- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

TEATRU: Pyramus & Thisbe 4 you; Pentru că pot

Pyramus & Thisbe 4 you

În stagiunea din acest an a Teatrului  Odeon puteţi vedea, sau revedea, spectacolul  „Pyramus  &   Thisbe 4  you“, premiat  de UNITER la secţiunea „Cel mai bun regizor“.

Pyramus and Thisbe 4 you, după W. Shakespeare

Cu: Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Oana Ştefănescu, Ionel Mihăilescu…

Regia: Alexandru Dabija

Teatrul Odeon

Shakespeare,  sau  în  câte  feluri  poate  fi jucat – de fapt, cât de bine este înţeles Marele Will – la câteva sute de ani de la dispariţia sa.  Regizorul   Alexandru  Dabija   decupează  o scenă pentru  a compune un întreg  spectacol, având la bază celebra piesă Visul unei nopţi de vară.  E vorba  de  scena  meşterilor, unde  un grup  de actori se adună pentru  a pregăti un spectacol  în  cinstea  cununiei  dintre Hipolita şi Tezeu. „Repetiţiile pregătesc jocul“ – spune în  cartea  sa, Shakespeare, Lumea-i  un  teatru, George Banu – dar  jocul pe care  îl propune Dabija  sunt chiar  repetiţiile. Mai  exact,  aşa cum citim şi în caietul  program,  Alexandru Dabija „multiplică de patru ori clasica  scenă de teatru  în teatru  din Visul, celebra  scenă a meşterilor.“ Care-i  miza? Una  a  distanţării critice, regizorul tratând cu mult umor fiecare situaţie  în care  vedem la  lucru o echipă  de neprofesionişti.   „Fiecare    versiune    citeşte scena  într-un registru  diferit,  parodiind mai multe  tendinţe din  teatrul  contemporan din România. Prima  dintre ele este jucată numai  de  femei.  A  doua  intră în mediul artiştilor experimentali  bigoţi. Cea  de-a treia  este  o confruntare între un actor maghiar şi o mână de  moldoveni  plictisiţi, în  timp  ce  ultima aduce, pentru   prima   dată pe  scenă,  chiar tehnicienii  teatrului“ – mai  citim în  caietul program. Un spectacol  la care te doare burta  de râs, sincer, ironic şi cu măiestrie lucrat.

Pyramus & Thisbe 4 you – un regal Shakespeare  la „Odeon“

 

Pentru că pot

Tot la „Odeon“, regizorul Alexandru  Mâzgăreanu a montat de curând „Pentru că pot“, un text contemporan, de Arthur Kopit.

Pentru că pot, de Arthur Kopit

Cu: Ionel Mihăilescu, Elvira Deatcu, Mihai Smarandache…

Regia: Alexandru Mâzgăreanu

Teatrul Odeon

Povestea e simplă – şi, deja,  veche. Piesa dramaturgului Arthur Kopit  vorbeşte  despre controlul pe care computerele  îl pot avea  asupra  vieţilor noastre, de  la  dragoste, morală, conturi în bancă. Reluând  o temă dragă autorilor  contemporani, Kopit  pune   sub  semnul întrebării relaţia noastră cu tehnologia pe care o folosim; de aici şi până la senzaţia că putem fi manipulaţi  chiar  de  propriile  invenţii  nu  e mult. O  familie  americană,  soţ  şi  soţie, este pusă în faţa unei astfel de primejdii, după ce un presupus   hacker  îi distruge viaţa. Mai  întâi, Joseph Elliot este anchetat  de  agenţii federali, bănuit fiind  de fraude  cu ajutorul calculatorului, iar soţia  sa, Jeanne, se reîntâlneşte  întâmplător  cu  fostul  ei  soţ, stârnind  gelozia   lui Joseph. Neîncrederea s-a instalat, pe acest fond  de  suspiciune  conflictele  sunt inevitabile, iar relaţiile  sunt  perturbate  uşor.   Destăinuirile ulterioare pe  care  le  face  Costa Astrakhan despre relaţia lui cu Jeanne, care aproape că îl seduce  când acesta  este invitat acasă de  către Joseph, produc confuzie: ce e adevărat, şi ce nu, din  mărturisirile hackerului? Nu cumva  computerul  este  şi un mijloc de  a camufla  realitatea? Un  alibi   diabolic  pentru   a  ascunde, arătând? Nu  cumva  imaginile deocheate cu Jeanne  găsite de  Joseph  în  calculator   sunt postate  chiar de  ea, iar călăul pozează în victimă?  Dincolo de  punctele  tari  sau  slabe  ale spectacolului, rămâne întrebarea: mai există azi viaţă în afara  computerului?  Dacă  psihologia personajelor nu  îşi  mai  are  rădăcinile într-o viaţă reală cu semnificaţii clare şi puternice, iar adevărul  se  pierde  tot  mai  mult  la  graniţa subţire  între realitate şi virtualitate, pe  ce ne mai bazăm? Nu mai există nimic, decât iluzia şi încrederea. Sau dimpotrivă.

 

Trăim o perioadă când ajungem să fim manipulaţi de propriile noastre invenţii…