- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Suţu: „Un blog bun trebuie întreţinut”

E în presa românească din anii ’90. A trecut pe la mai multe ziare importante „în perioada lor bună”, cum îi place să spună. De la presa de print până, mai nou, la jurnalismul on-line, Cristian Şuţu este unul dintre cei mai activi jurnalişti de presă politică din România.

Suţu: „Un blog bun trebuie întreţinut”

Cu o zi înaintea alegerilor din 2009, mi-am mutat site-ul pe un alt server. Am intuit că mediul on-line va fi perturbat, că vor cădea site-uri, urma o zi plină pentru hackeri. Drept dovadă, aşa s-a şi întâmplat…”

Şuţu a fost omul zilei în 2009 – fiind mai căutat decât mulţi politicieni români faimoşi -, în ziua alegerilor prezidenţiale din 22 noiembrie 2009. Site-ul său, împreună cu alte două platforme media on-line, au furnizat datele exacte ale exit-poll-ului, în con­fruntarea din turul doi dintre Traian Băsescu şi Mircea Geoană. Cu toate că are, azi, unul dintre cele mai apreciate bloguri de speciali­tate, Cristian a rămas un romantic al printu- lui. Acum, lucrează pentru ziarul Puterea. „În acest moment, pot să număr pe degetele de la o mână ziarele de calitate din România. Dar nu cred că printul va dispărea vreodată. Diferenţa e dată de conţinut”, spune jurnalis­tul, care recunoaşte, totuşi, că informaţia on­line are atuurile ei. Este redată mai rapid, e mai variată, dar, sub rigorile imediatului şi vitezei de acţiune pe care le presupune inter- netul, pierde în substanţă. „Am făcut presă la Cotidianul, vreo 8-9 ani, apoi la Evenimentul zilei, dar am lucrat şi în zona jurnalismului TV. Am colaborat şi cu Antena 1 şi Antena 3, ca reporter pe politic. Acolo am învăţat ce înseamnă imaginea, cât de importantă este ea.” Colaborarea cu televiziunea se întâmpla pe la începutul anilor 2000, povesteşte Cristian, care îşi aduce aminte şi de o situaţie amuzantă din vremea aceea. Era Revelionul, iar el a propus în redacţie un material despre discursul preşedinţilor români de-a lungul vremii. De la Ceauşescu, la Iliescu, Constantinescu… „Mi-a luat ceva timp docu­mentarea aceea. Nu mare mi-a fost surpriza să văd cât de bine semănau discursurile lui Nicolae Ceauşescu şi Ion Iliescu. Ştirea mea a fost expediată la un jurnal de seară, târziu, dar când şefii cei mari au văzut-o, au luat foc şi au spus: Asta trebuia să fie ştirea zilei!”

Tot în perioada când lucra în televiziune a devenit pasionat şi de fotografie, Cristian Şuţu trăgând zeci de cadre prin locurile pe care le străbate. Cum am intrat în biroul său de la Casa Presei, a şi început o discuţie de „specialitate” cu Tibi, fotoreporterul nostru, despre fotografie, aparate şi ultimele apariţii în domeniu… „Un jurnalist bun trebuie să facă de toate, şi presă scrisă, şi fotografie, chiar să filmeze. Pe scurt, trebuie să transmită o informaţie mai departe. Şi nu cred că, după ce a plecat de la serviciu, încetează să se mai gândească la presă. Un jurnalist adevărat funcţionează 24 de ore din 24.” Aşa s-a întâm­plat şi atunci când l-a văzut într-o zi pe Petre Roman bătând potecile munţilor de unul sin­gur. O ştire inedită din vacanţă, dar preluată

Visul său, pe care speră să-l împlinească anul viitor, este „cucerirea” Americii cu rulota. Împreună cu soţia sa şi nişte prieteni, Cristian Şuţu vrea să închirieze un trailer şi, timp de o lună, să străbată coasta de vest a SUA, pentru a cunoaşte viaţa ameri­cană cât mai nealterat.

Montaniard convins, Cristian a urcat până acum pe multe vârfuri, ultima ţintă pe care şi-a propus-o fiind la nu mai puţin de 6.000 de metri altitudine! Dar, pentru a ajunge la o asemenea înălţime, trebuie să se antreneze…

apoi de mai multe ziare. În ultimă instanţă, fotografia ar putea fi, în cazul că nu ar mai face jurnalism, o meserie alternativă. O alter­nativă asociată călătoriilor, un alt hobby.

Cu toate că, dacă ar fi să aleagă între print şi on-line, preferă prima variantă, jurnalistul consideră blogul un instrument foarte puter­nic în ziua de azi. Recent, undeva într-o „ţară civilizată”, s-a vândut un blog cu peste 200 de milioane de dolari. Staţi liniştiţi, nu e cazul să ne gândim că se poate întâmpla aşa ceva şi în România. Totuşi, ce sume de bani se pot încasa de pe urma unui blog politic? „Activitatea pe un blog poate fi atât o pasi­une, cât şi o afacere. Sunt oameni care investesc serios în zona asta. Cât se câştigă? În România sunt câţiva bloggeri care au veni­turi de peste 1.000 de euro lunar de pe urma activităţii on-line.” De unde vin banii? „Din publicitate”, ne spune Şuţu, care, întrebat dacă are cunoştinţă să existe şi alte surse, mai puţin transparente, din care ar putea proveni banii, spune: „Nu ştiu… “

Dar, ca să se ajungă aici, e nevoie de a înţelege clar cum stă treaba cu blogurile. Prima condiţie pentru un jurnalist care vrea să intre în competiţia din on-line – ne spune Cristian Şuţu – este să aibă un blog bine întreţinut. Asta presupune activitate constan­tă şi înţelegerea exactă a ceea ce faci. Cu alte cuvinte, pe lângă competenţă, să ştii ce vrei, pentru ca percepţia cititorilor să fie limpede. De aceea pledează el pentru blogul specia­lizat, de nişă. „Cred că doar dacă te dedici unui lucru, poţi să-l faci bine. Tentaţia de a deraia către alte zone, suficienţa de a consi­dera că te pricepi şi la altele, este mare pentru personalităţile media.” O tentaţie sancţionată uneori de publicul raţional, care are nevoie de informaţii şi repere clare, şi nu de struţo- cămile.

Mediul on-line scoate la suprafaţă tot felul de comportamente periferice, datorită inter­acţiunii, uneori pătimaşe, dintre autorul arti­colelor şi cititorii săi. Condiţii în care priete­niile şi duşmăniile devin precum sarea în bucate pentru ştirile zilei. Pentru spectatorii de pe margine, totul e, astfel, mult mai „gus­tos”… Cristian preferă să creadă că nu are nimic cu nimeni, cu toate că e conştient că uneori e înjurat sau invidiat… Însă on-line-ul i-a dat ocazia să cunoască şi oameni intere­sanţi. De fapt, recunoaşte el, acesta este unul dintre marile avantaje: faptul că ştirea pe un blog nu reduce cititorul, ci îl presupune activ, aşa încât, în ultimă instanţă, stilul telegrafic, invocat mai devreme pentru mediul on-line, începe să fie compensat. Existenţa comentato­rilor avizaţi pe un blog îmbogăţeşte conţi­nutul discuţiei, iar Cristian recunoaşte că are de învăţat din asta.

Blogul lui Cristi il gasiti la adresa http://sutu.ro [1]