Vinul românesc, la raport
September 19th, 2012, Mihail Galatanu Comenteaza TweetIarna 2011-2012, prin „virulența“ ei, a afectat producătorii de struguri și de vin din România. Desigur, distribuția acestor „efecte“ nu este uniformă în toate podgoriile/regiunile vitivinicole. Unele au pierderi estimate la 30-35%, în timp ce alți producători se „plâng“ de pierderi de 50% și peste.
Ca să aprecieze cât mai exact influenţa acestei ierni grele (în genere orice s-ar spune: cam nefastă!), producătorii din sectorul vitivinicol vor trebui să aştepte – cu circumspecţie – până în lunile imediat următoare, atunci când (se) vor vedea mugurii (mai bine) pe rod – şi se vor derula celelalte lucrări specifice de primăvară/vară. Şi, poate, ca să minimalizeze pierderile, vor smulge şi arunca la pământ – aşa cum o fac, întotdeauna, pentru a „privilegia” calitatea – o cantitate mai mică din recoltă.
Topul producătorilor români din arealul vitivinicol, după cifra de afaceri pentru anul 2010, este dominat de doi mari producători, S.C. COTNARI S.A. şi S.C. JIDVEI S.R.L. Urmează, imediat, S.C. VINCON S.A. Acesta este, în linii mari, podiumul de premiere, ne referim la cele trei „medalii”. În mod firesc, figurează în top şi alţi producători, unii foarte mari, precum FERMELE MURFATLAR, dar şi DOMENIUL COROANEI SEGARCEA S.R.L. O „surpriză”, poate, faţă de anii trecuţi, o reprezintă urcarea, între primele douăsprezece societăţi comerciale, a producătorului vrâncean S.C. VERITAS PANCIU S.A., care nu se regăsea, pe aceleaşi poziţii fruntaşe, în anii precedenţi, ne referim (măcar) la ultimii trei: 2007, 2008, 2009. Între primele optsprezece poziţii figurează, iarăşi pentru întâiaşi dată, un producător din Blaj, unde există o mare tradiţie în producţia vitivincolă. Top Twenty „prinde” în el şi pe importantul producător timişorean S.C. CRAMELE RECAŞ PROD. S.R.L. Nu lipsesc, din „peisajul” sus-amintitului Top Twenty, doi producători renumiţi, bine consolidaţi, care se bucură de un renume cert, este vorba despre S.C. OSTROVIT S.A., dar şi de S.C. CARL REH WINERY S.R.L.
De mare actualitate, în piaţă, sunt relaţiile supermarketurilor cu producătorii. Unele încurajează (mai mult) producătorii români, în timp ce alte supermarketuri nu se prea înghesuie să o facă – în sensul că nu au un program special pentru aşa ceva. Producătorii, fie că s-au „împrietenit” cu unele supermarketuri, fie că se „plâng” că ajung greu „la raft”. Alţii nu reuşesc să stea mult acolo, în galantare, să fie prezenţi adică. Sigur că toată lumea îşi doreşte să vândă, vânzările să „duduie”, că doar de-aia intri în supermarket. Concurenţa este destul de accerbă în privinţa preţurilor, cumpărătorii fiind foarte atenți câți bani scot din buzunare.
Sigur că sunt şi vinuri de top, cu preţuri pe măsură, adică încadrabile în rândul unei „elite”, dar ele se dirijează, tot mai mult, către prăvăliile specializate, cu negustori care cunosc la calitate – şi „muşterii” cu tot mai mare dare de mână „la pungă”: cele mai „scumpe” sticle ajung sau trec de „pragul” (psihologic) de 100 ron. La „baremul” de jos, trebuie să te aştepţi să iei un vin cât de cât decent (la 0,75 litri) la un cost de, să zicem, 10 lei – în medie.
