www.4arte.ro – un site de bun-simţ, născut dintr-o frustrare
June 6th, 2012, Radu Pocovnicu Comenteaza TweetArta nu e o afacere în România, nici cultura sau informaţiile culturale. Nici în on-line lucrurile nu stau diferit. Spre deosebire de blogurile prospere, nişate economic, cele „culturale” rămân doar cu „plăcerea” de a împărtăşi o informaţie. E şi cazul site-ului www.4arte.ro, de care se ocupă Cristina Mitrea.
❙ Spuneţi-ne, vă rog, câteva cuvinte despre 4arte.ro…
– 4arte.ro este un site cu informaţii și comentarii culturale, de al cărui conţinut mă ocup eu în principal și la care mai primesc ajutor de la soţul meu și de la o mână de prieteni. Nu este firmă, nu este instituţie de presă, nu avem un buget, este un proiect în care toţi cei implicaţi activăm de plăcere, atât cât ne permite timpul, fără salariu sau prime de Paște și de Crăciun.
❙ Care este povestea site-ului? De unde nevoia de a lansa un site cultural, printre celelalte deja existente?
– Lansarea acestui site a venit nu din dorinţa de a concura cu cele existente sau din dorinţa de câștig material – în ceea ce mă privește, nu am deloc spirit de afacerist şi nu am un cult al banilor. Ideea s-a născut dintr-o frustrare. În 2008 lucram la un ghid tv unde nu aveam posibilitatea să mă întind prea tare nici cu subiectele și nici cu numărul de caractere și mă enervam constant, așa că soţul meu mi-a zis într-o zi: „Dar de ce nu-ţi faci tu un site, ca să scrii acolo tot ce vrei?” Urmarea a fost că un prieten care se pricepea la web design a pus site-ul pe picioare din punct de vedere tehnic și în ianuarie 2009 i-am dat liber pe internet.
❙ Ce are diferit 4arte.ro faţă de alte site-uri din acelaşi domeniu?
– N-am stat să mă uit pe lângă mine când am făcut acest site, având în vedere că nu voiam să concurez cu nimeni. Nu pot compara 4arte cu alte site-uri culturale pentru că majoritatea beneficiază de susţinere financiară, așa că își permit să aibă și redactori pe care să îi plătească, să investească și în optimizare… noi funcţionăm doar pe bază de pasiune și bună-voinţă. Eu zic că diferenţele ţin de alegerea subiectelor – urcăm pe site ce ne place nouă, nu ce e „în trend“ sau ce ne impune șeful – și, oricât ar părea de amuzant, mai ţin și de modul de exprimare. Pentru că multe site-uri bine cotate au articole scrise cu greșeli gramaticale și de exprimare care ar face să râdă și un copil de clasa a patra.
❙ Căror consumatori de artă vă adresaţi mai exact? Vă întreb pentru că arta e totuşi un domeniu extrem de vast, pe care nu îl poţi cuprinde într-un „singur gust”.
– Ne adresăm celor care ne împărtășesc preferinţele, chiar dacă ei sunt puţini sau foarte puţini. Cei care iubesc muzica de calitate, cărţile interesante, cei care merg la teatru și care apreciază și un film de artă, nu doar un blockbuster de Hollywood, cei care vor să meargă la o expoziţie de fotografie sau la un atelier de pictură vor găsi mereu la noi câte un articol pe gustul lor.
❙ În prezentarea siteului citesc că vă asumaţi doar rolul de consumatori de cultură, nu de critici specialişti. Nu slăbeşte asta din calitatea opiniei? Pentru că românii, şi atunci când e vorba de cultură, au un cuvânt greu de spus, totul se dezbate, de multe ori cu vărsări de sânge…
– Nu ne putem asuma rolul de critici din simplul motiv că… nu suntem critici. Eu sunt absolventă de Jurnalism, colegele mele au terminat Literele, colegii bărbaţi sunt absolvenţi de Politehnică, Medicină și Artă fotografică. Însă tuturor ne place să citim cărţi, să mergem la concerte, să facem fotografii și deci scriem despre ele din această perspectivă, a consumatorilor de cultură.
