Slujbă, carieră sau vocație?
April 8th, 2012, Monica Ramirez Un comentariu Tweet„Ce vrei să te faci când vei fi mare?“, întreabă părinții. „La ce facultate vrei să dai?“, întreabă profesorii. „Cât de sus vrei să ajungi?“, întreabă managerul firmei la care lucrezi. „Și acum ce fac cu viața mea?“, te întrebi când ești disponibilizat. Probabil cea mai importantă întrebare dintre toate.
text Monica Ramirez
Vine un timp când în viaţa oricui se nasc două întrebări majore: cu cine ne căsătorim și ce carieră alegem? După părerea specialiștilor, există trei feluri diferite de a percepe ocupaţia pe care ne-o alegem:
Dacă banii reprezintă considerentul principal, atunci o privim strict ca pe o slujbă – cu tot tacâmul complet, inclusiv postările depresive la începutul săptămânii pe reţelele de socializare și cele exuberante vinerea. Genul acesta de angajaţi trăiesc pentru weekend, pauze și vacanţe. Munca pe care o prestează nu reprezintă decât un singur lucru: salariul. Ei sunt cei care declară: „E ok la muncă, dar n-aș putea spune că-mi oferă cine știe ce satisfacţii…”
Dacă există posibilitatea de promovare, atunci vorbim despre o carieră cu potenţial. Carieriștii sunt interesaţi să urce pe scara ierarhică, victoriile raportându-se la promovări și măriri de salariu. De cele mai multe ori, carieristul își va dedica toată energia și timpul pentru a-și atinge acest scop. În momentul în care obţine poziţia mult dorită, progresul încetează, apare frustrarea și insatisfacţia.
Cariera devine vocaţie atunci când la baza alegerii stă pasiunea, ori talentul pentru un anumit tip de muncă. Vocaţia este ceea ce faci pentru plăcerea personală, fie că ești plătit ori nu. Avantajele materiale nu se află pe primul plan, ci satisfacţia muncii depuse. Cei care își bazează alegerile profesionale pe talent cred că munca lor are un impact foarte puternic. Unul care se răsfrânge nu numai asupra vieţii lor personale, ci și dincolo de ea. Ideea că s-au născut pentru respectiva ocupaţie le oferă satisfacţii majore. Avantajele materiale nu vor întârzia să apară.
Nici una dintre aceste trei categorii nu este mai bună sau mai rea decât cealaltă. Însă studiile specialiștilor dovedesc faptul că oamenii cu adevărat fericiţi sunt cei care își aleg o carieră vocaţională. Dacă așa stau lucrurile, oare n-ar trebui să primim mai multe informaţii și îndrumări în acest sens înainte de a deveni adulţi?
Elizabeth A. Davies, consilier vocaţional la Life Care Resources din California, este de părere că părinţii sunt primii care trebuie să descopere și să încurajeze vocaţia și talentul copiilor lor. Apoi intervine educaţia școlară și universitară. Americanii au mers atât de departe încât au perfectat nenumărate teste bazate pe lucrurile care ne fac plăcere ori nu, prin care se poate stabili talentul și adevărata vocaţie a unei persoane. Și de ce nu? Până la urmă, ne petrecem marea majoritate a timpului la serviciu, ori ni-l ocupăm cu sarcini de serviciu, așa că n-ar fi rău ca măcar să ne facă plăcere. Charles Kincaid, consultant la Centrul de Reabilitare Profesională din California, spune că frustrarea ori satisfacţia resimţite la serviciu se răsfrâng asupra întregii noastre vieţi, influenţându-ne inclusiv viaţa familială.
În cei doisprezece ani cât am locuit în California, am cunoscut mulţi oameni și de o parte și de cealaltă a baricadei. Marea majoritate a emigranţilor cu studii superioare nu profesează în meseria pentru care s-au pregătit, fiind nevoiţi să se adapteze la slujbe cu mult sub pregătirea lor. Există și cazuri fericite. Îmi vine în minte vecinul meu, Marco Gonzales, un inginer mexican simpatic și veșnic zâmbitor, care a emigrat în Statele Unite la vârsta de 25 de ani. Cum diploma de inginer nu i-a fost recunoscută, a fost nevoit să se reprofileze. Mi-a mărturisit că a fost cel mai bun lucru care i s-a întâmplat. Își alesese cariera de inginer la îndemnul și dorinţele părinţilor, fără a simţi însă o pasiune deosebită pentru această meserie. Ceea ce-l atrăgea cel mai mult era natura. Așa că s-a angajat ca grădinar. Din punctul lui de vedere, n-a privit acest lucru ca pe o umilire ori degradare, ci ca pe un prim pas în construirea unei cariere vocaţionale. Între timp, s-a informat, școlit și specializat, devenind designer de exterior. „Câștigul material este net superior celui de inginer și, cel mai important, mă simt fericit și împlinit sufletește.”
Desigur, există și reversul medaliei. Prietena mea, Meera Bhagati din India, a visat mereu la o viaţă în Statele Unite, dar nu s-a putut adapta niciodată pierderii profesiei de profesoară. A încercat fără succes să-și ofere serviciile ca meditator particular. În disperare de cauză, s-a angajat la Starbucks-ul din colţul străzii mele. Așa ne-am și cunoscut. Avea cel mai trist zâmbet pe care l-am văzut vreodată. După doi ani, s-a reîntors acasă și la profesia căreia îi era atât de dedicată. Mi-a scris la puţin timp și mi-a trimis o fotografie. Radia de fericire, zâmbea din toată inima.
