Turismul românesc, între locul 76 și 170
September 30th, 2012, Dana Isabelle Zarojanu Comenteaza TweetToamna se numără… turiştii. Dacă ai.
„Dacă la ei e aşa de rău şi la noi aşa de bine, cum naiba la ei e atât de bine şi la noi atât de rău!?“ – suna o întrebare retorică de dinainte de decembrie 1989. După mai mulţi ani de experienţe personale, aici şi acolo, ne-am gândit să punem lucrurile cap la cap, măcar în ceea ce priveşte turismul. Că tot se apropie Târgul de Turism al României. Unde, sincer, nu prea ştim ce-o să vindem. Ca destinaţie turistică, şi nu numai, nu contăm nici în Balcani, darmite în Europa sau în lume!
Dincolo de impresiile şi observaţiile pe care le veţi citi mai jos stau cifrele. Ele spun, de pildă, că litoralul românesc are o lungime de 245 km, în vreme ce Slovenia are 47, iar Bosnia – Herţegovina 20. România mai are şi o Deltă a Dunării, cu peste 300 de specii de păsări şi 60 de peşti. Plus munţi, dealuri, podişuri, câmpii, râul, ramul, vulcanii noroioşi, castele, cetăţi, Dracula.
Cum se materializează toate astea în turism? Capacitate de cazare 278.503 de locuri, dintre care 175.149 în hoteluri, dintre care 7.414 la 5 stele. Indicii de utilizare, în funcţie de gradul de confort, variază între 16,9% pentru cele neclasificate (citeşte: fără stele) şi 34,9% la 5 stele. Total turişti cazaţi în 2011: 7.031.606, dintre care 1.516.699 străini (sursa: Institutul Naţional de Statistică).
E mult, e puţin? Să vedem: conform Wikipedia, în acelaşi an clasamentul mondial era condus de Franţa, cu 79,5 milioane de turişti străini, Spania a înregistrat 56,7 milioane, Turcia 29,3 milioane, Top 10 încheindu-l Mexicul, cu „doar” 23,4 milioane de vizitatori.
În divizia noastră, adică atrăgând în jur de 1,5 milioane, se aflau Nigeria cu 1,56, Kenya cu 1,47 şi Oman cu 1,52, Namibia fiind mult în urma noastră, cu 0,98.
N-am reuşit să găsim un clasament complet la zi, dar în 2007 România ocupa poziţia 76 din 124 de ţări, în clasamentul realizat de World Economic Forum, cu nota 3,91 din maximum 7, situându-se între Azerbaidjan şi El Salvador.
Hei!, dar poate stăm mai bine la bani! Acolo – zice Organizaţia Mondială a Turismului – anul trecut, pe primul loc se aflau Statele Unite, cu 83,5 miliarde de euro încasări, urmată de Spania, cu 43 de miliarde (cum ştiţi, în Spania e criză mare) şi Franţa cu 38,7 miliarde, toate în creştere semnificativă faţă de anul anterior. Criză, cum ziceam. Documentele interne nu suflă o vorbă despre totalul încasărilor româneşti anul trecut, nici despre cel al investiţiilor în turism, iar clasamentele internaţionale se termină mult înainte de noi. Ştim însă că în 2009 statul român a investit în turism 885 de milioane de euro, în vreme ce locul 10 al topului este ocupat de Australia, cu 26,9 miliarde. La nivelul continentului, în 2009 România se afla pe locul 30 din 40 de state monitorizate, la capitolul încasări, iar în UE pe poziţia 23, lăsând în urmă Lituania, Letonia, Estonia, Malta, care au, la un loc, o treime din populaţia noastră și cu 65.000 kmp mai puţin.
Ok, s-o lăsăm pe asta cu Australia şi Malta, noi avem o treabă cu bulgarii, care acuşi-acuşi o să ne facă bezele din Schengen. În privinţa asta stăm bine. În sensul că aproape un milion de români au vizitat Bulgaria în 2011. Bulgarii prezenţi în România n-au putut fi număraţi. Cu ajutorul nostru consistent, aşadar, încasările din turism ale prietenilor din sud s-au ridicat la 3,7 miliarde de euro.
