- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

The Glenlivet, parfum de whisky

O degustare de whisky la birou ar putea părea ciudată. Totuşi, Flacăra a avut parte de un asemenea moment magic în prezenţa lui Ian Logan, International Brand Ambassador The Glenlivet whisky. Logan ne-a prezentat istoria brandului şi ne-a învăţat cum să ne bucurăm de preţioasa licoare în variantele de 12, 15 şi 18 ani vechime.

Deşi piaţa consumatorilor şi cunoscătorilor de single malt este destul de mică în România, „The Glenlivet” este un brand care şi-a impus respectul în primul rând prin cali­tatea produsului.

Ne-am strâns cu toţii în sala de consiliu de la parter, oarecum intimidaţi de prezenţa unui ambasador pentru a asculta povestea primului whisky intrat în legalitate în regiunea Glenlivet din Scoţia. Un parfum plăcut ne îmbăta nările cu aroma lui încă de pe scara din hol. Pe masa ovală din încăpere ne aşteptau cu eleganţă câte trei pahare, în formă de lalea, închisă spre par­tea de sus, cu 20 cl The Glenlivet de 12, 15, 18 ani vechime şi un pahar cu apă plată, la tempera­tura camerei, nelipsit de la fiecare degustare serioasă de whisky. Orice degustare, fie de băuturi alcoolice, fie de preparate culinare, reprezintă, mai mult decât o apreciere vizualo- olfactivo-gustativă, o călătorie în cultura şi tradiţiile unui popor.

Maestrul de ceremonii Ian Logan ne-a introdus mai întâi în sălbăticia Speyside-ului scoţian din prima parte a secolului al XIX-lea, pe vremea când în zonă existau peste 200 de distilerii care produceau whisky ilegal, din cauza taxelor prea mari impuse de britanici.

Băutura era foarte apreciată de către nobilii din Edinburgh şi, în 1822, însuşi regele George al IV-lea, vizitând Scoţia, în scopul reconcilierii ei cu Anglia, a cerut să bea un pahar cu whisky- ul produs la negru în regiunea Glenlivet. Efectul vizitei regelui a fost modificarea legii accizelor, ceea ce a permis intrarea distileriilor în legalitate. Primul care a decis să obţină licenţă pentru distileria sa a fost George Smith care a fondat, în 1824, The Glenlivet Distillery. Aşa s-a format moştenirea The Glenlivet, deve­nită peste timp o adevărată legendă. George Smith nu numai că a realizat primul single malt din Scoţia denumit The Glenlivet, dar The Glenlivet a devenit numele generic pentru single malt-urile obţinute în regiunea Speyside (valea râului Spey). Afacerea legală a lui Smith nu a fost, însă, pe placul multora dintre distilatorii iliciţi din vremea sa care şi-au dat seama că whisky-ul The Glenlivet le subminează proprii­le lor intreprinderi. George Smith a trebuit să-şi apere viaţa şi afacerea de contrabandişti cu cele două pistoale ale sale primite de la un prieten, şi el distilator de whisky, Laird of Aberlour.

După această incursiune în istoria brandu­lui, Ian Logan ne-a invitat la partea practică a întâlnirii noastre: degustarea propriu-zisă a celor trei tipuri de whisky The Glenlivet, aflate în paharele de pe masă. Mai întâi se admiră culoa­rea preţiosului lichid. Galben auriu pentru The Glenlivet 12 Year Old – whisky-ul clasic lăsat moştenire de George Smith acum două secole în urmă, cel cu care, de fapt, a început casa Glenlivet; profunzimi de aur cu sclipirile inten­se ale unei raze de soare dintr-o după-amiază de vară – The Glenlivet 15 Year Old respectiv aur roşiatic cu nuanţe de ambră – The Glenlivet 18 Year Old.

După aprecierea culorii, Logan ne-a învăţat să îi studiem şi apreciem consistenta fiecărui tip de whisky. În acest scop se roteşte uşor lichidul în pahar pentru a vedea cum se prelinge pe pereţii de sticlă, dacă acest lucru se realizează mai repede înseamnă că avem de-a face cu o băutură mai tânără, vezi The Glenlivet 12 Year Old. După această etapă, Logan ne-a poftit să descoperim aroma. Pentru aceasta, pe rând, peste fiecare tip de whisky am turnat un pic de apă – în acest moment, mulţi dintre colegi au protestat zgomotos. Ian Logan le-a zâmbit înţelegător, dar le-a arătat că numai astfel se poate elibera şi simţi multitudinea de arome deosebite şi complexe. The Glenlivet 12 Year Old a fost apreciat încă de la începuturile sale pen­tru jocul delicat dintre nuanţele florale şi aroma exotică de ananas – testamentul lui George Smith – care evoluează apoi către nuanţe de renglote şi caise coapte, pentru a sfârşi cu un buchet care aduce a vanilie şi alune proaspete, datorită învechirii în butoaie de stejar. The Glenlivet 15 Year Old, în schimb, are nuanţe de portocală şi grapefruit, apoi primeşte accente de mango copt, pudrat cu scorţoşoară şi piper alb pentru a evolua delicat spre un buchet de caramel şi vanilie. The Glenlivet 18 Year Old este asemenea unui parfum elegant care combină notele de frezie şi bujor, apoi caramel pentru a evolua către ciocolată cu mentă şi o prăjitură cu fructe de vară.

Ian Logan, a devenit International Brand Ambassador „The Glenlivet whisky” în 2004, după ce anterior fusese director de vânzări şi Brand Ambassador în SUA. Logan este de asemenea curatorul „The Glenlivet Whisky School” ceea ce înseamnă că ţine, anual, o serie de trei cursuri în „The Glenlivet Distillery”.

Momentul cel mai aşteptat al degustării The Glenlivet l-a reprezentat pentru toţi… gustarea efectivă a lichidului chihlimbariu. Ian Logan ne-a învăţat să distingem gustul catifelat de miere, cu atingerile de mătase ale unei banane stropite cu sirop de vanilie ale The Glenlivet 12 Year Old, savoarea dulceagă de mango, lemn de cedru şi mirodenii a The Glenlivet 15 Year Old şi delicateţea de catifea combinată cu note de portocale amărui şi o foarte fină notă de flori de primăvară a The Glenlivet 18 Year Old. La sfârşit, Ian Logan ne-a amintit că toate cele trei whis- ky-uri degustate fac parte din gama clasică a The Glenlivet, seniorul gamei fiind The Glenlivet XXV, dar, pe lângă ele, mai există gama cu cir­cuit restrâns Glenlivet Cellar Collection, adică whisky-uri extrem de rare şi cu vârste impre­sionante, de peste 30 de ani.