TEATRU: O noapte furtunoasă; Profesiunea doamnei Warren
April 8th, 2012, Corina Anghel Comenteaza TweetO noapte furtunoasă
Alexandru Mâzgăreanu pune în scenă la Teatrul Nottara „O noapte furtunoasă“, încercând să ne aducă aminte că în spatele oricărei comedii se află o mai mică sau mai mare dramă erotică.
„O noapte furtunoasă“ de: Ion Luca Caragiale
Cu: Crenguța Hariton, Gabriel Răuță, Raluca Vermeșan,
Dan Bordeianu Regia: Alexandru Mâzgăreanu Teatrul Nottara
E anul lui Nenea Iancu. Şi pe deasupra mai e şi ditamai anul electoral. Aşadar, inflaţie de spectacole caragialeşti, pe toate scenele, fie ele de scândură, de hârtie sau de sticlă. Sala George Constantin a Teatrului Nottara, unde se joacă O noapte furtunoasă, îl serveşte perfect pe tânărul regizor Alexandru Mâzgăreanu: un spaţiu mic, adaptabil oricărei formule scenografice, în care protagoniştii îşi trăiesc dramoletele printre spectatori, plângând pe umărul şi în braţele lor – uneori chiar la propriu. Există un accent (bine ascuţit) pe erotic, în această nouă viziune. Personajele se mişcă bezmetic şi zgomotos, mânate de frustrări şi de impulsuri sexuale isterizante, în decorul lui Ștefan Caragiu şi costumele Alexandrei Boerescu, care abundă de obiecte cu trimitere directă la vulgar: déshabillé-ul Vetei, excesiva îmbrăcăminte a Ziţei, WC- ul plasat pe scenă şi luminat de un bec roşu, frânghia care împarte sala în două şi pe care atârnă, la uscat, lenjerie intimă, o mare saltea care e mai degrabă un loc de tăvăleală decât unul de dormit şi, fără nici o legătură cu mahalaua poveştii, celebrul tablou al lui Gustave Courbet, Originea lumii, imagine explicită a sexului feminin. Crenguţa Hariton (Veta), Raluca Vermeșan (Ziţa), Alexandru Mike Gheorghiu (Nae Ipingescu), Gabriel Răuţă (Jupân Dumitrache), Dan Bordeianu (Chiriac), Ion Haiduc (Rică Venturiano), Şerban Gomoi (Spiridon) sunt şi ei fideli formulei regizorale şi, deci, autentici, în context. De data asta nu e un Caragiale la care să mori de râs, comicul devine, în viziunea lui Mâzgăreanu, un grotesc în tuşe apăsate, textul e parcă uşor învins de mesajul vizual. Iar invenţia din final, cu uciderea lui Spiridon şi aruncarea cadavrului în beci, deasupra căruia este aprinsă cu cinism o lumânare, este trădarea riscantă pe care şi-o asumă regizorul faţă de Nenea Iancu, încercând să ne mai explice, pentru ultima oară, că O noapte furtunoasă este despre tragedie şi mizerie umană. Asta, pentru cine n-a înţeles încă de la început.
Profesiunea doamnei Warren
Claudiu Istodor coboară în fața scenei de la Teatrul Mic și debutează ca regizor, cu „Profesiunea doamnei Warren“, în traducerea proprie a piesei lui G.B. Shaw.
„Profesiunea doamnei Warren“ de: George Bernard Shaw
Cu: Maia Morgenstern, Ilinca Manolache, Dan Condurache, Tudor Aaron Istodor
Regia: Claudiu Istodor
Teatrul Mic
Profesiunea doamnei Warren este deja un brand în istoria teatrului, nu ar avea nevoie de prezentare. Chiar şi povestea în sine, veche de când lumea – prima meserie din istorie, nu-i aşa? – a umplut deja bibliotecile. Nouă este însă versiunea regizorală a lui Claudiu Istodor, cunoscutul actor al Teatrului Mic, care îşi ia dublă marjă de siguranţă asupra cunoscutei piese de teatru, asumându-şi mai întâi traducerea acesteia. Asistăm de ceva timp la o avalanşă de montări moderne ale marilor piese de teatru, cu viziuni care mai de care mai excentrice, pentru care miza este originalitatea cu orice preţ – inclusiv acela al unei trădări faţă de autor – dar nejustificate de performanţa spectacolului în sine. Cu atât mai mult e de remarcat onestitatea lui Istodor faţă de text şi de temporalitatea acestuia, un recurs clasic la moralitate, catalogat de însuşi George Bernard Shaw, drept „o comedie neplăcută”. Acţiunea are loc în Anglia sfârşitului de secol XIX (a cărui atmosferă este pusă în valoare de scenografa Maria Miu, cu eleganţă, fără invenţii inutile) şi se dezvoltă în jurul relaţiei dintre doamna Kitty Warren (Maia Morgenstern), care a făcut o avere din prostituţie, ca „practicantă”, dar şi ca administrator al unui lanţ de case de toleranţă prin capitalele Europei, şi fiica sa, Vivie. Maia Morgenstern domină, ca de obicei, scena, fiind pe rând, „o femeie agreabilă, prezentabilă, vulgară şi destul de bătrână”, aşa cum o descrie şi o cere dramaturgul irlandez. Ilinca Manolache joacă rolul lui Vivie, fiica dnei Warren, proaspăt absolventă de matematică la Cambridge şi pasionată de cariera sa, care află într-un târziu adevărul despre mama pe care abia dacă o cunoscuse până atunci. De aici încep marile dezvăluiri şi demascarea ipocriziei şi decadenţei societăţii „de bon ton”, în care se învârt celelalte personaje: intrigantul Sir George Crofts (Dan Condurache), vânătorul de zestre Frank (Tudor Aaron Istodor), ipocritul reverend Gardner (Sorin Medeleni) şi visătorul Praed (Radu Gheorghe), un ultim romantic cu gândul la frumuseţile Veneţiei şi Veronei.
nr. 4 / aprilie 2012 Tweet