Mai avem o şansă: procentul din PIB, ăla trebuie să fie cel mai semnificativ! În Bulgaria, turismul asigură 5% din PIB, în România 3,5% (cifre oficiale). Am ratat şi aici. Traian Bădulescu, jurnalist de turism de peste 15 ani, învârte cuţitul în rană cu alte cifre: turismul contribuie cu 5,6% la PIB-ul Greciei, impactul asupra economiei fiind de 15,8%, iar în Croaţia avem 5,1%, impactul fiind 12,8%. La noi, zice el, procentul din PIB ar fi de doar 2%, iar impactul 4,5%, ceea ce ne asigură un onorant loc 170 într-un top al Consiliului Mondial al Turismului şi Călătoriilor în ceea ce priveşte contribuţia turismului la economia naţională, dar, e drept, locul 16 la previziuni de creştere! Viitor de aur ţara noastră are!
Dacă ar fi să spun care este cel mai de anvergură proiect pe care l-am întâlnit, aş răspunde fără ezitare că proiectul turcesc legat de turism. Turcii nu numai că au proiectat în ultimii 35 de ani sute de kilometri de litoral cu o arhitectură fantastică, de la hoteluri-turn, la mici sate de vacanţă exotice, nu numai că au gândit un sistem întreg de producţie alimentară, dar ceea ce îi face cu totul deosebiţi în războiul turistic este atitudinea. Turcia este alcătuită din două lumi. Una grandioasă, pusă la picioarele turistului, splendidă, elegantă, în care nu răzbat în nici un fel cutumele religioase sau geografice. O lume centrată pe shopping city, orăşelul-bazar în care aurul e accesibil ca preţ, unde găseşti cele mai variate obiecte artizanale, de la podoabe, genţi şi haine de piele, la rucsacuri din pânză cu modele specifice sau la covoare manuale. Cealaltă lume abia o ghiceşti la periferie sau dacă mergi kilometri buni cu dolmuşul (maxi taxi). O lume de Ferentari, unde în condiţii mai mult decât modeste locuiesc turcii zâmbitori care lucrează în turism. Dacă Turcia a învăţat nu doar cum se face comerţ, ci şi turism, din interferenţa germană sau dintr-o experienţă mai veche, e greu de spus. Dar turcii emană o nemaîntâlnită dorinţă de a veni în întâmpinarea ta ca turist. Nu am văzut niciodată un turc care, după ce ai trecut şi l-ai refuzat, să strâmbe din nas. Meseria lui pare aceea de a-ţi oferi. Nu te lasă să ghiceşti satisfacţia câştigului.
Şi totuşi, un turism de mare succes fac şi grecii şi croaţii. Aici sistemul funcţionează chiar dacă oamenii nu par să facă vreun efort de amabilitate, ba din contră. Grecii par excedaţi de turişti, iar croaţii sunt ca românii – indiferenţi. Doar că ei au ce oferi şi sistemul funcţionează.
Din ce-am văzut noi, de departe regina All Inclusive (AI) e Turcia. Antalia, în sud, unde de regulă se ajunge doar cu avionul, e o lume exclusivistă. O săptămână acolo presupune minimum 800 de euro de persoană. Dar o dată achitat sejurul, pentru mâncare şi nu numai, poţi să nu mai scoţi nici un ban din buzunar. De la specialităţile turcești din legume (sărmăluţe în foi de viţă, ardei, vinete, roșii coapte), trecând prin felurite preparate din carne (pui, vacă), o varietate destul de mare de pește, la dulciuri (baclavale, dulceţuri, prăjiturele), fructe exotice din belșug, ţi se oferă totul aproape cu ostentaţie, în diverse locuri din resort, astfel încât aproape în permanenţă există undeva o masă întinsă care te așteaptă. O precizare extrem de importantă ar fi că majoritatea mâncărurilor sunt din producţie proprie. Complexurile au ferme proprii, unde sunt cultivate legumele și sunt crescuţi cel puţin puii. Aproape tot ceea ce ţi se oferă este de tip homemade, iar cele de fabrică sunt etalate separat, evident în ambalaj. La Mamaia încă mai poţi „savura” un pește congelat, la grătar, nu prea bine dezgheţat la mijloc – în celelalte ţări peştele e proaspăt. În ceea ce privește AI, nici bulgarii nu excelează, reușind să creeze destul de bine senzaţia de cantină (mirosuri, mâncăruri gătite cu sosuri în care nu poţi băga mâna în foc că nu e grătarul de pui din ziua precedentă), chiar dacă există abundenţă, mai ales în zona de dulciuri. AI la greci e mult mai puţin prezent, deși fac faţă bine acestui sistem printr-o ofertă echilibrată, cu un plus pe rafinament. Fiecare masă oferă o delicatesă specială, de exemplu drob de miel.
