TEATRU: Copiii teribili; „Chutney“
October 7th, 2012, Radu Pocovnicu Comenteaza TweetCopiii teribili
Spectacole tot mai curajoase în teatrul independent. Unul dintre acestea este „Copiii teribili“, în regia lui Iris Spiridon, la „Green Hours“.
„Copiii teribili“, de Jean Cocteau
Distribuţia: Istvan Teglas, Nicoleta Lefter, Pavel Ulici…
Regia:Iris Spiridon
Teatrul: Green Hours
Personajele lui Cocteau sunt expresia unei umanităţi nefericite, care îşi dezvăluie viaţa, fericirea şi slăbiciunile. Copiii teribili se bucură de propria fragilitate, pe care o exploatează emoţional, psihologic şi fizic.
Teatrul independent nu are nevoie de multe resurse pentru a crea un spectacol. Nici nu prea are, şi chiar dacă le-al avea nu ar putea să le desfăşoare, în spaţiile mici de joc oferite de cafenele. Cu siguranţă n-a fost nevoie în Copiii teribili, salonul de la parterul Green Hours dovedindu-se un spaţiu excelent pentru un spectacol unde energiile ţâşnesc scurt dar demenţial la suprafaţă, pentru a se întoarce în adâncul personajelor, şi a o lua de la capăt.
În povestea lui Cocteau, doi fraţi, Elisabeth şi Paul se dedau pătimaş unui joc de-a viaţa şi de-a moartea, adorându-se şi sfâşiindu-se între ei. După moartea părinţilor, ei refuză maturizarea şi se izolează de lumea reală în camera lor, jucând inconştient un joc al proiectării lor în afară, un fel de teatru al dragostei şi urii. Cei doi îşi găsesc şi spectatori: Gerard şi Agathe, martori fideli ai reprezentaţiilor frăţeşti nocturne. Nici Elisabeth, nici Paul nu înţeleg nimic din ceea ce înseamnă o viaţă adevărată, iar exteriorul nu-i interesează şi nu-i influenţează în vreun fel. Pentru ei, viaţa, cu tot ceea ce are ea, conflicte, pasiuni şi frustrări, nu se naşte afară, ci în interior. În interiorul unei camere, camera copilăriei, care nu are nimic de-a face cu paradisul pierdut, fiind dimpotrivă, sumbră şi alienantă. O canapea şi câteva obiecte reprezintă decorul fanteziilor lui Elisabeth şi Paul, născuţi pentru a rămâne copii. În acest decor care răstoarnă ordinea lumii, între cei patru pereţi, personajele învaţă să redea lucrurilor sensul lor adevărat. Iar cei patru actori reuşesc să transmită o stare, închizând spaţiul şi trăgând uşa după ultimul spectator, pentru a te ţine captiv, preţ de o oră, angoaselor dinăuntru.
„Aţi vrea să petreceţi o oră într-un spaţiu secret, izolat, unde nimeni nu creşte niciodată, unde se joacă un joc senzual cu eternitatea, unde orice dramă este subiect de spectacol, unde orice iubire este (im)posibilă şi unde se doarme treaz un somn nesătul?” – Iris Spiridon.
Tot la „Green Hours“, un alt spectacol a atras atenţia în ultima perioadă. E vorba de „Chutney“, piesă inspirată de nuvela lui Banana Yoshimoto, „Kitchen“.
„Chutney“
după Banana Yoshimoto
Distribuţia: Vitalie Bichir, Valentina Popa, Istvan Teglas
Regia: Vitalie Bichir
Teatrul: Green Hours
Dar ce înseamnă Chutney? Este un termen britanic, împrumutat din limba hindi (chatni), care înseamnă a pisa, sau a zdrobi, şi care denumeşte un preparat picant, întrebuinţat de obicei alături de un meniu principal. Mai exact, un fel de sos gros, sau pastă, folosit la asezonarea cărnii şi a legumelor, căci are un gust dulce-sărat-acrişor-picant, plăcut şi interesant.
Şi acum, despre spectacol. Sub pretextul unui show televizat, moderatorul emisiunii o introduce în scenă pe Sara, care face o demonstraţie despre Chutney, sfărâmând şi zdrobind diverse ingrediente în piuă. Anticipare a unui destin, gest complementar disipării propriei persoane… Încet, încet, întrebările moderatorului devin tot mai personale, iar răspunsurile Sarei desprind firul epic al poveştii, lăsând loc acţiunii dramatice şi a confesiunilor despre Victor – cules şi el din interstiţiile spaţiului scenic, dintre actori şi spectatori. După moartea bunicii, Sara a rămas singură şi s-a îndrăgostit de Victor. Acesta o invită să locuiască la el, dar sentimentele bărbatului, afectat de moartea mamei şi de schimbările radicale prin care a trecut tatăl său, sunt destul de neclare. Şi totuşi, ai impresia că un potenţial incredibil de iubire – precum sfera imaginată în videoproiecţia din timpul spectacolului – stă pe buza unei prăpăstii, gata să se prăbuşească şi să dispară. O piesă cu potenţial şi un spectacol curajos, care mai are nevoie de reprezentaţii pentru a se pune pe picioare.
„Un băiat şi o fată suspendaţi pe o scară, deasupra iadului, privesc cu frică spre cazanul care clocotește. O privelişte ameţitoare, limbile de foc pârjolesc totul în cale, căldura e insuportabilă şi totuși, ei doi nu se ţin de mână. Chiar dacă sunt cele mai apropiate persoane de pe lumea asta, chiar dacă sunt cei mai buni prieteni, oricât de trişti şi singuri ar fi, ei vor să stea pe propriile lor picioare. Totuși, dintr-o parte se vede că sunt un cuplu, o femeie şi bărbatul ei, chiar dacă ei nu se comportă aşa“ – spune Vitalie Bichir.
Mergi la teatru iar la final mănânci chutney. Dacă mai poţi.
nr. 10 / octombrie 2012 Tweet