Recalificare aiurea… în tramvai
April 8th, 2012, Liliana Petrus Comenteaza TweetMulți șomeri își pun nădejdea în cursurile de calificare și recalificare profesională organizate de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Se pare, însă, că iar învățăm degeaba, pentru că nici măcar aceste cursuri nu sunt adaptate cererii de pe piața forței de muncă. Doar 32% dintre absolvenții lor și-au redobândit statutul de persoană ocupată.
Iulian Udrea, din București, are 44 de ani și o grămadă de școli absolvite care nu-i folosesc la nimic: liceul, școala profesională de lăcătuș-mecanic, cursul de mecanic de locomotivă, atestat de administrator de imobile, tehnician în industria hotelieră. În 2010, când a fost disponibilizat, și-a zis că, lasă, nu-i sfârșitul lumii. Întâmplător, e genul de om care se reinventează, o ia mereu de la capăt, se adaptează din mers. Zis și făcut, hai la Agenţia de forţă de muncă din sectorul șase. Vezi să nu-l îndrume cineva, să-i ofere un sfat, o soluţie!
„Un an de zile m-am zbătut, singur, să găsesc un curs, n-am primit nici o consiliere, deși e obligaţia lor, dacă nu ești înscris nu-ţi mai dau indemnizaţia de șomaj, ieși din sistem. În fine, cu chiu, cu vai, am găsit un curs de turism. Toate bune și frumoase, vreo opt luni pierdute din viaţa mea. Nimeni nu mi-a spus că în acest domeniu nu se angajează persoane de 44 de ani, ci în jur de 25 de ani. N-am plătit, școala e pe fonduri europene, dar am pierdut timpul de pomană. Oare e normal să cheltuiești banii comunitari cu oameni pe care nu-i poţi folosi? Nu există o situaţie clară a pieţei muncii, ţi se recomandă cursuri aiurea, doar ca să iasă la număr și să dea bine în statistici. Eu sunt open-mind, n-am probleme de adaptare, dar trebuie, totuși, să am la ce să mă adaptez”.
Iulian Udrea are doi copii și o soţie care lucrează în învăţământ, cu un salariu lunar de 490 de lei. Așa că a fost obligat să apeleze la pile, cunoștinţe, relaţii și să accepte un loc de muncă sub calificările lui, respectiv controlor RATB. N-are o problemă nici cu asta, dar, totuși, nu se aștepta să fie un job chiar atât de dificil: „Eu sunt genul care se implică, vreau să dau valoare și profesiei de acum, nu vreau să fiu încă un controlor și atât, aș vrea să conștientizez călătorii că biletul înseamnă civilizaţie și îmbunătăţirea condiţiilor de transport. Și, în schimb, sunt privit, de multe ori, cu dispreţ, sunt jignit și ameninţat. Am început să cunosc Bucureștiul după traseele pe care le controlez. Ruta Romană-Băneasa, de pildă, e a tipului de clasă medie, spre sus, omul școlit, dar foarte arogant, sfidător. Într-o zi, un avocat căruia i-am cerut politicos biletul ne-a spus: Auziţi, bă, puturoșilor, voi la muncă nu știţi să vă duceţi? Pe ruta Obor- Fundeni sunt oameni amărâţi, cu probleme, genul auzi, șefu’, sunt șomer, îmi caut de muncă, de unde bilet? Fiecare călător se duce sau vine de la un bolnav de cancer, unii mint, desigur, alţii nu. Ce să fac, asta-i meseria! Încerc să-i accept și să-i înţeleg pe toţi. Nu mi-aș fi dorit să trăiesc vremurile astea, am și eu niște principii, niște valori… Dar, deocamdată, e mai important să am un loc de muncă!”.
„Trăim într-o societate a oamenilor cu cinci facultăți, masterate și doctorate, dar care nu se pricep la mai nimic. Eu am preferat să fiu un tip tehnic, pragmatic, să știu să fac niște lucruri. Dar uite că nici așa nu-i bine!”
nr. 4 / aprilie 2012 Tweet