,  în anul  2004, le-a  dedicat thriller-ul Paparazzi în  regia  lui Paul Abascal  și produs de Mel Gibson.

 

Palate cu dotări anti-paparazzi

Când încerci să vinzi o casă în Malibu cu 35 de milioane de dolari,  o simplă prezentare pe site-urile agenţiilor imobiliare nu este suficientă. „Cele mai multe  vedete caută  o casă care să ţină  paparazzi la distanţă,” spune Billy Rose, co-fondatorul unei  agenţii  imobiliare din  Los Angeles.  Majoritatea clienţilor săi caută  cu disperare vile care să beneficieze de garduri lungi și înalte, garnisite cu sisteme  de securitate complexe  și pază  non-stop. Jade  Mills,  un  agent Coldwell Banker,  care  a lucrat  cu clienţi  precum  Britney  Spears  și Jerry  Seinfeld,  declară:

„Hollywood Hills îţi oferă acea intimitate necesară  pentru că  majoritatea caselor  nu  au  ferestre pe partea din faţă, iar în spate există niște priveliști care îţi taie răsuflarea.”

Actriţa   Jennifer  Aniston a  cheltuit 7  milioane  de dolari pe două apartamente în cartierul de lux West Village din New York. La scurt timp,  s-a întors  în Los Angeles  din cauza problemelor cu paparazzi. După un an, a vândut  apartamentele cu  o  pierdere estimată la 500.000 de dolari.

 

Procesele curg  gârlă

Cameron Díaz  a  fost  protagonista unui proces  îndelungat cu  John  Rutter.  Cu  două zile înaintea premierei filmului Charlie’s Angels, fotograful a şantajat-o că, în cazul  în care  nu-i  plătește 3,5 milioane de  dolari,  va publica imagini în care  apare goală.  Russell Brand   și  Kate  Perry   încercau  să  plece   în vacanţă  de   pe   aeroportul  LAX   din   Los Angeles. La un moment dat, un paparazzo s-a apropiat prea  mult  de  Kate,  încercând să  o fotografieze. Enervat, Russell  a sărit la bătaie, însă  a fost imobilizat de  alţi  paparazzi până când     poliţia     a    ajuns    la    faţa    locului.

Comedianul britanic a fost arestat, petrecându-și  o noapte în  închisoare. Bruce  Willis  a fost reclamat de fotograful Anthony Goodrich pe  motiv  că actorul i-a smuls  camera video din mână  şi l-a lovit cu ea peste faţă, spărgându-i  trei dinţi.  Willis a negat  şi a cerut  daune de   un   milion   de   dolari  pentru  hărţuire. Lindsay Lohan  a plătit  despăgubiri de 16.000 de dolari pentru că a accidentat un  paparazzo.  Sean  Penn  a  fost  dat  în  judecată de  un fotograf   pe   vremea  când   avea   o  relaţie cu Madonna. Furios  că l-a găsit  în camera sa de  hotel,  actorul l-a atârnat de  glezne  de  la balcon.  De menţionat că totul  se petrecea la etajul 9.

 

„Şi au trăit fericiţi până la adânci  bătrâneţi!“

Este mesajul final al poveştilor în care toată lumea îşi doreşte să creadă. Însă basmele devin realitate la Hollywood doar  în filme. Dovadă, ultima ispravă a Albei  ca Zăpada din  filmul The Snow White and the Huntsman.  Îndrăgostiţi adoraţi atât pe marele ecran cât şi în viaţa reală, Robert   Pattinson și  Kristen   Stewart, celebrii protagoniști ai seriei  Twilight,  se luptă nu  cu armate furioase de  vampiri, ci cu  hoarde de fani dezamăgiţi de aventura pe care Kristen  a avut-o cu regizorul Rupert Sanders.

Tot tabloidele au dezvăluit recent și motivele pentru care Ashton Kutcher nu  mai este  fericit  alături de  Demi  Moore.   Actorul şi-ar  fi  dorit  foarte  mult  un  copil,  iar  Demi, deşi a rămas însărcinată în mai multe  rânduri, nu   a  putut  păstra sarcina,   acest  lucru   împingând-o spre  depresie şi abuzul de droguri. Șansele  de împăcare sunt  minime, mai ales că fiecare  dintre ei pare  să-şi fi găsit  deja  un  alt partener. Kutcher a fost surprins în tandreţuri cu  actriţa  Milla  Kunis,  în  vreme  ce Moore  a fost fotografiată alături de Martin  Henderson.