În Grecia și Turcia tentaţia cea mai puternică sunt pieţele de fructe și legume, ca să nu mai vorbim de piaţa de pește. La preţuri și la amabilitate câștigă la scor Turcia. Pentru un degustător de pește e greu de ales între cârciumioarele lipite una de alta în care, din acvarii sau de pe gheaţă, te îmbie toate felurile de pește, iar ospătarii te întâmpină căutând cel mai mic semn după care să îţi ghicească ţara de baștină – respectiv plăcerea de a-ţi găti singur monstrul marin cumpărat din piaţă la un preţ de cinci ori mai mic. Litoralul bulgăresc câștigă prin oferte de AI mai accesibile, la mai puţin de jumătatea drumului spre turci, și prin oferta self catering (cumperi şi găteşti). La fel ca și croaţii, și într-o oarecare măsură grecii, bulgarii au construit complexe turistice care au piscină, dar și un acces rapid la magazine. Rezumând, ai aragaz și piscină. Cum mâncarea în supermarketurile bulgărești, chiar pe litoral, e un pic mai ieftină decât la noi, poţi obţine un concediu cu buget mic în condiţii rezonabile.
În prima „alimentară” din Belgrad în care am intrat, în fapt un supermarket Maxi, echivalentul lui Mega Image dintr-un cartier asemănător Crângașiului, am găsit preţuri apropiate de cele din România: 1,5 l de apă plată la echivalentul a 1,6 lei, șunca de Praga în jur de 40 de lei/kg, parizerul 30 lei/kg, 0,5 l lapte bătut 3,5 lei. Cel mai scump ulei de măsline, extra virgin, italian, era 36 de lei litrul. Alături, la un chioșc, o Cola la jumătate era 2,6 lei. Dacă sârbii fac una dintre cele mai bune pâini, dacă mezelurile şi carnea arătau atât dimineaţa cât și seara foarte proaspete și îmbietoare, nu același lucru s-ar putea spune despre ambalaje și bunăvoinţa vânzătorilor, care totuși nu îi depășeau în nonșalanţă și dezinteres pe croaţi. Am simţit o duioșie nostalgică atunci când am văzut hârtia maronie în care îmi învelea feliile de șuncă. Dar nostalgia nu a durat prea mult fiindcă parizerul mi l-a trântit pur și simplu, pentru că eu îi arătasem că vreau șase felii, iar vânzătoarea înţelesese 600 g. Deși am oprit-o cât de repede am putut din feliat, am avut noroc că nu știu sârba, pentru că sigur nu mi-a spus ceva frumos.