❙ 4arte.ro are o strategie culturală?
– După cum probabil v-aţi lămurit din răspunsurile de până acum, critici de artă nu suntem, buget nu avem, nu ne interesează ce se întâmplă pe alte site-uri, deci probabil n-o să vă surprindă nici faptul că nu avem vreo strategie. Cu toţii avem joburi care ne ţin ocupaţi mare parte a zilei, iar de 4arte ne ocupăm când ne permite timpul, deci nu poate fi vorba de vreo strategie. Dacă vreţi, 4arte e locul nostru de joacă și de relaxare.
❙ Cum vă alegeţi subiectele? Există și niște criterii de selecţie?
– Știrile provin în general din comunicatele pe care le primim de la partenerii noștri cu care suntem pe aceeași lungime de undă, dar și de la alte persoane care ne trimit diverse informaţii considerând că s-ar potrivi pe site. Unele se potrivesc, altele nu și atunci pe acestea din urmă nu le folosim. Evităm să postăm informaţii care nu corespund cu ceea ce noi considerăm că înseamnă calitatea, pentru că nu vrem să ne fie jenă cu ceea ce apare pe site.
❙ Se pot face bani dintr-un site cultural cum e 4arte.ro?
– S-a întâmplat ca în trei ani și jumătate să avem câteva reclame pe site, mai puţine decât degetele de la o mână, deci nu cred că se poate spune că am făcut bani din 4arte. Câștigul este acela că, având relaţii strânse cu diverși oameni din PR, avem acces gratuit la cărţi bune și la foarte multe evenimente culturale pentru care altfel ar trebui să plătim destul de mult. Pentru mine, de exemplu, cea mai mare răsplată și bucurie legată de 4arte a fost când am primit un mail de la George Arion, pe care nu îl cunoșteam personal, în care mi-a mulţumit că am scris o recenzie foarte pertinentă pentru una dintre cărţile dumnealui.
❙ Astăzi, tot mai multă lume îşi ia informaţiile de pe internet. Oamenii recurg tot mai des la realitatea virtuală, chiar nevoia de cultură îşi găseşte aici corolar, de la filme şi muzică, până la cărţile citite on-line. Credeţi că putem începe să vorbim de o nouă paradigmă, să-i spunem cultura on-line?
– Nu știu dacă se poate spune că există o cultură exclusiv on-line, pentru că, până la urmă, orice se află în on-line fie începe, fie se termină în off-line.
❙ Printre atâtea rubrici culturale, aveţi şi una care se intitulează Televiziunea simpatică. De unde ideea?
– Eu una nu mă pot uita la TV decât la filme, la meciuri și la documentare, pentru că în rest am impresia că toate show-urile și emisiunile sunt pentru indivizi cu un IQ sub 100. Așa că am zis să aleg pentru 4arte câteva lucruri drăguţe pe care să le poţi vedea la TV fără să simţi că ţi se aplatizează creierul și care să nu iasă, totuși, din profilul artistic al site-ului: anumite filme, seriale, emisiuni culturale, desene animate pentru cei mici.
❙ Contează „ambalajul” – chiar dacă vorbim de un site – când e vorba de artă?
– Ambalajul e important în orice situaţie, pentru că orice lucru e văzut mai întâi din exterior. Însă ca site, dacă la nivelul ambalajului stai bine, automat trebuie să stai bine și la o privire mai în amănunt, pentru că dacă nu e decât suprafaţa de tine, e clar că nu vor rămâne să te urmărească nici măcar superficialii.
❙ Cât de bine credeţi că se vinde arta on-line în România?
– La noi, pentru cei mai mulţi cultura înseamnă să ieși duminica la mall și să vezi un film comercial sau să te duci la un picnic cu mici, bere și manele. În ziare cultura nu aduce tiraje mari, la tv cultura nu face rating… dar, așa puţini cum suntem cei implicaţi și interesaţi, măcar existăm și ne manifestăm pe unde putem.
nr. 6 / iunie 2012 Tweet