Școala de la Herăstrău între cele două Războaie Mondiale
April 8th, 2012, Revista Flacara Un comentariu TweetPerioada dintre cele două Războaie Mondiale a însemnat pentru Școala de la Herăstrău tot atât de multe urcușuri, dar și coborâșuri. Școala s-a transformat mai întâi în Academie de Înalte Studii Agronomice, apoi în Facultate de Agronomie în cadrul Politehnicii București, rămânând însă un puternic centru de formare a viitorilor ingineri agronomi români de mare valoare.
Profesorul Constantin Sandu Aldea a preluat conducerea Școlii de la Herăstrău pe 12 iulie 1908 până în 1914, cu întrerupere de câteva luni în 1911, și revine în fruntea instituției între 1919 și 1927. Pionier în problemele de ameliorarea și selecția plantelor în România, Sandu Aldea publică o serie de lucrări de prestigiu, rezultat al cercetărilor proprii în câmpurile experimentale. Începând din
1907 scrie: Selecția metodică a cerealelor și bazele științifice ale selecției, Ameliorarea plantelor agricole (1915), Variabilitatea câtorva însușiri ale spicului de grâu românesc (1923), Organizarea lucrărilor științifice în vederea producerii de semințe selecționate (1924) și Câteva idei fundamentale din ameliorarea plantelor agricole (1925). În 1912, Sandu Aldea începe să lucreze pe probleme de ameliorarea grâului, prin selecția de linii pure din Bălan românesc, Uriaș, Grâul de Banat, Grâul de Tisa
și Azima. În 1915 au fost obținute 43 de linii care au fost semănate în culturi comparative dovedindu-se productive și de calitate superioară. Dincolo de aspectele muncii de cercetător derulate ca om de știință, profesorul Sandu Aldea a fost cel care a încercat să reorganizeze Școala de la Herăstrău din perspectiva dotărilor acesteia și s-a luptat pentru a obține recunoașterea legală a acestei școli ca instituție de învățământ superior. Acordarea gradului universitar a venit însă abia în 1929, dar a fost rezultatul memoriilor succcesive ale directorului Sandu Aldea înaintate ministerului și al campaniei de presă derulate pentru susținerea acestui deziderat.
Printre realizările majore ale direcției lui Sandu Aldea a fost și reorganizarea practicii în fermele didactice. Reducerea suprafețelor agricole aferente școlii, în perimetrul vechiului domeniu Herăstrău, a determinat orientarea către extinderea fermelor didactice. Este perioada în care se repartizează școlii ferma Băneasa, are loc revizuirea programei didactice, înființarea de noi catedre, selectarea unui corp profesoral de elită, ceea ce impunea regândirea spațiului de care dispunea școala și dotarea cu material adecvat noilor cerințe.
Perioadei Aldea îi urmează Primul Război Mondial cu toate distrugerile sale, când Școala de la Herăstrău a fost, de altfel, închisă, apoi, imediat după război apar încercările de remediere a stricăciunilor, iar problema spațiului destinat cursurilor devine acută. În încercarea de remediere au fost construite: laboratorul de chimie, ridicat între 1925 și 1927, și clădirile destinate locuinței directoriale și personalului administrativ. Lor avea să le urmeze, la câțiva ani, construirea căminului studențesc.
La 1 ianuarie 1928 Gh. Ionescu-Șișești a fost numit director al Institutului de Cercetări Agronomice al României, înființat prin legea votată în 1927. Șantierul pentru clădirea institutului a fost organizat în 1928, iar lucrările de construcție au fost finalizate în 1937. Pe 19 iunie 1937, a avut loc festivitatea de inaugurare. Marile personalități ale agriculturii românești au creat cercetarea științifică a începutului de secol XX aici.
Profesorul Aldea murise în 1927, conducerea nouă reprezentată de Gheorghe Ionescu-Șișești lupta în continuare pentru ca școala să capete statut universitar, mai ales că din punct de vedere al dotărilor și al corpului profesoral corespundea unei instituții de nivel superior. În plus, exista un proiect de lege din 1927 care încadra Herăstrăul la învățământ superior alături de școala de agronomie din Cluj, dar nu era o lege în vigoare. Pe 31 iulie 1929, se ajungea la promulgarea Legii pentru înființarea Academiilor de Înalte Studii Agronomice și astfel Școala Superioară de Agricultură de la Herăstrău devine Academia de Înalte Studii Agronomice, instituție de grad superior, care avea să acorde diplome de ingineri agronomi în urma unor studii de patru ani, plus pentru cei care doreau specializări în plus, un an de specializare. Academia putea acorda inginerilor agronomi titluri de doctori în științe agronomice. Mai târziu, la 4 noiembrie 1938, în istoria Academiei de Înalte Studii Agronomice București – AISAB – intervine o schimbare majoră, este proclamată legea prin care AISAB devine Facultate de Agronomie, încadrată în Politehnica din București, alături de facultățile de construcții, electrotehnică, chimie industrială ș.a.m.d.
După 1938, potențialul economic al Facultății de Agronomie crește. Practica studenților se organizează în aceste ferme aflate în condiții pedo-climatice diferite, de unde importanța lor pentru studiul și observația practică. Este de subliniat că, în 1937, la fermele școlii efectuează practica studenții anului IV; ei lucrează în ferme un număr de 310 zile. Până în 1940, Facultatea de Agricultură cunoaște o situație prosperă și de emulație științifică și profesională. Cadrele didactice au avut în această perioadă o activitate extrașcolară de amploare. Se pot releva câteva exemple: Gh. Ionescu-Șișești – ministru în mai multe legislaturi, I.C. Teodorescu – secretar de stat în Ministerul Agriculturii, Al. Nasta – guvernator al Creditului agricol ipotecar, Eug. Apostoleanu, N. Cornățeanu, D. Busuiocescu – deputați, C. Jornescu – senator, M. Chirițescu-Arva – parlamentar ș.a.
În linii mari programa școlară rămâne relativ neschimbată până în 1944, studenții urmau patru ani de studiu, abia din 1944- 1955 se trece la cinci ani de studiu. Deși avusese loc Al Doilea Război Mondial, profesorii implicați în învățământul agricol superior au continuat statornic să se îngrijească de viitorul agronomic al României.
Există la nivelul corpului profesoral preocupări statornice pentru instruirea studenților ca viitori specialiști și ca oameni de cultură, în general. În acest sens, în 1941, se hotărăște reorganizarea bibliotecii, plecându-se de la fondul existent în biblioteca studențească. Tot în 1941, în dorința de a facilita accesul la cursurile și lucrările practice necesare, Consiliul profesoral aprobă înființarea serviciului de litografiere, iar în 1947, pentru editarea în regim propriu a literaturii de specialitate, se studiază posibilitatea înființării unei edituri. O realizare a perioadei amintite poate fi considerată editarea Buletinului Facultății de Agricultură. Apărută în 1945 sub direcția lui Traian Săvulescu și redacția lui I. Andronescu-Cale, cu patru numere pe an, publicația sintetizează activitatea științifică a cadrelor didactice. Semnează profesorii: Popovici-Lupa, Mircea Ionescu, Nicolae Ceapoiu, Gh. Bontea ș.a.
nr. 4 / aprilie 2012 Tweet
Although the thought of creating a one unit could be suitable for a lot of persons, a lot of people such as the thought of creating a automobile that will appears high priced, nevertheless it is reasonably priced.