În ceea ce privește cazarea, litoralul românesc are un mare dezavantaj: înghesuiala. Majoritatea hotelurilor, construite înainte de 1989, au mult prea puţin spaţiu în jur, fapt care le împiedică să mimeze măcar ideea de resort. Foarte puţine au reușit să strecoare o piscină. Ai impresia că stai la bloc și în faţă e o mare înghesuială de cetăţeni, plus un mic ochi de apă. Înghesuite sunt şi camerele-tip, prost proiectate, în care se aduc paturi suplimentare. Am văzut o familie cu un copil care își punea problema dacă să-și parcheze geamantanele pe hol! Se întâmpla la un hotel de 4 stele din Mamaia. Un alt dezavantaj al hotelurilor din România este că prea puţine pot avea plajă proprie și uneori este la mare distanţă. În Eforie Nord, un hotel de patru stele adevărate, cu dotări pentru tratamente termale, e la aproape un kilometru de plaja proprie. În plus, sunt de coborât și urcat zeci de trepte. La polul opus este Turcia, cu resorturile imense, unde poţi găsi de la camera dublă obișnuită, dar care de regulă are și o zonă de discuţii (fotolii și măsuţă de cafea), precum și un balcon sau o terasă cu scaune și masă, la camere de familie în care încape un al doilea pat dublu, dar rămâne suficient spaţiu, până la apartamentele luxoase, nu numai cu dotări spectaculoase, dar și cu un spaţiu extrem de generos. În Turcia, Croaţia, Grecia și, mai timid, în Bulgaria găsești foarte multe sate de vacanţă, uneori în același resort cu un mare hotel. Camerele sau apartamentele din căsuţe sau bungalow-uri nu diferă prea mult de cele obișnuite din hotel, dar sunt mai ieftine și au avantajul că ieși direct afară, unde ai mica ta „curte”. Cu genul ăsta de cazare România poate concura doar în zona 2 Mai și Vama Veche, cu diferenţa esenţială că la ei aproape oriunde te cazezi există piscine. Turcia mai excelează o dată și la capitolul vegetaţie. Deşi are, ca şi Grecia, un teritoriu arid, în zonele hoteliere și mai ales în interiorul imenselor parcuri ale complexurilor turistice, vegetaţia este permanent udată și îngrijită, creând clientului sentimentul că se află într-o oază de liniște, atenţie și siguranţă. La greci și croaţi, pentru că atât clădirile cât și zonele verzi sunt construite cu zeci de ani în urmă și pentru că, exceptând florile din ghivece, nimic nu se udă sau stropește, aspectul general este un pic mai dezolant.
La capitolul calitate și curăţenie, ordinea ar fi: croaţi, turci, greci, români și bulgari. România stă foarte bine (dar nu se scrie despre asta) în „zona margaretelor”, adică a pensiunilor familiale. Confortul, înţelegând prin asta atât calitatea saltelelor și lungimea patului, apa caldă și finisajele sălilor de baie, dar și dimensiunea camerelor din pensiunile românești rivalizează cu cele de la hoteluri de trei sau chiar patru stele din Turcia, Grecia sau Croaţia. Dacă Turcia domină la AI, Grecia, dar mai ales Croaţia, au o largă ofertă în zona self catering. Poţi găsi cazare beneficiind de serviciile și opţiunile echivalente de la AI, dar gospodărindu-te singur. Totul este bine gândit, având la dispoziţie aproape tot ceea ce ai nevoie într-o mică bucătărie. Același tip de cazare îl poţi găsi și în vile particulare, cu diferenţa că un resort are de regulă plajă proprie, o piscină mai generoasă, în schimb la particulari ai facilităţi de tipul mașină de spălat, cuptor, și, nu în ultimul rând, congelator. În Croaţia surpriza a fost nu atât dimensiunea mică a frigiderului, despre care știam, cât lipsa congelatorului, fapt care ne obliga la o aprovizionare frecventă cu carne sau pește. Sistemul self catering presupune evident și faptul că îţi faci singur curăţenie. Totuși, în Croaţia, la trei stele ni s-au schimbat la trei zile prosoapele și la o săptămână lenjeria de pat. În Bulgaria, grija pentru curăţenie nu pare a fi principala preocupare a hotelierilor. E mai mult o problemă de noroc. Poţi avea surpriza că ţi se aranjează lenjeria estetic sau pe aceea că, deși îi dai un bacșiș menajerei, nu mai vine nimeni măcar să măture, timp de câteva zile.
De ani de zile se scrie şi se vorbeşte la greu despre starea jalnică a drumurilor din România. În particular, despre parodia de autostrăzi. Experienţa noastră directă acoperă Muntenia, drumul spre mare, litoralul, Valea Prahovei şi zona Braşovului. În toate aceste direcţii, drumurile sunt bune sau foarte bune, cu excepţia tronsoanelor aflate temporar în refacere: Calafat-Craiova şi zona Filiaşi, în vara asta, de exemplu. În acelaşi timp, colectând impresii de la cunoscuţi, am tras concluzia generală că e multă legendă remanentă.