De ce PRODUSE BIO/ VINURI BIO? În primul rând, pentru că aşa „merge” trendul, produsele tip BIO urcă pe ansamblu. Care ar fi caracteristicile lor? O observaţie esenţială se impune – şi se referă la preţ. BIO înseamnă, totuşi, (ceva) mai scump, pentru că, dacă vrei să asiguri „cultura-bio” a unui singur hectar de vie, asta costă. Şi nu puţin. Iar suplimentul de cost se regăseşte, în mod implicit, în preţul vinului. Pe măsură ce „piaţa BIO” va avansa şi se va diversifica, vinul BIO va urca şi el – în preferinţe, ca produs (tot mai) vandabil.
Podgoriile tradiţionale înseamnă, în primul rând, marii producători. Ei au, unii dintre ei, şi alte culturi decât strict viţa-de-vie. Acelaşi lucru se întâmplă, uneori, şi la producători mijlocii sau mici, vezi cazul Nicoreştilor sau al Ostrovului, unde vinul poate face casă bună/ a făcut (mai) dintotdeauna cu porumb, kiwi, sau alte culturi. În ciuda fărâmiţării şi morcelării regiunilor vitivinicole, actorii importanţi, precum JIDVEI, COTNARI etc. găsesc puterea să se reinventeze. Unii plantează alte (noi) soiuri aclimatizabile, dar care nu se regăseau în portofoliu, alţii fac să înflorească „turismul de cramă” – sau de pensiune, formă de manifestare a turismului rural.
O altă discuţie se referă la pieţele externe de desfacere, tot mai des reperate şi aduse în discuţie. Ultimul an – dacă nu cumva chiar ultimii doi – au adus „sabia lui Damocles” deasupra capului unor manageri: cine a prins China – şi cine nu. Unii dintre cei care nu au reuşit să-şi adjudece o „halcă” dintr-o asemenea piaţă generoasă s-ar putea să se trezească, mâine, că unde le stau picioarele le poate sta şi capul – adică ar putea, cu alte cuvinte, să fie „maziliţi”. Rămâne, în continuare, în discuţie, uriaşa piaţă a Rusiei, care ar putea înghiţi câţiva producători cu totul – dar pe care puţini producători români au izbutit să o „convingă”. „Noi, pe piaţa rusească, de ce nu intrăm (mai) ca lumea?” – e o întrebare care frământă pe mulţi producători din România. Piaţa rusească are o putere de cumpărare mai ridicată – per capita – şi pare, deopotrivă, şi un pic mai „educată” decât (deocamdată) cea „chineză”, deşi gusturile ei par să încline spre mai „tare” (14-16 grade alcoolice/volume alcool din total) – şi, în egală măsură, spre mai „dulce”.
China, Coreea de Sud, Japonia, Singapore, da, şi poate India… aceasta ar putea fi lista pe care să încapă (mai) noi „tigrii” asiatici ai vinului. Să le luăm, în analiză, pe rând. Coreea de Sud este o piaţă pe care vinul este „dorit” – şi care se bucură, deopotrivă, de o putere de cumpărare de invidiat, superioară pieţei chineze. Singapore – este numele celei mai recente pieţe (re)descoperite în sud-estul continentului asiatic, în „coasta” şi unuia dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai producătorilor din LUMEA NOUĂ – am numit aici, la un loc, Australia şi Noua Zeelandă. La urmă, dar nu ultima, Japonia: o delegaţie a producătorilor români a „survolat” zona – şi, acum, se pregăteşte „dessant”-ul.
Vinul, ca şi industria alimentară pe ansamblu, nu are cum să nu „urce” în consum, dacă privim trendl „aşteptărilor” pentru anii următori. Asimilarea, pe post de aliment, a vinului, este una cu totul întemeiată. Nu diferit se petrec/s-au petrecut lucrurile în ţări care „dictează” în „imperiul vinului”, precum Franţa şi Italia, principalii winemakeri (alături de Spania şi Portugalia). Vinul şi berea ies din „albia” băuturilor alcoolice, datorită unui conţinut – mai slab – în alcool.
În privinţa recoltei din toamna ce vine, putem spune că „Generalul OMĂT” a provocat pierderi însemnate producătorilor vitivinicoli.
Almanah Flacara 2012 Tweet