Doi dintre cei mai sexy actori de la Hollywood s-au  întâlnit în  timpul filmărilor pentru Mr. & Mrs. Smith, iar atracţia dintre ei a sfidat  toate  barierele. Practic,  nu  exista  decât una, și anume Jennifer Aniston, soţia de la acea vreme  a lui Pitt.  Cei doi  au  pretins că nu  s-a întâmplat nimic,  însă au admis că s-au îndrăgostit  atunci  când  un  paparazzo a reușit  să-i surprindă sărutându-se pe platoul de filmare.

Suri  Cruise   a  fost  întotdeauna, ca  orice copil  de  vedetă, vânată de  paparazzi, dar  de când   Tom   Cruise    şi   Katie   Holmes  s-au despărţit, „vânătoarea” a devenit de-a dreptul sălbatică. La prima apariţie publică după divorţ a lui Tom Cruise cu Suri, paparazzi s-au năpustit nebuneşte să îi filmeze şi fotografieze pe cei doi, moment în care micuţa s-a ascuns în braţele  tatălui cu un aer de-a dreptul disperat. La puţin timp  după, Suri  şi mama ei, Katie Holmes, au fost implicate într-un accident rutier.   Bineînţeles, paparazzii   se  aflau   prin preajmă.

Marea majoritate a paparazzi-lor urmăresc vedetele cu mașina, barca, elicopterul, se urcă în copaci și pe garduri ca să tragă  cu ochiul  în curţile  lor,  dar  există  o categorie specială  de fotografi specializaţi în vânarea celebrităţilor la  lucru,   în  timp   ce  filmează emisiuni  TV, filme,  videoclipuri și alte  proiecte. În pofida unicităţii acestei  nișe pe piaţa  fotografiilor on location și a stilului ales, acest tip de paparazzo nu este respectat mai mult  decât  colegii lui de breaslă. Cu toate  că se străduiesc să respecte legea atunci  când  își obţin fotografiile, nu înseamnă  că  sunt   întotdeauna  acceptaţi de către echipa  de filmare,  care face tot posibilul să-i împiedice să fotografieze, mai ales atunci când  nu se dorește ca anumite detalii  din timpul   unei   filmări   să  devină  publice.  Unele metode  sunt   blocarea câmpului  vizual   cu echipamente, vehicule ori cu ajutorul unei lumini puternice, sau un gardian cu o umbrelă în  faţa  obiectivului. De aceea,  un  paparazzo specializat  în  platouri  de   filmare   preferă modul sub  acoperire, plus  că poza  iese mult mai bine dacă vedeta respectivă nu știe că este fotografiată și se comportă natural.

George Clooney şi Elisabeta Canalis surprinşi de paparazzi în timp ce părăsesc un restaurant de lux din Beverly Hills.

 

Probleme în paradis

În  2005,  revistele de  scandal au  devenit extrem de competitive una  cu alta, demarând adevărate războaie nebunești ale  ofertelor de preţ pentru imagini în exclusivitate. Sumele de bani oferite erau câteodată astronomice, ceea ce a  cauzat goana   după aur  a  noilor   fotografi.

Nebunia a durat doar câţiva ani, până  când, de comun acord,  revistele au oprit  războiul între ofertele  de preţ,  plătind acum  doar  o fracţiune din  sumele de  atunci.  Din  cauza  faptului că numărul paparazzi-lor este mai mare  ca niciodată,  acum  este mult  mai stimulant să captezi imagini în exclusivitate. Când  pe piaţă  circulă prea   multe   fotografii  similare,  valoarea  lor scade  vertiginos. Revistele  de  scandal nu  își mai  permit să ducă  războaie între  ele în privinţa  preţului oferit,  din  moment ce  venitul provenit din  vânzări și  reclame   a  scăzut,  în parte  datorită faptului că piaţa  a fost invadată de noi publicaţii. Revistele  au tăiat din bugetul alocat   achiziţionării  de  fotografii pentru  a supravieţui acestor   timpuri grele.  Un  aspect pozitiv este că știrile legate  de celebrităţi și divertisment au trecut  în zona principală media, așa că, probabil, celebrităţile încep  să zărească luminiţa de la capătul tunelului. Dacă meseria de  paparazzo va  dispărea încetul  cu  încetul, probabil vor răsufla ușurate. Sau nu. Oare  nu se  vor  simţi  ignorate atunci  când  vor  ieși  la cumpărături, ori la vreo băută prin târg, fără să fie urmărite de armatele echipate cu blitz-uri? Aventurile  extraconjugale își  vor  mai  păstra același   farmec   fără  fotografiile  compromiţătoare obţinute de prin tufișuri? Asta rămâne de văzut. Conform tradiţiei, până  la urmă „rău  cu rău, dar mai rău fără rău”.  Sau nu…

Taguri:

Comentarii

Comenteaza