O parte dintre autostrăzile bulgăreşti şi greceşti arată mai rău decât cele româneşti. În acelaşi timp, pe cele sârbeşti şi croate lipsesc aproape cu totul indicaţiile kilometrice: apar numele de localităţi, dar rareori şi distanţa până la ele. Unde ne bat toţi de departe este la lungimea autostrăzilor: peste 1.200 km în Croaţia, din care 82,7 kilometri în tuneluri, cel mai lung fiind Mala Kapela, 5,79 km. Tunelurile sunt impecabil semnalizate (lungime, frecvenţă radio), luminate, ventilate, cu marcaje rutiere extrem de vizibile şi refugii (pentru cel puţin două-trei maşini) la fiecare kilometru.
Două cuvinte despre promovare. Când am postat pe www.amfostacolo.ro (site extrem de util) impresiile noastre, am fost întrebaţi dacă nu vrem să ne deschidem o agenţie de turism. Asta pentru că atât agenţiile (din România), cât şi complexele turistice (de peste tot) par să nu ştie cum să se prezinte. Pozele noastre de amatori sunt mult mai tentante decât cele „oficiale”. Plus că dai cu tunul ca să afli cum arată plaja sau piscina, 90% dintre imagini fiind din interior sau din avion. Cât despre texte – abundă în epitete (minunat, unic, splendid) şi cifre, dar nu reuşesc să redea atmosfera specifică a locului. Şi se mai spune că reclama e sufletul comerţului!
Pe majoritatea şoselelor bulgăreşti s-a folosit un asfalt zgrunţuros, foarte bun ca aderenţă şi probabil mai fiabil, dar nu prea prieten cu uzura anvelopelor. În rest (Serbia, Croaţia, Italia, Slovenia, Grecia, Turcia), nimic special de semnalat. În afara unui detaliu: pustietatea. Rar întâlneşti maşini şi încă mai rar vezi localităţi. Asta pentru că şoselele (nu doar autostrăzile) le ocolesc, ele fiind accesibile doar cotind la 90 de grade pe drumurile de acces către ele. E bine, fireşte, ca trafic şi viteză, câtă vreme n-ai nici o problemă: nu-ţi trebuie o vulcanizare, un service auto, un pahar cu apă sau o îndrumare.
Pe de altă parte, şi vigilenţa poliţiei (în Bulgaria, de pildă) e o legendă inerţială: în 3.500 km, vara asta, prin cinci ţări, n-am văzut nici un poliţist sau maşină de Poliţie. Iar singurul accident întâlnit a fost o tamponare uşoară în Rovinj, Croaţia.
Multă lume consideră All Inclusive un lux, comparând mere cu pere: cazarea lor cu cazarea plus AI. Dacă-i întrebi cât au cheltuit pe lângă cazare nu ştiu (sau nu vor) să-ţi spună. Chiar dacă am vorbi strict numai despre mâncare, preţul ei prin All Inclusive nu este mai mare decât mâncând pe la terase, ci doar dacă-ţi găteşti singur. Plus că nu trebuie să cauţi şi să aştepţi, plus că una e să alegi trei feluri şi alta – din o sută.
Dar e departe de-a fi numai atât. All Inclusive înseamnă piscine, sală de gimnastică, masaj, terenuri de sport şi accesoriile respective, animatori pe plajă, la piscină şi seara în amfiteatru, uneori (Royal Park, în Elenite, Bulgaria) chiar acces permanent în Aqua Land – toate incluse în preţul plătit. Adică distracţii. Dacă te duci doar să faci plajă sau să stai la umbră cu o bere (la discreţie prin AI, în treacăt fie spus), atunci e una – dar dacă mai vrei şi altceva, şi mai ales dacă ai copii – nu se compară. Minigolf, petanque (!), tir cu arcul, tir cu puşca, volei, tenis, baschet, şah uriaş, în fiecare seară mini-disco pentru copii, urmat de un spectacol pentru toată lumea, dar şi faptul că permanent ai de unde să bei şi să mănânci ceva (e în pauză restaurantul – funcţionează mini-baruri) – asta înseamnă All Inclusive. Am auzit că ar exista câteva hoteluri cu AI în România. Cu siguranţă e vorba doar de trei mese incluse, că de unde terenuri şi amfiteatru?
