- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Skoda Rapid

La 16 ani de la debutul modelului  „Octavia“, cehii de la „Skoda“ vor lansa  „Rapid“, un nou  automobil care  să concureze pe piaţa maşinilor ieftine şi încăpătoare.

În 1991, Skoda Automobile a fost privatizată printr-o negociere care  a dat  câștig  nemţilor de  la Volkswagen în  dauna francezilor de  la Renault. Aceștia  din  urmă au  pierdut pentru că în acea perioadă nu erau  atât  de interesaţi de păstrarea numelui Skoda, cât de fabricarea modelului Twingo în Cehia.

Cu o evoluţie înceată,  dar constantă, Skoda a reușit  să ridice  calitatea produselor sale  la nivelul impus  de  compania VW  și  chiar  a depășit-o adesea în topurile de fiabilitate. Produsele sale  au  folosit  mereu  tehnologie VW, dar spre deosebire de Dacia, nu s-au păstrat  la un  nivel  low cost. În zilele  noastre nu este deloc  dificil  să configurezi Skoda Octavia la un  preţ  de  24-26 mii de  euro  și să beneficiezi de aceleași  tehnologii ca și cumpărătorii de VW.

Libertatea și tehnologia oferite  de VW  au permis formarea unei  identităţi distincte în cadrul grupului, dar  și concurarea celorlalte produse VW și Seat.

Ei bine, această  libertate pare să se apropie de sfârșit. La începutul acestui  an, Skoda a lansat  modelul Citigo.  Acesta   este  identic   din punct de vedere tehnic  cu alte două modele: VW up! și Seat Mii. Același lucru  se pare că se va întâmpla și cu Skoda Rapid care va avea un frate geamăn în persoana lui Seat Toledo.

Această  politică  de  modele comune permite  grupului VW  să  crească  oferta  fără  a crește excesiv și costurile, dar  afectează identitatea  fiecărei mărci.

„Skoda“ revine prin „Rapid“ la imaginea de care se îndepărtase în ultimii ani: o maşină fără pretenţii, robustă şi fiabilă, la un preţ absolut decent.

Rapid se va vinde  în Europa  începând cu această  toamnă și are un rol important în strategia de creștere a companiei din Cehia. Modelul impresionează prin spaţiul oferit, un design  serios  și  curat,  o  strategie  de  preţuri accesibile și o ofertă bogată  de motoare. „Este o mașină care stabilește referinţa în segmentul berlinelor compacte: Skoda Rapid este spaţioasă,  elegantă și totodată accesibilă  pentru toată  familia  și impresionează prin  soluţiile inteligente, tehnologia de ultimă generaţie și economia de carburant. Pe scurt,  este o mașină care permite confort  și mobilitate ca parte a unui pachet cu  un  preţ  rezonabil. Mașina potrivită la timpul potrivit“, spune Winfried Vahland, directorul general al Skoda.

Rapid se integrează în gamă  între  Fabia și Octavia și este  destinată să se poziţioneze în segmentul compactelor de volum. Acest segment  acoperă în acest moment 36% din  totalul  vânzărilor la nivel  mondial. Berlinele  de tipul  Rapid (deși  are  formă  de  berlină, Rapid are, de fapt, un portbagaj cu haion  la fel ca la Octavia) acoperă cam 42% din  acest segment. Experţii  din  industrie estimează că acest  tip de mașini  va înregistra o creștere a vânzărilor la  nivel   mondial  de   50%  până   în  2020. Creșterea este evident generată de pieţe  precum China  și India  care au un potenţial uriaș pentru berline  de acest tip.

Rapid  este  primul automobil Skoda care prezintă  noul   limbaj   de  design  al  mărcii: „Este o mașină care îţi transmite mesajul designului  încă   de   la  prima  vedere:   clar, corect,  proaspăt și  emoţional“, spune Eckhard Scholz,  responsabil cu  dezvoltarea tehnică.

Partea  frontală prezintă o abordare nouă a elementelor tipice de design Skoda. Logo-ul schimbat iese în evidenţă pe capota  rotunjită, grila are un contur cromat și este formată din lamele  verticale, iar  farurile și proiectoarele mari completează un design cuminte, dar distinct.

Artificiile  de design sunt  rezervate mașinilor ceva mai scumpe, iar Rapid își dorește o poziţionare într-o  clasă unde preţul contează în primul rând. De aceea,  faţă  de  conceptul prezentat  iniţial   (MissionL  la  Frankfurt  în 2011) Rapid a pierdut oglinzile cu semnalizator   integrat,  stopurile  LED  sau   roţile   de

dimensiuni generoase. Ceea ce a rămas este o reinterpretare a design-ului clasic  regăsit  pe Skoda Octavia făcută  suficient de bine încât să nu existe nici un risc de a confunda cele două mașini.

Impresia cea mai puternică o va lăsa spaţiul  interior rezervat pasagerilor și bagajelor care  surprinde  datorită dimensiunilor exterioare  compacte. Rapid are o lungime de 4,48 m,  cu  aproape 10 cm  mai  mică  decât  Skoda Octavia, dar cu aproape 20 cm mai mare decât Dacia Logan. Mașina  poate  transporta confortabil 5 pasageri și bagajele  acestora în portbagajul de peste  500 litri.

Cinci motoare pe benzină și două motoare diesel formează o ofertă impresionantă din care fiecare să-și poată alege în funcţie de preferinţă  și posibilităţi. Cei de la Skoda s-au ferit să spună care  vor  fi acestea,  dar  este  clar că vorbim despre propulsoarele de  până   în  2 litri din  oferta  VW.  Mai multe  ne vor fi dezvăluite în această  toamnă la Salonul  Auto  de la Paris, unde mașina de serie o să fie prezentată în premieră publicului.

Rapid este  un  pas  important în  ofensiva VW   pe   piaţa   automobilelor  compacte  de volum. Cu un preţ  care ar trebui să pornească de la 10.000 de euro,  noul  model  Skoda ar putea să  concureze viitorul Logan. Depinde doar  de  Renault dacă  va  reuși  să producă o mașină modernă și să păstreze aceleași  preţuri reduse.