- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

TEATRU: Romeo și Julieta, Maitreyi

Romeo și Julieta

Cum reușește dragostea să înflorească într-o atmosferă de conflict sau ură – este cheia  pe  care  merge Korsunovas în această tragedie a lui Shakespeare.

Romeo și Julieta,  de W. Shakespeare Cu: Giedrius Savickas, Rasa Samuolyte, Dainius Kazlauskas, Tomas Zaibus Regia: Oskaras Korsunovas ș.a. Teatrul Bulandra. Spectacol prezentat de OKT / Teatrul Municipal Vilnius (Lituania)

Un spectacol zguduitor despre ură și dragoste

Bătălia  dintre cele  două familii  veroneze, Capulet şi Montague, continuă pe alte coordonate  temporale. Cine  nu  ştie  trista  poveste a preafrumoasei Julieta  şi a lui  Romeo,  în care Shakespeare descrie  idealul iubirii  adolescentine? Doi tineri  se iubesc, se căsătoresc în secret, dar  nu  au  nici o şansă,  despărţiţi de  orgoliile familiilor lor vrăjmaşe. Doar părintele Lorenzo întrezăreşte o speranţă, dar strategia nu funcţionează, iar Romeo şi Julieta vor sfârşi tragic. În spectacolul lui  Korsunovas, Renaşterii italiene  i-a luat locul modernitatea jumătăţii de secol 20. Disputa nu se mai desfăşoară în aerul rarefiat al aristocraţiei italiene,  ci are  miez  la modul  cât  se  poate   de  propriu.  Capulet şi Montague sunt  două familii  de  brutari (specialitatea casei e pizza), care au mâinile  mânjite de făină  – a cărei  versatilitate creează  sensuri atunci   când   din   ea  se  plămădeşte  aluatul, făcând  referire  când  la sex, când  la arme  sau otravă. Făina  este  ingredientul-metaforă  din care se „coace” conflictul,  toate raporturile dintre personajele create de Korsunovas. Iar întâlnirea dintre Romeo şi Julieta, surprinsă romantic în text  – atât  la început, cât  şi la sfârşitul tragediei –, are loc unde unde altundeva decât într-o cuvă, recipient alchimic  unde se amestecă  toate   elementele primordiale.  Ar  fi  doar nişte  imagini frumoase, dacă  regizorul lituanian n-ar conduce, cu mână  de maestru, acţiunile care se petrec  pe scenă.  Ai impresia că la fiecare  întâlnire a reprezentanţilor celor  două familii  urmează să  se  producă un  cataclism. Personaje vii, de o energie  atomică dau  o autenticitate incredibilă acestui  spectacol.

 

Maitreyi

Compania de  teatru  D’aya a scos  de  curând  o nouă  premieră: Maitreyi, după binecunoscutul roman al lui Mircea Eliade și cartea lui Maitreyi Devi. Dramatizarea și regia  artistică îi aparțin lui Chris Simion.

Maitreyi, după Mircea Eliade și Maitreyi Devi Cu: Maia Morgenstern, Doru Ana, Aylin Cadîr, Vlad Zamfirescu… Regia: Chris Simion Teatru: Compania D’aya

Povestea de iubire dintre Eliade și Maitreyi a fost „însuflețită“ prin acest spectacol.

Prima  întâlnire cu  Maitreyi:  o ai în  programa de bacalaureat ca „lectură obligatorie”. A doua întâlnire: o reciteşti  după 30 de ani şi realizezi  că  este  mai  mult   decât   frumoasa poveste de  dragoste dintre Mircea  Eliade  şi Maitreyi Devi.  El a scris  Maitreyi  după ce a fost dat afară  din casa familiei  Narendra Sen. Ea  a  scris  Dragostea nu  moare ca  răspuns, revoltată de  apariţia romanului şi  de  toate fanteziile de  amor  pe  care  le mărturiseşte şi care o au ca personaj central.  Fiecare  a transpus  subiectiv ceea ce sufletul său  a trăit  la o intensitate paroxistică, dincolo  de reguli, prejudecăţi, religie, cultură. Spectacolul are la bază  o dramatizare dublă, realizată după romanul Maitreyi de  Mircea  Eliade,  cu intervenţii   din   Dragostea nu  moare de  Maitreyi Devi.     Este  prima  dată   când   aceste   două puncte de  vedere se întâlnesc pe  o scenă  de teatru.

„Pentru mine  spectacolul Maitreyi reprezintă o experienţă personală, mai mult decât o experienţă scenică  sau una  literară. Prima întâlnire cu această  poveste a fost în perioada adolescenţei, când era inclusă  ca lectură obligatorie în programa de bac. A doua întâlnire a coincis cu deplasarea mea în India.  Am recitit  cartea  şi abia  atunci  am  înţeles  că este mai   mult   decât   o   frumoasă  poveste  de dragoste ce  a  marcat generaţii întregi.   Am propus un spectacol autentic, de la decor, costume,  muzică, ritualuri, un  spectacol în care sufletul să poată să fie atins  de fragilitatea şi cultura unei lumi total diferite de lumea  noastră.  Şi cred  că  am  reuşit   datorită unei  distribuţii formidabile care a crezut  în proiect şi a reuşit  să scoată  la lumină tot ceea ce India lui  Eliade  şi a lui  Maitreyi conţine” – spune Chris Simion, regizorul spectacolului.