- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

Un altfel de Volvo

Adresat tinerilor cu un stil de viaţă activ, Volvo C30 te încântă prin calitatea construcţiei, dinamică aparte şi, nu în ultimul rând, design-ul de avangardă vizibil mai ales la partea din spate.

In urmă cu mai mulţi ani, un film de comedie punea punctul pe „i” în privinţa maşinilor Volvo şi enunţa un slogan neoficial, dar cât se poate de adevărat: „l/o/vo sunt pătrăţoase, dar sunt bunel”. Astea sunt cuvintele care îmi vin în minte şi când conduc modelul C30 şi mă bucur de privirile curioase şi pe alocuri admirative ale colegilor de trafic. Da, Volvo au rămas maşini bune, dar pătrăţos nu mai este un cuvânt care să se potrivească. C30 este dinamic, are un profil sportiv, chiar agresiv şi, în plus, este o maşină în trei uşi.

C30 este cea mai mică maşină din gama de modele Volvo. Dotat cu un corp solid, un şasiu sportiv şi motorizări puternice, oferă o experienţă de condus dinamică.

Privit din faţă, C30 păstrează aproape acelaşi design ca şi fratele mai mare, S40, dar are o notă în plus de agresivitate. E ciudat să vorbeşti astfel despre un Volvo, dar acesta este adevărul. Lateralele au o linie ascendentă care culminează cu „umerii” largi ai spatelui dominat de stopuri de dimensiuni generoase. Haionul mic este construit integral din sticlă şi permite un acces decent la portbagajul de doar 250 de litri. Spaţiul pentru bagaje a fost sacrificat atât în favoarea design-ului cât şi pentru confortul celor doi pasageri de pe locurile din spate.

Interiorul, creat pentru a fi funcţional, înglobează un număr variat de dotări inteligente, dar nu te aglomerează cu informaţii în plus sau butoane colorate. Este simplu, sobru şi totodată modern. Utilizează multe dintre elementele de la S40 şi cel mai interesant este consola centrală „plutitoare” care face legătura între bord şi podea lăsând totodată liber spaţiul din spatele ei. Efectul este cât se poate de „cool”, dar spaţiul de depozitare eliberat este mai greu acesibil. Şoferul se bucură de o poziţie de condus joasă fără a avea însă probleme de vizibilitate. Acesta este unul dintre punctele forte ale lui C30. Pilonii sunt amplasaţi astfel încât şoferul să poată vedea foarte bine traficul. Oglinzile laterale de mari dimensiuni sunt la rândul lor bine amplasate, iar suplimentar, C30 poate fi echipat cu un sistem de camere montate în oglinzi (BLIS). Acestea redau imagini cu aşa numitul „punct mort” din câmpul vizual al şoferului. Un alt sistem monitorizează permanent condiţiile de trafic, iar dacă şoferul conduce pe o şosea aglomerată unde are nevoie de toată atenţia, atunci sistemul rejectează apelurile de pe telefonul mobil sau reduce sonorul radioului.

Maşina testată de Flacăra a fost echipată cu un motor pe benzină de doi litri şi 145 cai putere. Capabil de o viteză maximă de 210 km/h şi de o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 9,4 s, C30 2.0 are un caracter sportiv garantat şi de cutia de viteze cu rapoarte scurte şi precise. Nu este însă agresiv şi nici nu se remarcă printr-un cuplu motor foarte ridi­cat. Cei 185 Nm se ating la 4.500 rotaţii pe minut şi asta înseamnă că, dacă urmăriţi forţă şi reacţii alerte, le veţi obţine la o turaţie ridicată. Pentru cei care îşi doresc să nu retrogradeze o treaptă de viteză atunci când fac o depăşire există opţiunea unui motor diesel (1,6 I, 2,0 I şi D5 2,4 I) sau mult mai puternicul T5 pe benzină de 220 CP.

Datorită proporţiilor mici şi designului bine gândit, Volvo C30 este foarte uşor de con­dus. Nivelul ridicat al controlului şi răspunsul precis la comenzi reprezintă atuurile cheie ale maşinii. Opţional este disponibil şi un şasiu mai sportiv. Sistemul DSTC (Control al Stabilităţii şi Tracţiunii) se găseşte în dotarea standard a fiecărui model. La orice viraj brusc, maşina are un răspuns prompt şi exact, graţie şasiului şi sus­pensiilor spate care permit şi acestora virarea uşoară şi evitarea cu uşurinţă a pericolelor. în cazul în care maşina intră în derapaj, după o asemenea manevră, şoferul este ajutat de sis­temul DSTC să păstreze C30-ul pe şosea. Faptul că direcţia răspunde cu promptitudine şi trans­mite şoferului indicaţii exacte despre ceea ce se petrece cu roţile asigură un control absolut. în plus, sistemele de siguranţă nu intervin agresiv şi „nu fură” din plăcerea şofatului sportiv. Sistemul de frânare este electro-hidraulic şi oferă asistenţă la frânarea de urgenţă. Este foarte eficient şi cu toate acestea „pedala” se simte şi nu există riscul unei frânări exagerate nici chiar în perioada de acomodare cu maşina.

Inginerii Volvo au obţinut prin C30 un echilibru minunat între siguranţă şi sportivitate. Oricum, noul coupe hach este un vehicul cu grad mare de stabilitate, graţie lăţimii sale considerabile gân­dită în concordanţă cu suspensia.

Aceasta îşi face datoria atât pe şosea cât şi în oraş şi absoarbe destul de bine denivelările fără a afecta confortul. Ţinuta de drum este si­gură şi maşina te îndeamnă la viteză în dauna punctelor împărţite cu generozitate de poliţia ruti­eră. Pentru a stăvili acest imbold, modelul testat în echiparea Momentum dispune de pilot automat. Viteza se stabileşte prin intermediul comenzilor de pe volan şi este păstrată până la intervenţia unei alte comenzi din partea şoferului.

Modelul testat mai dispunea de: climatizare automată, oglinzi electrice cu încălzire, computer de bord, volan îmbrăcat în piele cu comenzi pen­tru pilot automat şi instalaţia audio, senzor de ploaie ş.a.

Cu toate că dimensiunile exterioare ale maşinii sunt mai mici decât ale oricărui alt Volvo, C30 a trecut cu brio testele EuroNCAP, obţinând cinci stele. Maşina este creată în strânsă legătură cu conceptul Safety Concept Car, prezen­tat de Volvo cu puţin timp în urmă.

Gradul de securitate îşi face simţită prezenţa de la nivelul concepţiei interiorului, unde şoferul se bucură de un mediu adaptat perfect nevoilor sale. Comenzile cele mai uzitate au fost poziţio­nate în cele mai uşor accesibile locuri.

Volvo a integrat în interior atât airbaguri cla­sice şi airbaguri cu deschidere în două etape, cât şi airbaguri-cortina care oferă un plus de sigu­ranţă în cazul impacturilor de orice tip.

Pe piaţa auto, C30 este aruncat într-o luptă dificilă cu segmentai premium al maşinilor com­pacte dominat de modele germane. AudiA3 şi

Seria 1 de la B/WWsunt competitori foarte puter­nici şi nici Alfa 147 nu trebuie neglijat în ciuda vârstei onorabile. O gamă largă de motorizări per­formante (atât pe benzină cât şi diesel) şi formele extrem de atractive sunt armele sale principale. Preţurile cu toate taxele încep de la 17.000 de euro pentru modelul de bază (1,6 I benzină) şi culminează cu vârful de gamă T5 la aproximativ 33.000 de euro.