- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

România înghesuită într-un salon auto

Prezent pentru prima oară într-o locaţie în afara Bucureştiului, Salonul Auto a fost o reflectare exactă a pieţei auto româneşti: mai mare, mai bogat, dar încă imatur.

La 17 ani după ce ne-am câştigat libertatea de a cumpăra şi alte maşini in afară de cele din producţia internă, publicul român este avid de a incerca automobile din ce in ce mai bune. Piaţa auto a cunoscut o dezvoltare extraordinară in ultima perioadă, iar cifrele de vânzări pentru acest an ne situează la acelaşi nivel cu Austria, net superior oricărei alte ţări fost comuniste.

Motivele pentru această creştere includ: posibilitatea de a obţine credite mai uşor, creşterea economică şi taxele incă mici (prin comparaţie cu alte ţări) pentru deţinerea unui autoturism.

Ei bine, in ciuda acestei creşteri de impor­tanţă, in România incă se mai aşteaptă 3-4 luni pentru cumpărarea unei maşini. Au existat chiar câteva cazuri când a fost mai rapid să concepi şi să naşti un copil, decât să iţi primeşti maşina comandată din clasa mică (nu Lamborghini sau Bugatti). La fel, la programa­rea in service aştepţi câte două săptămâni, iar nivelul celor mulţumiţi de servicii nu acoperă aproape deloc vocea celor dezamăgiţi. Aici ar fi interesantă o statistică, dar cine are curajul să o realizeze şi apoi să o facă publică?

Reflectând cele de mai sus, SIAB 2007 a fost mai sclipitor şi mai bogat decât in alţi ani, găzduind o mulţime de premiere, dar s-a desfăşurat intr-o locaţie greu accesibilă şi neadaptată unui salon auto de anvergură. Fostul Metro Otopeni a oferit un spaţiu mai vast pentru expozanţi, dar corturile tip Oktoberfest nu au permis extinderea pe verticală şi s-au încălzit peste măsură. Aleile pentru public au fost neîncăpătoare, iar unii expozanţi s-au dove­dit peste măsură de grijulii cu maşinile şi au îngrădit accesul.

In ciuda neajunsurilor, la SIAB au venit în jur de 250.000 de vizitatori, o reflectare clară a faptului că pe lângă fotbal românii iubesc şi maşinile. Producătorii şi importatorii i-au aşteptat cu standuri pentru care au plătit până la 500 de euro pe metru pătrat, cu tot cu ame­najări, şi cu 48 de automobile în premieră naţională. Maşinile, motocicletele şi fetele fru­moase au încântat privirile şi au intimidat în egală măsură prin extravaganţa afişată.

Este dificil de inventariat fiecare premieră,  dar atenţia publicului se va îndrepta în lunile următoare către automobile care au în general succes pe piaţa noastră.

BMW a adus la standul său, pe lângă faimo­sul M3, şi noua Serie 1 coupe care se aşteaptă să crească vânzările acestui model prin reveni­rea la formele care au consacrat marca.

Tot grupul BMW este responsabil şi de lan­sarea lui Mini Clubman, o versiune ceva mai încăpătoare a micuţului cu origini britanice.

Italienii s-au pregătit cu atenţie pentru Salonul Auto şi au dezvăluit în premieră pentru publicul nostru un model care a făcut vâlvă în Europa. Fiat 500 este o legendă vie, asemeni lui Mini, şi are deja vânzări peste aşteptări în Italia. în premieră naţională a fost prezentat şi noul Sedici.

Maserati a impresionat prin modelul GranTurismo, al cărui debut mondial avusese loc cu doar o lună în urmă la Frankfurt.

Grupul Volkswagen a beneficiat de un stand cu dimensiuni impresionante, care a găzduit automobile ce se vor bucura de succes pe piaţa noastră: Fabia Combi, Audi A4 şi S5 pre­cum şi VW Tiguan. Campioni ai consumului redus sunt versiunile BlueMotion ale modelelor Passat şi Polo.

Mazda 6, dar mai ales Mazda 2 sunt mode­lele în care producătorul japonez îşi pune mari speranţe. Acest ultim model intră în lupta difi­cilă din segmentul mini, dar are de partea sa un design reuşit şi sportivitatea tipică Mazda.

Compatrioţii de la Mitsubishi au prezentat publicului berlina Lancer, care aduce o schim­bare pozitivă în design şi este o avanpremieră la viitorul bolid Evo 10. Nu acelaşi lucru s-ar putea spune despre rivalii de la Subaru care au arătat noua Impreza cu design complet schim­bat, dar cu forme îmbătrânite.

Parte din acelaşi grup, Hyundai şi Kia au venit la salon cu maşini similare şi cu speranţe mari pentru publicul din România. Hyundai i30 este realizat pe aceeaşi platformă cu modelul Kia Cee’d care se bucură deja de un succes nesperat (cifra de vânzări pentru acest an a fost depăşită cu uşurinţă). De altfel, Kia doreşte să profite de acest moment favorabil şi a lansat şi modelul break, denumit Cee’d SW.

Opel a înregistrat şi el o premieră cu impli­caţii serioase pentru piaţa noastră. Astra Sedan este genul de maşină pe gustul publicului larg: portbagaj generos şi preţ decent. La doar doi paşi de acesta, dar sub privirea atentă a acelo­raşi patroni de la GM, a fost expusă noua gene­raţie a hatchback-ului Chevrolet Aveo.

Citroen îşi pune speranţele în SUV-ul reali­zat în colaborare cu Mitsubishi şi denumit C-Crosser care este aproape o copie personali­zată a lui Outlander.

In fine, la standul Renault atracţia principală a fost Laguna 3 care, conform producătorului francez, reprezintă o importantă evoluţie calita­tivă pentru modelele sale.

Dacia şi-a făcut datoria în calitate de pro­ducător autohton şi a prezentat în premieră mondială versiunea pick-up a lui Logan. în mod cu totul neaşteptat, aceasta are un design plăcut al părţii din spate şi se anunţă un vehi­cul extrem de practic dacă va fi cuplat cu o motorizare diesel.

Organizat doar o dată la doi ani, SIAB-ul este un eveniment aşteptat cu mare interes. El reuşeşte în zece zile să reunească cererea cu oferta şi să ofere un imbold sănătos pieţei auto. De pe urma acestuia beneficiază şi toţi ofertanţii de servicii şi produse conexe, de la electronice şi până la vopseluri. în acest an s-a văzut că publicul are aşteptări din ce în ce mai mari, iar organizatorii ar face bine să înceapă încă de pe acum pregătirile pentru ediţia din 2009.