În afara hotelului/complexului, timpul liber din ţările văzute de noi nu se petrece mult diferit faţă de România: parcuri precum cel al Tăbăcăriei, din Mamaia, cu lanţuri, Calypso, căluşei, maşinuţe, montagne-russe etc., başca bazarul de rigoare.
O diferenţă esenţială se înregistrează însă în afara staţiunilor, pe apă şi pe uscat: croaziere şi circuite turistice. Nenumărate. Peste tot. E o uriaşă industrie. Într-un golf sălbatic se întâlnesc patru-cinci corăbii, turiştii debarcă ori sar în apă, în vreme ce trec pe-acolo şalupe de pe care ţi se oferă îngheţată sau plimbări cu banana uriaşă! Obligatoriu pe vas ai mâncarea şi distracţia asigurată – pentru copii şi adulţi – totul la un preţ rezonabil. Pe uscat, excursia poate fi şi de 188 km, precum cea dintre Kuşadasî şi Pamukkale. În Croaţia, la ce credeţi că s-au gândit? Mari parcuri cu rulote de închiriat! Iar campingurile au toate utilităţile, ba – multe – şi piscină!
Din păcate, România nu are nici insule, nici golfuleţe, iar în interiorul Dobrogei, în afară de Histria şi Adamclisi, unde să-i duci pe turişti?
Dar în afara litoralului? Pe www.infoturism.ro am găsit fix 31 de circuite, dintre care 12 în Maramureş şi zece pelerinaje…
Ce e de văzut? S-o uităm pe aia cu insulele, că n-avem. Dar peşteri avem şi noi. Şi munţi, cu trecători fabuloase, cu lacuri şi râuri şi (încă) păduri. Şi castele – nu multe, dar foarte frumoase. Şi ceva cetăţi. Şi peisaje care n-au nimic de invidiat, din contră. Grecia şi Turcia sunt dominate de uscăciune, când plouă în Atena e sărbătoare.
N-avem terasele de la Pamukkale, dar avem Vulcanii noroioşi. N-avem Stonehenge, dar avem Sarmizegetusa. N-avem Troia, dar avem Histria. Şi multe altele. Vorba e: cât le promovăm? Nu vine nimeni cale de câteva mii de kilometri să vadă Palatul Mogoşoaia. Dar există în holurile tuturor hotelurilor, măcar din Bucureşti, pliante cu oferte de excursie la Mogoşoaia? Şi, de fapt, ce oferte există? – că, la Umag, în Croaţia, îţi trebuia o zi numai ca să frunzăreşti tot ce era acolo ca material de promovare turistică. Se promovează pe litoral măcar centrul vechi al Constanţei, mozaicul, muzeul de arheologie?
Ce e de trăit? Personajele-cheie ale complexelor turistice străine nu sunt nici patronii, nici recepţionerii, nici ospătarii – ci animatorii şi ghizii. Ghidul cu care am traversat Adriatica spre Veneţia a vorbit o oră non-stop, în trei limbi, pe rând, incluzând în discurs date istorice şi geografice, detalii de ordin practic, glume, provocări – toate făcute cu pasiune, convingător. Iar când am făcut un tur panoramic cu şalupa a mai vorbit încă 40 de minute, fără nici o pauză! În Turcia, ca şi-n Grecia, ca şi-n Bulgaria, ca şi-n Croaţia, cetăţeanul care te învaţă aerobică ziua la piscină seara devine one-man-show, dansând, glumind, parodiind, făcând acrobaţii, cântând, vorbind în patru sau chiar cinci limbi. Avem asemenea oameni? Dar, mai întâi, avem asemenea intenţii?
În loc de concluzii. În urmă cu câţiva ani, un jurnalist olandez îi spunea unui coleg român: „Dacă noi am avea ce aveţi voi, am trăi de două ori mai bine decât trăim”. Asta e.
nr. 10 / octombrie 2012 Tweet