- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Piaţa sedan-urilor primeşte noi competitori

Apetitul românilor şi al pieţelor estice în general pentru maşinile cu portbagaj îi forţează pe constructorii auto să introducă noi sedan-uri derivate din modele de succes. În 2008 debutează Opel Astra Sedan şi Citroën C4 Sedan.

Fie că vorbim de francezi, italieni, nemţi sau coreeni, în acest moment orice dealer de automobile este fericit să poată prezenta în showroom o maşină care să-i aducă vânzări considerabile.

În fond, Renault domină piaţa automobilelor de import încă din anul 2000 prin Clio Symbol şi prin fratele mai mare, Mégane Sedan. Skoda a avut un succes considerabil cu Fabia Sedan, iar Fiat s-a bucurat de cifrele aduse de modelul Albea.

Normal că au existat şi insuccese, dar la ce te poţi aştepta atunci când modelul tău sedan este produs în Iran (Peugeot 206)?

Piaţa a evoluat, iar în acest moment atenţia cumpărătorilor a început să se îndrepte şi spre modele ceva mai scumpe din clasa compactă: Opel Astra, Kia Ceed, Citroen C4. Toate sunt alegeri interesante, dar în opinia vânzătorilor ar fi fost şi mai interesante dacă ar fi avut un portbagaj încăpător.

SIAB 2007 a încercat să răspundă cererii pentru astfel de automobile, iar anul acesta îşi fac debutul pe piaţă două modele cu potenţial pentru succes: Opel Astra Sedan şi Citroën C4 Sedan.


Născut în Polonia, de origine germană şi aflat în solda americanilor

Cam aşa ar suna o descriere a originilor modelului Astra Sedan a cărui fabricaţie a debutat în august 2007 la Gliwice, în Polonia. GM, producătorul american ce deţine Opel, îşi pune mari speranţe în acest model cu care speră să îşi crească prezenţa pe piaţa europeană cifrată în acest moment la 8,9% din vânzările totale.

Cu noul Astra Sedan, Opel continuă tradiţia acestui model, primele două generaţii Astra fiind, de asemenea, prevăzute cu patru uşi şi un portbagaj separat de mare capacitate. Gliwice, Polonia este o locaţie ideală pentru pieţele din Europa Centrală şi de Est pentru care a fost conceput iniţial acest model. Producţia sedan-ului anterior, Astra Classic, va continua în aceeaşi locaţie, asta fiind ultima găselniţă a producătorilor ce menţin în fabricaţie modele mai vechi pe care le oferă la preţuri foarte bune.

Noul sedan completează designul progresiv, bine echilibrat al modelului Astra. Proiectanţii au optat pentru ampatamentul lung al versiunii station wagon (2.703 mm) pentru a dispune de un spaţiu generos în partea din spate a autovehiculului şi un portbagaj de mare capacitate. Cu o lungime de 4.587 mm şi o capacitate a portbagajului de 490 l, maşina este destinată celor care îşi doresc un autovehicul de familie.

Patru variante de motorizare ECOTEC pe benzină sau diesel sunt disponibile pentru modelul Astra cu patru uşi: două motoare pe benzină

(1,6 litri/115 CP, 1,8 litri/140 CP) şi două motoare diesel (1,3 litri/90 CP, 1,7 litri/100 CP). Gama de transmisii include cutii de viteze manuale cu cinci şi şase trepte de viteză, o cutie automată cu patru trepte de viteză, precum şi o cutie de viteze manuală robotizată Easytronic.

Funcţiile standard de siguranţă ale modelelor Astra includ discuri de frână faţă, ABS, controlul frânării în curbă (CBC) şi sistem de asistenţă la frânare.

La interior, nu există deosebiri faţă de modelul în cinci uşi şi Opel oferă aceleaşi dotări opţionale precum farurile bi-xenon, asistenţa la pornirea în rampă (HSA), sistemul electric de încălzire „Quickheat“ şi sistemul de control al distanţei la parcarea cu spatele Park Pilot.

Noul model Astra este disponibil cu trei niveluri de echipare: Essentia, Enjoy şi Cosmo.

Preţurile pentru noul sedan încep de la 15.000 de euro şi se situează cu doar 400 de euro peste modelul echivalent în cinci uşi.


