- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Teatru: Unde-i revolverul?

Unde-i revolverul? de Görgey Gábor, traducerea Zeno Fodor, versiunea scenică, regia şi scenografia Mircea Cornişteanu, muzica Nicu Alifantis, distribuţia Valer Dellakeza (Excelenţa), Sorin Leoveanu (Ţuki), Angel Rababoc (Kiss), George Albert Costea (K. Müller), Marian Politic (Martin). Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova. Data premierei: 12 octombrie 2010. Durata 1h 30 min.

Regimul lui Horthy cu hitlerismul şi cu Szalasi în 1944. În 1945 o pseudodemocraţie. 1948 – puciul bolșevic al lui Rakosi. Primul guvern al lui Nagy Imre în 1954 urmat de revenirea lui Rakosi. 1956 cu speranţele lui, apoi Kadar şi un alt fel de putere, dar cu efecte similare asupra maselor.

Aceste scurte şi rapide perioade din istoria Ungariei constituie pretextul piesei de teatru Unde-i revolverul?; o piesă despre abuzul de putere, despre tendinţa instinctuală de a domina şi umili a celor care pun mâna pe pistolul ce le defineşte statutul.

Görgey Gábor reuşeşte, cu mult umor, sarcasm şi ironie să reproducă, în mic, variante ale politicii universale pornind de la istoria trăită de el însuşi.

Piesa a fost scrisă în 1966 şi, în decurs de 30 de ani (spune autorul), a avut mai mult de 30 de premiere. Deşi abuzul de putere este, de cele mai multe ori, congruent cu perioada comunistă şi cu marile dictaturi, piesa s-a montat și după căderea Cortinei de Fier.

În România, Mircea Cornişteanu regizează Unde-i revolverul? de trei ori. Prima oară în 1997, pe scena Teatrului Nottara din Bucureşti, avându-l în distribuţie pe Horaţiu Mălăele, care obţine în 1998 premiul UNITER pentrul rolul lui K. Müller. Actorul este prezent şi în adaptarea făcută de Cornişteanu pentru teatrul de televiziune în cadrul programului Teatru pentru toţi, relansat pe 12 octombrie, după o pauză de zece ani. Teleplay-ul prezentat pe TVR Cultural este o preluare a spectacolului ce deschide stagiunea Teatrului Naţional Marin Sorescu. Pe scena din Craiova, K. Müller este interpretat cu multă savoare şi talent de tânărul George Albert Costea, restul distribuţiei fiind identic în cele două variante de spectacol.

Un pistol care, accidental, ajunge în posesia unor bărbaţi, reuşeşte să răstoarne situaţii, să creeze tensiuni şi să înşele speranţele în vremuri mai bune. Între ziduri scorojite şi murdare sunt închişi cinci bărbaţi – un fost nobil, un intelectual, un ţăran, un tânăr fără cultură şi aspiraţii spirituale şi un individ care e gata să fie pe placul oricui are puterea, fără să speculeze momentele în care ajunge să pună mâna pe pistol, sperând inutil că fiecare nouă schimbare îi va da dreptul de a-şi face nevoile fiziologice. Structura dramaturgică şi adap­tarea pentru scenă fac din spectacol o succesiune de treceri surprinzătoare de la dramă la comedie. Accentele muzicale, semnate de Nicu Alifantis, delimitează şi intensifică suspansul schimbului între puteri. Cei cinci actori craioveni îşi construiesc foarte bine personajele şi reuşesc să definească tipologii foarte variate de indivizi şi modul lor de raportare la Putere.

Impecabili George Albert Costache, Sorin Leoveanu, Angel Rababoc, Valer Dellakeza, Marian Politic. Impecabil şi hohotul de râs care ascunde plânsul.

Textul lui Görgey Gábor este o consecinţă dramaturgică a puterilor tota­litare, dar – după 1989 – de câte ori nu ne-au dezamăgit cei care au ajuns la putere mai mult sau mai puţin accidental? Este un text al unei perioade istorice amare transformat de actorii craioveni într-o comedie tristă şi plină de adevăruri contemporane.

foto www.bulandra.ro