Barbara Meyr, psiholog motivaţional la Rehab Center din Santa Barbara, este de părere că talentul și vocaţia se află în strânsă legătură cu latura noastră emoţională. Este paradoxal faptul că în adâncul sufletului suntem conștienţi de talentele de care dispunem, însă ne alegem cariere care nu au nimic în comun cu ele. De cele mai multe ori, motivele acestor alegeri ţin strict de ordin material. Nu este neobișnuit să auzi un tânăr declarând că-și alege o meserie datorită faptului că se câștigă bine în branșa respectivă. Peste câţiva ani, spune Barbara Meyr, va cheltui marea majoritate a acelor bani la psiholog, încercând să scape de depresie. Așadar, de unde și cum începem să ne gândim la alegerea unei cariere, ori la reabilitare în cazul disponibilizării? Barbara Meyr ne sfătuiește să începem prin a considera o carieră vocaţională. În acest caz, este important să răspundem la următoarele patru întrebări esenţiale:
• Care sunt talentele și calităţile pentru care am fost mereu lăudaţi?
• Care sunt activităţile care ne fac plăcere?
• Ce ne dorim să lăsăm în urma noastră?
• Ce pregătire profesională este necesară pentru a ne desăvârși talentele?
Primele trei întrebări ne ajută să ne identificăm vocaţia, iar cea de-a patra ne oferă uneltele de care avem nevoie pentru a transforma visul în realitate. Este în regulă, spune doamna Meyr, dacă nu ţinem cont de părerile părinţilor. Nu înseamnă că nu-i iubim ori respectăm dacă ne alegem profesia indiferent de preferinţele lor, mai ales dacă din punctul lor de vedere cariera trebuie privită numai prin
prisma câștigului material și nu a satisfacţiei personale.
Craig Nathanson, autorul cărţii Cum să-ţi refaci viaţa la patruzeci de ani alegând cariera potrivită, și fondatorul unei clinici motivaţionale din Petaluma, California, lansează un nou program social denumit Recâștigarea Americii – vocaţie cu vocaţie, care intenţionează să ridice societatea și economia americană prin cultivarea și promovarea talentelor, prin încurajarea carierelor vocaţionale, criticând înregimentarea individului în proverbiala rat race. Mai pe românește, mai lăsaţi-ne cu lozincile corporatiste și susţineţi unicitatea.
În cartea sa, Craig Nathanson vine cu date concrete care arată clar necesitatea demarării unui nou program social. Conform studiilor efectuate de Bureau of Labour Statistics, numărul absolvenților de facultate a crescut cu 60% din 1992 până în 2011. Numai 30% dintre absolvenții de facultate profesează în meseria pentru care s-au pregătit, iar asta nu numai datorită faptului că oferta de angajare este redusă, ci și a pierderii interesului pentru o meserie aleasă din considerente greșite. America scoate ingineri, doctori și avocaţi pe bandă rulantă, marea lor majoritate devenind mai apoi poștași, ospătari, barmani, ori casieri la supermarket. În 1992, existau 119.000 de ospătari cu studii superioare. Până în anul 2008, acest număr s-a dublat, ajungând la 318.000. La fel s-a întâmplat și în cazul casierilor. În 1992, 132.000 de casieri deţineau diplome de facultate, acel număr crescând la 365.000 până în anul 2008. Nathanson critică aspru declaraţia Președintelui Obama, conform căreia America are nevoie de mai mulţi absolvenţi de facultate, numind-o drept cea mai mare farsă.
În extrem de apreciata sa carte, Adevărata Educaţie, Charles Murray ne destăinuie că numai un procent extrem de modest al absolvenţilor de facultate pot considera că au învăţat ceva cu adevărat, datorită faptului că multora le-a lipsit disciplina, maturitatea și integritatea. Care este motivul principal pentru aceste lacune? Lipsa interesului. Lipsa vocaţiei și a talentului pentru cariera abordată. De asemenea, Murray critică învăţământul gimnazial și liceal pentru încărcarea minţii elevului cu noţiuni și cunoștinţe care nu-i vor folosi niciodată în viaţă. Matematica predată începând cu clasa a cincea și terminând cu ultima clasă de liceu este mult, mult prea dificilă. Mai degrabă, până în clasa a opta ar trebui pus accentul pe cultura generală, urmând ca apoi să se trieze și selecteze elevii în funcţie de aptitudinile și talentele fiecăruia. Un jurnalist nu are nevoie de cunoștinţele de matematică necesare unui arhitect, dar ar trebui ca toţi oamenii să posede un minimum de bagaj de cultură generală. Măcar cât să știe unde se află pe hartă și să nu confunde inima cu ficatul. Lectura și arta ar trebui promovate mult mai mult, mai susţine Murray.
Datorită numărului exagerat de mare de studenţi, facultăţile își alterează misiunea, reducând calitatea serviciilor oferite de către profesori. Odată cu aceasta, scad și standardele, mediocritatea fiind considerată tot mai mult drept acceptabilă. Astfel, se naște un nou mit de tip Potemkin, un amestec colorat de instituţii de studii superioare care oferă un amestec la fel de colorat ce nu se mai poate numi nici „educaţie” și nici „superioară”. Extrapolând pe baza acestor mărturii, ajungem la concluzia că sistemul românesc de învăţământ este la fel de deficitar. După cum susţine academicianul Solomon Marcus, „Învăţământul românesc este bolnav, noi toţi suntem bolnavi, dar numai unul dintre bolnavi poate să fie terapeut.”
La fel ca americanii, ca să rămânem un popor și să nu devenim o populaţie, trebuie să înţelegem că fără o educaţie eficientă și un sistem corect de valori nu ne putem gândi cu optimism la viitor.
nr. 4 / aprilie 2012 Tweet
[…] Sursa: http://revistaflacara.ro/slujba-cariera-sau-vocatie/ […]