Surpriza aşteptată

Anul trecut scriam despre modelul C4 Sedan care se comercializează pe pieţele din America de Sud, dar pentru care producătorul francez nu dorea să confirme aducerea în Europa. Odată cu apariţia Citroën România, în iulie 2007, lucrurile s-au clarificat. Nu poţi să ignori o piaţă cu o creştere de 15% pe an care a depăşit Polonia şi multe ţări importante din vestul Europei. Şi dacă îi acorzi toată atenţia, atunci trebuie să îi aduci şi un automobil pe gusturile sale.

Aşa se face că, la începutul lunii mai, vor debuta vânzările pentru un automobil francez, adus însă din cealaltă parte a lumii, tocmai din Argentina. Dar asta nu este tot, pentru că C4 Sedan a fost iniţial dezvoltat pentru piaţa din China unde se produce sub numele de C4 Triomphe. Aşadar, origini încurcate şi pentru acest model.

C4 Sedan vine în completarea gamei C4 existente care s-a vândut în aproape 600.000 de exemplare de la lansare. Berlina tricorp beneficiază de toate atuurile lui C4 în ceea ce priveşte echipamentele, confortul oferit şi siguranţa. În plus, are un design plăcut, tipic franţuzesc, care se integrează în codurile stilistice ale gamei.

Dimensiunile (lungime de 4,77 m, lăţime de 1,77 m şi înălţime de 1,51 m), oferă o habitabilitate optimă, iar volumul portbagajului este foarte generos (513 litri). C4 se remarcă şi prin spaţiul pentru pasageri. Lăţimea la interior este de 1,42 m atât la locurile din faţă cât şi la cele din spate.

La fel ca şi modelul din care este derivat, sedan-ul este echipat cu un volan cu centrul fix prevăzut cu diferitele comenzi legate de confort (sistem audio, telefon) şi de asistenţă la condus (cruise-control). Această configurare ergonomică garantează uşurinţa utilizării comenzilor şi a condusului, iar adaptarea pe un astfel de model se face foarte rapid.

Deocamdată, Citroën România a anunţat doar două motorizări pentru acest model: benzină 1.6i 16V 110 CP şi diesel 1.6 HDi 110 CP cu filtru de particule. Acesta din urmă este cu adevărat un motor excepţional care oferă un echilibru perfect între consum şi putere.

Construit pe aceeaşi platformă cu C4, asemenea modelelor Grand C4 Picasso şi C4 Picasso, sedan-ul preia integral gama de echipamente de siguranţă a acestuia. De aceea este de presupus că beneficiază de aceeaşi protecţie de 5 stele câştigate la testele EuroNCap.

Deocamdată nu se cunosc preţurile exacte la care se va comercializa noul model, dar oficialii Citroën au declarat că sedan-ul o să fie ceva mai scump decât actualul model. Cel mai probabil diferenţa se va situa tot în jurul a 500 de euro.

Supercar-ul diesel

Audi a uimit asistenţa la Salonul auto de la Detroit prin lansarea unei versiuni extreme a modelului R8 motorizat de un V12 TDI.

Cu o capacitate cilindrică de 6 litri, motorul biturbo oferă performanţe mai impresionante decât motorizările pe benzină. Cei 493 CP sunt completaţi de un cuplu fabulos de 1.000 Nm care asigură senzaţii tari celor de la volan. Sprint-ul de la 0 la 100 km/h se realizează în doar 4,2 secunde, cu 0,4 secunde mai puţin decât versiunea pe benzină.

În ciuda design-ului impresionant publicul a fost atras de motorul neobişnuit. Americanii nu sunt deloc amatori de propulsoare pe motorină, dar aşa ceva nu îi putea lăsa indiferenţi. Audi este un specialist al motoarelor diesel, iar propulsorul este inspirat de cel ce a asigurat victoria modelului Audi R10 în 2006 şi 2007 la cursa de 24 de ore de la Le Mans.

În afară de reprizele impresionante, R8 TDI oferă şi emisii reduse considerabil. Maşina beneficiază de injecţie de tip common-rail, dar şi de un convertor catalitic care injectează o soluţie pe bază de uree (AdBlue) în evacuare pentru a neutraliza gazele rezultate. Astfel R8 este compatibil cu normele de poluare Euro 6, consumă 10 litri/100 km şi poate alerga cu până la 300 km/h.

Cel mai probabil maşina se va produce în serie începând cu 2009.